Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2008, 20:34   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard België en Nederland tegen Servië

Citaat:
De 27 EU-landen tekenen een samenwerkingsverband met Servië voorlopig nog niet. Die uitkomst van overleg tussen de EU-ministers van Buitenlandse Zaken maandag in Brussel is een overwinning voor minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken.
Nederland vindt dat een zogeheten stabilisatie en associatie-akkoord (SAA) pas getekend kan worden zodra Servië volledig samenwerkt met het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag. Daarvoor is nodig dat de Bosnisch-Servische ex-generaal Ratko Mladic, verantwoordelijk voor de genocide op ongeveer 8000 moslimmannen in 1995 in Srebrenica, aangehouden wordt en ,,op een vliegtuig naar Den Haag zit'', zoals Verhagen het eerder uitdrukte.
Binnen de EU wilden EU-voorzitter Slovenië en ook de Europese Commissie het SAA deze week tekenen, als aanmoediging voor de pro-Europese krachten bij de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Servië, komende zondag.
Nederland en België hebben zich de afgelopen maanden hevig verzet tegen een ondertekening voordat sprake is van de aanhouding van Mladic.
Bron: http://www.limburger.nl/article/2008.../REGIONIEUWS06

Op zich ben ik het wel eens met de argumentatie van Nederland en België. Toch vind ik, als je een Europese buitenlandse politiek wenst, je gewoon bij de meerderheid moet neerleggen. Gele kaart voor België én Nederland.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 22:06   #2
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht

Op zich ben ik het wel eens met de argumentatie van Nederland en België. Toch vind ik, als je een Europese buitenlandse politiek wenst, je gewoon bij de meerderheid moet neerleggen. Gele kaart voor België én Nederland.
Wat een onzin.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 22:34   #3
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:

Bij dit soort kwesties is er Unanimiteit nodig op europees vlak... D�*�*r moet men misschien eens eerst vanaf. Bovendien staat er nergens dat België en Nederland in de minderheid zouden zijn; er staat alleen dat kersvers nieuw EU-voorzitter Slovenië (dat ook een ex-joegoslaslavisch land is, dus bezwaarlijk objectief te noemen) - én de commissie, maar die heeft in dit soort zaken weinig te zeggen - vóór die deal zouden zijn...

Ik blijf trouwens vinden dat er helemaal geen nieuwe banden moeten komen met dat land zolang de semi-fascistische conservatieven daar zo sterk staan. We moeten ons geen tweede Kacynsky-polen op de nek halen. Nationalisten die enkel maar voor het geld bij de EU willen komen, maar elke vorm van sociale integratie blokkeren moeten er niet bij.
Oud 28 januari 2008, 22:59   #4
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Nationalisten die enkel maar voor het geld bij de EU willen komen, maar elke vorm van sociale integratie blokkeren moeten er niet bij.
sociale integratie in wát? Hoe kunt ge nu sociaal integreren in een absoluut liberale constructie?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 10:34   #5
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als, ja.
Oud 29 januari 2008, 21:30   #6
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
sociale integratie in wát? Hoe kunt ge nu sociaal integreren in een absoluut liberale constructie?
Uiteraard in Europa een liberale constructie - maar hoe meer rechtse intergouvernamentele krachten erbij komen, hoe erger het wordt. Eerdere voorstellen rond minimumlonen en sociale normen rond gezondheidszorg en sociale zekerheid werden telkens door een aantal angelsaxische landen afgeketst onder het mom van 'soevereiniteitsverlies', en dat nieuwe landen daardoor minder investeringen zouden kunnen aantrekken (lees delocalisaties).
Oud 29 januari 2008, 22:34   #7
lezer
Burgemeester

Standaard

Ik wens democratie, en dat is in flagrante tegenspraak met
Citaat:
een Europese buitenlandse politiek
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 23:34   #8
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Ik wens democratie, en dat is in flagrante tegenspraak met [Europese politiek]
Je wenst dus democratie in je eigen tuin. Je buurman mag ook democratie doorvoeren in zijn tuin. Maar wat heeft dat in hemelsnaam met deftige buitenlandse politiek te maken? Hoogstens dient de Belgische buitenlandse politiek om wat oude families in vetbetaalde banen te positioneren.
Oud 30 januari 2008, 02:26   #9
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Bij dit soort kwesties is er Unanimiteit nodig op europees vlak... D�*�*r moet men misschien eens eerst vanaf. Bovendien staat er nergens dat België en Nederland in de minderheid zouden zijn; er staat alleen dat kersvers nieuw EU-voorzitter Slovenië (dat ook een ex-joegoslaslavisch land is, dus bezwaarlijk objectief te noemen) - én de commissie, maar die heeft in dit soort zaken weinig te zeggen - vóór die deal zouden zijn...

