Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 5 december 2007, 19:53   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard Leterme, de man die een grondige staatshervorming mogelijk maakte.

Leterme werd de afgelopen dagen in de media afgeschilderd als een mislukkeling, een loser zelfs.

Toch was er gisteren een ding die mij opviel, de extreem progressieve VRT journalisten moesten toegeven dat de formatie onder Leterme als gevolg had, dat nu iedereen een grondige staatshervorming wil doorvoeren. Vergeet niet, in het begin waren de Franstaligen "geen vragende partij" voor een staatshervorming.

Meer zelfs Leterme heeft zichzelf en zijn postje opgeofferd om deze staatshervorming mogelijk maken. Het feit dat 98% van de Walen tegen Leterme als premier is, wil juist zeggen dat de man geschiedenis heeft geschreven. Onder zijn leiding hebben de Vlamingen voor de eerste keer niet toegegeven en zijn ze bij hun principes gebleven. De keerzijde voor Leterme is dat door die 98% zijn kansen op het premierschap fors zijn geslonken, maar ik ben er zeker van dat de geschiedenis positief zal oordelen. Want Yves Leterme en zijn Kartel (hij heeft het opgericht) hebben tenminste hun verantwoordelijkheid opgenomen en woord gehouden. Moest hij op die weg voorgaan dan ga ik voor de eerste keer sinds heel lang opnieuw op de Christendemocraten stemmen. Deze mensen hebben geleerd uit het verleden en ik ben er zeker van, moest Leterme geen premier worden, dat hem in 2009 een grootse overwinning te wachten staat en het Vlaamse minister presidentschap en wie weet later zelfs gewoon presidentschap van de Vlaamse Republiek.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 5 december 2007, 19:55   #2
Geert C

Standaard

Zijn kansen op het premierschap zijn nog altijd even groot als op 11 juni.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 5 december 2007, 20:03   #3
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Zijn kansen op het premierschap zijn nog altijd even groot als op 11 juni.
Nul % kans dus, ik vind het vreemd dat de meeste mensen hier nog niet beseffen dat er geen federale regering meer komt.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 5 december 2007 om 20:03.
HAMC is offline  
Oud 5 december 2007, 20:04   #4
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Nul % kans dus, ik vind het vreemd dat de meeste mensen hier nog niet beseffen dat er geen federale regering meer komt.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Geert C is offline  
Oud 5 december 2007, 20:06   #5
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ja, roept u maar.

Vlamingen geven niet meer toe, belgie is afgelopen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 5 december 2007, 20:06   #6
fransV
Gouverneur

Standaard nooit

Citaat:
Nooit meer? ge zijt ne kerel naar mijn hart!
fransV is offline  
Oud 5 december 2007, 20:07   #7
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
ge zijt ne kerel naar mijn hart!
Dat doet me plezier, het is hier vandaag al anders geweest.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 5 december 2007, 20:08   #8
Geert C

Standaard

Er komt nog wel een federale regering, en er zullen er nog vele komen.
Geert C is offline  
Oud 5 december 2007, 20:15   #9
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beste Hamc,
aan wie hebben we dat godsgeschenk volgens U te danken?
Oud 5 december 2007, 20:16   #10
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Nee, de kansen van Leterme om premier te worden zijn ondertussen danig geslonken naar mijn mening. Hij heeft zich ongelooflijk onpopulair gemaakt in Wallonië en ook in Vlaanderen is er een serieuze deuk in zijn imago van "goed bestuur" gekomen. CD&V voelt dit zelf ook aan. Na het opblazen van de onderhandelingen dit week-end waren ze er zeer snel bij om het premierschap op te eisen, wat toch wel een uiting is van de paniek in het kartel.
Niettemin... Ik geloof wel dat Leterme uiteindelijk toch premier gaat worden, ondanks de blutsen en builen die hij gedurende de formatie heeft opgelopen. Hiervoor dreigt het kartel door zijn verzwakte positie wel een prijs te betalen. Het zou me niet verbazen dat de liberalen alle andere belangrijke ministerpostjes gaan opeisen in ruil voor het premierschap. Zeker als er toch nog een tripartite gevormd zou worden i.p.v. oranje blauw. Leterme zal dan wel premier zijn, maar dan met relatief weinig macht.

We zullen zien...
verten is offline  
Oud 5 december 2007, 20:17   #11
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Leterme werd de afgelopen dagen in de media afgeschilderd als een mislukkeling, een loser zelfs.

Toch was er gisteren een ding die mij opviel, de extreem progressieve VRT journalisten moesten toegeven dat de formatie onder Leterme als gevolg had, dat nu iedereen een grondige staatshervorming wil doorvoeren. Vergeet niet, in het begin waren de Franstaligen "geen vragende partij" voor een staatshervorming.

Meer zelfs Leterme heeft zichzelf en zijn postje opgeofferd om deze staatshervorming mogelijk maken. Het feit dat 98% van de Walen tegen Leterme als premier is, wil juist zeggen dat de man geschiedenis heeft geschreven. Onder zijn leiding hebben de Vlamingen voor de eerste keer niet toegegeven en zijn ze bij hun principes gebleven. De keerzijde voor Leterme is dat door die 98% zijn kansen op het premierschap fors zijn geslonken, maar ik ben er zeker van dat de geschiedenis positief zal oordelen. Want Yves Leterme en zijn Kartel (hij heeft het opgericht) hebben tenminste hun verantwoordelijkheid opgenomen en woord gehouden. Moest hij op die weg voorgaan dan ga ik voor de eerste keer sinds heel lang opnieuw op de Christendemocraten stemmen. Deze mensen hebben geleerd uit het verleden en ik ben er zeker van, moest Leterme geen premier worden, dat hem in 2009 een grootse overwinning te wachten staat en het Vlaamse minister presidentschap en wie weet later zelfs gewoon presidentschap van de Vlaamse Republiek.
Help me even Max, gaan ze dat opnieuw doen zonder de steun van het Vlaams Belang. In dat geval, forget it.
Oud 5 december 2007, 20:18   #12
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

IK BEDOEL , zonder de steun van het VB te vragen uiteraard!
Oud 5 december 2007, 20:51   #13
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
Beste Hamc,
aan wie hebben we dat godsgeschenk volgens U te danken?
Ik bemerk enig sarcasme.

We hebben dat te danken aan: een evaluatie van mijnentwege.

Die gaat zo:

We hebben tot hiertoe de CD&V/NVA niet zien toegeven, ik denk dan ook dat ze de volgende maal ook niet anders kunnen dan niet toe te geven, alleen om te vermijden dat ze in 2009 afgeslacht zouden worden want de Vlaamse opinie is geradicaliseerd. De CD&V weet dat; de CD&V heeft begrepen dat haar politieke toekomst in Vlaanderen ligt. Met Belgie als het kan, zonder als het moet. Mispak u niet, dat is de factor die Belgie zal laten barsten. Het Belgische machtsevenwicht is verbroken.

Alleen al het kartel met de separatistische NVA bewijst dat. Eenders hoe hard BDW neurotisch staat te liegen dat hij geen separatist is en dat hij het einde van Belgie niet wil, de NVA IS separatistisch. Ziet u? De sterkste partij in Vlaanderen, die voorheen pro-Belgisch was is nu in kartel met een separatistische partij, in Belgie!

Zelfs de VLD is er van overtuigd dat er een staatshervorming moet komen - uit angst voor de Vlaamse kiezingen. Die staatshervorming zal onderandere een overdracht inhouden van fiscaliteit naar de deelgebieden. VLD gaat daar niet bij helpen uiteraard, alsnog zijn de pro-Belgische krachten daar baas. Maar naar buiten toe zijn die "Vlaams".

Op die fiscaliteitoverdracht daar kunnen de Walen niet op toegeven omdat dit nu eenmaal de hoofdreden dat Belgie nog bestaat vernietigd, namelijk Vlaams geld voor de Walen.

= Belgie is over want er is geen enkele andere mogelijkheid tot regering dan de CD&V/NVA. En als die in regering gaan krijgen we op zijn minst een confederaal Belgie, misschien nu niet maar dan de volgende keer wel, want dit is de toekomst. Walen doen dat niet want het slaafje spelen zoals de Vlamingen doen die niet PUNT.

Uiteraard zal het nog een tijdje duren voor men conclusies trekt want het Vlaamse volk met haar geconditioneerde slavenmentaliteit is niet van de dapperste, maar Belgie is over.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 5 december 2007, 20:55   #14
Geert C

Standaard

Citaat:
Uiteraard zal het nog een tijdje duren voor men conclusies trekt want het Vlaamse volk met haar geconditioneerde slavenmentaliteit is niet van de dapperste, maar Belgie is over.
Beweer je dat omdat de meeste Vlamingen het niet met je eens zijn, ze "geconditioneerd" zijn om een "slavenmentaliteit" te hebben?
Geert C is offline  
Oud 5 december 2007, 20:55   #15
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, roept u maar.

Vlamingen geven niet meer toe, belgie is afgelopen.
Met al mijn respect voor de Vlaamse beweging maar : Dit roepen jullie nu al een halfjaar. Resultaat : een impasse om u tegen te zeggen en in de verste verte geen staatshervorming te bespeuren.
Oud 5 december 2007, 21:00   #16
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Met al mijn respect voor de Vlaamse beweging maar : Dit roepen jullie nu al een halfjaar. Resultaat : een impasse om u tegen te zeggen en in de verste verte geen staatshervorming te bespeuren.
Een half jaar impasse dat bewijst dat de belgische constructie niet werkt, wat de vlaamse beweging al veel langer roept.
Rene Artois is offline  
Oud 5 december 2007, 21:03   #17
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Deze crisis zal zeker opleveren dat er hoe dan ook een ronde komt over de staatshervorming, zelfs Maingain is discreter geworden.
rik47 is offline  
Oud 5 december 2007, 21:10   #18
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Een half jaar impasse dat bewijst dat de belgische constructie niet werkt, wat de vlaamse beweging al veel langer roept.
In welke context ziet u dan "de belgische constructie"?

Louter de opdeling en dus wetten (en onzinnig veel parlementen etc.) of op echt communautair vlak (dus : gespannen verhoudingen tussen twee landsdelen)?

Want de regeringsvorming op zich heeft niets te maken met de Belgische constructie, aangenomen dat u het hebt over de opdeling.

Citaat:
Deze crisis zal zeker opleveren dat er hoe dan ook een ronde komt over de staatshervorming, zelfs Maingain is discreter geworden.
Tuurlijk zal het dat, anders plegen een paar partijen politieke zelfmoord.

(En is Maingain dan echt wat ingebonden? Ik vind van niet, hij is nog steeds onverdraagzaam en neerbuigend.)
Oud 5 december 2007, 21:17   #19
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welke context ziet u dan "de belgische constructie"?

Louter de opdeling en dus wetten (en onzinnig veel parlementen etc.) of op echt communautair vlak (dus : gespannen verhoudingen tussen twee landsdelen)?

Want de regeringsvorming op zich heeft niets te maken met de Belgische constructie, aangenomen dat u het hebt over de opdeling.
Ik zie de belgische constructie inderdaad niet in eender welke toekomstige context.

De moeilijke regeringsvorming bewijst het vastlopen van de belgische constructie. Opdeling is de korte pijn en is te verkiezen boven blijven aanmodderen. Is er ineens geen akkoord over een staatshervorming meer nodig. Probleem opgelost.
Rene Artois is offline  
Oud 5 december 2007, 21:18   #20
Geert C

Standaard

Probleem opgelost? Een staatshervorming onderhandelen is toch nog altijd gemakkelijker dan de opdeling.

Laatst gewijzigd door Geert C : 5 december 2007 om 21:19.
Geert C is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be