![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
|
Is een boekje dat ik vluchtig inzag op de Boekenbeurs ; het gaat hier niet over de splitsing van het koninkrijk der Belgen, maar over het Koninkrijk der Nederlanden in 1830. Die prijs is (nog ) niet duiidelijk becijfert : het is wel duiidelijk dat de "splitsing" verregaande gevolgen had - ivm met de ontwikkeling van de Antwerpse Haven, de Industrialisatie, de kolonisatie van Afrika..
Wat me vooral opviel was de vaststelling dat de splitsing voorafgegaan werd door een verregaande bestuurlijke opdeling, het verlenen van autonomie aan de deelgewesten "Nederland" en "België" & dat men ook redelijk precies kon becijferen dat er in de periode 1815-1830 steeds "transferts" waren vanuit het zuiden naar het Noorden zo tussen de 22 en de 40 miljoen guldens per jaar (van toen - ik weet niet precies hoe dit om te zetten in euro's van nu ; vermenigvuldigen met 7 ?)
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Minister-President
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
|
Citaat:
Na de laatste zeeoorlog tegen Engeland 1780-1784 was het inderdaad armoe troef in Nederland ,omdat Engeland de doorvaart via de Noordzee afsloot. Nederland was een handelsland Deze armoe heeft geduurd in de Napoleontische tijd en nog langer,door het verlies van Indie eerst aan Frankrijk en later aan Engeland. Het was pas na 1830 , door de gouverneur Johannes van den Bosch die het cultuurstelsel invoerde,dat Nederland weer heel veel geld ging verdienen met de handel vanuit Indie. http://www.geschiedenis.nl/index.php...=16&limit=1&li Laatst gewijzigd door I amsterdam : 6 november 2007 om 13:23. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
|
Dus zowel in 1815 als in 1945 waren er zeer welkome "transferts" van B naar NL. In '14 / '18 daarentegen was de opvang van de belgische vluchtelingen door onze noordelijke broeders en zusteren zeer welkom (inclusief "Walen").
BTW : ook na 1585 togen er talrijke Walen Verenigde Provinciewaarts ! Laatst gehoord op NL4 radio dat oa. het woord "Huwen" en "Zenden" vanuit het Brabants het toenmalige "Hollands" is binnengeslopen als deftigere variant van "Trouwen" en "Sturen".. In de 17de eeuw was een vrouw (joffer) met een Brabantsche tongval een zeer begeerlijk huwelijksvooruitzicht...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Jongens toch, zelfs vandaag de dag zijn er nog transfers van Belgie naar Nederland.
Dan wel niet meer onder de noemer directe betalingen, maar onder de noemer tussenkomsten in het onderhouden van. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Minister-President
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.493
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
TGV, Schelde uitdieping, loodswezen Schelde, Ijzeren Rijn, enzoverder.
Allemaal zaken waarvoor Nederland de rekening naar België stuurt. Hoewel België dus wel zelf niets heeft te zeggen over deze zaken en Nederland België zijn economie er zelfs grote schade mee berokkend |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.493
|
Wat TGV betreft heb je een punt, maar wat de zaken rond de Schelde en ijzeren Rijn betreft niet. Dat zijn zaken, waar Belgie meer baat bij heeft, maar niet de lasten draagt. Het is al lastig genoeg om aan Burgers uit te leggen, dat ze last ondervinden (geluid en lucht uitstoot, zelfs (gedwongen) verhuizen) wanneer het in algemeen direct (nationaal) belang is, laat staan wanneer ze die last moeten ondervinden omdat het goed voor onze buren is.... Vergeet niet dat Zeeland na de Watersnoodramp met veel moeite opgebouwd is en dat dus aantasting daarvan zeer gevoelig ligt, ook mentaal. Ondanks dat negentiende eeuwse verdrag moet het daarom ook Belgie en Vlaanderen zijn die aan hen duidelijk maakt waarom het nodig is. De ijzeren Rijn is nog zoiets, de Limburgers (NL) hebben er last van, daarbij een natuurgebied opgeven in deze tijd, ligt zeer gevoelig; veel actiegroepen. Door al deze zaken en gevoeligheden is het niet meer dan logisch dat de vragende partij betaald (of in ieder geval zeker meebetaald). Deze projecten zijn in Belgie en Vlaanderen misschien prestigeprojecten; in Nederland kunnen politici en bestuurders er zich alleen mee beschadigen kortom weinig motivatie. Het blijft nu eenmaal een democratisch proces, ookal heeft Belgie rechten door verdragen, dan geldt dit ook voor inwoners van dit gebied en daar moet rekening mee worden gehouden. En tja dat bepaalde zaken de economie schade berokkenen, daar houden politici niet altijd rekening mee, zeker niet wanneer het stemmen kan kosten....
__________________
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 7 november 2007 om 14:43. |
|
|
|