Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2004, 14:48   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Dienstweigeringsactie en betoging voor splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde

Organisatie: Vlaamse Volksbeweging vzw
Verstuurd door: Steven Vergauwen
E-post: [email protected]
Internet: http://www.vvb.org
Telefoon: 03 366 18 50
Telefax: 03 366 60 45
Datum: 19-02-2004

Dienstweigeringsactie en betoging voor splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde

Vlaamse beweging roept op om geen bijzitter te zijn op 13 juni

De niet-partijpolitieke Vlaamse Beweging roept de Vlamingen op niet mee te werken aan de organisatie van de Europese verkiezingen van 13 juni. De dienstweigeringsactie is een protest tegen het uitblijven van de splitsing van de tweetalige kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Op 9 mei houden de Vlaamse Volksbeweging, het Halle-Vilvoorde Komitee en TAK, en dit onder auspiciën van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen (OVV), in Vilvoorde een betoging voor de splitsing van de kieskring, steun aan de burgemeesters en vóór de uitbreiding van de Vlaamse autonomie.

De niet-partijpolitieke Vlaamse Beweging steunt de burgemeesters van de meeste gemeenten uit het arrondissement Halle-Vilvoorde die ermee dreigen de Europese verkiezingen van 13 juni te boycotten als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde tegen 1 mei niet wordt gesplitst. Guido Moons, de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging (VVB), verwoordt het zo: 'Wanneer zij dat wensen en nodig achten, staan wij als Vlaamse Beweging open voor een constructieve frontvorming'.
Om de politieke wereld onder druk te zetten, houden de VVB, het Halle-Vilvoorde Komitee (HVK) en het Taal-Aktie-Komitee (TAK) opnieuw een 'dienstweigeringsactie'. In de aanloop naar de federale verkiezingen van 18 mei 2003 vroegen de drie organisaties de Vlamingen niet in te gaan op de oproep bijzitter te zijn in een stem- of telbureau. Twintig van de 300 mensen die zich als 'dienstweigeraar' hadden gemeld, werden opgeroepen en hebben geweigerd aan de organisatie van de verkiezingen mee te werken. Tot nu toe werden twee van hen vervolgd.

Luc Deconinck, de voorzitter van het HVK, leidt de hernieuwde actie van burgerlijke ongehoorzaamheid bij de Europese verkiezingen van 13 juni. Hij bevestigt dat de handhaving van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde strijdig is met de grondwet, die België indeelt in taalgebieden. Zijn stelling is en blijft dat het het weigeren van een ongrondwettige wet uit te voeren, geen misdrijf kan zijn. Het getuigt integendeel van burgerzin te ijveren voor de toepassing van de grondwet. Tevens is deze actie complementair aan die van de burgemeesters.

Namens de Vlaamse Beweging waarschuwt Guido Moons de federale minister van Binnenlandse Zaken, Patrick Dewael, dat ze niet zal dulden dat de minister de burgemeesters wegens hun terechte verzet schorst of afzet. Als de paarse regering de confrontatie wenst, kan ze die krijgen. De Vlaamse beweging is actiebereid, indien nodig ook vóór de betoging van 9 mei.

Namens het OVV steunt ook voorzitter Boudewijn Bouckaert de dienstweigeringsactie. Het OVV zal de 46 verenigingen die bij de koepel zijn aangesloten, oproepen tot permanente solidariteit en ze vragen maximale druk uit te oefenen op de parlementsleden en ministers.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 14:58   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De VVB die nog eens in actie schiet. En terecht.

Het werd tijd, en de voorwaarden zijn ervoor vervuld.

Jammer dat ze mij niet kunnen oproepen voor het bijzitterschap in Brussel-Halle-Vilvoorde. Ik zou immers zeker aan deze oproep beantwoorden.
Oud 19 februari 2004, 15:52   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Er komt beweging in. Schitterend.

Weet iemand trouwens wat de gevolgen kunnen zijn van die dienstweigering?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 15:57   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Moeilijk om mensen te gaan beboeten die niet langer mee willen werken aan het overtreden van de wet, hé?
Oud 19 februari 2004, 15:58   #5
SB1234
Schepen

Standaard

Gevangenisstraf en/of geldboete.

Precieze cijfers weet ik niet. Het aantal mensen dat ook effectief vervolgd wordt ligt meestal wel vrij laag.