Ik blijf trouwens vinden dat er helemaal geen nieuwe banden moeten komen met dat land zolang de semi-fascistische conservatieven daar zo sterk staan. We moeten ons geen tweede Kacynsky-polen op de nek halen. Nationalisten die enkel maar voor het geld bij de EU willen komen, maar elke vorm van sociale integratie blokkeren moeten er niet bij.

Servië is helemaal niet semi-fascistisch, Serviërs komen gewoon op voor hun eigen land. De echte fascisten zijn de Kroaten, Kosovaren en Bosniërs, die tijdens WOII met de nazi's collaboreerden. De Serviërs moeten in Kosovo in beschermde enclaves wonen, als ze daar buiten komen worden ze vermoord. Europa wil datzelfde Kosovo erkennen! En de reden waarom België en Nederland geen nauwere banden met Servië willen, dat zogenaamde tribunaal, is ook al zo'n schertsvertoning. Datzelfde tribunaal dat nooit een enkele NAVO-leider heeft vervolgd en alle Kosovaarse oorlogsmisdadigers heeft laten gaan. Maar goed, ze doen maar, ik hoop zelfs dat Nikolic de verkiezingen wint, en een tegengewicht kan bieden voor de westerse bemoeizucht in de Balkan, en iets kan doen aan de schrijnende toestand van de minderheden in Kosovo. Servië kan heel goed zonder de EU, en ik denk dat, als het zo blijft duren, de meeste Serviërs net als de Turken en Wit-Russen helemaal niet meer bij de EU zullen willen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:36   #10
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Servië kan heel goed zonder de EU, en ik denk dat, als het zo blijft duren, de meeste Serviërs net als de Turken en Wit-Russen helemaal niet meer bij de EU zullen willen.
probleem opgelost.

Laatst gewijzigd door Rogge : 30 januari 2008 om 13:36.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 16:01   #11
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Servië kan heel goed zonder de EU, en ik denk dat, als het zo blijft duren, de meeste Serviërs net als de Turken en Wit-Russen helemaal niet meer bij de EU zullen willen.
Ha, ha. Servië heeft 3 (4) opties.
  1. Afhankelijkheid van Rusland. Maar Servië ligt geografisch wat ongemakkelijk tussen EU-landen in.
  2. Een status als Zwitserland. Pro forma onafhankelijk, maar in wezen bepaalt de EU in grote lijnen de politieke marges.
  3. Aansluiting bij de EU.
  4. Een antieke albanisering, d.w.z. een onafhankelijkheid van iedereen (niet een echte optie).
De Europese commissie wil een aanzet geven tot aansluiting van Servië. Dat betekent nog lange na geen aansluiting, zoals het geval Turkije uitwijst. Zolang de beslissing nog in een dergelijk prematuur stadium zit, mag je volgens mij best een zetje krijgen.
Oud 30 januari 2008, 16:55   #12
Thorsten
Burger

Thorsten's schermafbeelding

Standaard

Servië is de industriële motor van de regio, dat is het al honderd jaar. Ondanks alle politieke problemen zal dat niet veranderen. Vrijwel alle industriële producten in Kosovo komen altijd nog uit Servië. Servië kan het zich niet veroorloven om een paria te blijven in de regio en de regio kan een economisch oplevend Servië goed gebruiken.

Rusland is ook niet gek. Zolang zij het westen kunnen tarten met een dwarse koers over Kosovo zullen zij dat niet laten maar het is uiteindelijke een te onbelangrijk punt voor Rusland om dit te ver door te voeren. Mooie woorden zullen er worden gesproken over het Servische broeder volk, zeker, maar uiteindelijk zal Rusland Servië laten vallen als zij zich te militant opstellen.

Verkiezingswinst van Nikolic zal betrekking tussen de EU en Servië zeker verslechteren maar uiteindelijk heeft Servië weinig keuze in de koers die het zal moeten varen. Op gaan in de regio is de enige keuze.
Thorsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 17:41   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Servië is helemaal niet semi-fascistisch, Serviërs komen gewoon op voor hun eigen land. De echte fascisten zijn de Kroaten, Kosovaren en Bosniërs, die tijdens WOII met de nazi's collaboreerden. De Serviërs moeten in Kosovo in beschermde enclaves wonen, als ze daar buiten komen worden ze vermoord. Europa wil datzelfde Kosovo erkennen! En de reden waarom België en Nederland geen nauwere banden met Servië willen, dat zogenaamde tribunaal, is ook al zo'n schertsvertoning. Datzelfde tribunaal dat nooit een enkele NAVO-leider heeft vervolgd en alle Kosovaarse oorlogsmisdadigers heeft laten gaan. Maar goed, ze doen maar, ik hoop zelfs dat Nikolic de verkiezingen wint, en een tegengewicht kan bieden voor de westerse bemoeizucht in de Balkan, en iets kan doen aan de schrijnende toestand van de minderheden in Kosovo. Servië kan heel goed zonder de EU, en ik denk dat, als het zo blijft duren, de meeste Serviërs net als de Turken en Wit-Russen helemaal niet meer bij de EU zullen willen.
Oud 30 januari 2008, 23:32   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als wij met hen samenwerken - dus opname in de Europese Unie -, kunnen Nederland en België niet mede verantwoordelijk zijn voor de genocide een aantal jaar geleden. Logisch dat men daar nee tegen zegt. Men probeert gewoon een excuus te verzinnen om Servië Kosovo te ontfutselen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 23:37   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Joegoslavië waren de Serven een beetje wat de Walen voor België zijn. Niet een absolute meerderheid, maar toch maken zij de dienst uit en proberen zij via een repressieapparaat alle cultuurverschillen en wat daarbij hoort te vernietigen. Dat er nu - net als bij Duitsers overigens - haat jegens hen bestaat, is alleen maar een natuurlijke, gezonde reactie.

Serven kunnen niet leven in een staat waar zij niet de dienst uitmaken. Dat blijkt uit de positie binnen Oostenrijk-Hongarije, dat blijkt uit de massamoorden, dat blijkt uit positieve discriminatie van Serven in Kosovo, en dat blijkt temeer aan het hedendaagse stemgedrag; partijen die weer naar een Groot-Servisch rijk streven winnen flink.
Oud 31 januari 2008, 03:32   #16
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Joegoslavië waren de Serven een beetje wat de Walen voor België zijn. Niet een absolute meerderheid, maar toch maken zij de dienst uit en proberen zij via een repressieapparaat alle cultuurverschillen en wat daarbij hoort te vernietigen. Dat er nu - net als bij Duitsers overigens - haat jegens hen bestaat, is alleen maar een natuurlijke, gezonde reactie.

Serven kunnen niet leven in een staat waar zij niet de dienst uitmaken. Dat blijkt uit de positie binnen Oostenrijk-Hongarije, dat blijkt uit de massamoorden, dat blijkt uit positieve discriminatie van Serven in Kosovo, en dat blijkt temeer aan het hedendaagse stemgedrag; partijen die weer naar een Groot-Servisch rijk streven winnen flink.
In België gebeurt niets zonder de toestemming van beide gemeenschappen, wat ook normaal is in een federaal land. Ook in Joegoslavië was er een verregaande autonomie en gebeurde niets zonder toestemming van alle deelstaten. Maar de grote chef was toch Tito, een Kroaat. Tijdens WOII hebben Kroaten en moslims 100000'en Serviërs uitgemoord, toch waren er ook veel Kroaten bij het partizanenleger van Tito, terwijl sommige Serviërs hun eigen oorlogje voerden tegen zowel Tito als de Duitsers. De Serviërs hebben Kosovo zelf autonomie gegeven, de Kosovaren reageerden daarop door de Servische minderheid te vervolgen, waarop hun autonomie werd afgeschaft. Alles op de Serviërs steken is een beetje heel eenvoudig.
En wat Groot-Servië betreft: als Kosovaren onafhankelijkheid willen van Servië, waarom mogen Bosnische Serviërs dan geen onafhankelijkheid eisen van Bosnië? Dat riekt naar discriminatie...

Laatst gewijzigd door tomm : 31 januari 2008 om 03:34.
Oud 31 januari 2008, 10:26   #17
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Belgie en Nederland zijn zelf niet heilig, maar eerder schijnheilig, om tegen Servie met een opgestoken vinger te zwaaien. Bah! Zouden ze niet eerst in de eigen boezem moeten kijken voordat ze anderen veroordelen?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 januari 2008 om 10:30.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2008, 12:54   #18
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Belgie en Nederland zijn zelf niet heilig, maar eerder schijnheilig, om tegen Servie met een opgestoken vinger te zwaaien. Bah! Zouden ze niet eerst in de eigen boezem moeten kijken voordat ze anderen veroordelen?
Inderdaad. De NAVO heeft zelfs klinieken en televisiestations gebombardeerd, naast andere civiele doelwitten. En in hun kolonies waren beide landen verre van heilige boontjes... Putin heeft nu een "instituut voor de mensenrechten in de EU" opgericht.

Laatst gewijzigd door tomm : 31 januari 2008 om 12:58.
Oud 31 januari 2008, 16:40   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat Groot-Servië betreft: als Kosovaren onafhankelijkheid willen van Servië, waarom mogen Bosnische Serviërs dan geen onafhankelijkheid eisen van Bosnië? Dat riekt naar discriminatie...
Van mij mag dat best.
Oud 31 januari 2008, 16:41   #20
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Waar deed Nederland dan aan massamoorden ten opzichte van één bevolkingsgroep?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be