![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik stel vast dat er kappers zijn die verschillende prijslijsten hanteren voor hun cliënteel, naargelang de haarlengte van iemand. Mensen met lang haar moeten soms het dubbele betalen tegenover mensen met kort haar voor dezelfde handelingen.
Onlangs zag ik in mijn buurt een prijslijst voor kort haar, halflang en lang en alle mogelijke bewerkingen. Is dat eigenlijk geen discriminatie op basis van uiterlijk? Daarnaast kan men zich de vraag stellen: is dat kort, halflang en lang haar niet voor interpretatie vatbaar? Welke criteria hanteert men daarvoor? Ik heb bv schouderlengte: is dat kort, halflang of lang? Met andere woorden: weet ik op voorhand hoeveel ik moet betalen? Klinkt stom? Heu, ik weet dat sommige langharigen mijn haar zeker nog kort zouden noemen (op langhaarsites, geldt "lang" officieel vanaf onder de schouderbladen). Anderen beschouwen het dan weer als halflang en nog anderen zien het als lang. Hoe dan ook: in mijn ogen is er sprake van discriminatie. En wat doen we dan met mensen die hun lang haar kort laten knippen en dergelijke? Waar blijft het CGKR om deze zaak aan te pakken? Kappers discrimineren duidelijk voor eigen zak. Knippen? Een schaar gaat niet sneller verslijten, als je lang haar knipt. Als je men op lang haar in bepaalde omstandigheden bv meer product gebruikt, dat is waar, maar kan men dan geen gemeenschappelijke prijs maken, want wie bv erg kort haar heeft, zal sowieso minder mousse nodig hebben uit dezelfde bus als iemand met langer haar. En kleuringen? Ik denk dat bij langharigen de je eerste keer misschien iets meer nodig hebt, maar meestal kleurt men daarna enkel vooral de uitgroei bij, tenzij je iemand hebt die echt zeer regelmatig van kleur wenst te veranderen, maar dat is niet meteen de regel. Opsteken? Tja, dat kan enkel met haar dat minstens halflang is, of hoe gaat men dat met kort haar doen? Met andere woorden: daar zal men zelden de laagste prijsklasse rekenen. Gelukkig zijn er mensen zoals mijn man, die er niet om malen dat ze kaal zijn en mensen die hun haar gratis laten knippen door bekenden. Dat is al een beetje tegen de discriminatie vechten. Ik ben al 28 jaar geen kapperszaak binnen geweest en nu ik weet dat ik daar mogelijk gediscrimineerd wordt, zal men mij daar ook nooit meer zien. Laatst gewijzigd door Boadicea : 17 november 2007 om 23:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Boa,
je bent de geknipte persoon om hier een zaak van te maken. Laat er vooral geen gras over groeien !
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Blijkbaar zijn ze hier allemaal niet zo met hun kapsel begaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Let op: gevolg kan ook zijn dat mensen zelf een tondeuse gaan kopen en er zelf mee leren werken. Enfin: zo werk ik het haar van mijn man bij. Dat scheelt al een deel in het budget. Voor lang haar stel ik altijd zelfkappen voor: ik knip regelmatig enkel de gespleten punten er uit. Dat is even zoek- en knipwerk, maar mijn haar blijft gezonder, zodat ik minder vaak moet knippen. En dat laat ik meestal aan mijn moeder over, want ik heb weinig vertrouwen in kappers, zowat al mijn vriendinnen die er langsgaan komen buiten met een coupe waar ze zich niet goed bij voelen en het heeft hen dan nog geld gekost ook. Ik wil kappers zeker niet boycotten, maar ik zou het fairder vinden dat er voor iedereen dezelfde tarief zou gelden, zodat men op voorhand weet wat men voor elke handeling moet betalen. De discriminatie van langharigen moet eens stoppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Burgemeester
|
![]() Lang haar is moeilijker om te knippen en duurt langer, vandaar dat het duurder is.
Halflang haar is qua moeilijkheidsgraad tussen kort en lang en duurt iets langer dan kort haar knippen. Kort haar knippen gaat snel, en de lengtes moeten niet tot op de millimeter juist geknipt zijn zoals bij lang haar. Vandaar dat er een prijsverschil is.
![]() |
#7 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Eens om de 5 dagen haal ik mijn tondeuse boven en dan 'bbbbzzzzzzz'.
Het is trouwens verslavend om met een 'skinhead' coup rond te lopen. Kost niets en voelt ongeloofelijk fris (zeker nu het zo koud is ![]() Ik heb reeds verscheidene malen mijn haren terug willen laten groeien. Maar dat voelt na ongeveer 10 dagen zo verschrikkelijk vies en ongemakkelijk aan dat ik het toch weer afscheer. Vroeger had ik trouwens lange haren (ben oa. black metal fan) en bij Odin, dat was pas afzien. Ligt mijn haar wel goed? 300 x wassen per dag met 300 verschillende middeltjes (en dan leek het nog nergens op ![]() Kaal zijn 'HEERST'!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Maar als je wacht tot je haar terug lang is nadat je het hebt laten knippen dan moet je natuurlijk minder vaak naar de kapper dan iemand die het laat knippen voor het lang wordt. Uiteindelijk betaal je dus zeker niet meer dan iemand die het kort laat knippen.
Coekie
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb lang en veel haar en moet steevast een pak meer betalen dan iemand met korte coupe. Niet voor de snit maar wel voor kleuren en drogen. Ik begrijp dat ergens wel en vind dat geen discriminatie, het vraagt veel meer werk en producten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet hier ff lachen,ik ben zelf 26 jaar kapper geweest,lang haar vraagt gewoon meer zorg en tijd hé
![]()
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Mijn kapper vond het altijd leuk om mijn lokken er van te knippen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Kaal is beetje te fris en past nie bij de leeftijd. Heb 6 verschillende caps, dus afwisseling genoeg. Mijn a.s kleinkind zou verschieten van bompa mee ne kletskop.. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Een getraind kapper kan dat volgens mij veel sneller. Als mijn moeder zelf haar korte lokken laat bijknippen, heeft de kapper er veel meer werk mee, omdat daar een model in moet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Neem nog dat kleuren dan iets meer zou kosten, ik vraag me nog steeds af waarom het bijknippen van jouw punten duurder zou moeten zijn, dan die van iemand met kort haar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() Mijn vriendin heeft zo veel geld uitgespaard, toen ik haar er 1 kocht en ze haar zoon zo zelf onder handen kon pakken. Die werd telkens gek dat zijn haar langer dan 1 cm werd. Zelf neem ik mijn man er ook mee onder handen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk ben ik gewoon geraakt aan het gemak, het ligt altijd goed en is gemakkelijk in onderhoud. Maar het voelt vreemd om (teveel) haar op mijn hoofd te hebben, ik voel mij dan...niet mijzelf. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |