Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2007, 13:36   #1
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard Bijbel is nog erger dan Koran .. !! Oeps!!

"Bijbel is nog erger dan Koran"

De objectieve blik van Marlies ter Borg tegenover de haatdragende blik van Hans Jansen.

Team al-Yaqeen

Citaat:
Voor een beter begrip tussen moslims en christenen heeft filosofe Marlies ter Borg alle gemeenschappelijke verhalen uit Koran en Bijbel verkort naast elkaar gezet.
Huiveringwekkend, vindt arabist Hans Jansen. „Dit beschadigt de relatie juist. De boeken zijn niet te vergelijken.’’

Ter Borg was hoogst verbaasd toen ze vijf jaar geleden in een boekwinkel de Koran opensloeg en daarin Jezus tegenkwam. Alleen heet hij daar ‘Isa. „Nooit geweten.”

Tot haar verrassing kwam ze in de Koran veel meer bijbelse figuren tegen, zoals Abraham die in de Koran Ibrahiem heet, of Jozef/Joesoef en Maria/Marjam. Ook in de Koran bouwt Noeh (Noach) een ark en drijft Mousa (Mozes) in een mandje over het water. Zo ontstond het idee voor het boek ’Bijbel en Koran in verhalen’.

Ter Borg ploegde met behulp van Karima Bisschop van de website www.moslima.nl en godsdienstwetenschapper Marloes Keller van de Ikon beide boeken door, ’niet gehinderd door enige theologische kennis’ maar wel met de ’objectieve benaderingswijze’ van een filosofe. „Ik voelde me Klein Duimpje met de zevenmijlslaarzen.’’

De filosofe besloot alleen de gemeenschappelijke verhalen verkort weer te geven. Zeventien in totaal. Zonder duiding. „Die overeenkomsten vond ik zelf het verrassendst en ik vind dat we het in deze maatschappij juist nodig hebben om te kijken naar wat we delen. We zijn te veel geneigd om naar de verschillen te kijken. Als minister Vogelaar zegt dat in Nederland een joods-christelijke-islamitische cultuur ontstaat, dan zeg ik dat die er allang is, want de overeenkomsten zijn opmerkelijk.’’

Zelfs de profeet Mohammed komt volgens de islamitische interpretatie van de auteurs al in de Bijbel voor, al is de Bijbel ver voor Mohammeds geboorte geschreven. Mohammed zou de door Jezus aangekondigde opvolger zijn (Johannes 14:16). In het christendom wordt die opvolger als de Heilige Geest gezien.

Elke minister, elke ambassadepost die iets met moslims te maken heeft, zou dit boek moeten aanschaffen, vindt Ter Borg.

„Als Wilders de Koran wil verbieden en daarnaast zegt dat overspelige vrouwen volgens de islam gestenigd kunnen worden, moet hij er wel bij vertellen dat deze vorm van doodstraf niet in de Koran voorkomt, maar in de Bijbel. Van volksvertegenwoordigers en wetenschappers mogen wij verwachten dat ze de feiten zo volledig mogelijk weergeven. Anders is het moedwillige eenzijdige voorlichting. Of ze hebben te weinig dossierkennis. Dan zeg ik: U moet zich schamen. Maar iedereen neemt het over en loopt erachteraan.’’

Laat me dan eens zien waar het staat in de Koran of de Bijbel, vroeg Ter Borg zich steeds af bij het samenstellen van haar boek. Zo trok zij de conclusie dat de Bijbel veel afwijzender is over homofilie dan de Koran. Om dit heikele thema niet te ontlopen, heeft Ter Borg het verhaal van Lot of Loet opgenomen dat ook in beide boeken voorkomt. Lot spreekt de menigte voor zijn huis toe die gemeenschap wil met zijn mannelijke gasten of engelen. Hij biedt het volk zijn dochters aan voor seksueel vermaak. Volgens Ter Borg wordt dit verhaal vaak aangehaald als afwijzing van homoseksuele relaties, terwijl het ’net zo goed kan gaan over een hoge vorm van gastvrijheid’. Het is volgens haar de enige context waarin in de Koran de herenliefde wordt besproken. In de Bijbel wordt het verbod op homofilie volgens haar nog eens onderstreept door de apostel Paulus en in het boek Leviticus.

Na haar vergelijkingsstudie vindt Ter Borg de Koran vaak milder dan de Bijbel. „In de Bijbel is het Eva die Adam verleidt te eten van de boom van kennis van goed en kwaad, het begin van de zondeval. Beiden worden verdreven uit het paradijs. In de Koran hebben Adam en Eva evenveel schuld, ze begaan samen de fout. Ze tonen berouw en Allah vergeeft het hen. Hij geeft hen een herkansing en de opdracht een goed leven te leiden. Dat vind ik milder dan dat de God van de Bijbel belooft over zoveel eeuwen voor een oplossing te zorgen in het offer van Jezus. Qua vergevingsgezindheid lijkt het bijna of de Koran door de bril van Jezus kijkt naar verhalen in het Oude Testament.’’

Opvallend vindt Ter Borg het verschil in de waardering van het lijden. „In de Bijbel is lijden de kern. Je moet door de diepte heen om het licht te zien. De Koran is daarin oppervlakkiger. Ook toont de Bijbel meer menselijke gebreken dan de Koran. Kijk naar de soms depressieve poëzie in de Psalmen waarin koning David zijn fouten noemt. In de Koran zijn de profeten echte helden die niets kwaads kunnen doen. Ik hoorde bijvoorbeeld van moslimstudenten die hard moesten lachen omdat de God van de Bijbel rust van zijn scheppingswerk op de zevende dag. Hoe kan God nu moe zijn, vroegen zij zich af. Dat is inderdaad wel gek, bedacht ik me.’’

Maar zijn de overeenkomsten niet vaak schijn? De verhalen lopen in beide boeken meestal anders af. In de Bijbel wordt Jezus gekruisigd. In de Koran niet. Daar is hij een grote profeet.

„Klopt, veel verhalen wijken uiteindelijk uiteen. De teksten heb ik bij elkaar gezet als een vorm van dienstverlening. Om aan te geven dat het een niet slechter of beter is dan de ander. De Koran is een vrij ontoegankelijk liedboek. Wij hebben de blanke pit uit de ruwe bolster gehaald. Bij de Bijbel hebben we de verhalen ingekort. Ik ga ervan uit dat de lezers intelligent genoeg zijn om zelf hun mening te vormen. Dit boekje is een startpunt van discussies. Geschreven voor drukke mensen die geen tijd hebben om de boeken zelf geheel door te lezen. Zakenmensen die in moslimlanden werken, kunnen met meer kennis over de Koran het ijs breken in gesprekken.’’

Arabist Hans Jansen, bijzonder hoogleraar voor ’het hedendaags islamitisch denken’ in Utrecht, is niet te spreken over het initiatief van Ter Borg, noemt het zelfs ’huiveringwekkend’. „Dé grote fout die zij maakt, is dat zij denkt dat moslims de Koran bekijken zoals christenen de Bijbel bekijken. Het gaat moslims er helemaal niet om of iets wel of niet in de Koran staat, maar om wat de islam voorschrijft. Naast de Koran zijn er nog vier groepen heilige boeken van belang voor moslims: de hadith (verhalen over het leven van Mohammed), de sharia (wetgeving), de fatwaverzamelingen en de korancommentaren. Daar kun je een bibliotheek mee vullen. Imams weten de juiste interpretaties. Volgens de sharia moet homo’s van een bergheuvel worden afgegooid, wat vroeger gelijk stond aan de doodstraf. En volgens de hadith moeten overspeligen wel degelijk gestenigd worden. Wilders vertelt dus niets verkeerds als hij zegt dat volgens de islam overspelige vrouwen moeten worden gestenigd. Iedereen weet toch ook dat dat gebeurt.’’

Dit boek kan schade berokkenen, het kan christenen ’onzeker maken over hun godsdienst’, verwacht Jansen. „Moslims gaan zich doodlachen om dit boek. De tranen biggelen over hun wangen van het lachen, omdat het zoveel christenen zal bevestigen in hun onzekerheid en verwarring over hun geloof. Er zijn zoveel mensen die denken dat alle godsdiensten gelijk zijn, terwijl deze twee godsdiensten heel verschillend zijn. Daarom lopen die zogenaamde overeenkomstige verhalen steeds anders af.”

Voor een beter begrip tussen moslims en christenen moet je ’het helemaal niet hebben over religie’, vindt de arabist. „Zeker als zakenman niet. Beter omgaan met elkaar moet zich uiten in praktische zaken. Hoe concreter, hoe beter. Geen dogmatische theologische kwesties over profeten en heilige boeken, maar gewone dagelijkse dingen zoals een goede buur zijn.”

