Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 19 november 2007, 15:20   #1
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard CDH houdt vast aan staatshervorming buiten regering

Uit De Standaard Online (15:25)

BRUSSEL - CDH blijft er bij dat het debat over een staatshervorming buiten de regering gehouden moet worden en dat zoveel mogelijk 'democratische' partijen bij dat debat betrokken moeten worden. Dat zei CDH-voorzitster Joëlle Milquet vanmiddag na afloop van het partijbureau.
De Franstalige liberalen van MR maakten de jongste dagen een opening rond de staatshervorming en stelden dat er rond enkele zaken al afspraken kunnen in het regeerakkoord. Voor CDH-voorzitster Milquet kan in het regeerakkoord verwezen worden naar 'thema's' die de communautaire dialoog kan behandelen.

Aan zo'n dialoog wil CDH wel meewerken, maar dat wil niet zeggen dat de partij 'om het even wat' zal aanvaarden, zei Milquet. De solidariteit waarvoor de sociale zekerheid zorgt of de economische eenheid van het land mogen niet in vraag gesteld worden, zegt CDH.

Gisteren herhaalde MR-voorzitter Didier Reynders zijn bereidheid tot dialoog op RTL, terwijl MR-kamerlid Charles Michel op de VRT hetzelfde signaal gaf. Voor volgende zomer zou er een staatshervorming kunnen komen, aldus MR.

Zowel CD&V/N-VA als Open VLD reageerden vanmorgen positief op die uitspraken. 'Het komt er nu op aan politieke moed te vinden om oranje-blauw op de rails te zetten', zei Pieter De Crem vlak voor het CD&V-partijbestuur.

Voor N-VA is het zonder meer een stap vooruit dat de Franstalige liberalen zich inzake de staatshervorming bereid hebben verklaard voor een resultaatsverbintenis met een timing tegen de zomer van 2008. De partij van Bart De Wever heeft immers altijd willen voorkomen dat de staatshervorming op de lange baan zou worden geschoven, klinkt het.

Koning

CDH blijft intussen achter het initiatief van de koning staan om een dialoog tussen de gemeenschappen op te starten. 'We hopen dat zoveel mogelijk democratische partijen hieraan meewerken om zo de samenhang en het institutionele evenwicht binnen de Belgische staat te herstellen', zei Milquet.

De koning wacht op een rapport van kamervoorzitter Herman Van Rompuy en senaatsvoorzitter Armand De Decker. Zij werken voort rond de zogenaamde raad van wijzen die de dialoog tussen de gemeenschappen in goede banen moet leiden.

Formateur Yves Leterme gaat vanmiddag niet naar de koning, omdat de onderhandelingen voor een nieuwe regering nog steeds stil liggen. Leterme heeft ondertussen een communautaire nota voorbereid om de partners rond de tafel te krijgen. Cruciaal wordt de rol van de Raad van Wijzen die na de start van de regering de staatshervorming moet voorbereiden. De mate waarin zijn 'menu' vooraf moet vastliggen, verdeelt de onderhandelaars ten gronde.
sts, kld

Volgens mij hebben ze het daar in het zuiden nog steeds niet goed begrepen ...
Philips Inc. is offline  
Oud 19 november 2007, 15:20   #2
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Is me dat even een opluchting, dacht even dat Belgie ging blijven bestaan.
Hashiwokakero is offline  
Oud 19 november 2007, 15:28   #3
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Misschien moet Leterme vandaag alsnog naar het paleis rijden... om iets terug te geven...
sjarel is offline  
Oud 19 november 2007, 15:32   #4
Kaal
Minister-President

Standaard

Volhouden Joëlle ... lol
Kaal is offline  
Oud 19 november 2007, 16:01   #5
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Elke keer dat we bang zijn dat de Vlamingen toegeven, redden de Walen de impasse. Hulde aan de Walen.
Oud 19 november 2007, 16:09   #6
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Volhouden Joëlle ... lol
Ik denk ook dat JM's stugge houding idd een voordeel voor vlaanderen kan zijn.
Een zekere buigzaamheid aan de overkant zou mss aan deze kant een groter dan gewenste toegefelijkheid kunnen veroorzaken.

De onbuigzaamheid aan de overkant is hopelijk de beste garantie dat men hier in vlaanderen niet plat op de buik gaat.

Als deze manier van handelen zich bestendigt, dan zal op den duur zelfs de grootste Belgiscist moeten erkennen dat scheiden de enige optie wordt.
Op naar een onafhankelijk vlaanderen, waarom niet?

Laatst gewijzigd door satiper : 19 november 2007 om 16:11.
satiper is offline  
Oud 19 november 2007, 16:38   #7
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik denk ook dat JM's stugge houding idd een voordeel voor vlaanderen kan zijn.
Een zekere buigzaamheid aan de overkant zou mss aan deze kant een groter dan gewenste toegefelijkheid kunnen veroorzaken.
Uiteraard. De zeer kleine buigzaamheid die de overkant bij monde van de MR dit weekend toonde was al genoeg om bepaalde Vlamingen aan te zetten om de hele rand prijs te geven.
Kaal is offline  
Oud 19 november 2007, 17:13   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik hou vast aan een CDH buiten de regering.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 19 november 2007, 18:04   #9
Ambiorix1
Partijlid

Standaard

poll van de vrt pagina gehaald:

Denkt u dat de opening van de MR ervoor zal zorgen dat er nu snel een regering komt?
aantal stemmen: 2495
ja 803 (32%)
nee 1692 (68%)

Laatst gewijzigd door Ambiorix1 : 19 november 2007 om 18:06.
Ambiorix1 is offline  
Oud 19 november 2007, 18:56   #10
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Wie hiervan verschiet verdenk ik van actualoosheid.

We zouden beter dat federaal niveau gewoon afschaffen....er zijn nog steeds de deelregeringen.
Wanneer hebben we een regering? wanneer stopt die crisis? Wat voor vragen eigenlijk...mensen zijn blijkbaar nogal vergeetachtig, media incluis. Als je even bedenkt dat we de brusselse regering, de vlaamse en franstalige brusselse commisie , vlaamse regering, vlaams parlement, frans parlement, franse regering, waals parlement en waalse regering hebben dan denk ik dat we het zo slecht niet hebben en deze kunnen nog altijd via een forum met elkaar in contact treden. De crisis wordt hysterisch aangewakkert door allerhande flauwe initiatieven voor een mars voor eenheid, knuffelacties en wat nog!
Vrijgevochten is offline  
Oud 19 november 2007, 19:06   #11
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik was ten zeerste opgelucht toen ik hoorde dat Milquet een gelukkige Madame NON blijft. Of het eindresultaat haar ook gelukkig zal maken, das natuurlijk een ander paar mouwen

.
Eddy B is offline  
Oud 19 november 2007, 19:08   #12
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik hou vast aan een CDH buiten de regering.
Ik hou vast aan géén regering.

.
Eddy B is offline  
Oud 19 november 2007, 19:11   #13
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik hou vast aan géén regering.

Ik hou vast aan een soevereine Vlaamse regering
Oud 19 november 2007, 19:14   #14
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Madame NON schiet met haar zoveelste non, in haar eigen voet. Niet dat ik dat uiteraard erg zou vinden, maar ze zet hiermee de toekomst van België, inclusief de geldstroom op de helling. De Waalse publieke opinie is aan het keren, ze willen kost wat kost België behouden en willen meegaan in een staatshervorming. Het koppig vasthouden aan NON zal haar zuur opbreken. Binnen de CDH worden de messen ondertussen geslepen om Milquet buiten te zwieren....

Interessante evolutie...

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 19 november 2007, 19:24   #15
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Ik hou vast aan een soevereine Vlaamse regering
Hmmm

En daaronder reklame voor groot Nederland. Hopelijk ben je voorstander van hun uitbreiding naar het NOORDEN ipv naar het zuiden!

.
Eddy B is offline  
Oud 19 november 2007, 19:25   #16
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Wees nu eerlijk, nog nooit zo'n boeiende tijden gekend op politiek vlak, bedankt Joëlle Bouquet.
Ovidius is offline  
Oud 19 november 2007, 19:28   #17
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Hmmm

En daaronder reklame voor groot Nederland. Hopelijk ben je voorstander van hun uitbreiding naar het NOORDEN ipv naar het zuiden!

Ik ben misschien een groot Nederlander maar ik heb niks tegen een soevereine Vlaamse staat. Ik ben er van overtuigd dat de samenwerking van Nederland en Vlaanderen een stuk beter is dan die van Nederland en België.
Oud 19 november 2007, 19:56   #18
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

CDH is momenteel onze beste bondgenoot.
lomeanor is offline  
Oud 19 november 2007, 19:57   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

M.a.w.: Milquet wilt de discussie verhuizen naar een situatie waar ze niet langer de druk van de regeringsvorming voelt en niet langer de persoon is die de onderhandelingen keldert. Nog m.a.w.: Milquet wil de besprekingen verhuizen naar een situatie waar ze kan 'non' zeggen tot ze erbij doodvalt.

Non!
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 19 november 2007, 21:05   #20
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Heeft de regering VHS dat ook niet geprobeerd???

Ik vraag me nog steeds af waarom de Walen weigeren om meer bevoegdheden te KRIJGEN, want wat Vlaanderen krijgt, krijgen zij ook!!!

Ik heb zo een klein vermoeden waarom, maar op die vraag krijg ik nergens antwoord aan Waalse zijde.

Misschien had ERic Van Rompuy dit gisteren eens moeten vragen in Mise au point!!
omaplop is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be