![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Belgische integratie
werkt enkel in theorie ![]() De Europese Migration Policy Group en de British Council bestelden bij de universiteit van Sheffield en de ULB in Brussel een onderzoek naar de inspanningen van overheden voor een betere integratie van migranten. Die zijn vandaag goed voor 20 miljoen, of 4%, van de Europese bevolking. De studie, de grootste in zijn soort tot nu toe, vergeleek de wetgeving in de 25 landen van de EU, Canada, Zwitserland en Noorwegen. Onder meer de toegang tot de arbeidsmarkt, de voorwaarden voor familiehereniging, de politieke participatie, de naturalisatieprocedure en de anti-discriminatiewetten, samen goed voor 140 indicatoren, leidden per land tot een score op de Migrant Integration Policy Index (Mipex). Met een gemiddelde van 69 punten op honderd haalt België een uitstekende score, net iets slechter dan koploper Zweden (88) en Portugal (79). Letland, Cyprus, Oostenrijk, Slovakije en Griekenland bijvoorbeeld halen geen van alle 40%. België krijgt met name goede punten voor zijn beleid inzake de toegang tot de arbeidsmarkt voor niet-Europese vreemdelingen en de rechten op een verblijf voor een lange periode. Ook de bestaande gemakkelijke regeling om de Belgische nationaliteit te verwerven, zal zijn rol gespeeld hebben in de goede score. Het Belgische brons slaat echter koper uit, als naar de uitvoering van al die beleidsmaatregelen gekeken wordt. Volgens professor Dirk Jacobs, coördinator van de studie aan de ULB, is het bijvoorbeeld dramatisch gesteld met de arbeidsparticipatie van allochtonen in ons land. «Terwijl alle landen zwak scoren in de politieke participatie van nieuwkomers, is België op het vlak van arbeidsparticipatie één van de slechtste leerlingen van de klas», aldus Jacobs. «Het verschil in werkloosheidsgraad tussen niet-EU-burgers (32,4%) en Belgen bedraagt liefst 24,8 procentpunt, terwijl dat in Nederland (8,5 procentpunt), Noorwegen (9,3) en zelfs Zweden (15) veel lager ligt. Ook met de werkloosheidscijfers bij migranten is het in andere landen veel minder erg gesteld. België, en vooral dan de Vlaamse overheid, nam de voorbije jaren toch heel wat maatregelen om de participatiegraad van allochtonen te versterken? «Acties zoals het Vlaamse Jobkanaal kan ik niet anders dan toejuichen, maar toch bewijzen de indicatoren dat de maatregelen nog niet ver genoeg gaan. Zweden en Nederland hebben bijvoorbeeld een veel proactiever beleid om meer migranten aan de slag te krijgen, zoals verplichte streefcijfers en contractclausules voor de privésector. Dat maakt beleid net afdwingbaar. Actieplannen zijn bij ons vaak nog te afhankelijk van de goodwill van werkgevers.», zegt Jacobs. En dan loert nog een belangrijk risico om de hoek. Ons land kreeg goede punten voor zijn soepele wetgeving over gezinshereniging en nationaliteitsverwerving, maar laat de oranjeblauwe formatie-onderhandelaars de voorwaarden daarvoor nu net verstrengd hebben. «Dat zal België bij een nieuwe studie wellicht een paar plaatsen kosten», besluit Jacobs. /// www.integrationindex.eu En we blijven hangen in ons theoretisch kadertje. De realiteit, daar zijn we vies van. Waar mag dat ons heen leiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Deze morgen sprak ik op een werf met een kleine aannemer: die had even een Marokaan in dienst, tijdens de middagpauze liep hij wat rond en daarna als 't tijd was om verder te werken at de heer. Na een paar dagen kwam hij niet meer opdagen... Werd gezocht... en was gevlucht. ... Volgens onderstaande theorie helemaal niet: Het citaat van Guy Verhofstadt: zoekend vond ik onderstaande tekst op http://janice-laureyssens-visie.skyn...m-bestaat-niet "De vraag is of de islam wel in overeenstemming te brengen is met de liberale democratie en de vrijheid, de verdraagzaamheid, de verscheidenheid en het tegensprekelijke debat zonder dewelke geen open samenleving mogelijk is" (Guy Verhofstadt: BM2: 64). (google) Maar wij luisteren liever naar de kalmerende woorden van onze struisvogels omdat we bang zijn voor wat we voorvoelen: als de islam gewelddadig is, moeten wij hem bestrijden, en daar hebben wij geen zin in. Doe a u b de moeite om de tekst te lezen, als ge hem nog niet kende! Ik begin te vermoeden dat bijna alle vlamingen islamofoob zijn, zij die ertegen optreden en het niet zijn worden dan wel islamofoob genoemd. (11sept betoging) Jan Leyers met zijn "de weg naar Mekka" de vrijdag op Canvas is een van de uitzonderingen. (totnogtoe) Citaat:
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik wantrouw percentages : ik hou van absolute cijfers. In Luxemburg bvb. wonen en werken er meer "buitenlanders" dan Luxemburgers - is Luxemburg daarom een uitstekend integrerend land ? Als we de "anti-islamisten" mogen geloven zijn er in België geen islamieten aan het werk : ze zijn allemaal van hun werk weggevlucht - ten minste toch wat "den bouw" betreft. Mischien ligt het daaraan dat er ook geen belgen meer in den bouw werken, ook de polen laten het intussen afweten : alleen nog illegale Oekraïners en moldaven zijn gek genoeg om "in den bouw " te werken of zie ik dat verkeerd ?
(of hoe veralgemeningen bedriegelijk zijn, zoals alle halve waarheden). Intussen ontsnapt men in een grootstad niet meer aan het verschijnsel "gemengde huwelijken" en "gemengde gezinnen" - niet noodzakelijk marokkaans of islamietisch- maar evenzeer zuid-Amerikaans en Afrikaans. De vlijtige forummers zullen als ze het grootouderlijke stadium kunnne bereiken meerdere neefjes, achterneefjes enz.; hebben die van een andere continentale afkomst zijn. De wereld is een dorp.. als ze maar geen voetballer worden, want ze schoppen ze misschien half dood, maar beter dat dan een klop voor hun kop van de zakenman...
![]() |
#4 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maak van me geen anti-islamiet: ik ben niet tegen die mensen maar wel tegen hun doctrine die niet met ons democratisch bestel verenigbaar is. Citaat:
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
|||
![]() |
![]() |