Niet komen stemmen levert meestal ook geen straf op trouwens.
SB1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 16:02   #6
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Moeilijk om mensen te gaan beboeten die niet langer mee willen werken aan het overtreden van de wet, hé?
Yups, maar het is nog moeilijker om zij die de grondwet overtreden dit te doen inzien.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 19 februari 2004, 16:05   #7
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

500 euro boete as ge dienstweigert als Vlaamsnationalist en 100 euro boete als ge dienstweigert als andere persoon.

zo was het toch in Gent geloof ik.

Maar dan raad ik te eisen van de vervangende gevangenisstraf uit te zitten.

Zo'n actie zou ik wel zien ZITTEN.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 17:25   #8
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een politierechter of correctionnele rechter heeft niet de bevoegdheid om grondwettelijkheid van wetten te toetsen
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 17:32   #9
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

hoe kunnen we sommige "Vlaamse" politici een geweten schoppen ?

op 13 juni
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 19:27   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Belachelijke actie. Ge zult zien wat ge ermee hebt.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 19:32   #11
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ge zult wat ge ermee hebt.
taalgebruik?
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 19:34   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Citaat:
Ge zult wat ge ermee hebt.
taalgebruik?
Laatst aangepast door Patriot! op Do Feb 19, 2004 6:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 19:42   #13
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belachelijke actie. Ge zult zien wat ge ermee hebt.
Bedankt voor uw bijdrage. Tis de moeite.
Oud 19 februari 2004, 19:45   #14
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
een politierechter of correctionnele rechter heeft niet de bevoegdheid om grondwettelijkheid van wetten te toetsen
Inderdaad, in België heeft enkel Elio Di Rupo die bevoegdheid
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2004, 19:45   #15
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

En gaat "De Vlaamse Beweging" ook de boetes betalen van al diegenen die het bijzitterschap weigeren?
Oud 19 februari 2004, 23:53   #16
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Negen mei? Prachtig, deze keer kom ik!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 00:04   #17
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Yann

U hebt volkomen gelijk. Als ik opgeroepen word
zal ik mij niet aan mijn opvoedende taak onttrekken en aan elke kiezer duidelijk maken dat hij niet langer verplicht is om te stemmen voor de Europese verkiezingen. Die stemplicht is inderdaad afgeschaft door de wijziging van art. 8 van de Grondwet (invoering van stemrecht voor EU-burgers).
Bovendien zal ik hen duidelijk maken dat zij het de kandidaten niet mogen aandoen om hen te laten verkiezen aangezien men in het Europees Parlement dezelfde wedde heeft als in het Belgisch Parlement en dat dat volgens onze Grondwet nog steeds 12.000 frank per jaar is (ongeveer 300 euro per jaar)
Ik zal hen het beeld oproepen van uitgehongerde families die moeten gaan bedelen om in hun dagelijks onderhoud te voorzien.

Vervolgens zal ik de kiezer duidelijk maken dat stemmen voor het Vlaams Parlement ook geen zin heeft aangezien men daar via een nooddecreet de democratische rechten van de burger heeft om zeep geholpen.
En dat zij meehelpen aan zakkenvullerij via niet-toagelaten wagenvergoedingen aan de Vlaamse parlementsleden.

Tenslotte zal ik hun aandacht vestigen op het feit dat de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde twee zetels aan Vlaanderen heeft gekost.

Als hij/zij volhardt mag hij/zij van mij gerust stemmen.
Maar of wij tegen de sluiting van de kiesverrichtingen zullen klaar zijn is een ander verhaal.

Ze zullen mij wel niet oproepen zeker.
Oud 20 februari 2004, 08:02   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Een rechter die wel de bevoegdheid heeft om iemand te veroordelen maar niet om dat te doen volgens toetsing van de geldende wetten.

Komt d�*t jou even goed uit, zeg!
Oud 20 februari 2004, 08:25   #19
skippy
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
En gaat "De Vlaamse Beweging" ook de boetes betalen van al diegenen die het bijzitterschap weigeren?
Neen, de 2 ezels en den paardekop van den BUB gaan dat betalen.
skippy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2004, 16:51   #20
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Waar is die betoging te doen?
Als ze het nog niet weten, houd mij zeker op de hoogte, via PB ofzow.

Met vriendelijke Vlaamse groeten

Erwin
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be