![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Zou de perfecte oplossing zijn, maar wellicht wil geen enkele politieke partij deze simpele oplossing. Men wil de communautaire problemen behouden want dan zien de mensen de echte problemen niet en tijdens de aanloop naar de verkiezingen is communautair gestook lonender dan doordachte plannen voor een beter en goedkoper bestuur.
Citaat:
|
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad de EU is gegrondvest op het principe van niet-uitbreiding van territoria - een wijziging van provincie- gewest- of staatsgrenzen is iets wat niet door een enkele gemeente bedisseld kan worden, het is een zaak voor een totaal gebied. Ik zou me kunnen voorstellen dat een aanhechting van randgemeenten die in vlaanderen liggen aan Brussel het voorwerp zou moeten uitmaken van een referendum in Vlaanderen en Brussel ; zoals een eventuele
uitbreieing van het Antwerpse Grondgebied met de gronden van de haven op de linkerscheldeoever ook een zaak is van een akkoord tussen de betreffende provincies & een referendum. de taal en gewestgrens hoeft niet samen te vallen - Europa bulkt van de staten met anderstalige minderheden, waarvan de problemen specifiek en oplosbaar zijn.
#3 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben het heel veel eens met wat Etienne Vermeersch hierboven schrijft (wat "al een staatshervorming op zich kan genoemd worden"
![]() Een finale oplossing voor de faciliteitengemeentes dringt zich inderdaad op, en ik kan me best verzoenen met het feit dat er een paar gemeentes naar Brussel verhuizen, als de Franstaligen het territorialiteitsprincipe onderschrijven (wat betekent dat hun invloed in de Vlaamse rand de facto tot nul wordt herleid).
#5 |
Banneling
|
![]() Waarom zijn die grenzen er in eerste plaats al gekomen zijn mag men zich afvragen.
Als ik ergens in een ander taalgebied ga wonen, dan zal ik zoals de meeste mensen er alles aan doen om die taal zo snel mogelijk te leren. Dat is een ongeschreven regel van courtesy, beleefdheid, respect. Franstaligen gaan prat op hun taal. Dat is geweten. Zo bestaat een binnen de EU ook een debat over het vinden van een gemeenschappelijke taal, een lingua franca, zodat de EU effectiever kan functioneren. Uiteraard denken de meeste mensen daarbij aan het Engels. Maar helaas wordt dit debat geblokkeerd. Door wie? Take a wild guess. Franstaligen vinden het niet nodig om zich aan te passen aan het lokale taalgebruik. Integendeel, ze verwachten liever dat het lokale taalgebruik zich aanpast aan hun taal. Geef ze dan nog eens het recht om te stemmen op hun Franstalige lijsten en het hek is van de dam. Je wordt als makke Vlaming binnen de korste keren buitengestemd. Maar o ironie, zijn dat dan niet die Franstaligen die zo luid hun voorkeur voor België moeten toonbaar maken? Een België waar Franstalige belangen versterkt kunnen worden ten nadele van Vlaanderen? Zoeken ze het niet zelf? Nemen ze niet al te gewillig het slachtoffer-rolletje in? Vlamingen hebben dit als brave schaapjes met veel goede wil, lange tijd ondergaan in de hoop om een onderlinge verstandhouding te kunnen bewaren. Dat bleek een illusie en even later werden grenzen vastgelegd in een federaal België. Reeds toen was duidelijk waar deze evolutie ging heen leiden. Dat is nog altijd even duidelijk en het wordt hoogtijd dat er knopen doorgehakt worden, want het huidige model functioneert niet langer. Splitsing is de enige optie die ons nog rest. En die optie dringt zich nu op. No bad feelings. Een éénzijdige onafhankelijkheidsverklaring kan verantwoord worden in een vriendschappelijke context. We hoeven niet als vijanden uit elkaar te gaan. We leven in een EU waar grenzen irrelevant zijn. Er kan nog steeds samengewerkt worden met Wallonië of Brussel. Er kan gewerkt worden, geïnvesteerd worden, etc. De geschiedkundige band zal nooit verloren gaan. Maar laat ons ajb leven in een staat waar beslissingen genomen kunnen worden. Een effectieve staatsstructuur. En die bestaat al in Vlaanderen. Enkel het federale luik moet afgeschaft worden en de rest is al geregeld. Tijd om de stap te zetten. Uitstel van executie zal ons enkel meer energie, pijn en geld kosten. Laatst gewijzigd door Dycore : 13 november 2007 om 14:55. |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() laten we heel concreet zijn. Het gaat om Rode. Het stuk territorium dat Brussel van Wallonië scheidt. Daar draait het om en om niks anders.
En net daarom: geen morzel grond, al moeten we daar de oorlog voor verklaren. |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() wat bedoel je met compensaties?
herstelbetalingen? |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hij is al een jaartje ouder, maar hij kan zich toch nog verkiesbaarlaten stellen als hij wenst. Als zijn favoriete partij tenminste nog verkiesbare plaatsen heeft. Laatst gewijzigd door born2bewild : 13 november 2007 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
We spreken af om masaal een waals gemeeteke te koloniseren met vlaams-nationalisten kleinste waalse gemeente is Daverdisse met een inwoneraantal van 1372. Als we dus met 1373 mensen daar gaan wonen, en dan in de gemeenteraad stemmen om ons aan te hechten bij Vlaanderen, heeft Vlaanderen zijn eerste enclave in Wallonië ![]() |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Het gaat inderdaad om Rode maar die oorlog laat je misschien toch beter achterwege: De grenzen van de gewesten liggen vast. Rustig volhouden dat daarover geen discussie kan zijn en af en toe het been stijf houden in discussies zoals BHV is het enig dat we moeten doen. Als de Franstaligen daarop extreem gaan reageren en zo de toekomst van het land in gevaar brengen is dat hun keuze. Of België nu uiteen valt of niet, als wij gewoon rustig volhouden en ons niet laten verleiden tot stommiteiten, kunnen we alleen maar winnen.
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mocht je dat toch willen doen, begin misschien met een gemeente/gehucht tegen de taalgrens. Kan wel een tijdje duren hé; een paar decennia rekenen. |
|
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh, Straatrue, Straatrue!!! Mag ik, mag ik?
Ik wil gecompenseerd worden voor de miljarden die we al in Wallonië en Brussel pompten! Wat stel je voor? |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
maar idd eerst de vlaamse faciliteitengemeenten herkoloniseren, zodat de franstaligen geen meerderheid meer hebben daarna de waalse gemeenten met vlaamse faciliteiten overnemen en ten slotte de waalse gemeenten waar tot de jaren 50 nog een vlaamse meerderheid (nu een minderheid) woonde !! en daarna het grote project: aan de grenzen vanb Brussel knagen, van de rand naar de kern ![]() |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind ook dat de Brusselse enclave binnen Vlaanderen maar onpractisch is.
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit compassie met ons ongemak? Hoe lief!!!
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat: