![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Franstaligen vormen een minderheid in Brussel
Ook de Franstaligen, in de betekenis van 'mensen die het Frans als moedertaal hebben', vormen vandaag een minderheid in Brussel, dat steeds meer een multiculturele, internationale stad aan het worden is. Dat schrijft professor Philippe Van Parijs van de Université Catholique de Louvain (UCL) vandaag in een opmerkelijk artikel in Brussels Studies, een elektronisch wetenschappelijk tijdschrift voor onderzoek over Brussel. Alleen als je 'Franstalig' definieert als mensen die het Frans (als tweede taal) goed beheersen, behoort bijna 95 procent van de Brusselaars tot die groep, de meeste Nederlandstalige Brusselaars inbegrepen trouwens. Maar Philippe Van Parijs vraagt dringend meer aandacht voor de ingrijpende 'taalkundige transformatie' die zich door de steile opmars van het Engels in de hoofdstad aan het voltrekken is. Hoofdstad van apartheid Het Engels wint als lingua franca in Brussel spectaculair veld, en dat is een ontwikkeling die Van Parijs toejuicht. Tegelijk vindt hij dat nieuwkomers inspanningen moeten doen om de plaatselijke talen onder de knie te krijgen. 'Nieuwkomers mogen zich niet gedragen als kolonisatoren,' schrijft Van Parijs, en zich zeker niet dag en nacht in getto's opsluiten - taalkundig of anderszins. Om gettovorming te voorkomen mogen er volgens Van Parijs in Brussel dan ook geen nieuwe Europese scholen meer bij komen. Anders zou het wel kunnen dat de hoofdstad van Europa 'zich omvormt tot de hoofdstad van apartheid'. Wat betekent deze 'taalkundige transformatie' in de hoofdstad voor de verhouding tussen Brussel en de rest van het land? 'Dat Brussel nooit kan en zal geannexeerd worden door Vlaanderen, evenmin als door Wallonië', aldus Van Parijs. Een spectaculaire uitbreiding van het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lijkt hem eveneens uitgesloten. Professor Van Parijs: 'Een verstandig compromis zou kunnen bestaan uit het ruilen van de aanhechting van enkele faciliteitengemeenten aan Brussel, tegen de geleidelijke uitdoving van de faciliteiten in de andere, en de aanvaarding van een versterking van het taalkundig territorialiteitsbeginsel.'
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 26 oktober 2007 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die versterking van het territorialiteitsbeginsel is voor niets nodig. Ook al worden er 50 talen in een Vlaams dorp gesproken. Zolang de administratie maar in de voertaal van het dorp gebeurt. En als iemand daar een probleem mee heeft dan woont die best in een ander dorp. Wat niet betekent dat we ons niet sociaal kunnen opstellen, uiteraard. We zijn toch allemaal mensen, nietwaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Slecht begonnen maar goed geëindigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Waarom? (ja verzin nu maar een uitleg
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 26 oktober 2007 om 19:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ik ben niet zo een voorstander van de uitbreiding van Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als hij diezelfde boodschap nu ook nog even zou willen richten aan baron Van Hoobrouck d'Aspre de Wezembeeck...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() inderdaad......
Er is GEEN ENKELE aanwijzing dat een volgende "generatie" Franstalige kolonisten WEL zal willen "integreren"..... Laat ze maar "integreren" binnen "hun" Brussel,een stad die hen ook steeds vreemder moet overkomen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Je vergis je. Die aanwijzingen zijn er wel degelijk. Overal langs de taalgrens groeit het besef dat men Nederlands moet leren. Het Nederlandstalig onderwijs zit vol franstaligen. 25 jaar geleden was het hier en daar 1 franstalige in een klas. Nu heb je minstens 20% franstaligen in elke klas van elke school. Heel vaak 30, 35, 45, 50%. In Brussel nog meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dag Kaal, Mijn inziens gaat het in de meeste gevallen niet om het besef dat Nederlands zo belangrijk kan zijn. Eerder om de vaststelling dat de kwaliteit van het Nederlandstalig onderwijs beter is. Niet enkel inhoudelijk, ook qua discipline. Niet alle Nederlandstalige scholen zijn ook zo gelukkig met dat grot aandeel Franstalige leerlingen. Prioriteiten werden vastgelegd in decreten met als gevolg dat anderstalige broertjes en zusjes van leerlingen voorrang hebben op een nieuwe potentiële Nederlandstalige leerling. Nederlandstalige leerkracht in Brussel wordt ondertussen een knelpuntberoep. Er valt veel over te zeggen, maar ik betwijfel echt of het bij de Franstaligen in Brussel gaat om de kennis van de Nederlandse taal. In tegenstelling tot het internaat hier in Mechelen waar nogal wat Franstalige leerlingen logeren en schoolgaan. Of zie ik het totaal verkeerd ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Rudy, eigenlijk maakt het weinig uit waarom Franstalige jongeren voor het Nederlandstalig onderwijs kiezen, of toch hun ouders hen er in stoppen. Ze zullen er wel wat Nederlands oppikken, niet?
Van belang is dus dat ze het Nederlands ook respecteren en er een nut in zien en het waar het nodig is en/of kan gebruiken. Je hebt wel wat gelijk dat het op het vlak van gebruik beter kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En soms vraag ik mij af of het wel allemaal de moeite loont. Brussel wordt mijn inziens sociaal gezien toch een puinhoop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Brussel een Vlaamse stad is in Vlaanderen waarom maakt men dan zo'n probleem van de uitbreiding van die Vlaamse stad?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel is helemaal geen Vlaamse stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() Dat ga je toch eens mogen uitleggen. Bij mijn weten is het al een tijdje een Vlaamse stad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Vroeger was Brussel mss Vlaams, maar sprak men vroeger in Vlaanderen geen frans?
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er is dus wel nood aan meer moedertaal Nederlandstaligen in het Brusselse onderwijs, of kleinere klassen. Brussel is vooral een puinhoop omdat al diegenen die slechts Frans kunnen - die jongeren die in het Franstalig onderwijs zaten en niet verder geraakten dan het middelbaar en thuis ook al geen 'connecties' hadden - moeilijk aan en baan raken, tenzij als trambestuurder ofzo. Met een kleine basiskennis zijn heel wat van die mensen, o.a. véél autochtonen, aan de band te krijgen in de rand. Maar sommigen van hen willen niet, vele anderen weten van niet beter (mijn mening). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als franstalige in een vlaamse school werd ik indertijd geweldig hard gepest. De miserie in Voeren was toen nog niet lang geleden... Gelukkig pikte ik de taal snel op, samen met wat dialect woorden en ging ik dan naar weer een andere school, waar men soms niet eens wist dat ik van huis uit franstalig was...
Meer discipline? Hmm, nee. Er werd in het vlaams onderwijs wel dieper op onderwerpen ingegaan dan in Wallonie, met als gevolg dat je drie jaar later alles vergeten was, terwijl de Waal die enkel de grovere lijnen had gezien er nog veel meer van wist na die tijd. Alles heeft zijn voordeel en zijn nadeel. Ben dan ook nooit afgestudeerd geraakt...
![]() |