Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 5 oktober 2007, 10:42   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Vuil balonneke van franstalige pers: twee stembiljetten in de rand

Zie onderaan mijn knip en plak uit de standaard on line van vandaag.

Onaanvaardbaar: "in Vlaanderen Vlaams" is het prinsipe en moet het prinsipe blijven.

Ik ben het grondig beu dat de Franstalige pers (en politiekers) van die dingen blijven proberen. Onaanvaardbaar is onaanvaardbaar.

Eigenlijk moet ik erkennen dat ik er blij mee ben, want het bewijst dat een zachte oplossing onmogelijk is. Het einde van het b-land (ik kan de naam nog niet uitgesproken krijgen) is dichterbij dan we vermoeden.

Ze zijn nog niet aan hun nieuwe patatten, daar in Brussel !!

knip en plak:

vrijdag 05 oktober 2007 | Bron: BELGA
Twee stembiljetten in de rand?

BRUSSEL - Een van de pistes die de voorbije weken zijn opgedoken rond het knelpunt Brussel-Halle-Vilvoorde bestaat uit de invoering van een 'dubbel arrondissement'. Dat schrijft Le Soir.
Het systeem zou inhouden dat minstens in de faciliteitengemeenten rond Brussel twee stembiljetten zouden gelden: een voor het nieuwe arrondissement Halle-Vilvoorde en een voor het arrondissement Brussel.

Daardoor zouden Franstaligen uit de randgemeenten kunnen blijven stemmen voor de Franstalige Brusselaars.

Ze kunnen op de dag van de verkiezingen of door zich voorafgaand in te schrijven zelf kiezen welk stembiljet ze verkiezen.

Het systeem met twee stembiljetten wordt door sommigen beschouwd als 'juridisch bizar', voor anderen is het dan weer juridisch denkbaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 5 oktober 2007, 10:46   #2
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben het grondig beu dat de Franstalige pers (en politiekers) van die dingen blijven proberen. Onaanvaardbaar is onaanvaardbaar.
Alle Franstaligen horen in één rijk!

Kortaf is offline  
Oud 5 oktober 2007, 11:57   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu nog de 'Vlaamse' onderhandelaars die het ook beu zijn....
Oud 5 oktober 2007, 19:00   #4
wooz
Vreemdeling

Standaard

Een onvoorwaardelijke splitsing is simpelweg onmogelijk. Het zal van dit soort initiatieven moeten komen als BHV ooit enigszins gesplitst wil worden. (Of misschien wel door wat geld in het Waals onderwijs te steken )
wooz is offline  
Oud 5 oktober 2007, 20:15   #5
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wooz Bekijk bericht
Een onvoorwaardelijke splitsing is simpelweg onmogelijk.
Het is natuurlijk wel mogelijk. Een eenvoudige meerderheid in het parlement volstaat. BHV is tenslotte slechts een kieskring.

Het zijn vooral de franstaligen en een handjevol oerconservatieve (ja, oerconservatief) Vlamingen die dit "onomogelijk" vinden. Zij kunnen dat nog even doen omdat er aan Vlaamse kant de politieke wil ontbreekt om tot een stemming over te gaan. Zodra die wil er echter is zal het mogelijk blijken en ook gebeuren.
Kaal is offline  
Oud 6 oktober 2007, 04:04   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

JIJ hebt gelijk Kaal!

Het zijn de WOOZers en Luc Bekaerts die vernederende en fatalistische taal spreken: dezelfde taal als hun 'verkozen' meesters.
Oud 6 oktober 2007, 08:57   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het is natuurlijk wel mogelijk. Een eenvoudige meerderheid in het parlement volstaat. BHV is tenslotte slechts een kieskring.

Het zijn vooral de franstaligen en een handjevol oerconservatieve (ja, oerconservatief) Vlamingen die dit "onomogelijk" vinden. Zij kunnen dat nog even doen omdat er aan Vlaamse kant de politieke wil ontbreekt om tot een stemming over te gaan. Zodra die wil er echter is zal het mogelijk blijken en ook gebeuren.
Zou je mij, hopeloze dommekloot, aub eens willen helpen en mij zeggen welke aktuele Vlaamse parlementair die in de kommissie binnenlandse zakken zit, en die het onmogelijk vindt om de splitsing te stemmen?
En welke aktuele Vlaamse parlementairen in de kamer en in de senaat, die dat onmogelijk gaan kunnen stemmen?

