![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
Bekijk resultaten enquête: Goed bezig of niet? | |||
De vlaamse onderhandelaars zijn volgens mij goed bezig |
![]() ![]() ![]() |
17 | 62,96% |
De vlaamse onderhandelaars zijn volgens mij niet goed bezig |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,11% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Er is wat aan de hand, althans dat gevoel heb ik sterk.
Als ik naar de media kijk of luister krijg ik de indruk dat de vlaamse onderhandelaars momenteel niet goed bezig zijn. De teneur is zo ongeveer "het is toch wel erg dat we nog steeds geen regering hebben" Aan die vaststelling wordt dan vaak met de vinger naar de onderhandelaars gewezen. Niet in het minst naar de vlaamse en vaak toegespitst op leidende figuren als Leterme en De Wever. Vaak worden dan burgers gezocht en gevonden om bovenstaande argumentatie kracht bij te zetten. Dat gaat dan van: "Die politiekers toch, waar houden ze zich toch mee bezig, 't zijn net kleine kinderen" of iets gelijkaardigs. Als je dus voortgaat op wat de media ons voorschotellen, zou je de indruk krijgen alsof de mensen niet tevreden zijn met de manier waarop de vlaamse onderhandelaars zich van hun taak kwijten. Als je echter hier op het forum naar de reaties kijkt, lijkt het net andersom. Ik heb stellig de indruk dat een overgrote meerderheid van de bezoekers best tevreden is met de manier waarop de onderhandelingen langs vlaamse kant gevoerd worden. Al te veel toegeefelijkheid langs vlaamse zijde zou zeker niet gewaardeerd worden, heb ik het gevoel. Vandaar mijn vraag: Zijn de vlaamse onderhandelaars goed bezig of niet? Natuurlijk is er altijd mogelijkheid tot beter en slechter, maar als je moet kiezen tussen voorlopig gebuisd of geslaagd waar gaat je voorkeur dan naar uit. Voor diegenen die het echt niet weten is er nog een neutrale optie voorzien. Een woordje uitleg is ook altijd welkom natuurlijk. Laatst gewijzigd door satiper : 16 november 2007 om 13:48. |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik had er nog het woordje "momenteel" moeten aan toevoegen.
Dus de vlaamse onderhandelaars zijn momenteel al dan niet goed bezig. t' kan immers snel keren. Laatst gewijzigd door satiper : 16 november 2007 om 13:47. |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zowel aan Vlaamse als Waalse zijde is er tijdens de pre-electorale verkiezingscampagne te weinig aandacht voor de post-electorale strategie. De Vlaming kent de Waal niet, vice versa evenmin, wat geldt voor zowel de burger als de politicus. Als je je electorale achterban volpropt met communautaire beloftes mag het je niet verbazen dat de tegenpartij zich gaat beroepen op in de wet gebetonneerde procedures. Logisch, hoe zou je zelf zijn. Kortom, er is gebrek aan empathie voor de gevoeligheden voor de Belgische "tegenpartij", er is maw geen doeltreffende strategie voor na de verkiezingen. De onderhandelaars zijn niet verkeerd bezig. Er werd wel op een verkeerde manier campagne gevoerd naar de verkiezingen toe. Laatst gewijzigd door Rudy : 16 november 2007 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Momenteel zijn ze aardig goed bezig vind ik. Daarmee bedoel ik: ik had nooit gedacht dat ze zo lang zouden standhouden, en ik had zeker nooit verwacht dat de VLD nog altijd het spel mee zou spelen (nu doen ze niks, maar dat is nog altijd beter dan capituleren).
Op de onderhandelingsstrategie valt natuurlijk wel wat aan te merken. Men laat zich nog altijd snel intimideren door de grote woorden van de Franstalige politici... Als men aan Vlaamse zijde iets onderneemt, denkt men achteraf steeds "oei wat gaan ze nu zeggen". Misschien is er na de stemming BHV en de niet-benoeming van de burgemeesters wat meer zelfvertrouwen gekomen, maar het is te vroeg om dat te kunnen zeggen. In ieder geval, als het aan de "politici met meer federale ervaring" gelegen had, waren we nu al lang gerold... |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Ik vind dat de vlaamse onderhandelaars het niet slecht doen vooral onder druk van de algemene opinie. Het bochtenwerk wordt niet meer aanvaard en de politici zijn zich daarvan bewust. Anderzijds vind ik dat onze politici in het vlaams parlement ook een alternatief plan zouden moeten ontwikkelen. Met andere woorden, wat gaan we doen in het post belgische Vlaanderen als de onderhandelingen mislukken. Misschien gaan dergelijke plannen niet nodig zijn, maar in ieder geval zou onze natie dan toch voorbereid zijn op deze eventualiteit.
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Vlaamse onderhandelaars zijn (nog) niet gezwicht. En aangezien er een record gehaald is(147 dagen) en de politici voor de olympische medaille willen gaan(207 dagen) lijkt het me dat er in ieder geval iets gaande is. Anders was er onder het mom van solidariteit en eendracht en meer van dat soort dingen allang een akkoord gekomen. Dus ik juich de Vlaamsche politici toe en ik wens ze dan ook een rechte rug en veel binnengehaalde punten toe.
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() Ze nemen veel te veel verlof, inclusief Albert. Voor de rest zie ik niet in wie het beter zou kunnen nu? Ik kies dus voor goed bezig momenteel.
Laatst gewijzigd door Ovidius : 16 november 2007 om 15:35. |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Waar is de optie : "er zijn geen onderhandelingen meer" ? En de suboptie : "Zonder een 180° graden bocht van één van de 2 partijen komen er ook geen onderhandelingen meer" ? En de subsuboptie : "Het zijn enkel de separatisten die nog te verenigen zijn" ?
Noorman |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Diegenen die het best de wensen van het vlaams volk aangevoeld hebben, hebben de verkiezingen gewonnen met een programma dat in de smaak valt bij de kiezer. Eigenlijk zijn er geen belgisistische partijen van tel meer over langs vlaamse zijde. Gaande van seperatistisch (vb) naar half seperatistisch (nva) naar sterk confederalistisch (cdnv) heb je een grote meerderheid waarvoor Belgie echt niet meer op de eerste plaats komt. Zelfs spa en vld lijken maar zeer lauwe gevoelens tov Belgie te hebben. De taal die de vlaming volgens mij wil horen is dat er van onze kant voldoende toegevingen zijn gedaan en dat het nu de franstaligen moeten zijn die eens moeten inbinden. De partijen die deze taal spraken zijn althans beloond geweest. Het komt er nu op aan om de partijen die deze taal voor de verkiezingen spraken af en toe aan hun woorden te herinneren, het gevaar zou namelijk kunnen bestaan dat ze het met zicht op een mooie portefeuille wel eens zouden kunnen vergeten. vbmenu_register("postmenu_3076633", true); |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door satiper : 16 november 2007 om 16:58. |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Johan217 post 4: bijna volledig akkoord
![]() Confucius post 5: ook akkoord ![]() Daimanta post 6: ik hoop samen met jou dat ze hun rug recht houden ![]() Jazeker post 7: wat extra druk is altijd meegenomen ![]() Ovidius post 8: Albert mag wat mij betreft gerust nog wat meer verlof nemen, liefst wel onbetaald, voor de rest doet het me plezier dat ook jij te vinden bent voor een niet zwichtende houding bij onze onderhandelaars. ![]() Noorman post 9: De onderhandelingen stopzetten is wat mij betreft een prima manier om te onderhandelen en ervoor te zorgen dat de ander de bocht van 180° neemt. Zolang het de vlamingen niet zijn die de bocht maken vind ik het allemaal best ok. Er is een vlaamse regering, er zijn de provincies en de gemeenten. Het is niet zo dat er helemaal geen bestuur meer is, we kunnen ons denk ik gerust veroorloven te wachten tot de appel in onze schoot valt. |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 |
Partijlid
|
![]() Welwelwel wablief zeg!
Nu moet je wel onderscheid maken tussen de 2 partners, toch? De CD&V-NVA is zeer goe bezig, voor mij geen discussie. Ik sta echter versteld dat zovelen op dit forum hier blijkbaar vertrouwen hebben in de VLD. Enkele citaten van VLD'ers op crucialen momenten nog voor de start van geplande onderhandelingen: "ze zullen plat op de buik moeten gaan", "verkiezingsbeloften kunnen ze nooit waarmaken" etc.. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de VLD wel opvallend 2-slachtig bezig is. Met één been je steunen en meedoen voor de zogenaamde grote hervormingen en met het ander been je nog voor de onderhandelingen onderuit halen. Kom zeg!! en dan hier doodleuk komen vertellen dat we goe bezig zijn. Als je dan ook ziet hoe de vorige 8 jaar verlopen zijn, dan weet je toch genoeg niet? De VLD zit mee aan de tafel leuk wrijvend in de handen , denkend welke postjes ze kunnen verdelen. De VLD wil absoluut geen grote staathervorming, NO WAY!!! Daarvoor zijn de uitspraken van de VLD en respectivelijke timing ervan te opvallend gekozen!!!! En wie dat niet ziet is blind. Kan mij iemand hier één initiatief van de VLD citeren die al een bijdrage heeft geleverd in de onderhandelingen voor het streven naar een GROTE staathervorming. Laatst gewijzigd door Ambiorix1 : 16 november 2007 om 17:31. |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is aan Leterme om het water rustig te laten afvloeien en een waterval met overstromingen te voorkomen. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 16 november 2007 om 18:26. |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ze eendrachtig achter de Vlaamse eisen hadden gestaan, zonder te proberen om de vlaamse regeringspartner messen in de rug te steken, hadden we al veel verder gestaan. Zij zijn het die de Walen nog lang deden twijfelen aan de sterkte van het Vlaamse front. Het resultaat zal uiteindelijk een tripartite worden, wat zeeer tegen hun zin is, want dan gaan ZIJ plat op de buik. De MR voelt al nattigheid en probeert, bij monde van hun voorzitter, de waalse partijen rijp te krijgen voor een staatshervorming die géén CONfederatie is. Alles beter dan DAT of een splitsing. Als men het aan Waalse zijdeklaar krijgt zonder toe te geven aan de PS om in de regering te stappen, kan dat hier ook, maar omgekeerd zal de SPa ook wel hun zegje willen doen. Uiteindelijk kan dit alleen maar leiden tot een flauw afkooksel van wat de echte Vlaams-nationalistische wensen zijn, maar ik vrees dat we het er voorlopig dan mee zullen moeten doen. Wegens de valse houding van de VLD zal onze droom dus misschien voor lange tijd uitgesteld worden...
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1 VLD 2 CDNV 3 NVA Je hebt dus enigszins gelijk. Toch denk ik dat ook de VLD graag meer zelfbestuur voor vlaanderen wil. Als NVA/CDNV het been stijf houden gaan ze volgens mij niet echt moeilijk gaan doen en vrij loyaal de rangen sluiten (niet vergeten dat somers ooit nog vu was). Ik denk wel dat deze partij het snelst haar principes opzijzet om aan de macht te raken. Mijn vraag was ook niet om hen nu met grootste onderscheiding te belonen. Eerder geslaagd of gebuisd? Zolang ze niet toegeven aan de franstalige druk is het wat mij betreft ok. Laatst gewijzigd door satiper : 16 november 2007 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de vlamingen niet al te ontevreden zijn dat er eindelijk eens vlaamse politici zijn die ook eens neen durven zeggen. |
|
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ze zijn goed bezig, maar ze zouden verder moeten gaan en beseffen dat Belgie uiteindelijk toch geen toekomst biedt. Geen staatshervorming, maar staatsvorming!
|
![]() |