Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou best de nieuwe Vlaamse hoofdstad worden?
Brugge 5 6,67%
Gent 6 8,00%
Antwerpen 20 26,67%
Mechelen 15 20,00%
Leuven 6 8,00%
Hasselt 3 4,00%
andere 20 26,67%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2011, 20:10   #1
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard Vlaamse hoofdstad

Denkoefening. Stel dat hypothetisch de Vlaamse regering uit Brussel wegtrekt, hetzij om pragmatische redenen hetzij door onafhankelijkheid, wat vinde gijle dan dat de nieuwe Vlaamse hoofdstad moet worden? En waarom, uiteraard, pro's en contra's zijn welkom!

Ik heb al een aantal keren van mensen gehoord dat Antwerpen een logische keus zou zijn.
Ik kom zelf ook uit Antwerpen maar vind dit een slecht idee. Vooral omdat daar voor niet-Antwerpenaren nooit een consensus over zou zijn, zeker West-Vlamingen en Limburgers hebben het niet zo op ons 'dikkenekken' (sic) dus die zouden dan wel eens nog liever een unitair België willen dan Antwerpen als Vlaamse Hoofdstad?

Logischer zou ik vinden bijvoorbeeld Gent, misschien aanvaardbaarder as compromis tussen (O- en W-)Vlamingen en Brabanders. Of Zijn West-Vlamingen toch zo rivaliserend met Genteneirs dat ze dan nog liever Antwerpen zouden zien?

(Leuven ligt, doordat Brussel nu een 'gat' is op de Vlaamse landkaart, teveel afgelegen in een hoekske en dus niet optimaal bereikbaar vanuit heel et land.)

Mechelen heeft zeker zijn centrale ligging als voordeel, en dicht bij Brussel dus da schilt in de verhuiskosten Bovendien een vrij neutrale stad, wegens nogal vervelend (saai), dus dat zou van niemand te erge tegenreacties oproepen. En zo kan die stad meteen nog wat ontwikkeld worden tot iets groter dan het provincienest dat het nu is (het grootste tegenargument dat ik van een vriendin die in Mechelen werkt, erop kreeg).
Vergelijk het met de Australiërs die wegens rivaliteit tussen 2 grootsteden Melbourne en Sydney, dan maar een compleet nieuwe hoofdstad Canberra uit de grond stampten tussen de twee in gelegen?
Bovendien heeft Mechelen ook al de traditie van hoofdstad onder bijv. de Oostenrijkers.

Mijn voorkeuren zouden zijn Gent of Mechelen. Bij nader inzien is Mechelen dan toch beter want neutraler tov. Gent dat misschien voor Antwerpenaren moeilijker te verteren zou zijn.

Pleidooien?

PS
Gelieve dit niet om te vormen in een discussie tegen of voor Vlaamse onafhankelijkheid want daar zijn der al genoeg van; dees topic gaat dan ook alleen over een fictief scenario. Als ge vindt dat het in Brussel moet blijven koet-ki-koet (en Français), daar is in dit scenario geen rekening mee gehouden want in deze denkoefening is Vlaanderen Brussel dus kwijt anders is het ook niet interessant om over te praten hé.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 20:29   #2
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Brussel is steeds de hoofdstad van Brabant geweest. Dat lijkt me dus het meest aangewezen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 20:29   #3
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een andere optie is Amsterdam.
Oud 23 mei 2011, 20:35   #4
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voorstelletje die ik toevallig gisteren heb gemaakt:

De Nederlanden onderverdeeld in 11 deelstaten/provincies.
- De kleine provincies Drenthe en Groningen zijn samen gegooid in 1 provincie; Nedersaksen. De naam is ontleend aan het Nedersaksisch, een taal die vroeger in deze provincies gesproken werd.
- Zeeuws-Vlaanderen wordt -zoals het hoort- bij Vlaanderen gevoegd.
- De rest van zeeland wordt bij Zuid-Holland gevoegd.
- Flevoland wordt bij Overijssel gevoegd.
- De 2 provincies Limburg worden bij elkaar gevoegd.
- Aanvankelijk wou ik Brabant als 1 provincie, maar daar zouden te veel inwoners geweest zijn. (meer dan 5 miljoen!). Daarom heb ik de benamingen Zuid- en Noord-Brabant ingevoegd.
De voormalige Nederlandse gemeenten Baarle-Nassau, Bergen Op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen Woensdrecht, Zundert zijn samen goed voor dik 346.000 inwoners, en zijn vanwege hun ligging bij Zuid-Brabant gevoegd.

De rijksregering zit in Amsterdam. Elke provincie heeft ook een provincieraad met een aantal (beperkte) bevoegdheden.

Daarnaast is er nog een “Belgisch-Vlaamsche Cultuurraad” die toe ziet op het behoud van de Nederlandstalige cultuur in het voormalige België. Dat gaat van de guldensporenslag, tot de CD’s van Will Tura. Van de poëzieversie van Cyriel Verschaeve tot de boeken van hedendaagse schrijvers.
Deze cultuurraad heeft haar zetel in Leuven.
Oud 23 mei 2011, 20:52   #5
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Voorstelletje bla bla Leuven.
Goed plan, maar wat doet dat zwarte lijntje om Brussel daar?

ps van mij hoeft Amsterdam geen hoofdstad te zijn, stelletje dikke nekken daar

Laatst gewijzigd door Hollander : 23 mei 2011 om 20:53.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 20:56   #6
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Brussel is steeds de hoofdstad van Brabant geweest. Dat lijkt me dus het meest aangewezen.
Maar ja daar gaat het nu juist (niet) om Om Brussel dus.
Ook al wil de gemiddelde Flamingant Brussel niet loslaten (van mij zou het meugen) is het toch dom om niet de gedachtegang te maken, kwestie van voorbereid te zijn moest het er toch ooit van komen. Dat niet ineens Vlaanderen bijv. onafhankelijk is maar toch ineens zónder Brussel, dat men niet dán pas erover na moet beginnen te denken é.

En bovendien klopt uw bewering natuurlijk nie aangezien de eerste Brabantse hoofdstad Leive was...

Het verbaast mij trouwens da ge op uw kaart ni Engen (Edingen) en anderen hebt ingelijfd

Maar waar ik na het posten van dees topic nog opkwam, een andere optie voor de Brusselfanaten onder ons zou zijn Vilvoorde... Dat zou meteen de Rand nog wat hervlaamsen en nóg minder verhuis opleveren als Mechelen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen benul heb wat voor een 'steedse' uitstraling Vilvoorde eigenlijk wel niet heeft, daar vrees ik voor.

edit/PS: uw voorstelleke zitten wel wat discutabele punten in ten goede en ten slechte maar daarmee iwl ik dees topic ni doen ontsporen, maar in een apart topic wel bediskuteerbaar!

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 23 mei 2011 om 20:59.
Oud 23 mei 2011, 21:14   #7
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

[quote=bgf324;5472827]Voorstelletje die ik toevallig gisteren heb gemaakt:

De Nederlanden onderverdeeld in 11 deelstaten/provincies.
- De kleine provincies Drenthe en Groningen zijn samen gegooid in 1 provincie; Nedersaksen. De naam is ontleend aan het Nedersaksisch, een taal die vroeger in deze provincies gesproken werd.
- Zeeuws-Vlaanderen wordt -zoals het hoort- bij Vlaanderen gevoegd.
- De rest van zeeland wordt bij Zuid-Holland gevoegd.
- Flevoland wordt bij Overijssel gevoegd.
- De 2 provincies Limburg worden bij elkaar gevoegd.
- Aanvankelijk wou ik Brabant als 1 provincie, maar daar zouden te veel inwoners geweest zijn. (meer dan 5 miljoen!). Daarom heb ik de benamingen Zuid- en Noord-Brabant ingevoegd.
De voormalige Nederlandse gemeenten Baarle-Nassau, Bergen Op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen Woensdrecht, Zundert zijn samen goed voor dik 346.000 inwoners, en zijn vanwege hun ligging bij Zuid-Brabant gevoegd.

Als die Zeeuwen bij de Horror-Show genaamd 'Zuid-Holland' aan moeten sluiten, dan gaan ze tekeer als magere varkens! Neem dat van mij aan. En West-Brabant bij Zuid-Brabant, dat lijkt me ook een zeer onsmakelijk idee. Laat iedere provincie voorlopig gewoon zichzelf blijven. Met een regionale (lees: provinciale) autonomie op tal van zaken en met een rechtstreeks verkozen provinciebestuur dat er niet alleen zit om nieuwe logootjes voor de provincie te bedenken.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 21:19   #8
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Zeer boeiend, maar daarover kan nen apoarten draad worden aangemaakt, genaamd 'In welke (17?) provincies/-iën moet Groot-Nederland worden ingedeeld?'
Oud 23 mei 2011, 21:19   #9
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Oh ja, en ik heb Antwerpen gekozen als hoofdstad. Gewoon omdat mensen niet zo moeten zeuren! De grootste en belangrijkste stad hoort gewoon de Hoofdstad te zijn. Straks wordt het in Vlaanderen net zo bizar als in Nederland. Daar hoort gewoon Den Haag de hoofdstad te zijn omdat dat het politieke machtscentrum is van het land. Of ze hadden het politiek machtscentrum naar Amsterdam moeten verhuizen, dan was A'dam de ware hoofdstad. Nu is het maar een merkwaardig compromis. Alhoewel iedereen weet dat de echte macht in Nederland natuurlijk rond de Grachtengordel ligt. Daar zit het grootkapitaal gezellig met elkaar te bedisselen.
Oud 23 mei 2011, 21:23   #10
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Goed plan, maar wat doet dat zwarte lijntje om Brussel daar?

ps van mij hoeft Amsterdam geen hoofdstad te zijn, stelletje dikke nekken daar
Ik denk dat die mensen niet vrijwillig deel willen uitmaken van een Dietse federatie.
Nuja, ik heb het elders al gezegd: dat moeten zij dan maar weten.
Als het riool dreigt te overstromen, dan bouwen we er desnoods een muur rond.

Ik heb het ook meer voor Rotterdam of Den Haag. Dan kan Amsterdam gewoon de hoofdplaats van Noord-Holland worden. Maar Amsterdam is gewoon de grootste stad, en heeft nu al die hoofdstad-allures.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 23 mei 2011 om 21:24.
Oud 23 mei 2011, 21:24   #11
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Oh ja, en ik heb Antwerpen gekozen als hoofdstad. Gewoon omdat mensen niet zo moeten zeuren! De grootste en belangrijkste stad hoort gewoon de Hoofdstad te zijn.
Daar hedde wel gelijk in. Maar het is hier in Vlaanderen al zo complex met het ons-haat-ons gedoe*, dat een onafhankelijk Vlaanderen natuurlijk wel de steun moet kunnen genieten van West-Flaminganten en Limburjons...

*i.e. Vlamingen bezien de Walen vies, binnen Vlaanderen voelen alle provincies dan weer zich superieur tegenover de andere provincies, en binnen die provincies is er dan weer tweedracht tussen elk aanliggend dorp wel charmant en ik moet die boeren van het aangrenzend dorp ook niet hebben zenne.
Maar het maakt dingen als een hoofdstad kiezen ietskes moelijker zou ik peizen. Landen die al een historische hoofdstad hebben, ook al haat de periferie die stad meestal ook (zoals veel Nederlanders Amsterdammers ook maar niks vinden) hebben het op dat vlak wel gemakkelijker, aangezien de tradietsie der al is en het is nu eenmaal gemakkelijker de dingen te laten zoals ze al zijn ook al haat men de hoofdstad, en die tradietsie heeft Antwerpen nog niet.

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 23 mei 2011 om 21:26.
Oud 23 mei 2011, 21:26   #12
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Zeer boeiend, maar daarover kan nen apoarten draad worden aangemaakt, genaamd 'In welke (17?) provincies/-iën moet Groot-Nederland worden ingedeeld?'
ik stem voor 8 provincies
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 21:27   #13
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verbaast mij trouwens da ge op uw kaart ni Engen (Edingen) en anderen hebt ingelijfd
Ik had eerder al eens zo'n kaartje gemaakt, waarbij die wel waren geannexeerd. Maar toen had ik Dietsland onderverdeeld in kantons van ongeveer 500.000 inwoners. Heb je grote blokken land, (Friesland, Westland, ...), maar ook kleine blokjes (Antwerpen stad zonder Mortels of iets).

Een beetje naar het Zwitsers idee dus, met kantons.

Dus heb ik het nu hermaakt, zonder de verloren gebieden.
Oud 23 mei 2011, 21:28   #14
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Antwerpen toch liever.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 21:28   #15
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Daar hedde wel gelijk in. Maar het is hier in Vlaanderen al zo complex met het ons-haat-ons gedoe*, dat een onafhankelijk Vlaanderen natuurlijk wel de steun moet kunnen genieten van West-Flaminganten en Limburjons...

*i.e. Vlamingen bezien de Walen vies, binnen Vlaanderen voelen alle provincies dan weer zich superieur tegenover de andere provincies, en binnen die provincies is er dan weer tweedracht tussen elk aanliggend dorp wel charmant en ik moet die boeren van het aangrenzend dorp ook niet hebben zenne.
Maar het maakt dingen als een hoofdstad kiezen ietskes moelijker zou ik peizen. Landen die al een historische hoofdstad hebben, ook al haat de periferie die stad meestal ook (zoals veel Nederlanders Amsterdammers ook maar niks vinden) hebben het op dat vlak wel gemakkelijker, aangezien de tradietsie der al is en het is nu eenmaal gemakkelijker de dingen te laten zoals ze al zijn ook al haat men de hoofdstad, en die tradietsie heeft Antwerpen nog niet.
ik zou zeggen; laat de bajonettens spreken!
Die Limbokolonialen moeten gewoon opnieuw ondeworpen worden aan het Brabantse gezag! Dat zal ze leren!!!!! En Vlamingen, die moeten niet mutsen, die mogen hun naam al geven aan het land.
Oud 23 mei 2011, 21:29   #16
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar waar ik na het posten van dees topic nog opkwam, een andere optie voor de Brusselfanaten onder ons zou zijn Vilvoorde... Dat zou meteen de Rand nog wat hervlaamsen en nóg minder verhuis opleveren als Mechelen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen benul heb wat voor een 'steedse' uitstraling Vilvoorde eigenlijk wel niet heeft, daar vrees ik voor.
Men kan in mijn staatsvoorstel de cultuurraad in Halle of Vilvoorde onderbrengen.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 23 mei 2011 om 21:30.
Oud 23 mei 2011, 21:29   #17
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Ik voor 17 ! In Italië is dat volgens mij een ongeluksgetal!
Oud 23 mei 2011, 21:31   #18
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Shadow, echt...ik zie dat jij op ''andere'' hebt gestemd, maar Tienen kan ECHT ECHT ECHT ECHT ECHT niet de hoofdstad worden van Vlaanderen en ook niet van De Nederlanden. Misschien wel van de EU als Brussel toch te duur blijkt te zijn voor Merkel en Sarky
Oud 23 mei 2011, 21:42   #19
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Als die Zeeuwen bij de Horror-Show genaamd 'Zuid-Holland' aan moeten sluiten, dan gaan ze tekeer als magere varkens! Neem dat van mij aan. En West-Brabant bij Zuid-Brabant, dat lijkt me ook een zeer onsmakelijk idee. Laat iedere provincie voorlopig gewoon zichzelf blijven. Met een regionale (lees: provinciale) autonomie op tal van zaken en met een rechtstreeks verkozen provinciebestuur dat er niet alleen zit om nieuwe logootjes voor de provincie te bedenken.
Maar anders krijg je zo'n marginaal klein provincie'tje. Vooral op gebied van inwoners.
Ik vind Friesland al nipt, maar daar valt al helemaal niets tegen te doen.

Brabant is een probleemgeval. Ik rekende Bergen-op-Zoom en Roosendaal bij het Zuiden, omdat deze strategisch beter bij Antwerpen passen. Spoorlijnen en autosnelwegen zijn in dat opzicht criteria.
Zelf Breda wou ik bij Antwerpen steken.

Ter compensatie wou ik Turnhout bij het Noorden indelen, maar die hebben geen spoorverbinding met Eindhoven.

Het zou ook moeten zorgen voor een uitwissing van de hedendaagse grens tussen België en Nederland. Want nu is dat nog echt heel vaak een grens. Die mensen moeten terug landgenoten worden!

Een andere oplossing is Brabant in 3 splitsen. Een deel waar Mechelen of Leuven de hoofdplaats van is. Een ander deel voor Antwerpen, en dan een deel met Eindhoven als hoofdplaats.
Oud 23 mei 2011, 21:46   #20
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Was er een tijdje geleden niet iemand die berekent had dat Londerzeel de hoofdstad van Vlaanderen moest worden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be