Arabist Fred Leemhuis, docent ’talen en culturen van het Midden Oosten’ in Groningen, vindt het boek van Ter Borg wél zinnig, ’om van elkaar te weten dat deze verhalen bestaan én verschillen’. „Meer dan dat kun je er niet mee, want een synopsis van verhalen zegt niets over de functie, context en interpretatie ervan van de navolgers. Dat verschilt bovendien per periode, plaats en persoon. Geen enkel heilig boek staat op zichzelf. Als dit boek van Ter Borg aanleiding is tot een gesprek, ben ik tevreden, maar dan moet wel de vraag zijn: Ik zie dat dit verhaal anders afloopt dan dat van ons, wat bedoelen jullie daarmee? Dan heb je een begin.’’

Trouw.nl
19 oktober 2007
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 14:20   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht

De objectieve blik van Marlies ter Borg tegenover de haatdragende blik van Hans Jansen.

Team al-Yaqeen
Het Oude Testament en de Koran zijn inderdaad in het zelfde bedje ziek. Veel geweld, veel afschuwelijke uitspraken. Dat klopt.

Citaat:
Als Wilders de Koran wil verbieden en daarnaast zegt dat overspelige vrouwen volgens de islam gestenigd kunnen worden, moet hij er wel bij vertellen dat deze vorm van doodstraf niet in de Koran voorkomt, maar in de Bijbel. Van volksvertegenwoordigers en wetenschappers mogen wij verwachten dat ze de feiten zo volledig mogelijk weergeven. Anders is het moedwillige eenzijdige voorlichting. Of ze hebben te weinig dossierkennis. Dan zeg ik: U moet zich schamen. Maar iedereen neemt het over en loopt erachteraan.’’
Dat is juist. Het staat misschien wel niet in de koran, maar het wordt wel toegepast door de moslims in onze tijd. De sharia stelt zelfs eisen aan de stenen: ze zijn zo uitgezocht dat een enkele steen niet de dood kan veroorzaken, maar dat elke raak gegooide steen wel gevoeld wordt door de veroordeelde. De de stenen mogen niet te groot zijn want dan is de overspelige onmiddellijk dood en dat is nu ook niet de bedoeling. Het moet dus wat duren.De menigte gaat door met gooien totdat de veroordeelde dood is.

Steniging in de islamitische staat Iran.
Een schande voor de mensheid deze islamitische sharia.

Of de koran minder discriminerend is tegenover homofilie dan in de bijbel kan wel zijn. Maar het zijn wel homofielen die de dag van vandaag opgehangen worden in Iran, een islamitische staat bij uitstek, waar de ilsamitische mollah's het voor het zeggen hebben.

De koran is verdaagzamer tegenover homofilie dan de bijbel.
Niet in de praktijk dan.

Neen, een schande voor de mensheid die sharia.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2007 om 14:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 15:00   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De kruisdood van Jezus maakt het Nieuw Testament een gewelddadig boek?

Oud 30 oktober 2007, 15:02   #4
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Beste Systeem,

Waarom moet ik die foto geloven ? waar is de bron?

Een schande voor een mens die zonder moeder noch vader op deze aarde wordt geboren hé (ik bedoel kind van overspel).

Het is ook zo dat Steniging niet in de Koran staat, dat is wat die filosoof bedoelt hé

Die filosoof wil zeggen dat steniging niet in de koran voorkomt.. dat is het.

Over die verschillen en overenkomsten gaat de topic vermoed ik en niet over shariah want we kunnen niet zomaar zonder kennis over belgische wetgeving gaan kletsen hoor.

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 30 oktober 2007 om 15:03.
Oud 30 oktober 2007, 15:06   #5
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De kruisdood van Jezus maakt het Nieuw Testament een gewelddadig boek?

Is er nog iets erger dan God straffen en kruisen?

Maar jezus vrede zij met hem en met Moahmmed hing helemaal niet aan de kruis.

Iemand die aan kruis hangt is vervloekt: lees galaten 3:13

Geweld in de Bijbel uit een niet-christelijk bron

Cruelty and Violence in the Bible
http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/long.html

Ook ni islamitisch ..

