![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() [FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]OPEN BRIEF AAN CARDINAAL DAENNEELS[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman](over de politieke crisis in het land)[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eminentie, [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ondergetekende is bekend genoeg in de media. En niet alleen in België. Mijn naam blijft nollens vollens in verband worden gebracht inderdaad aan de naam en het pontificaat van de Paus Joannes Paulus de Twede. Een ver verleden (van meer dan vijf en twintig jaar gelden) die me in (jammer genoeg!...) België altijd vervolgde, in de media en niet alleen, Eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]De reden van mijn open brief, aan U nu geadresseerd, is desalniettemin de al langdurige politieke crisis in het land en de gelijke tred houdende bedreiging van indeling van het land en confrontatie tussen de Belgen. De Belgen zijn…waren ten minste in een niet zo ver verleden, katholieken, Eminentie, aan beiden kanten van de taalgrens; iets wat de Spaanse pers nu die in het algemeen geen blijk tot nu toe gaf, noch van het verleden van de Belgen, noch van de huidige situatie in het land voldoende kennis te bezitten, toch er in geslaagd is te berde te brengen. Nog meer: volgens de correspondent in België van de krant El Pais is het katholicisme de enige -en ook de laatste band- die de Belgen nog samen houdt…Nog voor hoe lang?[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Wel nu als er iets bestaat dat de aandacht van onpartijdige toeschouwers van die (gevaarlijke) crisis aantrekt, is wel Uw zwijgen, Eminentie. Voor de Koning en de Koninklijke familie (en de Monarchie) een keer per jaar te bieden op de Nationale Feestdag, en af en toe de lof ervan te zingen, blijkt nu voor de ogen van vele, en voor mij ook zeker, maar een voorwendsel om zich te kunnen ontrekken aan een veel dringendere en onvermijdbare bemiddelingstaak; alleen maar een ceremoniële manier om te vermeiden zich te bemoeien met de (naderende) toekomst van uw landgenoten, en ook van de gelovigen aan beide kanten van de taalgrens, Eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]In recente verklaringen aan de pers, in verband met de pogingen tot verzoening door de huidige Paus, Benedictus de Zestien ondergenomen, met de aanhangers van overleden Bisschop Lefebvre, bent U nogmaals, voor de Tweede Vaticaanse Concilie opgekomen; een gebeurtenis die ongetwijfeld, en boven alle polemieken, in meer of minder mate voor een scheuring zorgde tussen katholieken in de ganse wereld. Alles behalve verrassend dus, zou men zich wagen te zeggen, uw stilzwijgen van nu ten aanzien van de grote risico van scheuring, zowel van het land, als tussen de twee grootste delen van de Belgische bevolking. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U hebt toen –terloops gezegd- laten opmerken dat die geschil tussen de Roomse Katholieke Kerk en de traditionalisten België en de katholieke Belgen niet of nauwelijks betreft, wat niet helemaal juist is, Eminentie. De werken van de erfgenamen van Bischop Lefebvre hebben in België geen grote vestiging gehad zoals het geval is geweest in andere Europese landen (Frankrijk, Switzerland, en zelfs Duitsland en Groot Britannië) ’T is zeker…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]…Dat neemt toch niet weg dat de grote aandacht die de Pers me periodiek hier altijd bod, tijdens de een en twintig jaar van mijn ononderbroken verblijf in het land, een ongetwijfeld verband met deze problematiek toonde, mij altijd inderdaad, met stelselmatige vijandigheid, als (vroegere) aanhanger van Bisschop Lefebvre bestempelende, Eminentie…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Er bestaat intussen ongetwijfeld grond in uw analyse, Cardinal Danneels. Ik erkend dat zonder moeite; want volgens mij, en na hier zo lang te zin verbleven, kan men de Tweede Vaticaanse Concilie grotendeels als het werk, de overwinning liever zien van een Katholicisme van het Noorden die wraak toen nam van het andere katholicisme, ik bedoel die van de op culturele vlak Latijnse landen (ertussen zeker, Frankrijk) [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Dit was wat Bisschop Lefebvre altijd dacht en in het openbaar zei, maar volgens mij, Spanjaard –de eerste en bijna de enige toen in de Seminarium van Ecône, in Zwitserland- en erfgenaam van een Spaanse katholieke traditie, die ik nooit heb afgezworen, was de diagnostisch van de Franse bisschop kortzichtig –bij gebrek aan historisch perspectief inderdaad- en een beetje partijdig (pro-Frans), inderdaad. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]’T is een oude verhaal, ‘t is waar, die van de klachten in deze (Zuid) Nederlanden tegen Spanje en de Spaanse katholicisme: diezelfde van de Nederlandse (Hollandse) protestanten die op het einde van de negentiende eeuw door de Vlaamse katholieken (door hun pastoors vooral) werd hernomen en in de Tweede Vaticaanse Concilie als tegelijk historische en theologische waarheid plechtigerwijze was afgekondigd….[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Pater Daens, grote Groot/Nederlandicus (voor de eeuwigheid) –en een treffend voorbeeld van wat ik hier wil zeggen of laten verstaan-, is ongetwijfeld een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Vlaamse katholicisme van het begin van de twintigste eeuw, dat neem niet weg dat zijn Groot/Nederlandisme (de regel trouwens bij de Vlaamse clerus sindsdien) grote bezwaren doen ontstaan. Bij Spanjaarden bij voorbeeld…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Want zijn imago, altijd als rooms-katholieke priester (met soutane) gekleed, bij de arbeiders en overal, botst frontaal om zo te zeggen, met de “andere” Groot Nederlandse traditie, die van de protestanten….Twee eeuwen vroeger, inderdaad die brave Pater Danes zou misschien zelfde lot van de monniken van Gorkum meegemaakt (de brandstapel, beldoel ik, vermoord door de Protestanten…), ondanks zijn Groot/Nederlandisme uiteraard…. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Gelijkaardige gedachten doet de bekende foto trouwens ontstaan bij de ontmoeting van Pater Verschaeve (in 1944, in Berlin) ook uiterst nauwkeurig als katholieke priester gekleed, met Alfred Rosenberg, grote theoreticus van de (anti-katholieke) Germanendom….[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U verstaat zonder moeite, zeker, wat ik bedoel, Eminentie...Het katholicisme, het Roomse (en tegelijkertijd Spaanse) katholicisme was eeuwen lang de grootste en belangrijkste eenheidsfacteur tussen de Belgen. Nu blijkt dat niet meer het geval te zijn, veertig jaar precies na de sluiting van de Tweede Vaticaanse Concilie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U moreel verantwoordelijkheid blijft niet minder intussen, Eminentie….Evenredig aan uw onbetwiste gezag. Een gebaar, ten guste van de Eenheid van de belgen, van links en rechts, vrijzinnig of katholieken, voor of tegen de koning, met of zonder staatshervorming: wat de toestand nu van vereist. Dringend, eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Zolang er tijd is, vooraleer het te laat word, ik bedoel, vooraleer de bloed begin te vloeien, Eminentie (“Antes de que la sangre llegue al rio”) Zoals in het Spaanse Baskenland.[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Brussel, 10 december 2007[/FONT][/SIZE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() [SIZE=3][FONT=Times New Roman]OPEN BRIEF AAN CARDINAAL DAENNELS[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman](over de politieke crisis in het land)[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eminentie, [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ondergetekende is bekend genoeg in de media. En niet alleen in België. Mijn naam blijft nollens vollens in verband worden gebracht inderdaad aan de naam en het pontificaat van de Paus Joannes Paulus de Twede. Een ver verleden (van meer dan vijf en twintig jaar gelden) die me in (jammer genoeg!...) België altijd vervolgde, in de media en niet alleen, Eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]De reden van mijn open brief, aan U nu geadresseerd, is desalniettemin de al langdurige politieke crisis in het land en de gelijke tred houdende bedreiging van indeling van het land en confrontatie tussen de Belgen. De Belgen zijn…waren ten minste in een niet zo ver verleden, katholieken, Eminentie, aan beiden kanten van de taalgrens; iets wat de Spaanse pers nu die in het algemeen geen blijk tot nu toe gaf, noch van het verleden van de Belgen, noch van de huidige situatie in het land voldoende kennis te bezitten, toch er in geslaagd is te berde te brengen. Nog meer: volgens de correspondent in België van de krant El Pais is het katholicisme de enige -en ook de laatste band- die de Belgen nog samen houdt…Nog voor hoe lang?[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Wel nu als er iets bestaat dat de aandacht van onpartijdige toeschouwers van die (gevaarlijke) crisis aantrekt, is wel Uw zwijgen, Eminentie. Voor de Koning en de Koninklijke familie (en de Monarchie) een keer per jaar te bieden op de Nationale Feestdag, en af en toe de lof ervan te zingen, blijkt nu voor de ogen van vele, en voor mij ook zeker, maar een voorwendsel om zich te kunnen ontrekken aan een veel dringendere en onvermijdbare bemiddelingstaak; alleen maar een ceremoniële manier om te vermeiden zich te bemoeien met de (naderende) toekomst van uw landgenoten, en ook van de gelovigen aan beide kanten van de taalgrens, Eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]In recente verklaringen aan de pers, in verband met de pogingen tot verzoening door de huidige Paus, Benedictus de Zestien ondergenomen, met de aanhangers van overleden Bisschop Lefebvre, bent U nogmaals, voor de Tweede Vaticaanse Concilie opgekomen; een gebeurtenis die ongetwijfeld, en boven alle polemieken, in meer of minder mate voor een scheuring zorgde tussen katholieken in de ganse wereld. Alles behalve verrassend dus, zou men zich wagen te zeggen, uw stilzwijgen van nu ten aanzien van de grote risico van scheuring, zowel van het land, als tussen de twee grootste delen van de Belgische bevolking. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U hebt toen –terloops gezegd- laten opmerken dat die geschil tussen de Roomse Katholieke Kerk en de traditionalisten België en de katholieke Belgen niet of nauwelijks betreft, wat niet helemaal juist is, Eminentie. De werken van de erfgenamen van Bischop Lefebvre hebben in België geen grote vestiging gehad zoals het geval is geweest in andere Europese landen (Frankrijk, Switzerland, en zelfs Duitsland en Groot Britannië) ’T is zeker…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]…Dat neemt toch niet weg dat de grote aandacht die de Pers me periodiek hier altijd bod, tijdens de een en twintig jaar van mijn ononderbroken verblijf in het land, een ongetwijfeld verband met deze problematiek toonde, mij altijd inderdaad, met stelselmatige vijandigheid, als (vroegere) aanhanger van Bisschop Lefebvre bestempelende, Eminentie…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Er bestaat intussen ongetwijfeld grond in uw analyse, Cardinal Danneels. Ik erkend dat zonder moeite; want volgens mij, en na hier zo lang te zin verbleven, kan men de Tweede Vaticaanse Concilie grotendeels als het werk, de overwinning liever zien van een Katholicisme van het Noorden die wraak toen nam van het andere katholicisme, ik bedoel die van de op culturele vlak Latijnse landen (ertussen zeker, Frankrijk) [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Dit was wat Bisschop Lefebvre altijd dacht en in het openbaar zei, maar volgens mij, Spanjaard –de eerste en bijna de enige toen in de Seminarium van Ecône, in Zwitserland- en erfgenaam van een Spaanse katholieke traditie, die ik nooit heb afgezworen, was de diagnostisch van de Franse bisschop kortzichtig –bij gebrek aan historisch perspectief inderdaad- en een beetje partijdig (pro-Frans), inderdaad. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]’T is een oude verhaal, ‘t is waar, die van de klachten in deze (Zuid) Nederlanden tegen Spanje en de Spaanse katholicisme: diezelfde van de Nederlandse (Hollandse) protestanten die op het einde van de negentiende eeuw door de Vlaamse katholieken (door hun pastoors vooral) werd hernomen en in de Tweede Vaticaanse Concilie als tegelijk historische en theologische waarheid plechtigerwijze was afgekondigd….[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Pater Daens, grote Groot/Nederlandicus (voor de eeuwigheid) –en een treffend voorbeeld van wat ik hier wil zeggen of laten verstaan-, is ongetwijfeld een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Vlaamse katholicisme van het begin van de twintigste eeuw, dat neem niet weg dat zijn Groot/Nederlandisme (de regel trouwens bij de Vlaamse clerus sindsdien) grote bezwaren doen ontstaan. Bij Spanjaarden bij voorbeeld…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Want zijn imago, altijd als rooms-katholieke priester (met soutane) gekleed, bij de arbeiders en overal, botst frontaal om zo te zeggen, met de “andere” Groot Nederlandse traditie, die van de protestanten….Twee eeuwen vroeger, inderdaad die brave Pater Danes zou misschien zelfde lot van de monniken van Gorkum meegemaakt (de brandstapel, beldoel ik, vermoord door de Protestanten…), ondanks zijn Groot/Nederlandisme uiteraard…. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Gelijkaardige gedachten doet de bekende foto trouwens ontstaan bij de ontmoeting van Pater Verschaeve (in 1944, in Berlin) ook uiterst nauwkeurig als katholieke priester gekleed, met Alfred Rosenberg, grote theoreticus van de (anti-katholieke) Germanendom….[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U verstaat zonder moeite, zeker, wat ik bedoel, Eminentie...Het katholicisme, het Roomse (en tegelijkertijd Spaanse) katholicisme was eeuwen lang de grootste en belangrijkste eenheidsfacteur tussen de Belgen. Nu blijkt dat niet meer het geval te zijn, veertig jaar precies na de sluiting van de Tweede Vaticaanse Concilie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U moreel verantwoordelijkheid blijft niet minder intussen, Eminentie….Evenredig aan uw onbetwiste gezag. Een gebaar, ten guste van de Eenheid van de belgen, van links en rechts, vrijzinnig of katholieken, voor of tegen de koning, met of zonder staatshervorming: wat de toestand nu van vereist. Dringend, eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Zolang er tijd is, vooraleer het te laat word, ik bedoel, vooraleer de bloed begin te vloeien, Eminentie (“Antes de que la sangre llegue al rio”) Zoals in het Spaanse Baskenland.[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Brussel, 10 december 2007[/FONT][/SIZE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
|
![]() [SIZE=3][FONT=Times New Roman]OPEN BRIEF AAN CARDINAAL DAENNELS[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman](over de politieke crisis in het land)[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eminentie, [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ondergetekende is bekend genoeg in de media. En niet alleen in België. Mijn naam blijft nollens vollens in verband worden gebracht inderdaad aan de naam en het pontificaat van de Paus Joannes Paulus de Twede. Een ver verleden (van meer dan vijf en twintig jaar gelden) die me in (jammer genoeg!...) België altijd vervolgde, in de media en niet alleen, Eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]De reden van mijn open brief, aan U nu geadresseerd, is desalniettemin de al langdurige politieke crisis in het land en de gelijke tred houdende bedreiging van indeling van het land en confrontatie tussen de Belgen. De Belgen zijn…waren ten minste in een niet zo ver verleden, katholieken, Eminentie, aan beiden kanten van de taalgrens; iets wat de Spaanse pers nu die in het algemeen geen blijk tot nu toe gaf, noch van het verleden van de Belgen, noch van de huidige situatie in het land voldoende kennis te bezitten, toch er in geslaagd is te berde te brengen. Nog meer: volgens de correspondent in België van de krant El Pais is het katholicisme de enige -en ook de laatste band- die de Belgen nog samen houdt…Nog voor hoe lang?[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Wel nu als er iets bestaat dat de aandacht van onpartijdige toeschouwers van die (gevaarlijke) crisis aantrekt, is wel Uw zwijgen, Eminentie. Voor de Koning en de Koninklijke familie (en de Monarchie) een keer per jaar te bieden op de Nationale Feestdag, en af en toe de lof ervan te zingen, blijkt nu voor de ogen van vele, en voor mij ook zeker, maar een voorwendsel om zich te kunnen ontrekken aan een veel dringendere en onvermijdbare bemiddelingstaak; alleen maar een ceremoniële manier om te vermeiden zich te bemoeien met de (naderende) toekomst van uw landgenoten, en ook van de gelovigen aan beide kanten van de taalgrens, Eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]In recente verklaringen aan de pers, in verband met de pogingen tot verzoening door de huidige Paus, Benedictus de Zestien ondergenomen, met de aanhangers van overleden Bisschop Lefebvre, bent U nogmaals, voor de Tweede Vaticaanse Concilie opgekomen; een gebeurtenis die ongetwijfeld, en boven alle polemieken, in meer of minder mate voor een scheuring zorgde tussen katholieken in de ganse wereld. Alles behalve verrassend dus, zou men zich wagen te zeggen, uw stilzwijgen van nu ten aanzien van de grote risico van scheuring, zowel van het land, als tussen de twee grootste delen van de Belgische bevolking. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U hebt toen –terloops gezegd- laten opmerken dat die geschil tussen de Roomse Katholieke Kerk en de traditionalisten België en de katholieke Belgen niet of nauwelijks betreft, wat niet helemaal juist is, Eminentie. De werken van de erfgenamen van Bischop Lefebvre hebben in België geen grote vestiging gehad zoals het geval is geweest in andere Europese landen (Frankrijk, Switzerland, en zelfs Duitsland en Groot Britannië) ’T is zeker…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]…Dat neemt toch niet weg dat de grote aandacht die de Pers me periodiek hier altijd bod, tijdens de een en twintig jaar van mijn ononderbroken verblijf in het land, een ongetwijfeld verband met deze problematiek toonde, mij altijd inderdaad, met stelselmatige vijandigheid, als (vroegere) aanhanger van Bisschop Lefebvre bestempelende, Eminentie…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Er bestaat intussen ongetwijfeld grond in uw analyse, Cardinal Danneels. Ik erkend dat zonder moeite; want volgens mij, en na hier zo lang te zin verbleven, kan men de Tweede Vaticaanse Concilie grotendeels als het werk, de overwinning liever zien van een Katholicisme van het Noorden die wraak toen nam van het andere katholicisme, ik bedoel die van de op culturele vlak Latijnse landen (ertussen zeker, Frankrijk) [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Dit was wat Bisschop Lefebvre altijd dacht en in het openbaar zei, maar volgens mij, Spanjaard –de eerste en bijna de enige toen in de Seminarium van Ecône, in Zwitserland- en erfgenaam van een Spaanse katholieke traditie, die ik nooit heb afgezworen, was de diagnostisch van de Franse bisschop kortzichtig –bij gebrek aan historisch perspectief inderdaad- en een beetje partijdig (pro-Frans), inderdaad. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]’T is een oude verhaal, ‘t is waar, die van de klachten in deze (Zuid) Nederlanden tegen Spanje en de Spaanse katholicisme: diezelfde van de Nederlandse (Hollandse) protestanten die op het einde van de negentiende eeuw door de Vlaamse katholieken (door hun pastoors vooral) werd hernomen en in de Tweede Vaticaanse Concilie als tegelijk historische en theologische waarheid plechtigerwijze was afgekondigd….[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Pater Daens, grote Groot/Nederlandicus (voor de eeuwigheid) –en een treffend voorbeeld van wat ik hier wil zeggen of laten verstaan-, is ongetwijfeld een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Vlaamse katholicisme van het begin van de twintigste eeuw, dat neem niet weg dat zijn Groot/Nederlandisme (de regel trouwens bij de Vlaamse clerus sindsdien) grote bezwaren doen ontstaan. Bij Spanjaarden bij voorbeeld…[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Want zijn imago, altijd als rooms-katholieke priester (met soutane) gekleed, bij de arbeiders en overal, botst frontaal om zo te zeggen, met de “andere” Groot Nederlandse traditie, die van de protestanten….Twee eeuwen vroeger, inderdaad die brave Pater Danes zou misschien zelfde lot van de monniken van Gorkum meegemaakt (de brandstapel, beldoel ik, vermoord door de Protestanten…), ondanks zijn Groot/Nederlandisme uiteraard…. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Gelijkaardige gedachten doet de bekende foto trouwens ontstaan bij de ontmoeting van Pater Verschaeve (in 1944, in Berlin) ook uiterst nauwkeurig als katholieke priester gekleed, met Alfred Rosenberg, grote theoreticus van de (anti-katholieke) Germanendom….[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U verstaat zonder moeite, zeker, wat ik bedoel, Eminentie...Het katholicisme, het Roomse (en tegelijkertijd Spaanse) katholicisme was eeuwen lang de grootste en belangrijkste eenheidsfacteur tussen de Belgen. Nu blijkt dat niet meer het geval te zijn, veertig jaar precies na de sluiting van de Tweede Vaticaanse Concilie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]U moreel verantwoordelijkheid blijft niet minder intussen, Eminentie….Evenredig aan uw onbetwiste gezag. Een gebaar, ten guste van de Eenheid van de belgen, van links en rechts, vrijzinnig of katholieken, voor of tegen de koning, met of zonder staatshervorming: wat de toestand nu van vereist. Dringend, eminentie. [/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Zolang er tijd is, vooraleer het te laat word, ik bedoel, vooraleer de bloed begin te vloeien, Eminentie (“Antes de que la sangre llegue al rio”) Zoals in het Spaanse Baskenland.[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]Brussel, 10 december 2007[/FONT][/SIZE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik zou mijn open brief maar toe doen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Belgen zijn binnenkort prehistorische wezens, ja dat...
En ik heb de kardinaal toch nog niet horen oproepen tot nationale eenheid zoals de vele hysterische waalse politici die bang zijn om hun pre te verliezen. Bye bye Belgium, Wat de spanjaarden toen verloren hebben kunnen ze nooit meer terugkrijgen want het zal niet meer bestaan. ![]() Geen Spaanse Fascisten in Vlaanderen! Laatst gewijzigd door Hashiwokakero : 10 december 2007 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() amai, als onze primaat daar maar aan uit kan.
Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 december 2007 om 20:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Partijlid
|
![]() OPEN BRIEF AAN Cardinaal DANNEELS
(over de politieke crisis in het land) Eminentie, Ondergetekende is bekend genoeg in de media. En niet alleen in België. Mijn naam blijft nollens vollens in verband worden gebracht inderdaad aan de naam en het pontificaat van de Paus Joannes Paulus de Twede. Een ver verleden (van meer dan vijf en twintig jaar gelden) die me in (jammer genoeg!...) België altijd vervolgde, in de media en niet alleen, Eminentie. De reden van mijn open brief, aan U nu geadresseerd, is desalniettemin de al langdurige politieke crisis in het land en de gelijke tred houdende bedreiging van indeling van het land en confrontatie tussen de Belgen. De Belgen zijn…waren ten minste in een niet zo ver verleden, katholieken, Eminentie, aan beiden kanten van de taalgrens; iets wat de Spaanse pers nu die in het algemeen geen blijk tot nu toe gaf, noch van het verleden van de Belgen, noch van de huidige situatie in het land voldoende kennis te bezitten, toch er in geslaagd is te berde te brengen. Nog meer: volgens de correspondent in België van de krant El Pais is het katholicisme de enige -en ook de laatste band- die de Belgen nog samen houdt…Nog voor hoe lang? Wel nu als er iets bestaat dat de aandacht van onpartijdige toeschouwers van die (gevaarlijke) crisis aantrekt, is wel Uw zwijgen, Eminentie. Voor de Koning en de Koninklijke familie (en de Monarchie) een keer per jaar te bieden op de Nationale Feestdag, en af en toe de lof ervan te zingen, blijkt nu voor de ogen van vele, en voor mij ook zeker, maar een voorwendsel om zich te kunnen