Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2008, 13:30   #1
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard invloed katholieke kerk

Wat is de invloed van de Rk kerk op de samenleving?

Als je om je heen kijkt zie je dat de invloed groot is, overal hangen kruizen,
de paus op tv etc etc.

Positief? Negatief?

Persoonlijk ben ik tegen de RK kerk, daar ze gebouwd is op
miljoenen lijken, heeft veel boeken verbrand, is anti-vrouw,
heeft te veel macht en is gebouwd op leugens. en niet te vergeten
de weet ik hoeveel priesters zich schuldig maken aan pedofilie etc.
Ook heeft de kerk ons 'losgemaakt' van de natuurljke cycli.

Zit er nog een positief luchtje aan?

Pin d"Ar

Laatst gewijzigd door Pindar : 4 januari 2008 om 13:31.
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 13:46   #2
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Ik ben van nature tegen iedere vorm van Godsdienst. Enkel en alleen al omwille van de veelal nefaste invloed van de geloofsovertuiging op die personen die erin geloven.
Maar die invloed is vanzelfsprekend groot.
Zowat al de waarden die we hebben zijn deels ingegeven door de kerk.
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 14:06   #3
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht
Ik ben van nature tegen iedere vorm van Godsdienst. Enkel en alleen al omwille van de veelal nefaste invloed van de geloofsovertuiging op die personen die erin geloven.
Maar die invloed is vanzelfsprekend groot.
Zowat al de waarden die we hebben zijn deels ingegeven door de kerk.
ik ben er ook tegen , maar wat is 'nefaste invloed' ?

Pin d"Ar
Oud 4 januari 2008, 14:09   #4
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
ik ben er ook tegen , maar wat is 'nefaste invloed' ?

Pin d"Ar
Onwenselijke invloed.
Allée die mensen zelf zullen het vast niet zo bekijken maar ik ben er redelijk van overtuigd dat die principes echt volgen zowiezo een negatieve invloed heeft op de levenskwaliteit.
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 14:22   #5
Zam
Burger

Zam's schermafbeelding

Standaard

Ik ben atheïst en dus niet gelovig. Toch ben ik ervan overtuigd dat er heel wat positieve invloeden uit eender welke godsdienst aanwezig zijn in onze samenleving. Maar er zijn ook negatieve kanten!

http://www.directdemocracy.be
Zam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 14:26   #6
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

de paus op tv etc etc.

Positief? Negatief?

Pin d"Ar
Eerst en vooral moet je zien dat de RKKerk 3 dimensies heeft: het is een instituut, een gemeenschap en een beweging. Deze 3 dimensies moet je steeds samen voor ogen hebben, want 'de Kerk' is meer dan enkel Vaticaanstad. Het feit bijvoorbeeld dat er kruisen hangen is niet 'omdat Rome dat wil', maar omdat de mensen bewogen zijn door het evangelie en het verhaal van Jezus van Nazaret.

Mensen die zich christenen noemen verenigen zich, en katholieken doen dat onder het gezag van de apostelen, die doorgegeven wordt tot vandaag in de persoon van paus Benedictus.

Natuurlijk hebben mensen binnenin de Kerk in het verleden fouten gemaakt. Dat wordt de Kerk vandaag extra hard aangerekend. Oog voor de bijdrage van de Europese cultuur, onderwijs en ziekenzorg wordt gedegradeerd als puur bijkomstig. Maar de Kerk van vandaag staat, na Vaticanum II, gans anders in de Wereld als in de duistere middeleeuwen.

Even kijken naar je argumenten.
Citaat:
miljoenen lijken,
Het klopt dat de Kerk mensen heeft veroordeeld. Maar die 'miljoenen lijken' is historisch overdreven. Bovendien verlies je elke vorm van vergelijking uit het oog: Het aantal mensen dat bijv. daadwerkelijk gedood werd door de Spaanse Inquisitie, is veel kleiner dan door u wordt gedacht. In haar meest gruwelijke vijftig jaar voerde de Spaanse inquisitie maar liefst 44.000 processen, daarvan eindigde volgens de meest historische schattingen 1,6 % met een terdoodveroordeling: ongeveer 700 mensen.

