Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Gaat het kartel CD&V-NVA terug naar de oppositie na nieuwe verkiezingen?
Ja, de kans is groot 9 20,45%
Nee, ze komt er sterker uit 35 79,55%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 18 september 2007, 22:09   #1
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard Opnieuw naar de stembus

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat mochten we opnieuw naar de stembus moeten om uit deze impasse te geraken... Leterme geen 500.000 stemmen meer haalt en het kartel CD&V-NVA terug naar de oppositie gekelderd wordt.
De meerderheid wil geen communautaire strubbelingen maar een land dat draait.
De CD&V stemmers hebben zeker niet voor NVA gestemd, een partij die niet verder zou kunnen blijven bestaan buiten het 'kartel'
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Webcrusader is offline  
Oud 18 september 2007, 23:30   #2
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

De achterban groeit, zolang ze het been stijfhouden. Als er nu verkiezingen komen, zullen veel stemmen naar hen gaan, en zullen ze er versterkt uitkomen. Mijn stem, die de laatste keren naar het blok ging, gaat alvast naar hen. Vandaag he!

.
Eddy B is offline  
Oud 19 september 2007, 00:28   #3
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
De achterban groeit, zolang ze het been stijfhouden. Als er nu verkiezingen komen, zullen veel stemmen naar hen gaan, en zullen ze er versterkt uitkomen. Mijn stem, die de laatste keren naar het blok ging, gaat alvast naar hen. Vandaag he!
Ook nadat het al meerdere malen is bewezen dat Leterme zich niets aantrekt van de 5 Vlaamse resoluties (nergens te vinden in formatienota) en het feit dat de CD&V er alles aan doet om te vermijden dat BHV eenzijdig door de Vlamingen gesplitst wordt (vertragingsmaneuvres in parlement)?

Iedereen dénkt dat Leterme het been stijf houdt. Wat bijna niemand weet, is dat Leterme het grootste deel van zijn verkiezingsbeloften al in de prullenmand heeft geworpen. Maar zelfs dát kan de Walen niet mild stemmen. Meer argumenten zou ik niet nodig hebben om op een partij te stemmen die voor de directe en absolute Vlaamse onafhankelijkheid is, hoor.
Herr Oberst is offline  
Oud 19 september 2007, 00:36   #4
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ook nadat het al meerdere malen is bewezen dat Leterme zich niets aantrekt van de 5 Vlaamse resoluties (nergens te vinden in formatienota) en het feit dat de CD&V er alles aan doet om te vermijden dat BHV eenzijdig door de Vlamingen gesplitst wordt (vertragingsmaneuvres in parlement)?

Iedereen dénkt dat Leterme het been stijf houdt. Wat bijna niemand weet, is dat Leterme het grootste deel van zijn verkiezingsbeloften al in de prullenmand heeft geworpen. Maar zelfs dát kan de Walen niet mild stemmen. Meer argumenten zou ik niet nodig hebben om op een partij te stemmen die voor de directe en absolute Vlaamse onafhankelijkheid is, hoor.
Tot op vandaag doen ze het goed. Als daar verandering in komt, zo zal ook mijn stemgedrag veranderen.

Denk je echter niet dat het de CD&V wat doet als de mensen vinden dat de beste onderhandelaar nu net die cactus is? Dat noopt tot verharden, zoals we van hun voorzitter mochten vernemen.

Alles goed dus aan ons front.

In Wallonië zijn de politiekers alvast een bepaald liedje aan het oefenen :
Allo allo, madame de la marquise
tout va tres bien, tout va tres bien

.
Eddy B is offline  
Oud 19 september 2007, 00:46   #5
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot op vandaag doen ze het goed. Als daar verandering in komt, zo zal ook mijn stemgedrag veranderen.

Denk je echter niet dat het de CD&V wat doet als de mensen vinden dat de beste onderhandelaar nu net die cactus is? Dat noopt tot verharden, zoals we van hun voorzitter mochten vernemen.

Alles goed dus aan ons front.

In Wallonië zijn de politiekers alvast een bepaald liedje aan het oefenen :
Allo allo, madame de la marquise
tout va tres bien, tout va tres bien
Nogmaals, over vele zaken (zoals de splitsing van de sociale zekerheid) wordt niet eens meer gesproken. De CD&V heeft de 5 resoluties van het parlement al naar de prullenmand verwezen. Iedereen dénkt wel dat de CD&V goed bezig is, maar dat komt enkel omdat men nu, voor de eerste keer, merkt dat de Walen vervelend doen. En dat terwijl we enkel nog maar spreken over het absolute minimum, namelijk de splitsing van BHV en het nog maar bespreken van welke staatshervorming dan ook. Zelfs dát is voor de Walen onaanvaardbaar.
Herr Oberst is offline  
Oud 19 september 2007, 00:49   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

In alle eerlijkheid, denk ik dat Leterme - het boegbeeld van cd&v-nva, toch - in de politieke opinie van 'I don't care much' veel geloofwaardigheid heeft verloren. Daartegenover staat dat vele nationalisten mijn inziens de redenering van EddyB wel gaan volgen en dat een bevestiging van het vorig mandaat alleen maar extra vlaamse kracht betekent.

Ik denk echter dat het 2de niet opweegt tegen het eerste en dat cd&v-nva er eerder zwakker uit gaat komen.

Jullie, Vlaams-nationalisten, gaan, imo, toch moeten toegeven dat wie niét wakker ligt van 'meer' of 'minder vlaanderen' - wat volgens mij nog steeds het overgrote gedeelte is van de bevolking* - zal stemmen voor een inhoud, een programma, iets. Leterme heeft min of meer gefaald met zijn 'goed beleid'. Er is geen beleid. Dat ligt idd niet alleen aan hem, verre van. Maar dat gaat hem - bij de overgrote meerderheid van de mensen, die weinig aantrekken van politiek - wel in rekening worden gebracht.

*EN ja, ik wéét dat de meeste peilingen zeggen dat er een tendens is naar meer Vlaanderen. Maar dát heeft mijn inziens meer te maken met het Franstalige 'non' dat vrij hard wordt benadrukt in de media. Ik denk echter niét dat deze optimistische gedachten zich gaan vertalen in een bevestiging van het mandaat van Leterme en a fortiori van cd&v-nva.

Wat denken jullie?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 19 september 2007, 01:30   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Jullie, Vlaams-nationalisten, gaan, imo, toch moeten toegeven dat wie niét wakker ligt van 'meer' of 'minder vlaanderen' - wat volgens mij nog steeds het overgrote gedeelte is van de bevolking* -
Ik denk toch dat je daarin vergist, Adrian.
Ik heb al veel communautaire heibel meegemaakt maar nog nooit heb ik zoveel mensen horen zeggen dat het nu maar eens gedaan moet zijn met dat eeuwige NON van de Walen. Eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat het grootste gedeelte van die mensen vreest dat het weer zal uitdraaien op de zoveelste toegeving van Vlaanderen.
daiwa is offline  
Oud 19 september 2007, 01:58   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daiwa, let op mijn '*', dat staat daar voor een reden.

Ik hoor velen zeggen 'Het Franstalige non dit en dat'. Maar hoeveel daarvan weten waarover het gaat? Als ik mensen hoor zeggen dat grondwetswijzigingen noodzakelijk zijn voor het splitsen van BHV, als ik ze hoor vragen wat 'de uitbreiding van Brussel inhoud', als ik ze hoor vragen wáárover het nu gaat, ...

Mensen snáppen het gewoon niet. Het enige dat ze weten is dat de Franstaligen 'non' zeggen. Ik ben al blij als iemand weet waarover BHV gaat.

Ik vind btw dat je een fout maakt met te zeggen dát omdat ze zeggen dat 'de franstaligen geen non meer mogen zeggen' en 'ze vrezen dat de vlamingen gaan toegeven', ze daarom wakker liggen van 'meer' of 'minder' Vlaanderen. Het enige dat 'ze' weten is dat erin is gepeperd dat meer vlaanderen noodzakelijk is voor 'goed bestuur'. Voor de rest liggen mensen daar niet/nauwelijks wakker van. Ze hadden voor hetzelfde geld voor meer België kunnen gaan, voor goed bestuur. De bevolking couldn't care less, als er maar (goed) bestuur is met meer uitkeringen, lagere belastingen, meer dit, minder dat. Etc. De media (zowel privaat als gesubsidieerd) heeft op dat vlak ook een duidelijker minder Belgisch en meer Vlaams discours gevoerd. Enfin, dat is imo ook terecht, ze moeten het zo 'eerlijk' mogelijk spelen.

Enfin, lang verhaal kort, je hecht imo teveel belang aan de 'anti-waalse politiekers' gevoelens die 'neen' zeggen op wat wij - de vlamingen - eisen. Maar vraag niét waarover het gaat. Niet teveel eisen.

Nog een hard - sociologisch - feit: iedereen zijn persoonlijke leefomgeving is representatief voor 3 tot 5% van een bevolking. Dus laten we dat allemaal tussen haakjes zetten. Elke uitspraak die ik dus doe over 'de mensen' is het dan ook maar 'mijn omgeving'. Net zoals iedereen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 19 september 2007, 02:00   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om een voorbeeld te geven.