ontrekken aan een veel dringendere en onvermijdbare bemiddelingstaak; alleen maar een ceremoniële manier om te vermeiden zich te bemoeien met de (naderende) toekomst van uw landgenoten, en ook van de gelovigen aan beide kanten van de taalgrens, Eminentie. In recente verklaringen aan de pers, in verband met de pogingen tot verzoening door de huidige Paus, Benedictus de Zestien ondergenomen, met de aanhangers van overleden Bisschop Lefebvre, bent U nogmaals, voor de Tweede Vaticaanse Concilie opgekomen; een gebeurtenis die ongetwijfeld, en boven alle polemieken, in meer of minder mate voor een scheuring zorgde tussen katholieken in de ganse wereld. Alles behalve verrassend dus, zou men zich wagen te zeggen, uw stilzwijgen van nu ten aanzien van de grote risico van scheuring, zowel van het land, als tussen de twee grootste delen van de Belgische bevolking. U hebt nu –terloops gezegd- laten opmerken dat die geschil tussen de Roomse Katholieke Kerk en de traditionalisten België en de katholieke Belgen niet of nauwelijks betreft, wat niet helemaal juist is, Eminentie. De werken van de erfgenamen van Bischop Lefebvre hebben in België geen grote vestiging gehad zoals het geval is geweest in andere Europese landen (Frankrijk, Switzerland, en zelfs Duitsland en Groot Britannië) ’T is zeker… …Dat neemt toch niet weg dat de grote aandacht die de Pers me periodiekerwijze hier altijd bod, tijdens de een en twintig jaar van mijn ononderbroken verblijf in het land, een ongetwijfeld verband met deze problematiek toonde, mij altijd inderdaad, met stelselmatige vijandigheid, als (vroegere) aanhanger van Bisschop Lefebvre bestempelende, Eminentie… Er bestaat intussen ongetwijfeld grond in uw analyse, Cardinal Danneels. Ik erkend dat zonder moeite; want volgens mij, en na hier in die Nederlanden zo lang te zin verbleven, kan men de Tweede Vaticaanse Concilie grotendeels als het werk, de overwinning liever zien van een Katholicisme van het Noorden die wraak toen nam van het andere katholicisme, ik bedoel die van de op culturele vlak Latijnse landen (ertussen zeker, Frankrijk) Dit was wat Bisschop Lefebvre altijd dacht en in het openbaar zei, maar volgens mij, Spanjaard –de eerste en bijna de enige toen in de Seminarium van Ecône, in Zwitserland- en erfgenaam van een Spaanse katholieke traditie, die ik nooit heb afgezworen, was de diagnostisch van de Franse bisschop kortzichtig –bij gebrek aan historisch perspectief inderdaad- en een beetje partijdig (pro-Frans), inderdaad. ’T is een oude verhaal, ‘t is waar, die van de klachten in deze (Zuid) Nederlanden tegen Spanje en de Spaanse katholicisme: diezelfde van de Nederlandse (Hollandse) protestanten die op het einde van de negentiende eeuw door de Vlaamse katholieken (door hun pastoors vooral) werd hernomen en in de Tweede Vaticaanse Concilie als tegelijk historische en theologische waarheid plechtigerwijze was afgekondigd…. Pater Daens, grote Groot/Nederlandicus (voor de eeuwigheid) –en een treffend voorbeeld van wat ik hier wil zeggen of laten verstaan-, is ongetwijfeld een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Vlaamse katholicisme van het begin van de twintigste eeuw, dat neem niet weg dat zijn Groot/Nederlandisme (de regel trouwens bij de Vlaamse clerus sindsdien) grote bezwaren doen ontstaan. Bij Spanjaarden bij voorbeeld Want zijn imago, altijd als rooms-katholieke priester (met soutane) gekleed, bij de arbeiders en overal, botst frontaal om zo te zeggen, met de “andere” Groot Nederlandse traditie, die van de protestanten….Twee eeuwen vroeger, inderdaad die brave Pater Danes zou misschien zelfde lot van de monniken van Gorkum meegemaakt (de brandstapel, beldoel ik, vermoord door de Protestanten…), ondanks zijn Groot/Nederlandisme uiteraard…. ] Gelijkaardige gedachten doet de bekende foto trouwens ontstaan bij de ontmoeting van Pater Verschaeve (in 1944, in Berlin) ook uiterst nauwkeurig als katholieke priester gekleed, met Alfred Rosenberg, grote theoreticus van de (anti-katholieke) Germanendom…. U verstaat zonder moeite, zeker, wat ik bedoel, Eminentie...Het katholicisme, het Roomse (en tegelijkertijd Spaanse) katholicisme was eeuwen lang de grootste en belangrijkste eenheidsfacteur tussen de Belgen. Nu blijkt dat niet meer het geval te zijn, veertig jaar precies na de sluiting van de Tweede Vaticaanse Concilie. U moreel verantwoordelijkheid blijft niet minder intussen, Eminentie….Evenredig aan uw onbetwiste gezag. Een gebaar, ten guste van de Eenheid van de belgen, van links en rechts, vrijzinnig of katholieken, voor of tegen de koning, met of zonder staatshervorming: wat de toestand nu van vereist. Dringend, eminentie! Zolang er tijd is, vooraleer het te laat word, ik bedoel, vooraleer de bloed begin te vloeien, Eminentie (“Antes de que la sangre llegue al rio”) Zoals in het Spaanse Baskenland. Brussel, 10 december 2007 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een krakkemikkig Nederlands.
Op welke wijze verwacht je trouwens dat een regimeslaaf als Danneels kan beletten dat het bloed de rivier bereikt?
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Barst van de fouten!!!
Zou dit ook een BUBbber zijn??? Ah neen, KROHN, dus het is Albert die schrijft!! Danneels heeft een keer boudewijn geholpen,misschien... Maar Danneels is een Vlaming ! Laatst gewijzigd door omaplop : 10 december 2007 om 21:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Partijlid
|
![]() Amen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dag Krohn,
Wil je je inleidende tekst eens herlezen aub. Uw tekst is zo goed als onleesbaar wegens amateuristisch gepost met verkeerd gebruikte tekstformaten en teksttypes (fonts, grootte ed); De eerste vereiste op een forum is "een bericht kunnen plaatsen". Laatst gewijzigd door Rudy : 10 december 2007 om 21:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Danneels wordt door Belgique betaald en is bijgevolg een Belg.
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een van de liefjes van Lorre was zwanger en werd niet geschikt bevonden om prinses te worden. Voor haar werd dus een uitzondering op de anti-abortusregel gemaakt van de heilige kerk én van de schijnheilige Boudewijn.
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Was er ook niet zoiets als Boudewijn aan Fabiola helpen???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Gewoon belachelijk om te denken dat de laatste 20 jaar de kerk de twee landshelften heeft samengehouden. En nog belachelijker dat u niet beseft dat er een scheiding is tussen kerk en staat... misschien was het vroeger niet het geval (cfr Boudewijn) maar nu alleszins wel al.. de kerk heeft dan ook (gelukkig) nog weinig aanhang, omdat deze laatste aan het sterven zijn
![]()
![]() |
#18 |
Partijlid
|
![]() OPEN BRIEF AAN CARDINAAL DANNEELS (over de politieke crisis in het land)
Eminentie, Ondergetekende is bekend genoeg in de media. En niet alleen in België. Mijn naam blijft nollens vollens inderdaad in verband worden gebracht met de naam en het pontificaat van de Paus Joannes Paulus de Twede. Een ver verleden (van meer dan vijf en twintig jaar geleden) die me (jammer genoeg!...) in België altijd vervolgde, in de media en niet alleen, Eminentie. De reden van mijn open brief, aan U nu geadresseerd, is desalniettemin de al langdurige politieke crisis in het land en de gelijke tred houdende bedreiging van indeling van het land en (bloedige) confrontatie tussen de Belgen. De Belgen zijn…waren ten minste in een niet zo ver verleden, katholieken, Eminentie, aan beiden kanten van de taalgrens; iets wat de Spaanse pers nu, die in het algemeen geen blijk tot nu toe gaf, noch van het verleden van de Belgen, noch van de huidige situatie in het land voldoende kennis te bezitten, toch er in geslaagd is te berde te brengen. Nog meer: volgens de correspondent in België van de krant El Pais is het katholicisme de enige -en ook de laatste band- die de Belgen nog samen houdt…Nog voor hoe lang? Wel nu als er iets bestaat dat de aandacht van onpartijdige toeschouwers van die (gevaarlijke) crisis aantrekt, is wel Uw zwijgen, Eminentie. Voor de Koning en de Koninklijke familie (en de Monarchie) een keer per jaar te bieden op de Nationale Feestdag, en af en toe de lof ervan te zingen, blijkt nu voor de ogen van vele, en voor mij ook zeker, maar een voorwendsel om zich te kunnen ontrekken aan een veel dringendere en onvermijdbare bemiddelingstaak; alleen maar een ceremoniële manier om te vermeiden zich te bemoeien met de (naderende) toekomst van uw landgenoten, en ook van de gelovigen aan beide kanten van de taalgrens, Eminentie. In recente verklaringen aan de pers, in verband met de pogingen tot verzoening met de aanhangers van overleden Bisschop Lefebvre, door de huidige Paus, Benedictus de Zestiende ondergenomen, bent U nogmaals heftig, voor de Tweede Vaticaanse Concilie opgekomen; een gebeurtenis die ongetwijfeld, en boven alle polemieken, in meer of minder mate voor een scheuring zorgde tussen katholieken in de ganse wereld. Alles behalve verrassend dus, zou men zich wagen te zeggen, uw stilzwijgen van nu ten aanzien van de grote risico van scheuring, zowel van het land, als tussen de twee grootste delen van de Belgische bevolking. U hebt nu –terloops gezegd- laten opmerken dat die geschil tussen de Roomse