Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 november 2007, 08:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Spirit: Steun van Vlaamse overheid voor project waterbus Temse-Antwerpen mogelijk

De plannen voor een waterbusverbinding tussen Antwerpen en Temse komen opnieuw boven drijven. Dirk De Cock, Vlaams volksvertegenwoordiger van spirit, vond het zijn taak als politicus uit de regio Sint-Niklaas-Dendermonde om dit initiatief voor te leggen aan de minister van Mobiliteit. De Cock waarschuwt al enkele jaren voor het vastlopen van het wegennet in het Waasland. Een milieuvriendelijk initiatief dat het wegennet kan ontlasten, wil hij dan ook steunen.

De waterbus is al enkele jaren voer voor discussie. In 2001 werd een haalbaarheidsstudie uitgevoerd in opdracht van De Lijn. Het uitgangspunt was dat de overbelasting van het wegennet de zoektocht naar alternatieve routes opdringt. Waterbussen werden betiteld als de mogelijke vervoersmodi van de 21ste eeuw. Het optimisme was groot en er was dan ook hoop op proefvaarten met verbinding tussen Temse en Antwerpen via de Schelde. Uiteindelijk bleek dit optimisme voorbarig. Het project werd afgeblazen, omdat er onder andere een wanverhouding bestond tussen het geraamde aantal gebruikers en het kostenplaatje.Dirk De Cock: ?Onlangs kwam de waterbus opnieuw boven water. Ik vernam dat het Instituut Duurzame Mobiliteit van de universiteit Gent werkt aan een nieuw initiatief. Comfort en milieuvriendelijkheid zouden enkele van de troeven zijn van de catamarans die men hoopt in te zetten. De waterbussen, die zouden werken op een mengeling van aardgas en waterstof, hebben nog steeds als doel het wegennet te ontlasten.? In de eerste plaats denkt men aan het optimaliseren van het vervoer van werknemers. In 35 minuten zou de bus met vier of vijf stops tussen Antwerpen en Temse kunnen varen. Geen ander transportmiddel is even snel.Dirk De Cock heeft onmiddellijk bij het vernemen van deze nieuwe plannen aan minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt gevraagd of ze betrokken is bij dit dossier. De minister verzekerde hem dat ze dit van nabij opvolgt. Het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) onderzoekt de haalbaarheid van dit waterbusproject. Indien hieruit blijkt dat de inzet van waterbussen, binnen economische en ecologische haalbaarheden, het wegennet mee kan helpen ontlasten, antwoordde de minister op De Cock zijn vraag ?bereid te zijn ondersteuning te overwegen?.?Ik waarschuw al enkele jaren dat het wegennet in het Waasland verzadigd is. De plannen voor een verdere uitbreiding van de haven van Antwerpen zijn daarbij niet hoopgevend voor de toekomst. De waterbus zal deze problematiek natuurlijk niet alleen oplossen, maar kan wel zijn steentje bijdragen. Dat dit vervoersmiddel bovendien milieuvriendelijk en snel is, versterkt de nood naar een grondig onderzoek naar de haalbaarheid ervan. Laten we hopen op positieve resultaten. Dan zal ik zeker mee pleiten voor steun door de Vlaams overheid,? aldus nog Dirk De Cock.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be