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 30 oktober 2007 om 15:07.
Oud 30 oktober 2007, 15:09   #6
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste Systeem,

Waarom moet ik die foto geloven ? waar is de bron?

Een schande voor een mens die zonder moeder noch vader op deze aarde wordt geboren hé (ik bedoel kind van overspel).

Het is ook zo dat Steniging niet in de Koran staat, dat is wat die filosoof bedoelt hé

Die filosoof wil zeggen dat steniging niet in de koran voorkomt.. dat is het.

Over die verschillen en overenkomsten gaat de topic vermoed ik en niet over shariah want we kunnen niet zomaar zonder kennis over belgische wetgeving gaan kletsen hoor.

Mvg
Yahya
Neen ,dat dacht ik al. En straks gaat u gaat nog beweren dat er geen homofielen opgehangen zijn in Iran?

Als al uw vertellingen zo waarheidsgetrouw zijn dan heb ik er zo mijn bedenkingen over.

Maar kom, om aan uw zogenaamd ongeloof (onwil?) tegemoet te komen:

DO 21 jun 2007 | 09.27
De autoriteiten van de Iraanse stad Takistan in de provincie Qazvin hebben gisteren de laatste voorbereidingen getroffen voor de steniging van een man en een vrouw. Volgens de plannen zal de executie vandaag plaatsvinden.

Dat meldt de organisatie Stop stoning for ever (SSF). De bevolking zal via officiële aankondigingen worden uitgenodigd aan de steniging deel te nemen. De rechter zal de eerste steen gooien.

Het vonnis zou aanvankelijk afgelopen zondag worden uitgevoerd maar is uitgesteld. De vrouw heet Mokarrameh Ebrahimi en is 43 jaar oud. Zij en de man worden ervan beschuldigd dat ze een dochter hebben uit een buitenechtelijke relatie.

De dochter is elf jaar oud. Sinds haar geboorte hebben de man en de vrouw in de gevangenis gezeten. Beiden hebben kinderen uit vorige huwelijken. De steniging zal worden uitgevoerd op een kerkhof. In de grond zijn putten gegraven waarin ze tot hun middel worden begraven. De vrouw heeft drie kinderen.

Voorwaarde voor een veroordeling wegens overspel is dat er vier getuigen zijn of dat de verdachte een bekentenis aflegt en die viermaal herhaalt. Een veroordeling is verder mogelijk op grond van 'kennis van de rechter'. Volgens SSF is de terdoodveroordeling van de man en de vrouw op dat laatste gebaseerd en niet op getuigenverklaringen of eigen bekentenissen.

De wet kent nog allerlei verzachtende omstandigheden die steniging als straf uitsluiten, bijvoorbeeld als het huwelijk van de overspelpleger slecht is of wanneer er door ziekte van de partner geen seksueel verkeer mogelijk is.

Maar volgens advocaten nemen veel rechters niet de moeite om aan echte waarheidsvinding te doen. Volgens de wetten zijn ook bekentenissen, die bij de rechtszaak weer worden ingetrokken, ongeldig. Ook daaraan hebben veel rechters geen boodschap.

De Iraanse autoriteiten ontkennen dat er in hun land stenigingen worden uitgevoerd. In 2004 verbood ayatollah en opperrechter Shahroedi in een fatwa deze vorm van executie. Steniging is sindsdien niet afgeschaft, al is er officieel wel een moratorium van kracht.

Maar volgens Iraanse mensenrechtenactivisten staat vast dat er in mei 2006 een steniging is uitgevoerd in de noordoostelijke stad Masjhad. Verder zouden er negen mensen in afwachting van een steniging verkeren.

Bij een steniging bepalen geestelijken de omvang van de stenen waarmee moet worden gegooid en ook de afstand die de stenengooiers moeten innemen tegenover hun slachtoffers.

Bron: Trouw

Foto: eerdere steniging in Iran

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2007 om 15:16.
Oud 30 oktober 2007, 15:15   #7
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

De bron van de foto's?

Nu gaan we meer politiek

Ik heb een video bewijsmateriaal dat er in Iran geen homo's zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=nqpJgkTpYHc

Hhahah

Groetjes
Mvg

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 30 oktober 2007 om 15:16.
Oud 30 oktober 2007, 15:23   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er nog iets erger dan God straffen en kruisen?
Ik aanzie Jezus niet als God en dan nog zijn het anderen die Jezus kruisigden, niet christenen.

Waar Jezus geen mens heeft kwaad toegedaan of bejegend tijdens zijn leven, stond Mohammed als politiek leider mee aan de basis van de dood van tallozen.

Citaat:
Geweld in de Bijbel uit een niet-christelijk bron

Cruelty and Violence in the Bible
http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/long.html

Ook ni islamitisch ..

Mvg
Yahya
Fantastisch dat je naar een website verwijst waar geweld in de Koran ook een pagina is, maar dit is al Bijbel dat je nodig hebt: de Jefferson Bible.

Laatst gewijzigd door lombas : 30 oktober 2007 om 15:23.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 15:33   #9
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:

Team al-Yaqeen

Een duidelijk bewijs dat rmp(*) mohamed buurtje leen is gaan spelen bij andere godsdiensten.
-bij de joden haalde hij zijn haat voor varkensvlees en nog een aantal minder aardige praktijken
-bij zijn eigen stamgenoten haalde hij uit de 'heidense' godsdienst de zwarte steen EN het symbool van de maangodin
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 15:40   #10
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik aanzie Jezus niet als God en dan nog zijn het anderen die Jezus kruisigden, niet christenen.

Waar Jezus geen mens heeft kwaad toegedaan of bejegend tijdens zijn leven, stond Mohammed als politiek leider mee aan de basis van de dood van tallozen.

Fantastisch dat je naar een website verwijst waar geweld in de Koran ook een pagina is, maar dit is al Bijbel dat je nodig hebt: de Jefferson Bible.
Mohammed God'szegeningen en vrede zij met hem en met Jezus was inderdaad een politieke leider, profeet, boodschapper, spirituele leider, soldaat, socioloog, prediker, imaam, ... maar hij was één van armste Arabieren in zijn tijd vrede zij met hem en met Jezus.

De profeet Salomon en zijn zoon David (ook profeet) waren koning.

Dat Mohammed vzmh veel mensen doodde is een bewering natuurlijk, maar het is wel zo dat er TE veel pogingen waren om hem af te maken en de islam te bestrijden.

Dat wel.

De koran die ze op die site gebruiken is geen Koran hoor maar de Engelse vertaling:
-Which is more violent, the Bible or the Quran (English translation)?
Oud 30 oktober 2007, 15:47   #11
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Duidelijk vermeld zijn tenminste twee keer een regelrechte vraag van rmp(*) mohamed om tegenstanders (die nog niet eens gewelddadig waren, oa. een dichteres) te vermoorden.

De joodse stammen in de omgeving van medina werden stelselmatig uitgemoord, en nadien alle andere niet-gelovigen in het arabische schiereiland en daarna in alle andere nu onderworpen islamitische landen.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 15:49   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ach in alle heilige boeken staat er toch steeds een teken van liefde en
vriendschap. Het maakt niet uit welk geloof je volgt, als je maar voldoende oefend in het ga en vermenigvuldig.

Wel bij oefenen houden wat anders kost het heel veel centjes voor die 5 minuten plezier.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 15:52   #13
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou, er zijn eigenlijk aanwijzingen dat Jezus zich van tijd tot tijd toch wel hevig kon opwinden. Zie bijvoorbeeld naar het incident met de geldwisselaars in de tempel.

Hij heeft tijdens zijn leven waarschijnlijk niemand gedood, maar hij is ook zowat de enige profeet of 'uitverkorene van God' die zoiets niet heeft gedaan.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:00   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Nou, er zijn eigenlijk aanwijzingen dat Jezus zich van tijd tot tijd toch wel hevig kon opwinden. Zie bijvoorbeeld naar het incident met de geldwisselaars in de tempel.
Tsja, die kapitalistische sjacheraars ook altijd!

Citaat:
Hij heeft tijdens zijn leven waarschijnlijk niemand gedood, maar hij is ook zowat de enige profeet of 'uitverkorene van God' die zoiets niet heeft gedaan.
Daarom noem ik me alvast "christen".
Oud 30 oktober 2007, 16:11   #15
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De bron van de foto's?

Nu gaan we meer politiek

Ik heb een video bewijsmateriaal dat er in Iran geen homo's zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=nqpJgkTpYHc

Hhahah

Groetjes
Mvg
Dat zei Ahmadinejad ook. Louder statistisch kan dit al niet waar zijn.

