![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() "We kunnen niet leven van 1.500 euro"
wo 14/11/07 - In Duitsland begint vanmiddag een treinstaking, mogelijk de grootste uit de geschiedenis. Het treinpersoneel vraagt een forse loonsverhoging. Eerst willen de treinbestuurders van het goederenverkeer het werk neerleggen. ![]() Vanaf morgen wordt ook het reizigersverkeer onderbroken. De actie duurt tot het weekend. De Duitse treinvakbond vraagt een loonsverhoging, tot dertig procent. De spoorwegmaatschappij is bereid 4,5 procent meer te betalen en zegt niet te zullen toegeven aan "chantage". "Onze leden kunnen niet leven van een loon van 1.500 euro", reageren de vakbonden formeel. ------------------------------------------------------------------------- Ik ga er vanuit dat die 1500euro netto is. Dan vraag ik mij af wat die werknemers meer moeten kunnen met hun geld als ons, want 1500euro zullen de minsten wel hebben hier in belgië als loon ![]() Zitten de meesten hier niet tussen de 1000euro en 1350euro voor een voltijdse baan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik dacht dat een gemiddeld loon in België 1250€ netto was.
Kerels die gaan roepen dat ze met 1500€ netto niet rondkomen, en 30% opslag eisen, verdienen een ontslag denk ik dan... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Ja ok, als je alleenstaand bent, je hebt bvb. een huur (int stad) van € 600 in de maand, + elek & gas + water (ong. 180/maand, + internet e. d. en dan moet je nog alle dagen eten, af en toe iets leuk doen of kopen en nog wat geld opzij leggen.. ik begrijp het wel...
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Niet appelen met peren vergelijken he. De levensstandaard is niet in ieder land/regio hetzelfde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Ik heb het financieel heel goed omdat ik samenwoon, als je allebei een mooi inkomen hebt dan lukt dat wel...
Maar ik kan me voorstellen dat als ik hier alleen zou wonen, ik veel pleziertjes zou moeten opgeven.
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je op de fundamentele vraag Bruto/Netto al geen antwoord geeft, lijkt de discussie nergens op. Een geschoold vakman kan tegenwoordig in België
€ 15,-Brutto per uur verdienen - reken zelf na op basis van een 38 urenweek en trek daar sociale en andere lasten af en dan heb je een basis om te vergelijken. In duitsland zijn de BTW voeten lager, dus zijn de levensvariabele kosten lager, maar zijn de huishuren veel hoger/ & dan is er nog iets nl. het geval van de privatizering van de DB, tot op heden waren de duitse spoormannen, zoals in alle landen "ambtenaren" en het credo van alle "ambtenaren" is dat ze weinig verdienen, maar van een goed pensioen kunnen genieten, wat in feite een "uitgesteld loon" is. Alle staten in Europa worden met het fenomeen "vergrijzing" geconfronteerd dus moet er op "pensioenen" op een of andere manier worden bespaard - een mothode is de kloof tussen de hoge en de lage pensioenenverkleinen, door de hogere te verlagen en de lagere te verhogen.. Een discussie die aardig op gang gebracht gaat worden in Frankrijk & zijt maar zeker hier te lande krijgen we een "Generatiepact II"
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Sowieso.. 't zal gaan tijd worden dat er eens serieus geprotesteerd wordt door de werkende bevolking... zelfs met 1700 euro kom je gewoon niet toe.
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() En dan vragen ze zich af waarom bedrijven wegtrekken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
http://www.tagesschau.de/wirtschaft/bahnstreik272.html Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan217 : 14 november 2007 om 15:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat dan een verkeerde uitgangspositie is want dit is niet vergelijkbaar. Iemand die kinderloos is en 1500 bruto heeft gaat op het einde van de maand minder overhouden dan iemand die 1500 bruto heeft en 3 kinderen ten laste heeft.
Tenminste in het Belgische model is dit zo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() DB-AG gaat zo echt helemaal failliet!
Een machinist verdient daar meer dan 75.000 Euro per jaar!
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() 2142 x 12 = ?
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het kan zijn dat de jongemachinisten inmiddels veel minder verdienen dan pakweg 10 jaar geleden.
Ik mocht 7 jaar geleden een rit in de cabine van een E-loc type 151 meemaken. Die machinist reed in een hele mooie Mercedes en verdiende meer dan ik. Overgens ging hij een paar weken later met de VUT, want mensen meenemen in de cabine is eigenlijk streng verboden. In het stoomtijdperk bij de DB (tot 1977) verdiende stokers ook niet onaardig. Ook toen ben ik verscheidene malen op de bok meegereden. ![]()
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 14 november 2007 om 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik snap niet goed hoe de iets hogere lonen in Europa op dit ogenblik kunnen klagen dat ze niet genoeg hebben. Europa zit in volle economische boom met een munt die zodanig sterk is dat imports een appel en een ei kosten.
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Om nog maar te zwijgen van de overdreven belastingsdruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De druk van werk onwilligen door het loon is hier nog nooit zo hoog geweest.
Je verdient wel wat, maar je koopt er niks meer mee. Het zal nog veel erger worden.
![]() |
#19 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het zijn niet alleen de werkonwilligen, ook andere overheidsuitgaven zoals gratis tandheelkundige verzorging, bijkomend kinderbijslag in september, de kosten voor het asielbeleid en voor de integratie, enz... die een hoge belastingsdruk geven.
En ja, als alleenstaande kan je met 1500 euro leven maar je moet permanent strikt de limieten in acht houden van je koopkracht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Bullshit; als je dat moet doen met 1500€ per maand, dan heb je een gat in je hand of dan geef je teveel uit aan rommel die je niet nodig hebt.
|
![]() |
![]() |