![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Nu hoor je eens van een ander wat ik hier (vanuit Wallonië) al de hele tijd beweer:
Gazet van Antwerpen zaterdag 08/12/2007 De mens is ingrijpend aan het veranderen, zegt trendwatcher Fons Van Dyck. (...) De Vlamingen mogen zich niet vergissen: ook in Wallonië komt er een nieuwe generatie aan die zich niet meer op sleeptouw laat nemen door politici zoals Elio Di Rupo en Olivier Maingain. Ze zijn perfect drietalig, ze beseffen dat de macht zich verplaatst naar het noorden en dat ze Nederlands zullen moeten praten als ze willen toetreden tot de cenakels van de politieke en economische macht. Uit een onderzoek onder twintigers is gebleken dat die jonge Walen minstens evenveel ambitie en dynamiek hebben als hun leeftijdgenoten in Vlaanderen. De bevolkingspiramide speelt ook in het voordeel van Wallonië, dat jonger is dan Vlaanderen. De toekomst ziet er dus niet slecht uit ten zuiden van de taalgrens. De vraag is: welke politici zullen erin slagen om die nieuwe Walen achter zich te krijgen? Naar mijn gevoel zitten ze niet te wachten op een PS-project ten voordele van meer macht voor de staat. Hoe dan ook, het wordt een boeiende strijd. Fons Van Dyck (48) is niet de eerste de beste. De socioloog en marketeer uit het Mechelse staat aan het hoofd van think.BBDO, een onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO, en adviseert bedrijven en organisaties. Eind jaren negentig was hij directeur Communicatie van het opstartende Telenet. En hij gaf ook strategische adviezen aan sp.a en VLD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de vraag is... hoe gaan politici dat wijsmaken dat ze nu voor die 12 miljard euro gaan moeten werken ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de Standaard ongeveer een half jaar geleden. Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Vrijdag 7 december 2007
Wallonië kampioen Nederlandse les Nergens in niet-Nederlandstalige gebieden ter wereld wordt zoveel Nederlands geleerd als in Wallonië, zegt professor Nederlandse taalkunde Guy Janssens (ULg) in Over Taal (PDF-bestand). Willem I voerde het Nederlands in op talrijke scholen in Wallonië, en wilde dat iedereen in België Nederlands zou gaan spreken. Zover zal het nooit komen. Tot 15 jaar geleden meenden de Walen dat ze met het Frans overal terechtkonden, zegt Janssens, nu zijn ze ervan overtuigd dat ze ook Nederlands en Engels moeten leren, om meer kans te hebben op een baan. Het vreemde talenonderwijs in Wallonië is als volgt geregeld, geeft Janssens aan: Lagere school: Nederlands niet verplicht, veel scholen geven het wel, vanaf de 5de of 6de klas Middelbare school: 1ste en 2de jaar: 1 vreemde taal 3de jaar: tweede vreemde taal optie 5de jaar: derde vreemde taal optie Secundair onderwijs: Engels of Nederlands verplicht. De laatste jaren wordt steeds vaker Nederlands gekozen. Hogescholen/universiteiten: Nederlands optie http://www.waalsweekblad.be/index.shtml http://www.overtaal.be/pdfarchief/janssens.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Vlaanderen is tweede taal Frans al sinds meer dan een halve eeuw verplicht vanaf het vijfde jaar lager onderwijs.
Een derde taal wordt hier gegeven vanaf het eerste middelbaar. Zo hoog moet die ULg-er dus niet van de toren blazen.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.knack.be/belga/politiek/a...-transfers/sithttp://www.knack.be/belga/politiek/a...icle28451.htmle78-section3-article28451.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gewoon al eens tellen wat de Franstaligen "afsnoepen" aan postjes die voor Vlamingen bedoeld zijn en dat loon even gaan tellen. Als we alleen DAT al zouden tellen en afschaffen zit morgen heel wallonië aan de bedelstaf. Laat die indianenverhalen dus maar aan de indianen.
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Probleem is ook dat WL naast een topregio ligt; zeker wat talenkennis betreft.
Mochten ze ergens tussen Oostenrijk en Frankrijk liggen dan zouden ze zich niet moeten schamen wat talenkenis betreft. In de Romaanse wereld kennen ze waarschijnlijk het best van al vreemde talen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() een pagine van het jaar stillekes zeker!!!!!
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door De Waal : 8 december 2007 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
VL is wel bij de wereldtop hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 8 december 2007 om 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en zo blijven we lekker bezig....... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Wat de Walen ons verwijten, en daar hebben ze wel gelijk in, is , dat de Vlamingen te veel dialect spreken . Veel (!) Walen verstaan wel het AN en kunnen zich een beetje uitdrukken in het Nederlands, maar geven de moed op omwille van dit dialect;
En inderdaad ik kan me daar ook aan ergeren, bv gisteren nog op TV: men interviewt mensen en die spreken gewoon dialect! Zou niet mogen! Wat ook wel een nadeel was, tegenwoordig iets minder, is, dat de meeste leraars Nederlands zelf franstaligen zijn, die het Nederlands niet erg machtig zijn en zeker niet de leerlingen de "goesting" geven om meer inspanningen te doen. En DE reden is in ieder geval het chauvinisme van de Franstaligen: niets gaat boven Frans en het Vlaams is "une langue dure " |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De datum stond er al meteen bij. Niet uit het jaar stillekes dus maar van vorig jaar. En aan het adres prutste ik ook al niet.
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Maar het gaat niet enkel over de taal; maar over een veranderende mentaliteit.
Ik las vandaag ook: VL komt meestal 5 jaar achter op Nederland; JMDD is nu de Pim Fortuin. En WL is nog meer platteland hé, dus doe daar nog eens 5 jaar bij. Laatst gewijzigd door straatrue : 8 december 2007 om 10:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Straatrue, ik woon in Wallonië ( ik voel mij hier zeer gelukkig) en ik vind dat ze hier ongeveer 30 jaar achter staan, zowel met voor-als met nadelen.
Hier kan ik trouwens nog gerust mijn deur laten openstaan, hier babbelen de buren nog met elkaar en hier is er weinig of geen stress; Bovendien kan je hier nog echt genieten van de natuur en de frisse lucht. Dat gebrek aan stress is wel goed voor gepensioneerden, maar ik geef toe, als je hier actief moet presteren , zoals in Vlaanderen, is dit onmogelijk, je kan niet rekenen op efficiêntie en correcte afspraken. Laatst gewijzigd door omaplop : 8 december 2007 om 10:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou er echter niet aan dénken mijn Limburgs te gebruiken behalve daar waar ik weet dat het begrepen wordt. Blijf jij soms wél je eigen streekdialect spreken in, bijvoorbeeld, de rechtbank? En wat doe jij als er een Franstalige je aanspreekt die een beetje Nederlands kent? Hou je op je eigen dialect, schakel je over op beschaafd (er) Nederlands of op het Frans? Denk jij nu écht dat het 'dialect' dat er in bepaalde Vlaamse tv-series gesproken wordt ook gebruikt wordt buiten de set?
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Dit is zeker waar. De Walen zouden Nederlands verplicht als tweede taal moeten invoeren indien ze het ernstig menen.
|
![]() |
![]() |