Wie van jullie - politics-mensen - kan eerlijk zeggen wát de Vlaamse eisen zijn op het communautaire vlak?

Iedereen zegt dat het 'redelijke' eisen zijn, omdat dat er ingepeperd is door Dewever en Vandeurzen. Maar wie van jullie wéét wélke eisen er zijn?
Weet jij het Daiwa?

En kom nu niet af met de Vlaamse resoluties, hé...
AdrianHealey is offline  
Oud 19 september 2007, 05:27   #10
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik denk toch dat je daarin vergist, Adrian.
Ik heb al veel communautaire heibel meegemaakt maar nog nooit heb ik zoveel mensen horen zeggen dat het nu maar eens gedaan moet zijn met dat eeuwige NON van de Walen. Eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat het grootste gedeelte van die mensen vreest dat het weer zal uitdraaien op de zoveelste toegeving van Vlaanderen.
En dan moet je eens waarop ze dan wel eens OUI zouden mogen zeggen. Het overgrote deel weet het niet of zegt dan iets over staatshervorming; maar concreet weten ze het dan ook niet meer.
Het enige waar men zich nog iets bij kan voorstellen is BHV. Maar dat is dan vaak iets in de aard van Franstaligen mogen op Franstaligen stemmen en de Vlamingen niet op Vlamingen.

Men wil gewoon het gevoel hebben dat de Vlamingen deze keer niet hebben moeten plooien.
straatrue is offline  
Oud 19 september 2007, 05:29   #11
straatrue
Minister-President

Standaard

Sorry Adrianhealy: ik heb gepost zonder eerst jouw reactie te hebben gelezen. Wat ik heb geschreven, sluit aan bij wat jij zegt.
straatrue is offline  
Oud 19 september 2007, 05:35   #12
fransV
Gouverneur

Standaard verkiezingen

Moesten er geen verkiezingen in het vooruitzicht liggen , was er al lang een regering maar nu durft CD&V nog niet toegeven.Als er beslist wordt verschillende verkiezingen samen te laten vallen dan is dat voor de kiezer héél slecht want dan is de regering die aan zet is vrijgevochten voor een viertal jaar.
fransV is offline  
Oud 19 september 2007, 08:15   #13
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
. Voor de rest liggen mensen daar niet/nauwelijks wakker van. Ze hadden voor hetzelfde geld voor meer België kunnen gaan, voor goed bestuur. De bevolking couldn't care less, als er maar (goed) bestuur is met meer uitkeringen, lagere belastingen, meer dit, minder dat. Etc. De media (zowel privaat als gesubsidieerd) heeft op dat vlak ook een duidelijker minder Belgisch en meer Vlaams discours gevoerd. Enfin, dat is imo ook terecht, ze moeten het zo 'eerlijk' mogelijk spelen.
Je spreekt jezelf toch wel tegen, als je stelt dat :
- ze stemmen zullen verliezen
- de vlamingen zich er niks van aantrekken

En, open je ogen : er wordt nog steeds alle dagen in de Vlaamse media een Belgisch ondersteunen pleidooi gehouden!
Als de media echt de Vlaamse kaart zouden trekken, waren we al gesplitst!

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 19 september 2007 om 08:16.
Eddy B is offline  
Oud 19 september 2007, 08:51   #14
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Bij verkiezingen binnen de twee maanden, voorspel ik volgende tendenzen:

CD&V-NVA: 35 pct of meer
VB: min 5 pct, of zelfs nog iets meer
VLD: lichte achteruitgang of statusquo
SP-a: verdere afbrokkeling naar 15 pct of minder
LDD: normaal een vooruitgang tot 10 pct of iets meer, behalve als ze de Belgicist Aernoudt verder blijven steunen (in dat geval => weer onder de kiesdrempel)
Groen: lichte achteruitgang

CDH: forse vooruitgang
MR-FDF: statusquo of lichte achteruitgang (zitten aan hun plafond)
PS: lichte vooruitgang
Ecolo: statusquo of of lichte achteruitgang

Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 september 2007 om 08:51.
Kortaf is offline  
Oud 19 september 2007, 10:10   #15
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Politici die consequent zijn worden beloond door de kiezer.

CD&V/N-VA is (momenteel!) nog steeds consequent en zal daar de vruchten van plukken lijkt me.

Ik zie de SP.a verder verschrompelen als er nieuwe verkiezingen komen wegens een compleet ongeloofwaardig communautair profiel.