(ter vergelijking: Na de 'seculiere' Franse Revolutie eindigden 40.000 mensen onder de guillotine)

Dat percentage (1,6%) lag lager dan bij de wereldlijke rechtbanken van die tijd. Zelfs dient gezegd te worden dat de kerkelijke Spaanse inquisitie een zeer matigende invloed heeft gehad op de heksenvervolging, die dikwijls van volkse oorsprong was, maar door de kerkelijke inquisitie vaak niet werd gesteund.

Citaat:
heeft veel boeken verbrand,
Ongetwijfeld! Dat was een wijdverbreid gebruik, ook bú�*ten de Kerk, wereldwijd. Het recht op vrije meningsuiting is een recht dat historisch nog niet lang tot stand is gekomen. Maar zelfs in de RKKerk vandaag aanvaard men dit recht.
Trouwens, ook hier op het forum van politics.be worden bijdragen 'geknipt'. Is dat ook geen vorm van 'post-moderne' boekenverbranding
Citaat:
is anti-vrouw,
De Kerk draait dankzij de vrouw, heeft Jozef Ratzinger ooit gezegd in het boek 'Het zout der aarde'. Men aanvaardt de gelijkwaardigheid van man en vrouw, heel expliciet zelfs in de mooie encycliek 'dignitatis mulieris'.

Natuurlijk als je het puur verengt tot de kwestie van het priesterambt, dan kom je niet terecht in een maatschappelijk-sociaal debat, maar in een theologisch debat...waarom koos Jezus enkel mannen uit tot apostel? Dat is een andere kwestie.
Citaat:
heeft te veel macht
De Kerk heeft veel invloed, die ze de laatste eeuwen enorm heeft kunnen uitoefenen ten goede in de wereld. Denk maar aan diplomatieke bemiddeling, ontwikkelingshulp in de derde wereld, talloze organisaties: Missio, Broederlijk Delen, Welzijnszorg,... Ze wil het licht van de wereld zijn, het zout van de aarde.
Citaat:
en is gebouwd op leugens.
Welke leugens?
Citaat:
en niet te vergeten
Elke pedofiele priester is een schande en wordt afgezet.
Helaas zien we dit niet enkel bij rooms-katholieke (celibataire) priesters, maar zelfs bij anglicaanse (niet-celibataire) priesters, zoals onlangs in de V.S. ook daar een schandaal uitbarstte. Het celibaat is blijkbaar niet zozeer een topissue in kindermisbruik.

De Kerk heeft de schandalen in de V.S. met een zeer harde hand aangepakt:
Er kwam een nieuw episcopale canonieke rechtspraak, die alle priesters die veroordeeld zijn wegens misbruik, effectief(!) uit hun ambt zet(en dus zich geen priester meer mogen noemen). Pas zo komt men tot een priesterkorps die betrouwbaar is.
Want, ramp o ramp, priesters moeten opboksen tegen zeer ernstige vooroordelen en worden afgeschilderd door antiklerikale media als een soort van veralgemeende misbruikers. Zeer frustrerend voor de zovele goedchristelijke priesters.

Citaat:
Nu moet je mij uitleggen wat je hiermee wil zeggen.
Oud 4 januari 2008, 14:30   #7
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

de paus op tv etc etc.

Positief? Negatief?

Pin d"Ar
Trouwens is het kort door de bocht om de Kerk anno 2008 alles aan te rekenen wat mensen uit de Kerk in een ver verleden hebben misdaan.

Dat is zoals je alle Spanjaarden anno 2008 zou beschuldigen om wat de conquistadores hebben misdaan.
Oud 4 januari 2008, 14:33   #8
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Trouwens is het kort door de bocht om de Kerk anno 2008 alles aan te rekenen wat mensen uit de Kerk in een ver verleden hebben misdaan.