Het gaat hier om het feit mensen gestenigd worden wegens overspel. Daar gaat het over. Waarom draait u altijd rond het probleem heen.

Twee bekende tegenstandsters van de steniging van overspelige vrouwen zitten sinds 4 maart vast in de beruchte Evin-gevangenis in Teheran. Ze worden ervan beschuldigd de "nationale veiligheid" in gevaar te brengen. Iran voert de druk op activisten die opkomen voor vrouwenrechten op.
De advocate Shadi Sadr en Mahboubeh Abbasgholizadeh, een vooraanstaande figuur in het verzet tegen de steniging van overspelige vrouwen, werden op 4 maart samen met een dertigtal andere actievoerders opgepakt. Ze protesteerden voor een 'revolutionair hof' dat de aanklacht tegen vijf vrouwen behandelde die op 12 juli vorig jaar waren gearresteerd bij een betoging tegen de wetten die de vrouwen in Iran discrimineren.
De overige arrestanten van 4 maart werden de dagen nadien op borgtocht vrijgelaten, maar Sadr en Abbasgholizadeh werden er een week later van beschuldigd de nationale veiligheid in gevaar te brengen. Daarom werd hun arrestatie verlengd.
Sadr was de raadsvrouwe van één van de naar schatting 70 vrouwen en mannen die werden opgepakt op 12 juli. Ze verdedigt ook Abbasgholizadeh in een nog lopende zaak die teruggaat tot november 2005. Sadr staat ervoor bekend dat ze bij verscheidene vrouwen die ter dood waren veroordeeld, die straf kon doen herroepen.
"Mensen die een lans breken voor vrouwenrechten krijgen het al een jaar lang almaar moeilijker", zegt een activiste die niet bekend wil worden gemaakt. "De beweging die opkomt voor de aanpassing van vrouwonvriendelijke wetten heeft genoeg dynamiek ontwikkeld om het religieuze en politieke establishment angst aan te jagen. De activisten worden gezien als een bedreiging voor de islam, al berusten veel van de wetten waar ze zich tegen richten niet op fundamentele islamitische principes. Ze kunnen perfect worden aangepast binnen de islamitische traditie."
"Waar de machthebbers het meeste van schrikken is dat meer en meer vrouwen zich bewust worden van hun rechten. Ook mannen sluiten zich bij de eisen aan - ze willen ook een aanpassing van de wetten die ze onmenselijk en vernederend vinden. Zolang de beweging beperkt bleef tot het intellectuele milieu, liet het regime betijen. Maar nu raken de ideeën steeds verder verspreid en daarom vindt het regime dat het vuur nu moet geblust worden, vooraleer het zich verder verspreidt. De arrestaties moeten de activisten doen terugplooien op hun gesloten kringetjes."
Sadr and Abbasgholizade kunnen het moeilijk krijgen. Op 12 juli van vorig jaar werd ook het voormalige parlementslid Ali Akbar Mousavi Khoini opgepakt, een reformist. Uiteindelijk duurde zijn voorlopige hechtenis vier maanden.
De vrouwen worden vastgehouden in de Evin-gevangenis. Traditioneel worden daar mensen gevangen gehouden en ondervraagd die de veiligheid van de staat in gevaar hebben gebracht. IPS (PD)

Een islamitische staat? Heerlijk. Gevaarlijk, zulke islam. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2007 om 16:21.
Oud 30 oktober 2007, 16:14   #16
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus zei: "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen."

Het Nieuwe Testament is belangrijker dan het oude, waar het nieuwe testament het oude tegenspreekt, wordt het oude irrelevant.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:15   #17
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsja, die kapitalistische sjacheraars ook altijd!

Citaat:
Daarom noem ik me alvast "christen".
Jezus was een jood.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:20   #18
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Jezus, vrede zij met hem en met Mohammed en alle profeten, was een profeet die het geloof (islam) kwam prediken en verkondigen want het geloof is 1 geloof en verandert nooit = het geloof van alle profeten.

In Matteus 5:17 staat er: "Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen." <<== de joden hadden de boodschap van Mozes verdraaid en gewijzigd en daarom stuurde Allah Jezus om alles te verbeteren en vervullen en laater Mohammed, de boodschap van Mohammed is bewaard zowel de koran als sonna (de uitleg van de koran) omdat er ook staat was met defentie en alles.

Het verschill tussen Mohammed of Mozes en Jezus is:

Mohammed en Mozes kwamen met een boodschap om het geloof en de shariah te prediken.

Jezus met geloof en de wetgeving van Mozes te vervullen.

Christenen hebben geen shariah daarom moeten ze ook Oude Testament aanvaarden = Torah of de wet.

De islam is een systeem die op het geloof is gabseerd, dit is de waarheid en er is niets te verbergen, daarom was Mohammed ook een politieke leider van de islamitische staat waarin de economische systeem tussen het kapitalisme en het socialisme ligt.

Alle landen die er bestaan hebben minsterie van defensie (strijd verzen in de koran), legers (mojahidien die jihad verrichten) en oorlogswetten (de strijd verzen van de koran in de praktijk gebracht door Mohammed vzmh = bijvoorbeeld; dood geen kind, vrouw of een bejaarde en vernietig geen natuur of dieren, ..) dus onschuldige burgers die niet meedoen aan de oorlog mogen volgens de islamitische oorlogswetten niet aangevallen worden.

Even vergelijken met het Joods-Christelijke traditie:

"Wanneer u de stad waartegen u gaat vechten nadert, stuur dan eerst boodschappers vooruit om de inwoners vrede aan te bieden. Als zij dat aanbod aannemen en de stadspoorten voor u openen, zullen alle inwoners uw dienaren worden en u belasting betalen. Maar als zij de vrede weigeren, moet u de stad belegeren. Als de HERE, uw God, de stad aan u heeft gegeven, dood dan iedere mannelijke inwoner; de vrouwen, kinderen, het vee en de buit mag u voor uzelf houden. Deze aanwijzingen gelden alleen voor steden in het buitenland, niet voor de steden die in het beloofde land liggen. Want in die steden mag u niemand sparen; vernietig alle leven. U moet de Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Ferezieten, Hevieten en Jebusieten volledig vernietigen. Dit is het gebod van de HERE, uw God. Dit gebod moet voorkomen dat deze volken u verleiden tot het aanbidden van hun afgoden en het meedoen aan hun gruwelijke gebruiken.

(Deuteronomium 20:10-18)

De joden hebben gewoon geen excuus om Jezus vzmh niet te erkennen, joden en christenen samen hebben geen excuus om Mohammed vzmh te bestrijden en niet als profeet erkennen.

Mohammed vzmh staat zeer duidelijk in Johannes 14:16:

En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;

Ze zeggen het gaat hier over Heilige geest !!

Weerlegging:
> Als Jezus God is zoals ze beweren dan moet hij niet den vader bidden om een trooster te geven: hij kan het dus zelf doen.

> Als Jezus samen met heilige geest en vader God zijn, dan moet hij niet den vader bidden want ze zijn er al en ze vormen God.

> Als er met trooster heilige geest bedoeld wordt, dan is het ook zo dat heilige geest een deel van God is en die er ook aanwezig is.

> Islamitisch gezien: Jezus is geen God of een stuk van God, hij is dus menselijk en niet goddelijk en dan ook.

> Jezus vzmh was gesteund met Heilige geest, dus die was er in ieder geval.

> God stuurde altijd een mens naar mensen om hen te leiden: Noah, Abraham, Jacobs, Jozef, Mozes, Jezus, .. en niet engelen naar mensen noch heilige geesten naar mensen!
Onze broeders, de christenen en de joden hebben gewoon geen excuus!

Mvg
Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 30 oktober 2007 om 16:26.
Oud 30 oktober 2007, 16:26   #19
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus vrede zij met hem en met Mohammed en alle profeten was een profeet die het geloof (islam) kwam prediken en verkondigen want het geloof is 1 geloof en verandert nooit = het geloof van alle profeten.

In Matteus 5:17 staat er: "Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen." << de joden hadden de boodschap van Mozes verdraaid en gewijzigd en daarom stuurde Allah Jezus om alles te verbeteren en vervullen en laater Mohammed, de boodschap van Mohammed is bewaard zowel de koran als sonna (de uitleg van de koran).

Het verschill tussen Mohammed of Mozes en Jezus is:
Mohammed en Mozes kwamen met een boodschap om het geloof en de shariah te prediken.

Noch Jezus is een god, noch Mohammed is een profeet. Dit zijn allemaal hersenspinsels. Als we zien wat het christendom door de eeuwen heen heeft aangericht onder de mensen, kan het niet van een goede god afkomstig zijn. Als we zien welk leed de islam de mensen heeft aangedaan, kan het niet van een barmhartige Allah afkomstig zijn. Dat moet toch duidelijk zijn.

Christenen hebben geen shariah daarom moeten ze Oude Testament aanvaarden = Torah of de wet.

De islam is een systeem die op het geloof is gabseerd, dit is de waarheid en er is niets te verbergen, daarom was Mohammed ook een politieke leider van de islamitische staat waarin de economische systeem tussen het kapitalisme en het socialisme ligt.

Alle landen die er bestaan hebben minsterie van defensie (strijd verzen in de koran), legers (mojahidien die jihad verrichten) en oorlogswetten (de strijd verzen van de koran in de praktijk gebracht doot Mohammed = dood geen kind, vrouw of een bejaarde en vernietig geen natuur of dieren, ..) dus onschuldige burgers die niet meedoen aan de oorlog mogen volgens de islamitische oorlogswetten niet aangevallen worden.

Even vergelijken met het joods-christelijke tradities:

"Wanneer u de stad waartegen u gaat vechten nadert, stuur dan eerst boodschappers vooruit om de inwoners vrede aan te bieden. Als zij dat aanbod aannemen en de stadspoorten voor u openen, zullen alle inwoners uw dienaren worden en u belasting betalen. Maar als zij de vrede weigeren, moet u de stad belegeren. Als de HERE, uw God, de stad aan u heeft gegeven, dood dan iedere mannelijke inwoner; de vrouwen, kinderen, het vee en de buit mag u voor uzelf houden. Deze aanwijzingen gelden alleen voor steden in het buitenland, niet voor de steden die in het beloofde land liggen. Want in die steden mag u niemand sparen; vernietig alle leven. U moet de Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Ferezieten, Hevieten en Jebusieten volledig vernietigen. Dit is het gebod van de HERE, uw God. Dit gebod moet voorkomen dat deze volken u verleiden tot het aanbidden van hun afgoden en het meedoen aan hun gruwelijke gebruiken.

(Deuteronomium 20:10-18)

De joden hebben gewoon geen excuus om Jezus vzmh niet te erkennen, joden en christenen samen hebben geen excuus om Mohammed vzmh te bestrijden en niet als profeet erkennen.

Mohammed vzmh staat zeer duidelijk in Johannes 14:16:

En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;

Ze zeggen het gaat hier over Heilige geest !!

Weerlegging:

> Als Jezus God is zoals ze beweren dan moet hij niet den vader bidden om een trooster te geven: hij kan het dus zelf doen.
> Als Jezus samen met heilige geest en vader God zijn, dan moet hij niet den vader bidden want ze zijn er al en ze vormen God.
> Als er met trooster heilige geest bedoeld wordt, dan is het ook zo dat heilige geest een deel van God is en die er ook aanwezig is.
> Islamitisch gezien: Jezus is geen God of een stuk van God, hij is dus menselijk en niet goddelijk en dan ook.
> God stuurde altijd een mens naar mensen om hen te leiden: Noah, Abraham, Jacobs, Jozef, Mozes, Jezus, .. en niet engelen naar mensen noch heilige geest!
Onze broeders, de christenen en de joden hebben gewoon geen excuus!

Mvg
Yahya

Jezus is geen god en evenmin is Mohammed een profeet. Dit zijn allemaal hersenspinsels. Als we zien wat het christendom door de eeuwen heen de mensen heeft aangedaan, dan kan deze godsdienst niet van de goede god afkomstig zijn. Als we zien wat welke leed de islam mensen -door de eeuwen heen- heeft berokkend, dan kan deze godsdienst niet afkomstig zijn van een barmhartige Allah. Noch de ene godsdienst, noch de andere is van goddelijke oorsprong. Integendeel, van menselijke oorsprong zijn beiden des te meer.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2007 om 16:33.
Oud 30 oktober 2007, 16:30   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus was een jood.
Waarschijnlijk. Daarom noem ik mezelf als volgeling van de jood Jezus een christen en erken zijn Nieuw Testament.

De vraag is evenwel in hoeverre zijn contemporaine collega's hem ook als jood beschouwden.

Laatst gewijzigd door lombas : 30 oktober 2007 om 16:31.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be