Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Nakomelingen zijn verantwoordelijk voor de wereld van gisteren
Ja 5 9,80%
Neen 40 78,43%
Ja, maar ... 1 1,96%
Neen, maar ... 4 7,84%
Geen idee 1 1,96%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2007, 01:04   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard De Sorrycultuur (Jean Marie Dedecker)

Opinie. De Sorrycultuur

door Jean Marie Dedecker - (c) De Standaard 02/11/07

(de auteur is kamerlid en de voorzitter van LDD)

Ik hoef geen excuses te horen van de nazaten van Rex, Verdinaso en allerhande oorlogscollaborateurs, schrijft Jean-Marie Dedecker. 'Nakomelingen zijn verantwoordelijk voor de wereld van morgen, niet voor die van gisteren.'

Als het stof van de politieke recuperatie is gaan liggen, is het tijd voor rationaliteit en een poging tot intellectuele eerlijkheid. Op de slechte timing na, valt er nog veel te zeggen over de inhoud van De Wevers oekaze op de collectieve schuldbekentenis van Patrick Janssens aan de Joodse gemeenschap. Mijn karakter is te slecht om te geloven dat de politieke agenda van dit schuld- en boeteverhaal vrijblijvend is. De herinnering aan de Holocaust is geen kalenderverdriet, maar de zwartste bladzijde uit de westerse geschiedenis. Daarom zijn excuses van mensen die zelf niet verantwoordelijk zijn, in naam van mensen die er niet meer zijn, voor mensen die er ook niet meer zijn, zo niet 'gratuit' dan toch voor discussie vatbaar.

De oorlog en de repressie hebben hele generaties in dit land achtervolgd en de verbittering werd met de moedermelk doorgegeven. Zestig jaar na datum zijn amnestie, vergiffenis en een dialoog om het verleden te verwerken nog altijd taboe, of verlopen in éénrichtingsverkeer. Dit land heeft nooit op een volwassen manier met zijn oorlogsverleden kunnen omgaan. Hadden we dat wel gekund, dan was nooit geboren wat we vandaag proberen te bestrijden: het extreemrechtse gedachtegoed van Vlaams Belang. De Wever weet maar al te goed dat Vlaams Belang de Joodse gemeenschap napraat, deels uit viscerale afkeer van de islam, deels uit 'wiedergutmachungs'-angst en deels uit plat opportunisme om Joodse stemmen te winnen. Janssens is De Wevers meerdere in de bestrijding ervan, en die laatste heeft nu weer zijn tijdstip slecht gekozen.

Ik hoef geen collectieve schuldbekentenis in een opbod van slachtofferschap. Ik hoef zelfs geen excuses te horen van de nazaten van Rex, Verdinaso en allerhande oorlogscollaborateurs. Ook niet van Open VLD'er baron Leo Delwaide, zoon van de toenmalige oorlogsburgemeester van Antwerpen. Kinderen zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun ouders. Wie geen schuld draagt, moet geen boete betuigen. Hun lijdensweg en trauma's zijn al of niet verwerkt in identiteitsschaamte, de ideologische navelstreng van de familieband. Nakomelingen zijn verantwoordelijk voor de wereld van vandaag en die van morgen, niet voor die van gisteren.

De Wever heeft daarom gelijk als hij durft te verwijzen naar het huidige zionisme in Israël. Het rechtvaardigheidsgevoel moet al zeer selectief zijn om excuses aan te bieden voor misdaden tegen de menselijkheid uit het verleden, zonder die van het heden te durven aankaarten. De Wever staat niet alleen. Om het met de woorden van Abram de Swaan te zeggen (NRC Handelsblad, 13 augustus 2004) : 'De Joden, en de Joden in Israël al helemaal, hebben het oorlogsverleden uitgebuit om de vestiging van Israël te rechtvaardigen en alle daden van het regime te legitimeren. Sterker nog, de Joden die in Europa slachtoffer van de nazi's waren, zijn in Palestina de beul van de Palestijnen geworden.' De herinnering aan de gruwel uit het verleden levendig houden is een permanente opvoedkundige taak van de democratie, maar waakzaamheid voor de gruwel van het heden is een even grote pedagogische plicht. Deze gruwel zorgt immers voor het huidige Islamitische woedekapitaal van de wereld. Het is verkeerd ons kritisch vermogen uit te schakelen, uit latente angst voor verwijten van antisemitisme door de leiders van de slachtoffercultuur. 'Wie nog maar beweert dat er zoiets is als een Israëlische lobby, loopt het risico voor antisemiet uitgemaakt te worden', bevestigt zelfs de Britse topjournalist Robert Fisk. (The Independent, april 2006)

