![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Vedische astrologie of 'Jyotisch' is zo goed als onbekend voor de meeste westerlingen maar ze ligt wel aan de basis van �*lle astrologiesystemen. In bijna alle oude culturen was astrologie een centrale wetenschap, één die de levensgebieden omvatte. Deze vorm van astrologie werd in Indië zo'n 4000 jaar geleden op papier gezet en vandaar verspreidde het systeem zich naar alle windstreken.
In het westen is het teken waarin de zon staat het belangrijkst, terwijl dat in het vedisch systeem vooral het ascendant- en maanteken zijn. De maan is daar even belangrijk als de zon, zo niet belangrijker. Nu, het grootste verschil in beide systemen is dat de westerse astrologie gebaseerd is op een imaginaire dierenriem dat wordt bepaald door de voorjaarsequinox en waarvan het beginpunt op 0° Ram ligt. In het westen heeft men echter nooit rekening gehouden met de precessie (teruglopen) van deze equinox die ieder jaar met ongeveer 50 seconden terugwijkt. In de vedische astrologie houdt men daar wel rekening mee. Rond de geboorte van Christus viel deze equinox exact samen met 0° Ram, waardoor beide systemen (oosters en westers) qua tekens toen ook samenvielen. Maar op dit moment, 2000 jaar later, is er een discrepantie van ongeveer 23° tussen beide systemen. Alles (planeetposities, ascendant,...) loopt op deze manier zo'n 23° terug. In India baseert men zich dus op de echte sterrenposities (zoals die aan de hemel te zien zijn) en in het westen baseert men zich op een symbolische dierenriem, waarbij de sterrenbeelden niet langer verwijzen naar de echte sterrenposities. Velen, waaronder mezelf (*), zullen zich daardoor beter herkennen in hun sterrenbeelden van het vedisch systeem dan in die van het westers systeem. Et vous? ![]() http://www.planetarypositions.com/birthchart.html Ook wel leuk om te lezen (als je de taalfouten negeert ![]() (*) Wat mij betreft: volgens het westers systeem staat mijn zon in Leeuw, maan in Stier en is mijn ascendant Schorpioen. Volgens het vedisch systeem staat mijn zon in Kreeft, maan in Ram en is mijn ascendant Weegschaal. Dit zijn dus twee, bijna totaal verschillende persoonlijkheden. Het wordt nog verwarrender: in het westen ben ik een Leeuw, in het oosten een Ram. Zitten er hier toevallig 'kenners' die mij het verband (als die er al is) tussen deze twee tekens kan uitleggen door de vedische en westerse astrologie te combineren? Of kan men besluiten dat westerse astrologie gewoon fout is? Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 6 november 2007 om 16:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bull-shit, sorry...
![]() |
#3 |
|
![]() ![]()
![]() |
#4 |
|
![]() Dat persoonlijkheidsgedoe interesseert me zo niet, de historische relevantie des te meer..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Misschien een beetje off-topic, maar waarom heet dit eigenlijk vedisch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Maar volgens mij hoef je aan het systeem niet per se het hindoeïsme te koppelen. Blijkbaar is het westers systeem vooral gebaseerd op de Zon(dierenriem), waarbij de verschillende planeten haar werking ondersteunen, terwijl het vedisch systeem gebaseerd is op de oudste, de Maan(dierenriem). Westerse astrologie zou vooral informatie geven over psychologische kwesties (*) en vedische astrologie vooral over banden met de kosmos, ziel, spiritualiteit (= geestelijke levenshouding). (*) Ik weet niet op basis waarvan dit wordt beweerd. ![]() Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 7 november 2007 om 16:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Ach , dierenriemen ! das iets voor de vrouwkes...
![]()
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De dierenriem is niet meer of niet minder dan de (schijnbare) baan van de zon rond de aarde, ingedeeld in twaalf gelijke delen. De dierenriem, en elke onderverdeling ervan, geeft de kwaliteit weer op elk ogenblik van het jaar van de relatie van de zon met de aarde. Het is in wezen een weergave van de eeuwige wisselwerking van de levenskracht, gesymboliseerd door de zon, met de planeet waarop wij wonen, een toe- en afname van de kracht van het licht, de dagkracht en de nachtkracht. De namen die ooit aan de twaalf onderverdelingen gegeven werden, de sterrenstelsels die er op dat ogenblik achterstonden, doen hierin niets ter zake. Het zijn slechts namen. Een verschuiving door terugloop van de equinox verandert niets aan een bepaalde faze in de relatie tussen zon en aarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 8 november 2007 om 23:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar waar het hier om gaat is de relatie tussen het leven op aarde en het grotere geheel waarin we leven. Een stelsel van zon, maan en planeten (en eventueel sterrenstelsels), waaraan we zinvolle betekenis onttrekken door hun plaats in het geheel, en uitsluitend daardoor. Zinvolle betekenis onttrekken aan iets dat we beschouwen, dat kan alleen mits het inachtnemen van een referentiestelsel. Andere referenties geven andere werkwijzen. Travis66' "definitieve conclusie" is misschien dus iets voorbarig. Hij heeft blijkbaar nooit stilgestaan bij het relatieve van elke beschouwing. Laatst gewijzigd door cor : 9 november 2007 om 08:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar als twee systemen elkaar tegenspreken, dan moet toch minstens eentje fout zijn?
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarom zijn beide systemen eigenlijk zowat perfect te combineren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Twee punten op een blad krijgen toch heel andere coördinaten naargelang het coördinatenstelsel van waaruit ge ze meet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Uiteraard is dat waar van die coordinaten. Maar dat verklaart mijn dilemma niet. Als de ene zegt "jij bent een kanarie" en de andere vindt dat uw sterrebeeld een zwaardwalvis is, dan kan dat als ze beide aan die verschillende sterrebeelden dezelfde eigenschappen toeschrijft. Maar dat is hier dus niet het geval?