Dat is zoals je alle Spanjaarden anno 2008 zou beschuldigen om wat de conquistadores hebben misdaan.

Ja en nee,
ik snap wat je wil zeggen, maar veel christenen bv zeggen dat
de 'kerk' er nu is omdat dat bewijst dat dat het juiste 'geloof' is etc.
Maar als de kerk'overleeft' dankzij het doden van mensen en
niet-gelovigen etc, houdt dat bovenstaande argument geen steek.
Vandaar, Het gaat me niet eens zo zeer om beschuldigen, het gaat
me om het genoemde argument.

Pindar
Oud 4 januari 2008, 14:39   #9
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
heeft veel boeken verbrand,
Ongetwijfeld! Dat was een wijdverbreid gebruik, ook bú�*ten de Kerk, wereldwijd. Het recht op vrije meningsuiting is een recht dat historisch nog niet lang tot stand is gekomen. Maar zelfs in de RKKerk vandaag aanvaard men dit recht.
Trouwens, ook hier op het forum van politics.be worden bijdragen 'geknipt'. Is dat ook geen vorm van 'post-moderne' boekenverbranding

Tsja, Een van de redenen dat men boeken verbranden was dat men kon zeggen
dat het dankzij de kerk beter ging. Voor die tijd was er wel degelijk een vrije vorm van meningsuiting. Maar DAT mochten de mensen niet weten.

Pindar
Oud 4 januari 2008, 14:41   #10
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke pedofiele priester is een schande en wordt afgezet.

absoluut niet mee eens!!!!

Pin d"Ar
Oud 4 januari 2008, 14:57   #11
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja en nee,
ik snap wat je wil zeggen, maar veel christenen bv zeggen dat
de 'kerk' er nu is omdat dat bewijst dat dat het juiste 'geloof' is etc.
De katholieken zeggen dat de 'Kerk' er is omdat Jezus Christus haar zelf gesticht heeft. Jezus gaf aan Petrus de sleutelmacht over de gelovigen en de Kerk (Ekklesia) Mt.16,18-19

En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn Kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen.
Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op Aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op Aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Blijkbaar wenste Jezus dat er één autoriteit zou zijn, met name Petrus. Benedictus XVI is de 264ste rechtlijnige opvolger van Petrus.

[/quote]
Citaat:
Maar als de kerk'overleeft' dankzij het doden van mensen en
niet-gelovigen etc, houdt dat bovenstaande argument geen steek.
Vandaar, Het gaat me niet eens zo zeer om beschuldigen, het gaat
me om het genoemde argument.
Pindar
Het gekke is dit nu precies: in het evangelie lezen we hoe zondig Petrus was, hij wordt op verschillende plaatsen door Christus zwaar vermaand (Ga heen, Satan Mt16,23 ea), hij verloochent zelfs tot driemaal toe Jezus, is opvliegend, kleingelovig,... echt niet de ideale 'eerste paus'.

Maar tóch kiest Jezus hem, omdat Hij niet gekomen is voor de gezonden, maar de zieken, om de zondige mensen te bekeren! Onder zijn apostelen koos hij ex-tolenaars (=collaborateurs) zoals Matteus en Levi, ex-zeloten (=rebellen) zoals Simon de IJveraar, zelfs een ex-prostituée behoorde tot zijn volgelingen. Zo ook Petrus, een simpele visser. Zo later ook Paulus, een christenvervolger; zo veel later ook Augustinus, een perendief; en véle véle andere grote heiligen waren voor hun bekering zondaars. God schrijft blijkbaar recht op kromme lijnen.

Dus is het waar, de Kerk bestaat uit zondige mensen: maar ze is op pelgrimstocht naar de Heiligheid. Dat is ook wat de Kerk tijdens iedere eucharistie belijdt: 'Heer, let niet op onze zonden, maar op het geloof van Uw Kerk'. M.a.w., Let op dat geloof die uiteindelijk onze bekering eist: leven zoals Jezus van Nazaret... Met vallen en opstaan.

Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2008 om 14:59.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 15:01   #12
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Voor alle duidelijkheid, de Kerk praat de zondigheid totaal niet goed! Integendeel! Ze erkent wel dat ze zelf bestaat uit zondaars.
Als voorbeeld: zélfs de paus heeft een biechtvader en ontvangt wekelijks het sacrament van de verzoening.
Oud 4 januari 2008, 15:06   #13
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
absoluut niet mee eens!!!!

Pin d"Ar
Toch wel, blijkbaar bent u niet up-to-date, zoals helaas velen ivm 'kerkelijke kennis':
Vandaag wordt elke priester getuchtigd en verplicht de procedure gestart om hem uit zijn ambt heffen. Dat is de richtlijn die vanuit Rome is opgelegd aan alle bisdommen, sinds de schandalen in de V.S.

Vandaag nog stond er in de krant dat het Vaticaan een pedofiele priester van het aartsbisdom Boston zijn priesterlijke bevoegdheden ontnomen heeft (naast de burgerlijke rechtspraak). Het is een teken dat het niet bij woorden blijft, maar ook daden volgen.

Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2008 om 15:15.
Oud 4 januari 2008, 15:12   #14
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vandaag wordt elke priester getuchtigd en verplicht de procedure gestart om hem uit zijn ambt heffen. Dat is de richtlijn die vanuit Rome is opgelegd aan alle bisdommen, sinds de schandalen in de V.S.

Vandaag nog stond er in de krant dat het Vaticaan een pedofiele priester van het aartsbisdom Boston zijn priesterlijke bevoegdheden ontnomen heeft (naast de burgerlijke rechtspraak). Het is een teken dat het niet bij woorden blijft, maar ook daden volgen.
Trouwens, er bestaat ook een Nederlands interdiocesaan meldpunt voor slachtoffers van religieuzen. http://www.freewebs.com/sigridzomer/links.htm

In de Belgische katholieke kerk werden al in 2000 een meldpunt en een commissie voor de behandeling van klachten rond seksueel misbruik in pastorale relaties opgericht. De integrale tekst van de brochure ‘Seksueel misbruik van kinderen. Er is een brochure voor leken, diakens en priesters, die werkzaam zijn in de pastorale sector’ beschikbaar via Kerknet: http://www.kerknet.be/bisschoppencon...ntactpunt.html

Het is ondenkbaar geworden dat pedofiele zielbegeleiders nog worden 'overgeplaatst'. Het burgerlijk gerecht komt er altijd 'd'office' bij. En terecht!

Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2008 om 15:30.
Oud 4 januari 2008, 15:18   #15
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht
Onwenselijke invloed.
Allée die mensen zelf zullen het vast niet zo bekijken maar ik ben er redelijk van overtuigd dat die principes echt volgen zowiezo een negatieve invloed heeft op de levenskwaliteit.
Hoe kan het vertrouwen dat je gedragen wordt door God een negatieve invloed hebben op je levenskwaliteit?
Oud 4 januari 2008, 15:37   #16
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe kan het vertrouwen dat je gedragen wordt door God een negatieve invloed hebben op je levenskwaliteit?
simpel, kijk maar naar de godsdienstoorlogen!

En verder:Jezus heeft nooit echt bestaan!
"Jezus" is een verwijzing naar de 'zon'!

Pin d"Ar
Oud 4 januari 2008, 15:47   #17
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
simpel, kijk maar naar de godsdienstoorlogen!
Het is complexer dan dat. Het is niet een godsdienst (en zeker niet het christelijke) dat leidt tot oorlogen, maar het wij-en-zij denken. M.a.w. een ideologie leidt tot oorlogen. Soms worden idd godsdiensten hiervoor misbruikt, maar dat is niet altijd het geval: denk maar hoe heidense anti-religieuze ideologieën zoals het communisme en het nazisme geleid hebben tot oorlogen.