(okee, Verafstoot moet ge niet noemen, die heeft enkele maanden geleden verklaard dat hij het niet kon oplossen. En daarom maar het probleem voor zich uitschoof, vergelijkbaar met andere staatsproblemen ... de suffe klootzak gvd)

(en ge moet niet afkomen dat de Walen hun liedje niet zouden mogen zingen in de kommissie; ook de oppositie heeft spreekrecht, zelfs het Vlaams (on)belang heeft spreekrecht: wat de belangers zeggen in die kommissie tovert altijd een glimlach op mijn mond, allez eer de gezichten van de Walen na het aanhoren van de blokkers)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 6 oktober 2007, 09:06   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeg schoofzakske, jij die toch zo aanwezig lijkt te zijn in de commissie binnenlandse zakken, kan jij mij misschien ook uitleggen waarom Leterme dan maar BLIJFT 'onderhandelen' met de franstaligen over de splitsing van BHV?
Hij hoeft toch maar gewoon te wachten tot het gestemd is in de kamer? Waarom zou Leterme daar ook maar de minste prijs voor RISKEREN te betalen als het zo zeker is dat het doodgewoon democratisch kan gestemd worden?
Oud 6 oktober 2007, 09:09   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat de belangers zeggen in die kommissie tovert altijd een glimlach op mijn mond, allez eer de gezichten van de Walen na het aanhoren van de blokkers)

Onbelangers zijn dus goed tegen de verzuring.

Straffen toebak.....
Oud 6 oktober 2007, 09:16   #10
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeg schoofzakske, jij die toch zo aanwezig lijkt te zijn in de commissie binnenlandse zakken, kan jij mij misschien ook uitleggen waarom Leterme dan maar BLIJFT 'onderhandelen' met de franstaligen over de splitsing van BHV?
Hij hoeft toch maar gewoon te wachten tot het gestemd is in de kamer? Waarom zou Leterme daar ook maar de minste prijs voor RISKEREN te betalen als het zo zeker is dat het doodgewoon democratisch kan gestemd worden?
Is die daar dan over aan het onderhandelen? I don't think so... Totaal andere dingen staan op de agenda. Zodra de Walen het gevoel hebben dat ze deze regering nodig hebben, wordt BHV eenzijdig gesplitst... Laat ze dan maar zagen...

.
Eddy B is offline  
Oud 6 oktober 2007, 09:22   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb jou niks gevraagd Eddy Belgique, maar als je dan toch reageert, antwoord dan liever op de vraag:

Waarom blijft Leterme over de splitsing van BHV onderhandelen, met het risiko dat wij daar met zekerheid een prijs voor zullen betalen en de splitsing gewoon, democratisch en zonder prijs kan gestemd worden in de kamer?
Oud 6 oktober 2007, 09:30   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

3 oktober 2007
Formateur Yves Leterme (CD&V) heeft voorlopig geen gesprekken meer met de vier oranje-blauwe voorzitters samen. Gisteren sprak hij wel met Joëlle Milquet (CDH) en nadien met Didier Reynders (MR) en Olivier Maingain. Leterme onderhandelt de volgende dagen met de verschillende delegaties afzonderlijk over sociaal-economische dossiers. De splitsing van BHV komt normaal gezien pas helemaal op het einde van de rit aan bod.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...rd=BHV+Leterme

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 oktober 2007 om 09:31.
Knuppel is offline  
Oud 6 oktober 2007, 09:35   #13
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb jou niks gevraagd Eddy Belgique, maar als je dan toch reageert, antwoord dan liever op de vraag:

Waarom blijft Leterme over de splitsing van BHV onderhandelen, met het risiko dat wij daar met zekerheid een prijs voor zullen betalen en de splitsing gewoon, democratisch en zonder prijs kan gestemd worden in de kamer?
Ik HEB geantwoord op de vraag. Hij is namelijk op dit ogenblik NIET aan het onderhandelen over BHV!
En eh, ik vind het ongepast dat je mijn B in Belziek verandert! NIETS verwaardigt dit! Moet ik in paniek slaan zoals velen als ze heel in de verte MISSCHIEN een donkere wolk zien? Een beetje realisme graag! YL heeft nog NIETS verkeerd gedaan tot hiertoe. Geef hem op zijn minst het voordeel van de twijfel : andere tjeven hadden al plat gelegen. Op zijn minst voor dit al nen dikke proficiat voor YL!
Klagen alsof Vlaanderen al verkocht is, terwijl niet één feit dit staaft, is alles behalve realistisch, dus verwijt een ander niet dat hij hier niet in meegaat!
Dank bij voorbaat

.
Eddy B is offline  
Oud 6 oktober 2007, 10:00   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht

Allemaal vijgen na Pasen. Het is niet wat er zou kunnen gebeuren dat teld, het had al lang zo moeten zijn.

Bij het samenstellen van de vorige regering ging men onverwijld na dat deze zou gevormd zijn de splitsing doorvoeren, weet je nog? En waar staan wij vandaag dan nog over te discussiëren?

Nergens ter wereld vind je onder een volk zo een bende slijmerige kwallen als bij de Vlaamse politieke garde. Allee, we blinken dan toch in iets uit op wereldvlak!!!

Leve de mestkevers!

Laatst gewijzigd door Garry : 6 oktober 2007 om 10:01.
Garry is offline  
Oud 6 oktober 2007, 10:16   #15
wooz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
JIJ hebt gelijk Kaal!

Het zijn de WOOZers en Luc Bekaerts die vernederende en fatalistische taal spreken: dezelfde taal als hun 'verkozen' meesters.
Je verwart fatalisme met realisme.

Ik zou het zelf niet meer dan normaal vinden mocht BHV gesplitst worden, maar het is niet alsof de Franstaligen dat zonder stevige compensatie zullen aanvaarden.
wooz is offline  
Oud 6 oktober 2007, 10:24   #16
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het zelf niet meer dan normaal vinden mocht BHV gesplitst worden, maar het is niet alsof de Franstaligen dat zonder stevige compensatie zullen aanvaarden.
Ze moeten dat ook niet aanvaarden.

Er zijn hopen mensen die deze of gene wet niet aanvaarden. Toch bestaat hij en geldt hij voor iedereen.

Dat is democratie.
Kortaf is offline  
Oud 6 oktober 2007, 10:24   #17
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je verwart fatalisme met realisme.

Ze kunnen niet anders! We moeten alleen maar stemmen. Dan alarmbelprocedure , max 1 maand, dan terug stemming : BHV gesplit!
En dan NOG zullen ze een BELGISCHE regering wensen. Met wie gaan ze dan in zee gaan?

.
Eddy B is offline  
Oud 6 oktober 2007, 10:42   #18
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

CD&V durft gewoon het risico niet te nemen om te zeggen: onze wil of zoek een andere partij. Dan moeten de andere partijen wel met hangende pootjes terugkomen...

En de VLD heeft de stoere Vlaamse praat achter zich gelaten, de kliek van Verhofstad krijgt er de bovenhand? De rest loopt over naar LDD?

Dus ja, de Vlaamse wijn wordt water met een kunstmatig-chemosmaakje naar beaujolais. Dan moet toch op z'n minst BHV gesplitst worden zonder prijs. Als ze niks binnehalen en zelfs BHV niet aandurven dan is CD&V dood na 2009, dan komt die partij nooit meer terug denk/hoop ik.
Burry is offline  
Oud 6 oktober 2007, 10:46   #19
straatrue
Minister-President

Standaard

En intussen is men in Franstalig België alle struikelstenen waarover de Vlamingen zouden kunnen vallen aan het opruimen.

-Geen Nl; nu wel
-Transferts ziekteverzekering: Demotte werkt ze weg.
-Geen filtspalen? Minister Antoine laat ze plaatsen:
http://www.votrejournal.be/article/s...nes/43830.aspx

Ze komen gewoon een beetje achter op de Vlamingen.
straatrue is offline  
Oud 6 oktober 2007, 10:50   #20
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En intussen is men in Franstalig België alle struikelstenen waarover de Vlamingen zouden kunnen vallen aan het opruimen.
Geen struikelsteen, maar een heuse morene ligt nog op de weg: al het geld dat de Franse Gemeenschap toegestopt kreeg/krijgt die eigenlijk aan de federale regering behoren.
Willen de Franstaligen een federale regering, dan moet ze die ook de middelen laten. Wil je hun geld? Ok, neem er dan hun bevoegdheden bij, maar het is 'non' op beide vragen.
Dus België moet splitsen of wordt een lege doos, want de federale regering is virtueel bankroet.

Plus, wij Vlamingen willen democratie!
Burry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be