Mijnheer De Wever, ik heb een hekel aan alibi- en vluchtgedrag van politici die hun beginselvastheid afzweren als hun uitzicht op een ministerspost in het gedrang komt, en die op hun knieën gaan voor de hypocriete berouw- en biechtcultuur van hun kartelpartner. De sorrycultuur is de goedkope schaamlap van de vrije meningsuiting. Maar ik gruw nog meer van mensen die zich een patent toe-eigenen op politieke correctheid en opportunistisch een opwelling krijgen van heilige selectieve verontwaardiging om ons een goed geweten te schoppen. Zoals het pseudo-humanistisch Open-VLD-triumviraat (De Gucht, Somers, Dewael) dat de Antwerpse excuses tegenhield zolang baron Delwaide in het schepencollege zat, maar zich nu ontpopt als hoeder van de mensheid 'au besoin du moment'. Blauwe diamantaire hypocrisie aan de Scheldeboorden en 'sorry' als alibi voor eigenbelang.

In een tijd van communautaire spanningen en dito regeringsvormingen heeft De Wever zijn moment slecht gekozen om verkeerde connotaties en zwarte demonen op te roepen van de excessen van het Vlaams nationalisme. Voer voor Franstalige politici van alle partijen, die een excuus krijgen om gretig in koor het refrein van Jacques Brel te neuriën: 'Alle Vlamingen zijn nazi's tijdens de oorlogen en katholiek ertussenin.' Dit is dankbaar meegenomen voor hun identiteitsvorming en verlatingsangst in tijden van splitsingsscenario's en BHV-toestanden. Na zestig jaar komt de oorlog weer van pas. 'Les excuses sont faites pour s'en servir'.

Als De Gucht & co. toch zo graag willen biechten, berouw betonen en absolutie vragen, is er nog werk aan de winkel. Zij kunnen de Saksen Coburgs meenemen voor een trip naar Congo. Daar kunnen ze op blote knieën op bedevaart trekken van Leopold- naar Elisabethstad ter nagedachtenis van Lumumba, afgehakte ledematen, handel in Rood Rubber en van de gruwelijke decimering van de bevolking in opdracht van Leopold II.

De holocaust is van een onbegrijpelijke wreedheid en bestialiteit, het mensdom onwaardig. Uit respect verdient het niet misbruikt te worden voor deze of gene politieke verborgen agenda, niet ter rechter- en niet ter linkerzijde. Om ervoor te zorgen dat het zich niet herhaalt, bestaat het mechanisme van 'vergeten en vergeven'. Voor Ari Epstein van het Forum der Joodse Organisaties, die Bart De Wever dit mechanisme hautain ontzegt, citeer ik, tot nadenken,en tot besluit, de zanger en filosoof Jan Leyers (De Morgen 15 april 2002): 'Als je Israëli's en Palestijnen zou voorstellen vandaag nog de vijandelijkheden te staken, elkaar te omarmen en in vrede naar huis te gaan, zou de Palestijn zeggen: “Prima, het mijne staat in Jaffa., Je kunt het natuurlijk ook rekken tot alle gevluchte Palestijnen zijn overleden, en hopen dat hun nakomelingen niet zo'n goed geheugen hebben als het Joodse volk. Als ze dat wel hebben, weten we alvast wat we binnen 2.000 jaar kunnen verwachten.'

Jean Marie Dedecker is kamerlid en de voorzitter van LDD
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 01:07   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik heb "ja" gestemd.

Nakomelingen zijn verantwoordelijk voor de eventuele morele afrekening.
Oud 3 november 2007, 01:10   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Dat vind ik niet. Ik moet mij niet, op geen enkel moment in de tijd, verontschuldigingen voor iets dat een voorganger van me heeft gedaan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 november 2007 om 01:17.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 01:14   #4
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat vind ik niet. Ik moet mij, op geen enkel moment in de tijd, verontschuldigingen voor iets dat een voorganger van me heeft gedaan.
idd, net zoals een duitser er niet aan kan doen dat er nazi's geweest zijn, en net zoals vlaams-nationalisten er niet aan kunnen doen dat er collaborateurs onder hun rangen geweest zijn.

net zoals kinderen van een moordenaar er niet aan kunnen doen dat een van hun ouders moordenaar is, enzovoort.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 01:33   #5
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Ben ook niet van mening dat wij nog steeds de schuld op ons moeten nemen voor iets dat sommige van onze grootouders 60 of 70 jaar geleden hebben gedaan. Ik kan beamen dat de sorry-cultuur in Duitsland (om evidente redenen) nog veel meer is doorgedrongen dan bij ons. Er heerst daar echt schaamte en taboe rond alles wat zich tussen 1933 en 1945 afspeelde. Ik ben zo eens naar een historisch Duits filmmuseum geweest in Keulen en vroeg waar het gedeelte van de Nazi-filmografie (o.a. Leni Riefenstahl) zich bevond. De museummedewerker keek mij na die vraag aan alsof ik de gereïncarneerde Hitler in eigen persoon was, voor hun was het gezien de omstandigheden evident dat die afdeling er niet was. Mijn mening: ik ben zelf ook niet akkoord met de Nazi-ideologie achter hun propagandafilms en langspeelfilms, maar ik vind het wel getuigen van een overdreven politiek-culturele correctheid als men geschiedkundig interessante en relevante informatie van de Duitse filmgeschiedenis doelbewust achterhoudt om de herinneringen aan het verleden uit te wissen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 01:38   #6
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ben ook niet van mening dat wij nog steeds de schuld op ons moeten nemen voor iets dat sommige van onze grootouders 60 of 70 jaar geleden hebben gedaan. Ik kan beamen dat de sorry-cultuur in Duitsland (om evidente redenen) nog veel meer is doorgedrongen dan bij ons. Er heerst daar echt schaamte en taboe rond alles wat zich tussen 1933 en 1945 afspeelde. Ik ben zo eens naar een historisch Duits filmmuseum geweest in Keulen en vroeg waar het gedeelte van de Nazi-filmografie (o.a. Leni Riefenstahl) zich bevond. De museummedewerker keek mij na die vraag aan alsof ik de gereïncarneerde Hitler in eigen persoon was, voor hun was het gezien de omstandigheden evident dat die afdeling er niet was. Mijn mening: ik ben zelf ook niet akkoord met de Nazi-ideologie achter hun propagandafilms en langspeelfilms, maar ik vind het wel getuigen van een overdreven politiek-culturele correctheid als men geschiedkundig interessante en relevante informatie van de Duitse filmgeschiedenis doelbewust achterhoudt om de herinneringen aan het verleden uit te wissen.
idd, dat is idd een grote fout van de duitse overheid, op een manier begrijpelijk, mr ook een gebrek aan ' respect' voor het verleden en alles wat daarmee samenhangt. als men zo begint, kan men evengoed alle concentratiekampen afbreken, .....

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 11:25   #7
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Nee, het is genoeg als zij van de fouten van gisteren willen leren.
Oud 3 november 2007, 11:36   #8
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Dat vind ik niet. Ik moet mij niet, op geen enkel moment in de tijd, verontschuldigingen voor iets dat een voorganger van me heeft gedaan.
Inderdaad een vendetta is voor niets goed, helaas gebeurt het nog teveel.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 12:04   #9
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ach, voor JM dedecker is het leven één grote judo-match.
en daar zeg je ook niet 'sorry' als je iemand tegen de grond kwakt.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 12:33   #10
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nakomelingen zijn verantwoordelijk voor de eventuele morele afrekening.
"Wij hebben de wereld slechts in bruikleen van onze kinderen".

Als je de redenering volgt dat niet wij, maar onze nazaten verantwoordelijk zijn voor de wereld en eventuele morele afrekeningen, dan lazer je hen op met een zeer zware last. Het is al erg genoeg dat wij een maatschappij hebben die o.a. ontwricht is door een veel te grote influx van vreemdelingen, die mee naar hier zijn gehaald vanwege de gemakzucht en luiheid van het grootste deel van de vorige generatie, het zou nog gortiger zijn als wij vervolgens ons nog moeten gaan excuseren voor het egoïsme van de generatie(s) voor ons.

Laatst gewijzigd door Metternich : 3 november 2007 om 12:34.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 12:59   #11
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad, de enige mogelijke en logische opvatting is dat.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 13:12   #12
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ronduit: neen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 13:18   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard neen
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 13:21   #14
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ach, voor JM dedecker is het leven één grote judo-match.
en daar zeg je ook niet 'sorry' als je iemand tegen de grond kwakt.
Ik hoorde J-MDD nog nooit "sorry" zeggen voor iets.
(maar ik volg dat personage nu ook niet van dichtbij )

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 november 2007 om 13:23.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 13:26   #15
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk heeft JMDD gelijk.

Maar even natuurlijk krijgt JMDD dat gelijk niet.

... en krijgen is de kunst.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 13:34   #16
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Wie 'Ja' zegt, moet ook de grenzen van zijn 'Ja' kennen. Hoe ver gaat de verantwoordelijkheid terug in de tijd?

Ik heb 'neen' geantwoordt omdat verantwoordelijkheid véél te ver gaat maar ik vind wel dat ieder volk zijn eigen geschiedenis moet kennen. Er is een historisch besef nodig om te beletten dat sommige fouten nog gemaakt worden. Da's nog iets anders dan altijd en overal 'sorry' te gaan zeggen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 15:54   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Wie 'Ja' zegt, moet ook de grenzen van zijn 'Ja' kennen. Hoe ver gaat de verantwoordelijkheid terug in de tijd?
Alles hangt af van wordt er juist wordt bedoeld met "verantwoordelijkheid".

Momenteel ben ik een boek aan het lezen over de rol van de katholieke Kerk voor, tijdens en na de holocaust, en haar onvervulde plicht tot herstel: "Een morele afrekening" geschreven door Daniel Jonah Goldhagen.

Het gaat niet zozeer om excuses. van de Kerk worden geen excuses gevraagd. Wel toegevingen. En zolang de Kerk pertinent weigert toegevingen te doen dan vind ik het een verantwoordelijkheid van de volgende generaties om de bewijslast inzake de rol van de Kerk op de dood van miljoenen onschuldige burgers te vergroten. In het bijzonder het antisemitisme dat tijdens de eerste helft van de vorige eeuw als cultureel gangbaar werd beschouwd, en wat door Pius XII kon worden tegengehouden. De Deense geestelijken en de Franse bisschoppen hebben bewezen dat het kon.

Excuses hoeven dus inderdaad niet van de huidige stadsbesturen te komen.
Oud 3 november 2007, 15:57   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

... En let op de zin in het artikel waar Bart Dewever wordt verweten door de knieën te gaan voor z'n kartelpartner.
Oud 3 november 2007, 17:51   #19
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ach, die Jean-Marie Dedecker, toch. Simpele man.

Geschiedenis is voor die kerel totaal irrelevant op alle vlakken. Die kerel wil, zoals een echte kapitalist, alle "context" uit de wereld helpen. Elk diepte-zicht, zowel in ruimte als tijd, weglaten. Zodat we productjes kunnen kopen zonder ons af te vragen waar die gemaakt zijn, hoe ze gemaakt zijn, wat die productjes op hun geweten hebben, welke 'geschiedenis' ze hebben.

Dedecker wil ons in een cultureel vacuum storten - dat is wat het kapitalisme nastreeft.

Dát is de echte agenda van Dedecker. Vandaar dat hij niet gelooft in de geschiedenis.

Ja, nakomelingen zijn verantwoordelijk voor de wijze waarop ze met het verleden van hun ouders, de toekomst maken.

Laatst gewijzigd door C2C : 3 november 2007 om 17:52.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 17:53   #20
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

De Janssens, met zijn oudpeekesgezicht, heeft enkel excuses aangeboden omdat hij stemmen wil ronselen onder de Joden. Hij ziet de bui al hangen.
Van platvloers misbruik van miljoenen slachtoffers gesproken...

Wij moeten helemaal geen excuses meer aanbieden voor dingen die 60 jaar geleden gebeurd zijn en die we zelf niet gepleegd hebben.

Laatst gewijzigd door Amaj : 3 november 2007 om 17:55.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be