Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 5 november 2007, 17:02   #1
Alvader
Staatssecretaris

Standaard Brussel

Graag een reactie op volgend idee. Vooreerst: ik ben geen politicus.
Waarom niet BHV splitsen in de kamer en dan een nieuw project voor Brussel uitwerken ? Brussel is de hoofdstad van België. Alle Belgen zijn dus betrokken partij in het bestuur van het Brussels gewest. Meer nog, Brussel is de hoofdstad van Europa. Waarom dan niet de 19 gemeentes laten bestaan voor het gemeentelijk vlak en gemeenteraadsverkiezingen ? De Gewestelijke verkiezingen zouden dan voor Brussel nationaal moeten worden. Ook hier weer pariteit, maar niet meer de scheefgetrokken situatie waarin een INTERNATIONALE en MEERTALIGE stad gedomineerd wordt door de Franstalige politici die in wezen enkel aan de Franstaligen denken. Zo erg zelfs dat Brussel het amper waard is om een Europese hoofdstad te zijn voor alle Europeanen hier die geen Frans spreken. Men hoort de wildste scenario's over hoe bij de splitsing van België we een Wallo-Bruxelles gaan krijgen en dat Vlamingen dan gaan moeten betalen of belasting betalen in Brussel. En de uitbreiding van Brussel wordt dan verdedigd met het feit dat VL-Brabant en Brussel economisch een geheel vormen. Wel een compromis dan: Brussel niet bij Vlaanderen, noch bij Wallonië, MAAR een Brussel van Alle Belgen. Zo is meteen ook het probleem van de baan van de Vlaamse vertegenwoordiging in Brussel, worden misschien de taalwetten eens gerespecteerd en dergelijke.
OOk de financiering van Brussel zou dan voor Vlamingen minder problemen vormen. Brussel is ook van ons.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat de Franstaligen Brussel liever Franstalig beschouwen dan Belgisch.

Reacties welkom
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 5 november 2007, 17:27   #2
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Waarom niet BHV splitsen in de kamer en dan een nieuw project voor Brussel uitwerken ? Brussel is de hoofdstad van België. Alle Belgen zijn dus betrokken partij in het bestuur van het Brussels gewest. Meer nog, Brussel is de hoofdstad van Europa. Waarom dan niet de 19 gemeentes laten bestaan voor het gemeentelijk vlak en gemeenteraadsverkiezingen ? De Gewestelijke verkiezingen zouden dan voor Brussel nationaal moeten worden. Ook hier weer pariteit, maar niet meer de scheefgetrokken situatie waarin een INTERNATIONALE en MEERTALIGE stad gedomineerd wordt door de Franstalige politici die in wezen enkel aan de Franstaligen denken. Zo erg zelfs dat Brussel het amper waard is om een Europese hoofdstad te zijn voor alle Europeanen hier die geen Frans spreken. Men hoort de wildste scenario's over hoe bij de splitsing van België we een Wallo-Bruxelles gaan krijgen en dat Vlamingen dan gaan moeten betalen of belasting betalen in Brussel. En de uitbreiding van Brussel wordt dan verdedigd met het feit dat VL-Brabant en Brussel economisch een geheel vormen. Wel een compromis dan: Brussel niet bij Vlaanderen, noch bij Wallonië, MAAR een Brussel van Alle Belgen. Zo is meteen ook het probleem van de baan van de Vlaamse vertegenwoordiging in Brussel, worden misschien de taalwetten eens gerespecteerd en dergelijke.
OOk de financiering van Brussel zou dan voor Vlamingen minder problemen vormen. Brussel is ook van ons.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat de Franstaligen Brussel liever Franstalig beschouwen dan Belgisch.

Reacties welkom
In eerste instantie lijkt dit zo'n gek idee nog niet.
Maar zoals je zelf al aanhaalt, zullen de franstaligen vanop hun francofoon eilandje waarbij ze niet zien dat er buiten Francofonia nog een boeiende wereld bestaat, dit voorstel als racistisch en fascistisch afdoen dat vooral afbreuk doet aan hun 'taalrechten' waarop zij zo manisch-autistisch staan...

