Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2007, 16:50   #1
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Allochtonen dubbel slachtoffer bij criminaliteit

Een vaststelling die ik ook reeds maakte, maar niet in de vooroordelen past:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Parool
'Allochtonen dubbel de klos bij criminaliteit'

AMSTERDAM - Allochtone inwoners van Nederland zijn vaak dubbel de klos als het gaat om criminaliteit. Zo worden ze vaak aangekeken als dader, maar zijn ze ook minstens zo vaak als autochtonen slachtoffer van inbraak, diefstal, geweld en vernieling.
...
Volgens de auteurs doen allochtonen minder vaak aangifte bij de politie. Vooral bij ouderen breekt hierbij de taalbarrière op. Enquêtes naar slachtoffers zijn bovendien gebaseerd op ondervraagden die in het telefoonboek staan en die Nederlands spreken, aldus Korf. Cijfers bij gemeenten en politie zijn daardoor vaak onvolledig. (ANP)

© Het Parool, 05-12-2007, 11:54 uur
Hier alles lezen:
http://www.parool.nl/nieuws/2007/DEC/05/bin3.html
Daar gaat vlaams bedrog weer niets van willen horen...

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 december 2007 om 16:52.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 17:22   #2
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Wat zielug joh. Waarschijnlijk eerwraak?
Afrekeningen in het milieu?
Huwelijksgiften?
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 17:24   #3
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Wat zielug joh. Waarschijnlijk eerwraak?
Afrekeningen in het milieu?
Huwelijksgiften?
Niks aan de hand dus...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 17:28   #4
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Het WODC (Wetenschappelijk Onderzoeks- en DocumentatieCentrum, onderdeel van ministerie van Justitie in Nederland) verklaart in zijn publicaties inderdaad dat niet enkel een groot deel van de misdaden door allochtonen gepleegd worden, maar dat allochtonen vaak ook slachtoffer zijn van bv vuurwapenmisdrijven.

Ze zeggen er dan ook wel bij dat de slachtoffers en daders elkaar al vaak kennen uit een gemeenschappelijk crimineel milieu, en dat het vaak om afrekeningen gaat.

En ik denk niet dat het WODC aangesloten is bij het VB ?

Laatst gewijzigd door ynneb : 5 december 2007 om 17:28.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 17:35   #5
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een vaststelling die ik ook reeds maakte, maar niet in de vooroordelen past:

Daar gaat vlaams bedrog weer niets van willen horen...
Een paar bedenkingen:

1.Blijkbaar blijkt uit de cijfers dat allochtonen minder vaak het slachtoffer zijn, maar de onderzoekers denken dat dit een fout in de cijfers is aangezien allochtonen minder vaak aangifte doen door oa taalbarrieres en ze worden minder vaak bereikt bij telefonische onderzoeken. Deze hypothese wordt echter niet onderbouwd en de juistheid hiervan staat dus niet vast (voor zover het artikel het hele verhaal geeft natuurlijk en het onderzoek zelf kon ik zo snel niet vinden). Het tweede argument (ze worden niet bereikt bij telefonische enquetes) is zelfs compleet onzinnig; het maakt niet uit dat een deel van de allochtonen niet bereikt wordt bij deze enquetes, het percentage slachtoffers zal hierdoor niet veranderen.

2.Zou het niet logisch zijn als allochtonen juist vaker slachtoffer zijn van criminaliteit? (Kleine) criminaliteit blijft namelijk vaak in de eigen wijk hangen en aangezien allochtonen gemiddeld crimineler zijn en ze vaak bij elkaar in de wijk wonen zou je toch kunnen verwachten dat ze vaker slachtoffer zijn?
Oud 5 december 2007, 17:44   #6
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Dit soort berichten komt terug met de regelmaat van een klok. Ze behoren tot het vaste repertorium van de politiek-correcte propagandamachine en doen steeds beroep op dezelfde drogredenen. Hier is een berichtje dat ik daar vroeger al eens over schreef over een vergelijkbare opstoot:

http://www.brusselsjournal.com/node/777/print
Oud 5 december 2007, 17:49   #7
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ocharm toch, die allochtonen krijgen het hier nogal zwaar te verduren ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 17:55   #8
filosoof
Banneling

Standaard Allochtonen dubbel slachtoffer bij criminaliteit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ocharm toch, die allochtonen krijgen het hier nogal zwaar te verduren ...
Zeg eens eerlijk: zou jij hier graag "allochtoon" zijn? IK zou liever niet in hun plaats zijn.

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 december 2007 om 17:55.
Oud 5 december 2007, 18:08   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg eens eerlijk: zou jij hier graag "allochtoon" zijn?
Waarom eigenlijk niet? Als je problemen met iemand hebt dan noem je die persoon gewoon een racist, en iedereen geeft je gelijk. Ik zou hier als allochtoon ook geld krijgen van de overheid en SZ, iets waarvan ik in mijn thuisland enkel van kan dromen. Ik mag hier zelfs vrij mijn religie volgen.

Citaat:
IK zou liever niet in hun plaats zijn.
Ze kunnen het ook nog altijd afbollen. Maar dat komt zo goed als niet voor, dus zo slecht zal het hier nog wel niet zijn.
Oud 5 december 2007, 18:38   #10
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Waarom eigenlijk niet? Als je problemen met iemand hebt dan noem je die persoon gewoon een racist, en iedereen geeft je gelijk. Ik zou hier als allochtoon ook geld krijgen van de overheid en SZ, iets waarvan ik in mijn thuisland enkel van kan dromen. Ik mag hier zelfs vrij mijn religie volgen.

Ze kunnen het ook nog altijd afbollen. Maar dat komt zo goed als niet voor, dus zo slecht zal het hier nog wel niet zijn.
Volkse cafépraat.
Oud 5 december 2007, 18:39   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Volkse cafépraat.
Een inhoudelijke reactie was zeker weer teveel gevraagd?
Oud 5 december 2007, 18:42   #12
Bhairav

Standaard

In houdelijk had ik er niks op te zeggen. Wilt ni zeggen da t geen volkse cafépraat is.
Oud 5 december 2007, 19:02   #13
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

nuttig is over Nederland de publicaties op www.wodc.nl (deel van ministerie van Justitie) te lezen.

Vb " Moord en doodslag in Nederland, 2002-2004 "
  • in Nl gebeuren er ongeveer 200 moorden per jaar (iets minder dan bij ons)
  • 40 % van de moorden is tussen ex-partners, 20 % zijn kennissen, 20 % is in het criminele milieu
  • niet-westerse Allochtonen vertegenwoordigen ongeveer 50 % van slachtoffers en van de daders. Autochtone Nederlanders vertegenwoordigen 44% van de daders.
  • Opmerkelijk : bij roofmoord is 3/4 van de slachtoffers autochtoon, en 2/3 van de daders allochtoon
  • bij 7 van de 8 opgehelderde moorden blijken slachtoffer en dader bekenden te zijn
  • Zowel een hoog % van de daders als van de slachtoffers blijkt reeds een "justitieel verleden" te hebben. (op basis van de gekende daders, heeft 2/3 reeds een justitieel verleden).
  • 41% van de slachtoffers sterft door schotwonden, alhoewel wapenbezit er nog strenger "verboden" is dan bij ons. Er vallen dus (met een strengere wapenwet) veel meer vuurwapendoden dan bij ons. 40 % sterft door steek- of slagwonden
Vreemd dat de Belgische justitie (die ook zulke gegevens heeft oa in de operationele databank van de politie) er niet in slaagt om dezelfde rapportering te publiceren ?

Laatst gewijzigd door ynneb : 5 december 2007 om 19:03.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 19:55   #14
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Parool
'Allochtonen dubbel de klos bij criminaliteit'

AMSTERDAM - Allochtone inwoners van Nederland zijn vaak dubbel de klos als het gaat om criminaliteit. Zo worden ze vaak aangekeken als dader, maar zijn ze ook minstens zo vaak als autochtonen slachtoffer van inbraak, diefstal, geweld en vernieling.
...
Volgens de auteurs doen allochtonen minder vaak aangifte bij de politie. Vooral bij ouderen breekt hierbij de taalbarrière op. Enquêtes naar slachtoffers zijn bovendien gebaseerd op ondervraagden die in het telefoonboek staan en die Nederlands spreken, aldus Korf. Cijfers bij gemeenten en politie zijn daardoor vaak onvolledig. (ANP)

© Het Parool, 05-12-2007, 11:54 uur
Hier alles lezen:
http://www.parool.nl/nieuws/2007/DEC/05/bin3.html
Eigen schuld dikke bult.
Wat heeft de ouderen gedurende al die decennia belet om een mondje Nederlands te leren? Hun integratie-onwil? En dan komen jammeren?
Wat verwacht Filosoof : nog extra pamperaars om de allo's in het Arabisch op te vangen?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 19:58   #15
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeg eens eerlijk: zou jij hier graag "allochtoon" zijn? IK zou liever niet in hun plaats zijn.
En zeggen dat ze blijven drummen aan de poorten van Europa, en zeker die van België. Want hier dacht Allah aan een sociaal zekerheidsvangnet waar ze zo maar in mogen gaan liggen, desnoods heel hun leven, en zonder 1 euro bij te dragen. En in hun islamitische paradijzen vergat Allah dat.
Oud 5 december 2007, 19:59   #16
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
nuttig is over Nederland de publicaties op www.wodc.nl (deel van ministerie van Justitie) te lezen.

Vb " Moord en doodslag in Nederland, 2002-2004 "
  • in Nl gebeuren er ongeveer 200 moorden per jaar (iets minder dan bij ons)
  • 40 % van de moorden is tussen ex-partners, 20 % zijn kennissen, 20 % is in het criminele milieu
  • niet-westerse Allochtonen vertegenwoordigen ongeveer 50 % van slachtoffers en van de daders. Autochtone Nederlanders vertegenwoordigen 44% van de daders.
  • Opmerkelijk : bij roofmoord is 3/4 van de slachtoffers autochtoon, en 2/3 van de daders allochtoon
  • bij 7 van de 8 opgehelderde moorden blijken slachtoffer en dader bekenden te zijn
  • Zowel een hoog % van de daders als van de slachtoffers blijkt reeds een "justitieel verleden" te hebben. (op basis van de gekende daders, heeft 2/3 reeds een justitieel verleden).
  • 41% van de slachtoffers sterft door schotwonden, alhoewel wapenbezit er nog strenger "verboden" is dan bij ons. Er vallen dus (met een strengere wapenwet) veel meer vuurwapendoden dan bij ons. 40 % sterft door steek- of slagwonden
Vreemd dat de Belgische justitie (die ook zulke gegevens heeft oa in de operationele databank van de politie) er niet in slaagt om dezelfde rapportering te publiceren ?
En Filo?
Oud 5 december 2007, 20:32   #17
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb Bekijk bericht
Belgen die veel met de politie in aanraking komen worden veel vroeger opgevangen. Ze worden op internaat gestuurd of krijgen een psychiatrisch behandeling wegen depressie. Ik meen echter toch dat de nieuwe Politiechef bij zijn eerste interview voor de vrt de mythe heeft ontkracht dat er onder allochtonen meer kleine criminaliteit zou voorkomen. Misschien verwonderlijk, want voor een materialistiche, egoistiche, koude maatschappij geld dat armoede aanzet tot criminaliteit. Daarbij word graag vergeten dat vreemdelingen er minder op uit zijn snel rijk te worden. Ze zoeken het geluk bijvoorbeeld eerder in sterke familiebanden, of in hun geloof.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 20:49   #18
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Taalbariëre ? Misschien eens Nederlands proberen te leren.
Vreemd. Als het op steun trekken aan komt, Kunnen ze hun plan, wél trekken.
BTW Hoeveel autochtonen doen aangifte van een misdaad ?
Juist. Niet te veel.
Gewoon omdat de knuffelpolitiek er voor zorgt dat misdadigers steeds opnieuw straffeloos op straat staan, binnen de kortste tijd.
Waarom zou je je tijd nog steken in een belachelijke aangifte, die enkel en alleen burocratisch is ?
Op die manier spaar je tijd, verplaatsing, een stuk van een boom en de zenuwen van die o zo overwerkte en onderbetaalde ambtenaren...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 20:52   #19
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan de dure bakken, waarmee ze allemaal rijden, te zien, boeren ze hier niet slecht.
En je doet alsof we ze verplichten om hier te wonen ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 20:57   #20
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Eigen schuld dikke bult.
Wat heeft de ouderen gedurende al die decennia belet om een mondje Nederlands te leren? Hun integratie-onwil? En dan komen jammeren?
Wat verwacht Filosoof : nog extra pamperaars om de allo's in het Arabisch op te vangen?
Slachtofferhulp mag volgens jou "alleen vir blanke"?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be