LDD en VLD zullen erg duidelijk moeten zijn wat ze met Vlaanderen willen want onduidelijkheid kan stemmen kosten...
DenKempenzoon is offline  
Oud 19 september 2007, 10:58   #16
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Als er op dit moment verkiezingen zouden zijn, denk ik dat CD&V wat zou winnen, VLD status quo blijft, SPA verder de dieperik inzakt, groen! (leven die nog?) een beetje verliest, Vlaams belang weer wat wint en LDD wat verliest.

maar eigenlijk is dat politieke SF, want indien er nieuwe verkiezingen komen, komt er ook een campagne en daar kunnen alle partijen deze tendens nog ombuigen.
jevaly is offline  
Oud 19 september 2007, 12:21   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je spreekt jezelf toch wel tegen, als je stelt dat :
- ze stemmen zullen verliezen
- de vlamingen zich er niks van aantrekken
Het enige dat iedereen weet is dat we geen regering hebben, dat Leterme daar niet in is geslaagd en dat de Franstaligen 'non' zeiden.
Enfin, het lijkt me duidelijk, dat als er iéts is, dat iedereen weet, het die 3 dingen zijn.
De vraag is dan wat er belangrijker is 'geen regering en Leterme die opnieuw een kans krijgt' of 'wel een regering, en Leterme die geen kans krijgt'.
Wie niét idealistisch is, gaat volgens mij voor het 2de. Ook al vinden ze het nu nog zo erg dat de Franstaligen 'non' zeiden (op iets waar ze zelf niet weten waar het over gaat).

Citaat:
En, open je ogen : er wordt nog steeds alle dagen in de Vlaamse media een Belgisch ondersteunen pleidooi gehouden!
En open jij uw ogen dat het discours in de media veel Vlaamser is geworden dan vroeger. Voor wie niet objectief kan kijken, is dat natuurlijk niet te zien. Daar is alles dat niét 'splits België onmiddellijk' natuurlijk direct 'de Belgische kaart trekken'. Maar een discours waarin elke Franstalige 'non' als onredelijk wordt voorgesteld, is nu niet bepaald 'de Belgische kaart'.

Citaat:
Als de media echt de Vlaamse kaart zouden trekken, waren we al gesplitst!
Net zoals 'als de media de Belgische kaart zou trekken, de publieke opinie CD&V-NVA niet zou steunen'.
AdrianHealey is offline  
Oud 19 september 2007, 12:22   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Enfin, 'k zit ook maar met mijn glazen bol te spelen, natuurlijk.
AdrianHealey is offline  
Oud 19 september 2007, 12:29   #19
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Politici die consequent zijn worden beloond door de kiezer.

CD&V/N-VA is (momenteel!) nog steeds consequent en zal daar de vruchten van plukken lijkt me.

Ik zie de SP.a verder verschrompelen als er nieuwe verkiezingen komen wegens een compleet ongeloofwaardig communautair profiel.

LDD en VLD zullen erg duidelijk moeten zijn wat ze met Vlaanderen willen want onduidelijkheid kan stemmen kosten...
voor een deel akkoord met uw analyse, ik denk echter dat de VLD eindelijk eens zal moeten boeten voor hun kazakkendraaierij, de ene moment zijn ze vlaamsgezind, de andere moment zijn ze belgicist, ze moeten inderdaad duidelijk zijn en hun opportunisme laten varen.

SP.a zal echter idd verder verschrompelen, een paar oppositiekuren zullen hen deugd doen

LDD is idd nog steeds duister, mr ja, dat zal de liberale trek zijn, zekers .....

CD&V en NV-A zullen idd de vruchten plukken indien ze volhouden, iets wat echter af te wachten valt, CD&V kennende.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline  
Oud 19 september 2007, 12:53   #20
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat mochten we opnieuw naar de stembus moeten om uit deze impasse te geraken... Leterme geen 500.000 stemmen meer haalt en het kartel CD&V-NVA terug naar de oppositie gekelderd wordt.
Wat uw persoonlijke mening is, is leuk maar niet erg realistisch. Uit die enquête uit HLN blijkt dat 85,5% vindt dat de Vlaamse onderhandelaars voet bij stuk moeten houden. Uw voorspelling komt uit als die 14,5% allemaal bij CD&V zitten, maar ik vrees dat VLD, SP.A en Groen ook een stuk voor hun rekening nemen en dan spreek ik nog niet over de kiezers uit die laatste drie partijen die zouden overlopen naar CD&V/N-VA. Woshful thinking, uw voorspelling, maar dat kan van tijd tot tijd eens opluchten.
Montalcino is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be