Citaat:
En verder:Jezus heeft nooit echt bestaan!
Ik vrees dat u dan negationist bent.
Citaat:
"Jezus" is een verwijzing naar de 'zon'!

Pin d"Ar
Jezus is een verwijzing naar Jeshoua de Nazarener, gekruisigd onder Pontius Pilatus. Jezus is als persoon historisch, in tijd en ruimte te situeren.

Helemaal niet 'mythologisch' als de zonnecultus. Het christendom heeft in tegendeel de mythologische godsdienst verdrongen door een historische godsdienst.

Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2008 om 15:50.
Oud 4 januari 2008, 16:07   #18
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Als je nu echt denkt dat er wereldvrede zal zijn als er nooit godsdiensten hadden bestaan, ben je gewoon naïef. Mensen zullen altijd een reden vinden om ruzie te maken. 'Homo homini lupus.' Een belangrijke wet die er met of zonder godsdienst altijd zal zijn...

Pindar: Je bent tegen de Rooms Katholieke kerk omdat ze op lijken is gebouwd... Ben je dan ook tegen Europa. Waarom moet de Kerk voor alles wat er in het verleden is gebeurd boeten op een moment dat het al lang toegegeven en geëxcuseerd is?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 16:49   #19
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus is een verwijzing naar Jeshoua de Nazarener, gekruisigd onder Pontius Pilatus. Jezus is als persoon historisch, in tijd en ruimte te situeren.

Helemaal niet 'mythologisch' als de zonnecultus. Het christendom heeft in tegendeel de mythologische godsdienst verdrongen door een historische godsdienst.

Verder komt ALLES uit de bijbel uit vroegere heidense godsdiensten voor!
niks historisch! Nada!

maar een paus heeft het ooit gezegd:
Citaat:
"What profit has not that fable of Christ brought us!"
Pope Leo X
Citaat:
Shocking as it may seem to the general populace, the most enduring and profound controversy in the subject of Christianity is whether or not a person named Jesus Christ ever really existed!
er zijn heel veel 'mensen' zoals Jezus geweest,
uit maagd geboren, licht van de wereld etc,
gekruisigd en 3 dagen later 'herrezen':

Citaat:
Deze 'mensen' waren o.m.:

* Adad of Assyria
* Adonis, Apollo, Heracles ("Hercules") and Zeus of Greece
* Alcides of Thebes
* Attis of Phrygia
* Baal of Phoenicia
* Bali of Afghanistan
* Beddu of Japan
* Buddha of India
* Crite of Chaldea
* Deva Tat of Siam
* Hesus of the Druids
* Horus, Osiris, and Serapis of Egypt, whose long-haired, bearded appearance was adopted for the Christ character34
* Indra of Tibet/India
* Jao of Nepal
* Krishna of India
* Mikado of the Sintoos
* Mithra of Persia
* Odin of the Scandinavians
* Prometheus of Caucasus/Greece
* Quetzalcoatl of Mexico
* Salivahana of Bermuda
* Tammuz of Syria (who was, in a typical mythmaking move, later turned into the disciple Thomas35)
* Thor of the Gauls
* Universal Monarch of the Sibyls36
* Wittoba of the Bilingonese
* Xamolxis of Thrace
* Zarathustra/Zoroaster of Persia
* Zoar of the Bonzes
dus niks nieuws 'onder de zon'

Pindar

Laatst gewijzigd door Pindar : 4 januari 2008 om 16:53.
Oud 4 januari 2008, 16:50   #20
Pindar
Banneling

Standaard

Lees anders dit eens en geef er eens comentaar op:

http://www.truthbeknown.com/origins.htm

Pin d"Ar

Laatst gewijzigd door Pindar : 4 januari 2008 om 16:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be