Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2007, 18:01   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard Het recht op wonen in de praktijk

Er staan momenteel zo'n 76.000 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning. Een moeilijk te schatten aantal neemt als gevolg daarvan de moeite niet meer om zich in te schrijven en gaat op de privé-markt op zoek. Het aanbod is er echter beperkt, de kwaliteit niet altijd om over op te snijden, en de hoge vraag stuwt de prijzen de hoogte in. De vrije markt werkt hier slecht. Omdat er toch voldoende vraag is, investeren verhuurders te weinig in de kwaliteit van de verhuurde woning. Eigendomsverwerving ligt voor lagere-inkomensgroepen als alternatief niet voor de hand.

De Vlaamse regering maakt zich sterk 15.000 sociale woningen bij te bouwen gedurende de legislatuur. Haar aanpak van de leegstand is wat verwaterd, huursubsidies lijken de prijzen alleen maar verder de hoogte in te jagen, de verplichting om die prijzen openbaar te maken blijft dode letter en sociale verhuurkantoren staan nog in de kinderschoenen. Qua sociale woningbouw scoort Vlaanderen ver onder het EU-gemiddelde. Het 'recht op wonen' wordt noch kwantitatief noch kwalitatief waargemaakt. Het aantal mensen dat zich in de schulden steekt om dit basisrecht te verwerven neemt toe.

Eerlijk gezegd beschouw ik extra sociale woningbouw slechts als een noodoplossing. Het zou in een beschaafd land perfect mogelijk moeten zijn om zelfs met een eerder bescheiden inkomen een degelijke, aan moderne noden aangepaste woning te bekostigen. De hamvraag die ik hier lanceer is dan ook: hoe doen we dat?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 18:23   #2
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Nu zijn er wel tegemoetkomingen voor mensen onder een betaald inkomen mits ze een woonst vinden tegen de huur van 350 euro. In Gent onvindbaar, denk ik. Ik ben blij over een eigen afbetaald huisje te beschikken want een huishuur zou echt niet meer van mijn loon af kunnen en ik verdien teveel om een comfortabele sociale woonst te kunnen verkrijgen.
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:00   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Mag ik daarop antwoorden? Of is dat onrealistisch
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:11   #4
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Mag ik daarop antwoorden? Of is dat onrealistisch
Doe maar ! Ik kan bijleren !
Oud 3 november 2007, 19:14   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Privatiserne!

Neen, serieus, 'k zal later wel uitleggen waarom de overheid zo nadelig is in zake woonbeleid door haar beleid dat schaarste (minder huizen) creeërt.

Maar nu heb ik beter zaken te doen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:26   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Eerlijk gezegd beschouw ik extra sociale woningbouw slechts als een noodoplossing. Het zou in een beschaafd land perfect mogelijk moeten zijn om zelfs met een eerder bescheiden inkomen een degelijke, aan moderne noden aangepaste woning te bekostigen. De hamvraag die ik hier lanceer is dan ook: hoe doen we dat?
Op een meer verantwoorde wijze omspringen met geld zou al een goede oplossing zijn voor veel mensen die wachten op zo'n woning.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:34   #7
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Is het iemand al opgevallen hoe moeilijk het tegenwoordig is om een goei kartonnen doos te pakken te krijgen? Ge weet wel, zo'n grote waarin ze normaal ijskasten of wasmachines plachten te verpakken. Ik denk dat de groenen daar iets mee te maken hebben...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:40   #8
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Geen ministerpensioen meer ?
Alleenstaanden met een sociale woonst met méér dan 1 slaapkamer omdat ze kinderen had, doen verhuizen naar een sociale woonst met 1 slaapkamer ?
Minder vreemdelingen binnenhalen ?

Bij mij is er eerder een vraag : hoe maken we de woonmarkt terug betaalbaar en voor ieder toegankelijk. In Gent betaal je voor een huisje met een douche in de keuken en met vochtplekken in de living, gemakkelijk 400 �* 500 euro.
Oud 3 november 2007, 19:50   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Verhuur belastingen voor particulieren invoeren? Een soort afzonderlijke aanslag op de verhuur met een "clicksysteem" (gelijk bij de nafte?)

Om maar iets te zeggen, een verhuur opbrengst van 500€ bv 60% belasten en een verhuur van bv 250€ maar 0% belasten.
Oud 3 november 2007, 20:01   #10
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er staan momenteel zo'n 76.000 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning. Een moeilijk te schatten aantal neemt als gevolg daarvan de moeite niet meer om zich in te schrijven en gaat op de privé-markt op zoek. Het aanbod is er echter beperkt, de kwaliteit niet altijd om over op te snijden, en de hoge vraag stuwt de prijzen de hoogte in. De vrije markt werkt hier slecht. Omdat er toch voldoende vraag is, investeren verhuurders te weinig in de kwaliteit van de verhuurde woning. Eigendomsverwerving ligt voor lagere-inkomensgroepen als alternatief niet voor de hand.

De Vlaamse regering maakt zich sterk 15.000 sociale woningen bij te bouwen gedurende de legislatuur. Haar aanpak van de leegstand is wat verwaterd, huursubsidies lijken de prijzen alleen maar verder de hoogte in te jagen, de verplichting om die prijzen openbaar te maken blijft dode letter en sociale verhuurkantoren staan nog in de kinderschoenen. Qua sociale woningbouw scoort Vlaanderen ver onder het EU-gemiddelde. Het 'recht op wonen' wordt noch kwantitatief noch kwalitatief waargemaakt. Het aantal mensen dat zich in de schulden steekt om dit basisrecht te verwerven neemt toe.

Indien er een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan waarbij gemeenschapsdienstpresteerders recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), dan zouden mensen die heden te weinig verdienen, na hun uren wat gemeenschapsdiensten kunnen verrichten ten einde zich te verzekeren van wat extra inkomsten zodat ze wél in staat zouden zijn zich een eigen woning te veroorloven of een degelijke woning te huren.

Voor wie bereid is een redelijke inspanning te leveren zou een dergelijk noodsysteem er kunnen toe bijdragen dat er opnieuw meer mensen in staat zouden zijn zich een eigen woning te veroorloven of een degelijke woning te huren.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 3 november 2007 om 20:07.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 20:05   #11
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Verhuur belastingen voor particulieren invoeren? Een soort afzonderlijke aanslag op de verhuur met een "clicksysteem" (gelijk bij de nafte?)

Om maar iets te zeggen, een verhuur opbrengst van 500€ bv 60% belasten en een verhuur van bv 250€ maar 0% belasten.
Mooie oplossing ! Als het minder interessant wordt om een huis te verhuren, dan zal men verkopen en als die eigenaars met meer dan 1 woonst, allemaal willen verkopen, storten de prijzen van de woonmarkt in en wordt dit iets betaalbaarder !
Oud 3 november 2007, 20:08   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er staan momenteel zo'n 76.000 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning.
...
Het zou in een beschaafd land perfect mogelijk moeten zijn om zelfs met een eerder bescheiden inkomen een degelijke, aan moderne noden aangepaste woning te bekostigen. De hamvraag die ik hier lanceer is dan ook: hoe doen we dat?
Ik heb er geen idee van hoor, maar hoeveel mensen zijn ingeschreven bij twee of meer sosiale woningmaatschappijen?

Maar eigenlijk wou ik reageren op dat laatste: hoe zouden we het flikken om voor jan en alleman een eigen huis te kunnen laten kopen?
Misschien kunnen we eens gaan kijken naar een land dat het beter doet dan wij, en waar dus prosentueel meer mensen bezitter zijn van een eigen huis.
Heb jij enig idee welke landen in aanmerking komen ? (ik denk dat er niet veel zulke landen zijn, ik denk dat wij hier al bij de besten op wereldvlak zitten op dat gebied)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 20:29   #13
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Is het iemand al opgevallen hoe moeilijk het tegenwoordig is om een goei kartonnen doos te pakken te krijgen? Ge weet wel, zo'n grote waarin ze normaal ijskasten of wasmachines plachten te verpakken. Ik denk dat de groenen daar iets mee te maken hebben...
het doet ons plezier dat u ook de problemen van de mensen zonder oxford-diploma's ernstig neemt, desiderius.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 20:37   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijt ge nog niet weg naar de belastingsparadijzen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 20:47   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Mooie oplossing ! Als het minder interessant wordt om een huis te verhuren, dan zal men verkopen en als die eigenaars met meer dan 1 woonst, allemaal willen verkopen, storten de prijzen van de woonmarkt in en wordt dit iets betaalbaarder !
En als ik vanavond de lotto win, dan zal in (in die hipotese van jouw) rap weg zijn naar het buitenland met mijn senten. Ik zal ze zeker niet in enkele huizen steken, voor de opbrengst van die huizen. Geen werkgelegenheid voor bouwvakkers, minder huizen op de huurmarkt, stijgende prijzen.

Wat ik bedoel: huiseigenaren vluchten niet naar het buitenland met hun senten, ze kunnen hun eigendom niet verbergen, hun kapitaal is niet zo mobiel dat ze er gauw mee weg zijn ... eigenlijk zijn het dus de allerbeste belastingbetalers.
En die beste mensen, wil jij hier kloten en pesten.

Vind, in het belang van iedereen, maar gauw iets anders uit, want met jouw sisteem zijn we binnen de kortste keren allemaal bedrogen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 20:48   #16
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb er geen idee van hoor, maar hoeveel mensen zijn ingeschreven bij twee of meer sosiale woningmaatschappijen?

Maar eigenlijk wou ik reageren op dat laatste: hoe zouden we het flikken om voor jan en alleman een eigen huis te kunnen laten kopen?
Misschien kunnen we eens gaan kijken naar een land dat het beter doet dan wij, en waar dus prosentueel meer mensen bezitter zijn van een eigen huis.
Heb jij enig idee welke landen in aanmerking komen ? (ik denk dat er niet veel zulke landen zijn, ik denk dat wij hier al bij de besten op wereldvlak zitten op dat gebied)
Goeie tip: ga eens op zoek naar een land waar er procentueel meer huiseigenaars zijn en waar de 'woningnood' minder erg is dan hier.

Oh ja, ga ook eens op zoek naar een land waar er procentueel minder mensen dakloos de nacht op één of ander ventilatierooster van de metro moeten doorbrengen...

Ik blijf erbij: het is bijzonder moeilijk om in dit land nog deftige grote kartonnen dozen te vinden...

Oud 3 november 2007, 20:49   #17
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het doet ons plezier dat u ook de problemen van de mensen zonder oxford-diploma's ernstig neemt, desiderius.
Altijd bereid om chronische zeikerds een hart onder de riem te steken, Mitty

Oud 3 november 2007, 21:10   #18
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd bereid om chronische zeikerds een hart onder de riem te steken, Mitty
Een mens moet iets doen met zijn belastingvrije tijd.
Oud 3 november 2007, 21:46   #19
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik had de titel van dit topic compleet verkeerd begrepen.

Ik dacht dat er bedoeld werd: het recht om in een praktijk (zoals een artsenpraktijk) te wonen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 21:49   #20
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik had de titel van dit topic compleet verkeerd begrepen.

Ik dacht dat er bedoeld werd: het recht om in een praktijk (zoals een artsenpraktijk) te wonen.
Als je daar meer over wil weten, moet je bij mij zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be