Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2007, 19:53   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Anciënniteit afschaffen?

Anciënniteit wordt vervangen door prestatie vergoeding.

Wat later op het jaar worden de salarissen niet langer volgens aantal jaren dienst berekend, maar volgens een soort prestatie vergoeding dat voor iedere leeftijd hetzelfde zal worden.
Dit kadert in een bepaalde euro wetgeving dat één en ander discriminerend vind/ vond.
Fortis zou er alvast mee beginnen en naar ik vernomen heb zal dit algemeen worden overgenomen in iedere sector. De huidige overeenkomsten zouden worden aangepast -vervangen - what ever. Niemand zal minder ontvangen dat hij/zij nu ontvangt.

Vraag is natuurlijk, zal iemand ooit nog meer verdienen dan nu?
Goed nieuws, slecht nieuws?
Oud 15 oktober 2007, 20:02   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Anciënniteit wordt vervangen door prestatie vergoeding.

Wat later op het jaar worden de salarissen niet langer volgens aantal jaren dienst berekend, maar volgens een soort prestatie vergoeding dat voor iedere leeftijd hetzelfde zal worden.
Dit kadert in een bepaalde euro wetgeving dat één en ander discriminerend vind/ vond.
Fortis zou er alvast mee beginnen en naar ik vernomen heb zal dit algemeen worden overgenomen in iedere sector. De huidige overeenkomsten zouden worden aangepast -vervangen - what ever. Niemand zal minder ontvangen dat hij/zij nu ontvangt.

Slecht nieuws: vermits de indexering van de lonen doorbroken is werd een vermindering in koopkracht tgv inflatie wat afgezwakt door baremieke loonsverhogingen.
Op die manier daalt ieders koopkracht, wat verminderde omzetten zal meebrengen, omdat iedereen de buikriem nog een gaatje verder moet aanhalen.
Dalende koopkracht==>dalende omzetten==>dalende winsten==> nog meer bezuinigen, op lonen en tewerkstelling. (wat dan weer koopkracht vermindert etc... deflatoire spiraal)

Kortom: winsten volgend jaar, ja, maar verliezen de daaropvolgende jaren.
Typisch voorbeeld van kortzichtige politiek.
Après nous le déluge??.

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 oktober 2007 om 20:07.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:06   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Slecht nieuws: vermits de indexering van de lonen doorbroken is werd een vermindering in koopkracht tgv inflatie wat afgezwakt door baremieke loonsverhogingen.
Op die manier daalt ieders koopkracht, wat verminderde omzetten zal meebrengen, omdat iedereen de buikriem nog een gaatje verder moet aanhalen.
Dalende omzetten==>dalende winsten==> nog meer bezuinigen, op lonen en tewerkstelling.

Tja misschien wel, ben er nog niet aan uit voor mezelf.
Maar ik moet toegeven dat ik me wel een beetje verkneukel in de ambtenaren van de toekomst.
Daar gaan hun theorietjes van achtergesteld loon en dergelijke. En prestatie vergoeding! Het woord alleen al. Moet toch wat schrik aanjagen in bepaalde sectoren?
Oud 15 oktober 2007, 20:20   #4
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk wel; ik word al sinds ik begonnen ben zo uitbetaald en ik ben er nog niet bepaald op achteruit gegaan. Dit jaar tot hiertoe al 13.5% opslag bovenop indexatie, en als het wat meezit stijgt dat zelfs nog tot 23%. En moeilijk is het niet; gewoon presteren...

Citaat:
Goed nieuws. Er is geen reden om iemand opslag te geven, wanneer hij zijn werk op identiek dezelfde manier en met identiek dezelfde resultaten doet als het jaar voordien.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:27   #5
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Euhmmm, excuseer?
Dit is dus het eerste wat ik hiervan hoor...
Mijn salaris is in 3 jaar reeds met ongeveer 100 euro per maand gestegen.
Na deze 3 jaar zal het nu wel trager omhoog gaan, maar euhmmm...
Anciënniteit aflassen is toch net als zeggen dat ervaring niets meer wil zeggen?
Oud 15 oktober 2007, 20:34   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Euhmmm, excuseer?
Anciënniteit aflassen is toch net als zeggen dat ervaring niets meer wil zeggen?
Nee; ervaring die niet ten gelde wordt gemaakt wil niets meer zeggen; ervaring die ten gelde wordt gemaakt zorgt voor prestatie en kan nog steeds gevaloriseerd worden.