Laatst gewijzigd door job : 5 november 2007 om 17:27.
job is offline  
Oud 5 november 2007, 21:34   #3
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf het zeggen, Brussel hoofdstad van europa, ja, maar dan moet europa er ook maar voor opdraaien en welke taal ze daar dan spreken zal mij worst wezen. Brusseljaans of om het even wat, het maakt me niet uit wat ze daar dan brabbelen. En of ze daar dan elkaar al dan niet verstaan raakt mijn koude kleren niet.
Garry is offline  
Oud 5 november 2007, 21:36   #4
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Reacties welkom
Ik ga akkoord op voorwaarde dat iedere gewest inspraak krijgt in verhouding tot de financiering die ze Brussel geeft.
Jeronimo is offline  
Oud 5 november 2007, 22:28   #5
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Allemaal goed en wel voor de goed bedoelende moeial maar de Brusselaars gaan daar absoluut niet mee akkoord gaan.
Een beetje de Belgische bevolking de baas over hun laten spelen. Brusselaars zijn egoïsten, zoiets laten ze nooit toe.
Hashiwokakero is offline  
Oud 6 november 2007, 13:04   #6
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Allemaal goed en wel voor de goed bedoelende moeial maar de Brusselaars gaan daar absoluut niet mee akkoord gaan.
Een beetje de Belgische bevolking de baas over hun laten spelen. Brusselaars zijn egoïsten, zoiets laten ze nooit toe.
Waar ik woon , word ik geconfronteerd met wetten uit
-de gemeenteraad
- De Vlaamse overheid
- De federale overheid
- het Europees parlement.

Ik leg mij neer bij de bemöeïenissen van alles wat buiten mijn gemeente wordt beslist omdat ik er ook voor kan stemmen.

Waarom zou het dan voor een Brussellaar onaanvaardbaar zijn dat de rest van de Belgen ook een woordje te zeggen zouden hebben. Brussel levert heel wat voor het land, maar verwacht ook veel van het land en de bevolking. Heel wat instellingen zijn in Brussel gelegen dus ben ik verplicht om mij als Belg ook naar Brussel te begeven. Daarom wil ik ook wel graag inspraak voor krijgen. Tenslotte zou ook de financiering van Brussel er wel bij varen en krijgt elke Belg tevens inspraak in dat geld.
Brussel wil de hoofdstad zijn van ALLE BELGEN, wel dan dient ze als gewest verantwoording af te leggen aan ALLE BELGEN.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 6 november 2007, 16:33   #7
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar ik woon , word ik geconfronteerd met wetten uit
-de gemeenteraad
- De Vlaamse overheid
- De federale overheid
- het Europees parlement.

Ik leg mij neer bij de bemöeïenissen van alles wat buiten mijn gemeente wordt beslist omdat ik er ook voor kan stemmen.

Waarom zou het dan voor een Brussellaar onaanvaardbaar zijn dat de rest van de Belgen ook een woordje te zeggen zouden hebben. Brussel levert heel wat voor het land, maar verwacht ook veel van het land en de bevolking. Heel wat instellingen zijn in Brussel gelegen dus ben ik verplicht om mij als Belg ook naar Brussel te begeven. Daarom wil ik ook wel graag inspraak voor krijgen. Tenslotte zou ook de financiering van Brussel er wel bij varen en krijgt elke Belg tevens inspraak in dat geld.
Brussel wil de hoofdstad zijn van ALLE BELGEN, wel dan dient ze als gewest verantwoording af te leggen aan ALLE BELGEN.
Brussel wil het geld van alle Belgen daar heb je gelijk in maar voor de rest.
Hashiwokakero is offline  
Oud 6 november 2007, 16:45   #8
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

Laat Brussel maar aan de Brusselaars (en dat zijn niet enkel Franstaligen of Nederlandstaligen). Wat heeft iemand uit de Westhoek of Aarlen verloren in gewestverkiezingen voor Brussel? Bovendien zou het veel logischer zijn bevoegdheden van het gemeentelijk niveau over te dragen naar het Brussels Gewest. De financiering moet in elk geval bekeken worden. Een inbreng van Europa zou bv. welkom zijn.
Superlux is offline  
Oud 6 november 2007, 16:51   #9
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Ik zou een Brusselse dumping voorstellen. We laten de Walen een onderaardse tunnel graven zodat ze een rechtstreekse verbinding met het eiland hebben want als we willen bouwen we een tien meter hoge muur rond Brussel.
Hashiwokakero is offline  
Oud 6 november 2007, 17:32   #10
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Reacties welkom
Gni?

Omdat Brussel dus de hoofdstad is van België moet iedere Belg mee kunnen doen aan Brussels verkiezingen?
Of heb ik het slecht begrepen?

Juist een opmerking:
"Brussel" is een begrip met verschillende lagen: de "Brusselse" beslissingen die ieder Belg aanbelangen, zijn door de federale overheid genomen, dus door mensen die doorheen heel het land verkozen worden; de "Brusselse" beslissingen op gewestniveau gelden enkel en alleen in Brussel, ik zie dus niet goed in waarom iemand uit Aarlen of Knokke daar iets mee te maken zou moeten hebben...
Bizarre redenering toch wel, of het moet zijn dat ik er echt niks van begrepen heb...
Oud 6 november 2007, 18:48   #11
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Gni?

Omdat Brussel dus de hoofdstad is van België moet iedere Belg mee kunnen doen aan Brussels verkiezingen?
Of heb ik het slecht begrepen?

Juist een opmerking:
"Brussel" is een begrip met verschillende lagen: de "Brusselse" beslissingen die ieder Belg aanbelangen, zijn door de federale overheid genomen, dus door mensen die doorheen heel het land verkozen worden; de "Brusselse" beslissingen op gewestniveau gelden enkel en alleen in Brussel, ik zie dus niet goed in waarom iemand uit Aarlen of Knokke daar iets mee te maken zou moeten hebben...
Bizarre redenering toch wel, of het moet zijn dat ik er echt niks van begrepen heb...
Er worden wel wat beslissingen genomen in Brussel die het hele land aanbelangen:

1. Brussel is de hoofdstad van België ergo heel wat nationale instellingen liggen in Brussel en dus moet Brussel "klantvriendelijk" zijn voor iedere Belg. Als ik hoor dat de Franstaligen het bv een luxe vinden dat in veel Brusselse officiciële diensten ( bv STIB / MIVB ) ook Nederlands wordt gebruikt en dat er Franstalige politici de afschaffing van de "tweetaligheid" in Brussel voorstellen als pasmunt voor bv BHV dan heb ik als Belg toch wel bedenkingen of Brussel idd wel de hoofdstad is van alle Belgen ? Om nog maar van de Duitstaligen te zwijgen.

2. Brussel wil allerlei prestige projecten op touw zetten. Ik hoorde onlangs van een nieuw sportstadium voor Brussel. Vlaanderen en Wallonië zouden dan mee moeten betalen. Wel: no taxation without representation. Brussel is het uithangbord van België. Het geeft veel aan Vlaanderen, maar krijgt er ook veel van terug. Echter Brussel op zich blijkt financiëel niet leefbaar te zijn. Dus is het maar logisch dat wie betaald ook medezeggenschap krijgt. Hiermee zouden ook de Vlamingen in het Brussels parlement eens een echte groep worden. Brussel is immers niet een gewest als een ander.
Het Brussels gewest wordt dan een echte federale kieskring.

En trouwens nog een opmerking. De federale overheid is niet door iedere Belg gekozen. Vlamingen stemmen op Vl partijen en omgekeerd. Hetzelfde systeem kan gelijk in Brussel.

Laatst gewijzigd door Alvader : 6 november 2007 om 18:50.
Alvader is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be