Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2007, 15:00   #1
Thorsten
Burger

Thorsten's schermafbeelding

Standaard Eilanden voor de Belgische kust.

Op de laatste dag van 2006 werd er in het politieke discussie programma Buitenhof een visie gelanceerd voor een serie eilanden in de Noordzee die gebouwd moeten worden in samenwerking met België

http://www.vpro.nl/tools/images/index.jsp?origineel=true&number=32335416&template= %2Bs%28400%29&style=default

http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/31353135/media/32438158/

De discussie over die visie begint bij 31 minuten

In Nederland is de afgelopen dagen opnieuw een discussie begonnen over inpoldering van een deel van de Noordzee. Dit plan is iets heel anders dan de voorgaande visie. De eilanden zouden opgespoten moeten worden en liggen met 25 kilometer veel verder uit de kust dan de polder die op één kilometer uit de kust zou komen.

Het opspuiten van de eilanden natuurlijk veel ambitieuzer maar volgens mij heeft dit ook veel meer perspectieven. Één enkele polder zal de Nederlandse kust niet beschermen tegen stormen en voor België zal het helemaal niets doen. Een serie eilanden geeft ruimte precies waar we het nodig hebben om de Randstad uit te breiden zonder een zee van huizen te krijgen die niemand wil. Ook België zal uitbreiding krijgen en bescherming van haar kust.

Volgens de opstellers van deze visie zijn de kosten (makkelijk) terug te verdienen. Het zou een project van wereld faam zijn voor zowel Nederland als België met veel wereldlijke voordelen voor beiden. Ik ben hier uiteraard een groot voorstander van maar wat vinden de Belgen hiervan. Is er animo voor?

Met vriendelijke groet,

Thorsten Kurpershoek

Laatst gewijzigd door Thorsten : 19 november 2007 om 15:02.
Thorsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 15:05   #2
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Waarom kunnen we geen nieuw continent uit de Atlantische Oceaan opspuiten?
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 15:38   #3
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

We hebben nog een complete kant en klare Markerwaard liggen in het IJselmeer die al 40 jaar geleden ingepolderd zou worden. Maar steeds op de lange baan geschoven: geen behoefte aan meer land.

En met eilanden voor de kust zal het exit strandvermaak zijn: de zaak verblubbert.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 15:41   #4
Gargamel
Banneling

Standaard

Goed idee,kunnen we er een soort moalcatraz van maken
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 15:45   #5
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

da's toch een beetje hetzelfde?
Oud 19 november 2007, 15:46   #6
Thorsten
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
We hebben nog een complete kant en klare Markerwaard liggen in het IJselmeer die al 40 jaar geleden ingepolderd zou worden. Maar steeds op de lange baan geschoven: geen behoefte aan meer land.

En met eilanden voor de kust zal het exit strandvermaak zijn: de zaak verblubbert.
Het IJselmeer is van levensbelang voor de waterhuishouding van practisch heel Nederland en kan dus niet verder worden ingepolderd. In het bovengenoemde plan komen de Eilanden minimaal 25km buiten de kust te liggen waardoor zowel horizon vervuiling als negatieve gevolgen voor de huidige kust worden vermeden.
Oud 19 november 2007, 15:48   #7
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thorsten Bekijk bericht
Het IJselmeer is van levensbelang voor de waterhuishouding van practisch heel Nederland en kan dus niet verder worden ingepolderd. In het bovengenoemde plan komen de Eilanden minimaal 25km buiten de kust te liggen waardoor zowel horizon vervuiling als negatieve gevolgen voor de huidige kust worden vermeden.
De wadden liggen ook behoorlijk ver uit de kust, naar Terschelling is het 15 kilometer lopen, verder dan de afstand naar die eilanden op het plaatje wat jij postte. Toch zijn de wadden een prima plek voor dichtslibbing.
Oud 19 november 2007, 15:51   #8
Thorsten
Burger

Standaard

Ja vanwege de specifieke loop van de stroming van het water daar. De stroming is anders in de noordzee dan de waddenzee en zal dat blijven. 25 kilometer is ook bijnaa twee keer zo ver.
Oud 19 november 2007, 16:01   #9
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ja vanwege de specifieke loop van de stroming van het water daar. De stroming is anders in de noordzee dan de waddenzee en zal dat blijven. 25 kilometer is ook bijnaa twee keer zo ver.
De stroming is anders en zal dat blijven. Leg eens uit...
De eilanden zijn deels bedoeld als kustbescherming, dus het is de bedoeling dat de zee erachter enigzins beschut is, dan denk ik eigenlijk niet dat er nog een flinke zuidwester stroming doorheen staat. Zijn hier al berekeningen mee gemaakt? En 25 kilometer is best ver. Je kan dus niet zomaar met een brug naar de eilanden, en de zee wordt er al dieper:

Als je ze wat dichterbij laat, zoals in het plaatje wat jij poste, of in onderstaande schets, dan kan je de eilanden nog fatsoenlijk aanleggen en met wat goede wil (in het midden) met het vasteland verbinden, maar dan verpest je op termijn wel de huidige badplaatsen. In beide plannen verander je de ecologie ter plekke in ieder geval ingrijpend. De zeehonden en vogels zullen dat misschien wel fijn vinden, de mosselen en vissen misschien wat minder.
Oud 19 november 2007, 16:03   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Republic of Minerva

Flag Motto: Land of the Rising Atoll
Musical Anthem: tba

Type of entity:
Micronation
23°23′S, 178°58′W
Area claimed:
Minerva Reefs
Membership:

Date of foundation:
January 19, 1972
Leadership:
President Morris C Davis, 1972-1973, 1982
Purported organisational structure:
Republic
Language:
English
Purported currency:
Minerva Dollar

http://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Foundation
Oud 19 november 2007, 16:26   #11
Thorsten
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
De stroming is anders en zal dat blijven. Leg eens uit...
De eilanden zijn deels bedoeld als kustbescherming, dus het is de bedoeling dat de zee erachter enigzins beschut is, dan denk ik eigenlijk niet dat er nog een flinke zuidwester stroming doorheen staat. Zijn hier al berekeningen mee gemaakt? En 25 kilometer is best ver. Je kan dus niet zomaar met een brug naar de eilanden, en de zee wordt er al dieper:
De stroming in de Noordzee gaat van zuid naar noord en stroomd dus langs de eilanden en tussen de eilanden en het vaste land door. Het beschermd de huidige kust tegen de golfslag die loodrecht op de kust staat (ook en juist tijdens stormen). Ik ben (helaas) niet direct betrokken bij dit plan dus kan ook niet zeggen welke berekeningen hierover zijn gemaakt maar Delft is één van de wereld leiders op hydrographisch gebied en is meer dan instaat om alles uit te rekenen en voor oplossingen bij problemen te zorgen.
Een brug van 25 kilometer is zeker niet onmogelijk maar waarschijnlijker is het dat er meerdere tunnels zouden komen die de eilanden met zowel trein als auto verkeer met het vasteland verbinden.
Een directe land verbinding (zodat de eilanden schier eilanden worden) is niet mogelijk omdat dit de stroming wel zou veranderen.
De Noorzee is op de geplande plek 30 meter diep.

Citaat:
Als je ze wat dichterbij laat, zoals in het plaatje wat jij poste, of in onderstaande schets, dan kan je de eilanden nog fatsoenlijk aanleggen en met wat goede wil (in het midden) met het vasteland verbinden, maar dan verpest je op termijn wel de huidige badplaatsen. In beide plannen verander je de ecologie ter plekke in ieder geval ingrijpend. De zeehonden en vogels zullen dat misschien wel fijn vinden, de mosselen en vissen misschien wat minder.
Op het door mij geplaatste foto liggen de eilanden op 25 kilometer uit de kust. Deze afstand is met opzet gekozen om dat dan de impact minimaal is. Het is waar dat er een effect op de natuur is die niet altijd positief zal zijn maar dat is tevens waar als we het groene hart noodgedwongen gaan dicht bouwen. In dit plan is er voorzien om het benodigde zand uit de noordzee zelf te halen waardoor daar een trog onstaat die, volgens ecologen, als kraam kamer zal dienen voor het noordzee leven. Op de eilanden zelf zal er ook veel ruimte zijn voor nieuwe natuur dus het is voor de natuur een optel en aftrek som die voor mijn gevoel positief eindigt.
Oud 19 november 2007, 16:37   #12
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Republic of Minerva

Purported currency: Minerva Dollar

http://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Foundation
Leuk om te lezen, schoon munten ook.

.....................
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 16:38   #13
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben hier uiteraard een groot voorstander van maar wat vinden de Belgen hiervan. Is er animo voor?
...
Ik heb daar in principe niets op tegen als het veilig is.
Oud 19 november 2007, 16:40   #14
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de laatste dag van 2006 werd er in het politieke discussie programma Buitenhof een visie gelanceerd voor een serie eilanden in de Noordzee die gebouwd moeten worden in samenwerking met België

http://www.vpro.nl/tools/images/index.jsp?origineel=true&number=32335416&template= %2Bs%28400%29&style=default

http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/31353135/media/32438158/

De discussie over die visie begint bij 31 minuten

In Nederland is de afgelopen dagen opnieuw een discussie begonnen over inpoldering van een deel van de Noordzee. Dit plan is iets heel anders dan de voorgaande visie. De eilanden zouden opgespoten moeten worden en liggen met 25 kilometer veel verder uit de kust dan de polder die op één kilometer uit de kust zou komen.

Het opspuiten van de eilanden natuurlijk veel ambitieuzer maar volgens mij heeft dit ook veel meer perspectieven. Één enkele polder zal de Nederlandse kust niet beschermen tegen stormen en voor België zal het helemaal niets doen. Een serie eilanden geeft ruimte precies waar we het nodig hebben om de Randstad uit te breiden zonder een zee van huizen te krijgen die niemand wil. Ook België zal uitbreiding krijgen en bescherming van haar kust.

Volgens de opstellers van deze visie zijn de kosten (makkelijk) terug te verdienen. Het zou een project van wereld faam zijn voor zowel Nederland als België met veel wereldlijke voordelen voor beiden. Ik ben hier uiteraard een groot voorstander van maar wat vinden de Belgen hiervan. Is er animo voor?

Met vriendelijke groet,

Thorsten Kurpershoek
Prima plan
Met de transfer die ieder jaar naar Wallonie gaat, kun je ieder jaar een eiland bouwen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 17:29   #15
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Op het door mij geplaatste foto liggen de eilanden op 25 kilometer uit de kust.
Mijn beste, ik heb uw plaatje over een google earth screenshot geplakt waarop een lijn van 25 kilometer staat aangegeven. Het verste punt van het eiland bij de Westerschelde zal misschien 25 kilometer van de kust liggen, maar de afstand die de eilanden van de kust afliggen is eerder 10 kilometer, in het noordelijke puntje zelfs maar 5. Ik geloof graag dat die man weet waar hij het over heeft, maar ik geloof niet dat die eilanden 25 kilometer uit de kust liggen.

Die man verliest bij mij trouwens wel krediet als hij er eerst op hamert dat het plan alleen werkt met eilanden voor een heel groot stuk kust en vervolgens met eentje wil beginnen te testen.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 november 2007 om 17:31.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 17:30   #16
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

´k Zou toch nog eventjes wachten met die eilanden tot de Vlaamse republiek er is. Straks zouden de walekoppen dat ook nog verfransen voor we het weten.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 17:37   #17
Thorsten
Burger

Standaard

Citaat:
Mijn beste, ik heb uw plaatje over een google earth screenshot geplakt waarop een lijn van 25 kilometer staat aangegeven. Het verste punt van het eiland bij de Westerschelde zal misschien 25 kilometer van de kust liggen, maar de afstand die de eilanden van de kust afliggen is eerder 10 kilometer, in het noordelijke puntje zelfs maar 5. Ik geloof graag dat die man weet waar hij het over heeft, maar ik geloof niet dat die eilanden 25 kilometer uit de kust liggen.

Die man verliest bij mij trouwens wel krediet als hij er eerst op hamert dat het plan alleen werkt met eilanden voor een heel groot stuk kust en vervolgens met eentje wil beginnen te testen.
Mij goed, het is een foto niet een uitgewerkt plan. Ik denk dat er zoiezo eerst één eiland zal worden gemaakt om logistieke redenen. Financiering voor alle eilanden zal toch gespreidt worden over decenia.
Oud 19 november 2007, 19:30   #18
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Lijkt me een leuk plan of het ook realistisch is moet de toekomst uitwijzen.
Oud 19 november 2007, 19:44   #19
Heftruck

Standaard

Man, man, man, wat een hoop onzin om toch maar staatsgrenzen & prestige te houden.

Onzin met belastingsgeld, natuurlijk.

Overigens heel erg leuk voor de locale ecosystemen.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 19 november 2007 om 19:45.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2007, 20:36   #20
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Man, man, man, wat een hoop onzin om toch maar staatsgrenzen & prestige te houden.
Als het daarom zou zijn pas ik ook. Ik zie andere voordelen, bescherming van onze kusten tegen het stijgen van het zeewater en bij hevige stormen. We hebben last van overbevolking. Uiteraard moeten hier eerst studies over gebeuren om de impact op mens en natuur zo juist mogelijk in te kunnen schatten.

Citaat:
Onzin met belastingsgeld, natuurlijk.
De prijs blijft dalen en onze inkomsten stijgen, geld moet rollen, de projecten brengen ook op.

Citaat:
Overigens heel erg leuk voor de locale ecosystemen.
Zijn dat natuurlijk ontwikkelde ecosystemen die je bedoelt of zijn die ook al door de mens beïnvloedt, zelfs aangelegd? Ik zie daar verandering optreden maar daarom niet percé een verslechtering.

Enfin, nogmaals men moet dat eerst bestuderen, ik schiet zo'n plannen niet onmiddellijk af.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 19 november 2007 om 20:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be