Je kan toch niet verwachten dat je loon met 3600€ per 3 jaar omhoog blijft gaan (of bedoelde je 100€ per jaar?)
Oud 15 oktober 2007, 20:34   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euhmmm, excuseer?
Blijkbaar, ik weet ook niet hoe men het zal bekijken vanaf dat punt.
Ik denk, dat hogere kaders dat wel zullen doen, en lagere kaders zullen blijven hangen waar ze begonnen zijn.
Dat is mijn voorspelling.
Oud 15 oktober 2007, 20:35   #8
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nee; ervaring die niet ten gelde wordt gemaakt wil niets meer zeggen; ervaring die ten gelde wordt gemaakt zorgt voor prestatie en kan nog steeds gevaloriseerd worden.

Je kan toch niet verwachten dat je loon met 3600€ per 3 jaar omhoog blijft gaan (of bedoelde je 100€ per jaar?)
Neen, ik bedoel dat m'n loon sinds 3 jaar geleden verhogerd is met 100 euro per maand.
't Was misschien niet duidelijk

Laatst gewijzigd door bentje : 15 oktober 2007 om 20:35.
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:36   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk wel; ik word al sinds ik begonnen ben zo uitbetaald en ik ben er nog niet bepaald op achteruit gegaan. Dit jaar tot hiertoe al 13.5% opslag bovenop indexatie, en als het wat meezit stijgt dat zelfs nog tot 23%. En moeilijk is het niet; gewoon presteren...
Ja maar gij zijn dan ook een speciale...ne gt of zo.
Oud 15 oktober 2007, 20:39   #10
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik bedoel dat m'n loon sinds 3 jaar geleden verhogerd is met 100 euro per maand.
't Was misschien niet duidelijk
Wel, sinds 3 jaar 100€ per maand, da's toch 3600€ in totaal? Of reken ik nu zo slecht

edit: never mind, 100€ maandloon in totaal erbij uiteraard. We zijn traag vandaag

Laatst gewijzigd door Sfax : 15 oktober 2007 om 20:39.
Oud 15 oktober 2007, 20:47   #11
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar, ik weet ook niet hoe men het zal bekijken vanaf dat punt.
Ik denk, dat hogere kaders dat wel zullen doen, en lagere kaders zullen blijven hangen waar ze begonnen zijn.
Dat is mijn voorspelling.
Niet noodzakelijk; alleen zal je meer moeten doen, om je opslag te verdienen. De lunch is een beetje minder gratis geworden.

Waar je vroeger, bij wijze van spreken, ergens kon beginnen op een kantoortje, 10 jaar kon rekken zonder eigenlijk veel noemenswaardig te presteren en toch elk jaar een "ancienniteits"-bonus kon opstrijken, lukt dat nu niet zonder meer (dat is de theorie uiteraard).

Als ik twee magazijnmannen aanneem voor dezelfde taak; dan beginnen ze op hetzelfde loonniveau (gesteld dat ze verder gelijkwaardig zijn). Als de ene na twee jaar zijn ervaring heeft aangewend om het proces te verbeteren, voorstellen te doen tot nieuwe verbeteringen door te voeren, of gewoon manieren heeft gevonden om bepaalde zaken veiliger, beter of sneller te doen, dan verdient hij een opslag. Als de andere met evenveel ervaring gewoon elke dag zijn werk doet, dan krijgt hij gewoon zijn loon. Niet meer.

Beetje de uitspraak "wie doet wat hij altijd al heeft gedaan, zal krijgen wat hij altijd kreeg" indachtig.
Oud 15 oktober 2007, 21:00   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Goed nieuws. Er is geen reden om iemand opslag te geven, wanneer hij zijn werk op identiek dezelfde manier en met identiek dezelfde resultaten doet als het jaar voordien.
Sigh ge zijt wereldvreemd. Ge zijt jong, een kerel, hooggeschoold, natuurlijk wilt gij uitbetaald worden op prestaties.....

PS: Uw burgie attitude is wel erg typisch.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 21:02   #13
Tavek
Banneling

Standaard

PS: Ik word helemaal niet uitbetaald op prestaties, maar zoals het geval is in de meeste grote Nederlandse bedrijven: competenties.

En rara, competenties groeien vaak evenredig met de leeftijd.
Oud 15 oktober 2007, 21:04   #14
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Sigh ge zijt wereldvreemd. Ge zijt jong, een kerel, hooggeschoold, natuurlijk wilt gij uitbetaald worden op prestaties.....

PS: Uw burgie attitude is wel erg typisch.
Even typisch als uw gebrek aan inhoud, dat ge dan maar verbergt achter wat ridicule ad hominem "argumentjes", denken we dan?

Probeer anders eens een argument ipv mij tot het object van uw frustraties te verheffen.
Oud 15 oktober 2007, 21:08   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Even typisch als uw gebrek aan inhoud, dat ge dan maar verbergt achter wat ridicule ad hominem "argumentjes", denken we dan?

Probeer anders eens een argument ipv mij tot het object van uw frustraties te verheffen.
Ik stoef hier niet met mijn salarisverhogingen.
Oud 15 oktober 2007, 21:15   #16
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
spiraal)

Typisch voorbeeld van kortzichtige politiek.
Après nous le déluge??.
Wat wilt ge anders dan kortzichtige politiek. Ik werk in een sector waar bedrijven gemiddeld 5 jaar in handen zijn van een investeerder. Na 5 jaar staan de bedrijven weer in de etalage. Dat vr�*�*gt, neen sméékt om kortzichtige politiek.
Misschien ben ik te naiëf, maar ik hoop dat er veel zulke bedrijven zich op die manier kapot gaan rijden, zodat er weer speelruimte komt voor kleinschalig initiatief.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 21:17   #17
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik stoef hier niet met mijn salarisverhogingen.
Dus een antwoord geven op een vraag is stoef? Heb je nu werkelijk niets minder doorzichtig om je achter te verschuilen?
Oud 15 oktober 2007, 21:26   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus een antwoord geven op een vraag is stoef? Heb je nu werkelijk niets minder doorzichtig om je achter te verschuilen?
Ik verschuil mij achter niks. Hier kwam nog een zin achter maar ik heb maar beslist om hem te laten voor wat het is, ik heb geen zin in ambras met de moderators.
Oud 15 oktober 2007, 22:58   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk; alleen zal je meer moeten doen, om je opslag te verdienen. De lunch is een beetje minder gratis geworden.

Waar je vroeger, bij wijze van spreken, ergens kon beginnen op een kantoortje, 10 jaar kon rekken zonder eigenlijk veel noemenswaardig te presteren en toch elk jaar een "ancienniteits"-bonus kon opstrijken, lukt dat nu niet zonder meer (dat is de theorie uiteraard).

Als ik twee magazijnmannen aanneem voor dezelfde taak; dan beginnen ze op hetzelfde loonniveau (gesteld dat ze verder gelijkwaardig zijn). Als de ene na twee jaar zijn ervaring heeft aangewend om het proces te verbeteren, voorstellen te doen tot nieuwe verbeteringen door te voeren, of gewoon manieren heeft gevonden om bepaalde zaken veiliger, beter of sneller te doen, dan verdient hij een opslag. Als de andere met evenveel ervaring gewoon elke dag zijn werk doet, dan krijgt hij gewoon zijn loon. Niet meer.

Beetje de uitspraak "wie doet wat hij altijd al heeft gedaan, zal krijgen wat hij altijd kreeg" indachtig.
Ik denk dat dit een zoethoudertje zal worden.
De praktijk zal anders uitdraaien vrees ik.
Bovendien als het met een bonussysteem zal werken (en dat zal voor een stuk zo worden) zal men vanaf de middelgrote tot grote bedrijven alle ideeën van het lagere kader wegpikken en als eigen idee inbrengen in een hoger kader en daar de bonus voor zichzelf reserveren.

Voor de rest zal het wat nu al ook dikwijls het geval is, lonen worden die lager zullen worden dan nu en men zal heel erg lang voor hetzelfde laag loon staan werken.
De knelpunt beroepen zullen ontegensprekelijk zelfs wurg beroepen worden.
U zal zien; managers van de toekomst zullen regeren over lege werkhuizen.
Bijgevolg zullen de managers zichzelf overbodig maken.

En al bij al is dat de bedoeling. Niet van lege werkplaatsen te hebben, maar van competitieve lonen tegenover het buitenland te creëren.

Op zich niks verkeerd, maar ondertussen blijven de levens kosten maar stijgen.
En dus ....is de kat geen mus.

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 oktober 2007 om 23:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 23:09   #20
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, sinds 3 jaar 100€ per maand, da's toch 3600€ in totaal? Of reken ik nu zo slecht

edit: never mind, 100€ maandloon in totaal erbij uiteraard. We zijn traag vandaag
Welgeteld vijf minuten te traag Sfax, ik denk niet dat de amerikanen staan te popelen om je te betrekken bij hun afweerschildenproject.... iets waar je nochthans veel poen zou mee kunnen scheppen.
Je ziet he, alles is relatief, het ene ogenblik vind je van jezelf dat je slim bent (cfr Degucht en co) en het andere ogenblik besef je dan dat je synoniem bent van de trein der traagheid.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be