Katholieke Kerk en de traditionalisten, België en de katholieke Belgen niet of nauwelijks betreft, wat niet helemaal juist is, Eminentie. De werken van de erfgenamen van Bischop Lefebvre hebben in België geen grote vestiging gehad zoals het geval is geweest in andere Europese landen (Frankrijk, Zwitzerland, en zelfs Duitsland en Groot Britannië) ’T is zeker… …Dat neemt toch niet weg dat de grote aandacht die de Pers me periodiekerwijze hier altijd bod, tijdens de een en twintig jaar van mijn ononderbroken verblijf in het land, een ongetwijfeld verband met deze problematiek toonde, mij altijd inderdaad, met stelselmatige vijandigheid, als (vroegere) aanhanger van Bisschop Lefebvre bestempelende, Eminentie… Er bestaat intussen ongetwijfeld grond in uw analyse, Cardinal Danneels. Ik erkend dat zonder moeite; want volgens mij, en na hier in die (Zuid) Nederlanden zo lang te zijn verbleven, kan men de Tweede Vaticaanse Concilie grotendeels als het werk, de overwinning liever, zien van een Katholicisme van het Noorden die wraak toen nam van "het andere katholicisme", ik bedoel die van de op culturele vlak Latijnse landen (ertussen zeker, Frankrijk) Dit was wat Bisschop Lefebvre altijd dacht en in het openbaar zei, maar volgens mij, Spanjaard –de eerste en bijna de enige toen in de Seminarium van Ecône, in Zwitserland-, en erfgenaam van een Spaanse katholieke traditie, die ik nooit heb afgezworen, was de diagnostisch van de Franse bisschop kortzichtig –bij gebrek aan historisch perspectief- en een beetje partijdig (pro-Frans), inderdaad. ’T is een oude verhaal, ‘t is waar, die van de klachten in deze (Zuid) Nederlanden tegen Spanje en de Spaanse katholicisme: diezelfde van de Nederlandse (Hollandse) protestanten die op het einde van de negentiende eeuw door de Vlaamse katholieken (door hun pastoors vooral) werd hernomen en in de Tweede Vaticaanse Concilie als tegelijk historische en theologische waarheid plechtigerwijze was afgekondigd…. Pater Daens, grote Groot/Nederlandicus (voor de eeuwigheid) –en een treffend voorbeeld van wat ik hier wil zeggen of laten verstaan-, is ongetwijfeld een van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de Vlaamse katholicisme van het begin van de twintigste eeuw, dat neem niet weg dat zijn Groot/Nederlandisme (de regel trouwens bij de Vlaamse clerus sindsdien) grote bezwaren doen ontstaan. Bij Spanjaarden bij voorbeeld Want zijn imago, altijd als rooms-katholieke priester (met soutane) gekleed, bij de arbeiders en overal, botst frontaal om zo te zeggen, met de “andere” Groot Nederlandse traditie, die van de protestanten….Twee eeuwen vroeger, inderdaad die brave Pater Daess zou misschien zelfde lot van de monniken van Gorkum hebben meegemaakt (de brandstapel, bedoel ik, vermoord door de Protestanten…), ondanks zijn Groot/Nederlandisme uiteraard…. Gelijkaardige gedachten doet de bekende foto trouwens ontstaan bij de ontmoeting van Pater Verschaeve (in 1944, in Berlin), ook uiterst nauwkeurig als katholieke priester gekleed, met Alfred Rosenberg, grote theoreticus van de (anti-katholieke) Germanendom…. U verstaat zonder moeite, zeker, wat ik bedoel, Eminentie...Het katholicisme, het Roomse (en tegelijkertijd Spaanse) katholicisme was eeuwen lang de grootste en belangrijkste eenheidsfacteur tussen de Belgen. Nu blijkt dat niet meer het geval te zijn, veertig jaar precies na de afsluiting van de Tweede Vaticaanse Concilie. U moreel verantwoordelijkheid blijft niet minder intussen, Eminentie….Evenredig aan uw onbetwiste gezag. Een gebaar, ten guste van de Eenheid van de Belgen, Frans- of Nederlandstaligen, van links en rechts, vrijzinnig of katholieken, voor of tegen de koning, met of zonder staatshervorming: wat de toestand nu van U vereist. Dringend, Eminentie! Zolang er tijd is, inderdaad: vooraleer het te laat wordt, ik bedoel, vooraleer de bloed begin te vloeien, Eminentie! (“Antes de que la sangre llegue al rio”) Zoals ("caveat!") in het Spaanse Baskenland. Brussel, 10 december 2007 |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() khron, was dat niet die anti-Baskische spanjaard die hier geregeld zijn stoom komt ventileren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
vertaal het in het frans en stuur het naar de rode rtbf... het zal daveren over 1000 heuvels ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |