![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De maatschappelijke relevantie van dit onderwerp is misschien ver te zoeken, maar toch.
Wij zijn heel cerebrale mensen geworden. De meesten van ons spenderen 8 uur per dag voor een of ander scherm (dat van de computer, van de kassa of van de auto). Intussen hebben wij ook nog een lichaam, dat daaronder ergens aan ons lijf ligt te bengelen. Gebruikt u het? En meer bepaald, gebruikt u het om te dansen? Pas op, dansen is niet noodzakelijk gay hé. Dansen is wellicht de eerste collectieve expressievorm van de mensheid - samen op de grond stampen tot ge in een soort collectieve trance komt. Enkel mensen doen dat en daaruit spreek hun habitus - de manier waarop het sociale ligt ingebed en gestructureerd in het lichaam. Het lichaam als medium voor socialiteit - dansen is daar nog altijd de meest geschikte techniek voor. Sommige maatschappijen putten nog veelvuldig uit die diepe communicatievorm - in hybriede negerculturen (bijvoorbeeld in Brazilië) leeft de mens al dansend, als het ware. Zijn hele manier van doen en denken is dansen. Zelfs Nietzsche heeft daarover gefilosofeerd: de westerse burgerlijke maatschappij zou de kunst van het frivole 'dansen' - in filosofische zin - zijn verleerd. Hij gebruikte dat als een metaforisch beeld, om af te raken van de kleinzielige zwaarheid van het bestaan in het burgerlijke Europa. Maar soms nam hij dat dansen ook letterlijk (zie zijn vergelijking van de onnozele donkere Wagner met zijn zwarte paarden en zwaarden, en de ironische, lichtvoetige, 'dionysische' Bizet met zijn flamenco dansende Carmen). Kortom, danst u? Stampt u? Gebruikt u de ritmes in uw lichaam om ze te verbinden met die van anderen? Durft u? Of bent u een neurotische, autistische, in cerebrale eenzaamheid opgesloten sukkelaar?
Laatst gewijzigd door C2C : 21 oktober 2007 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
![]() Er effe aan toevoegen:
1. seksen kan ook dansen zijn 2. dansen doet ge niet alleen op uw kamer; dat doet ge in groep hé (want ik zie hier al grapjassen afkomen die zeggen dat ze, ja, soms alleen voor de spiegel liggen te shaken)
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Tango, C2C ?
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Sorry, ik ben volgens u een neurotische, autistische, in cerebrale eenzaamheid opgesloten sukkelaar. Ofwel heb ik gewoon geen goed gevoel voor ritme...
Ten andere, dansen is anders dan "stampen". Negers in Afrika dansen op een heel andere manier dan wij:wij stampen idd op het ritme. Negers doen dat omgekeerd: die heffen hun knieën op op het ritme (is heel lastig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
-Sport is zelfcontrole, discipline, Sparta, Wagner met zijn lullige ridders. -Dansen is het verlies van zelfcontrole, het opgaan in de Dionysische kracht, het overstijgen van het subject. Dus neen, kajakken is niet dansen.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Tango, ja, maar niet met u, Desiderius. Zoals ik al zei: dansen hoeft niet persé gay te zijn.
![]() Ik vind Tango trouwens ook een net iets te geslepen dansstijl. Te veel cultuur. Mijn wijfje wilde mij trouwens tot tango verplichten, maar we zijn voor salsa gegaan. Eigenlijk verkies ik het primitieve stampen in groep. Samba of gabberen, dat doet er niet toe.
Laatst gewijzigd door C2C : 21 oktober 2007 om 16:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
P.S. Ik ben weleens in het uitgaansleven te vinden, maar wat ik daar uitspook noem ik geen dansen, hooguit stampen. Dansen is dat gedoe met pasjes enzo, wat al die vrouwen zo mooi vinden, daar heb ikzelf niet zoveel mee. O, terzijde, als dansen en sport tegenovergesteld zijn dan is ijsdansen dus geen sport, en is "de gezondste (en oudste) sport ter wereld" dus alleen een sport als het geen dansen is?
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 21 oktober 2007 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik vind seks geen dans. Het is een spel. Het is het ultieme spelletje. Met zin voor plezier, humor en als dat nodig is, een hoop drank erbij om zo lichtgeestig te worden dat je van alles een spelletje kan maken. Seks is een spelletje dat je speelt. Dansen is vooral aerobic.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Gelukkig zijn de negers al lang van de cerebrale blanke verlost en hebben ze de draad terug opgenomen. De laatste trend in Kinshasa dezer dagen is de Ndombolo. Héél geil.
Laatst gewijzigd door C2C : 21 oktober 2007 om 16:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() De lambada is wel pure seks, ja.
Ik vraag mij dat trouwens dat dikwijls af. Wat kwam eerst: de lambada of de voortplanting?
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dans steeds van woede als ik zie wat die Makkaken nu weer hebben uitgehaald
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |