![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vaderlandse geschiedenis, zoals die op onze scholen wordt onderwezen, staat vol verdraaiingen en opzettelijke weglatingen. Ook het beeld dat van onze noorderburen werd geschilderd door de Belgische historici daarin gesteund door de katholieke overheid, is steeds negatief geweest en zelfs een van afkeer. Hier zal aangetoond worden dat die 'Hollanders' voor een groot gedeelte afkomstig zijn uit onze kontreien.
http://www.roepstem.net/hollandervlaming.html Dit artikel is geschreven als repliek op de bijdrage van François Boom; Een Zuiderse kijk op de Nederlanden Ook mijn wortels liggen in Vlaanderen.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 9 november 2006 om 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wel ons taaltje is verschillend, het is vrij opvallend en daardoor herkennen we mekaar direct maar... moest de splitsing in 1830 niet gebeurd zijn...zou dat verschil dan niet een pak minder duidelijk geweest zijn? Franstaligen spuwen voortdurend het verwijt uit dat Vlamingen zoveel verschillende dialecten hebben, terwijl ik me durf afvragen of die wildgroei niet gedeeltelijk hun fout is.
Het argument van de Vlaamse roots van Nederlanders stond ook al eerder in een lezersbrief van Humo, toen "Hollandofobie" een "heet onderwerp" was. (Die actrice van Kaat en Co had gezegd dat je Maastricht eens moet bezoeken "omdat het eigenlijk niet zo Hollands is" ![]()
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen dat afschuwelijke poldernederlands... ![]() Veel belangrijker is die Vlaamse cultuur, die zoveel invloed heeft gehad in Nederland. Steden als Leiden, Amsterdam zijn groot geworden dankzij immigratie vanuit Vlaanderen (en zelfs Wallonie). Zie: http://www.roepstem.net/
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ja, en verstanbaar of niet, er zijn weiig accenten die ik zo slecht uit kan staan als kak-hollands. Waarom ligt de mediahoofdstad in het gooi?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Gooise "R" heeft zijn oorsprong in Den Haag en niet in het Gooi. Door de omroep zijn idd vele rijkere mensen hier komen wonen en hebben hun kaktaaltje meegenomen. Van oudsher was Hilversum een weversdorp, waar zich ook vele Vlamingen hebben gevestigd om daar te kunnen werken. De vele mensen die "Vlaanderen" of "Van Vlaanderen" als achternaam hebben zal daar wel wat mee te maken hebben. Mijn achternaam verwijst naar een Vlaams dorp. Zie deze site: http://www.familienaam.nl/
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Idd een interessante site, ik ken hem al langer. Tot ik hier toevallig op het forum kwam wist ik ook nooit beter dan dat in 1830 Vlamingen en Walen broederlijk optrokken tegen de boze koning Willem. Zo werd het op school tenminste geleerd. Sinds ik die site ken en op dit forum kom weet ik wel beter. De meeste vandrlandse geschiedenis heb ik nog wel opgestoken van Van nul tot nu die toen ik klein was altijd in de Donald Duck stonden.
![]()
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met de nodige discussie natuurlijk.
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sorry, verknoeide post, moderators, verwijder hem aub.
![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 9 november 2006 om 16:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de grote fout in 1815 was dat men het huidige Wallonië ook aanhechtte bij het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden? Zou er werkelijk een omwenteling geweest zijn anders?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 9 november 2006 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Maar als je ziet dat er een paleis in Brussel werd gemaakt, lagere scholen opgericht om het huidige Vlaanderen niet ongeletterd te laten, het kanaal Gent-Terneuzen werd uitgegraven allemaal in de eerste tien jaar na de aanvang...vraag ik me af of je dat "bezetting" kan noemen. Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat Koning Willem I ook veel te verwijten valt, hij promote het Nederlands in Vlaanderen, maar sprak thuis gewoon Frans. Ook heeft hij de Waalse mijnindustrie op poten gezet, wat bij niet bij iedere gegoede Waal in goede aarde viel. En nog steeds weten veel Nederlanders weinig van Belgie af, hoewel je de laaatste tijd door het internet een verbetering in ziet. Jammer is dat men het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen of een Groot-Nederland nog steeds in een extreem-rechts hoekje douwt.
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het verhaal gaat dat de werkkamer van Willem I een papierfabriek was en de ministers zich dood verveelden. M.a.w hij besliste alles op z'n eentje. Wat de taal in de kamer was, weet ik niet. Zou best kunnen dat er Frans gesproken werd hoor.
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() België was indertijd rijker dan Nederland. Ik heb altijd begrepen dat de gegoede franstalige burgerij niet blij was met de belasting die ze moest betalen.
Daarbij was er nog een belangrijke weeffout: België en Nederland (om het maar even zo te noemen) hadden evenveel zetels in het parlement terwijl België meer inwoners had. Van 'bezetting' was echter geen sprake. Willem kwam juist op de idee voor de Verenigde Nederlanden door een bezoek (en een verzoek) van een delegatie van de Vereenigde Neederlandsche Staaten (Belgie) aan zijn vader. Er zijn wel duidelijke bewijzen dat de afscheiding is geprovoceerd door Frankrijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over de gemeenschappelijke taal:bij de dood van Juliana hoorde ik een aantal geluidsfragmenten haar moeder Wilhelmina: die sprak gewoon normaal Vlaams/Nederlands hoor! Niks van dat bekakte CH en OOI geval dat nu blijkbaar het standaard Bovenmoerdijks Nederlands wordt genoemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een land waar de middenstand regeert... 't Zat er dan al in, een reden van ons ontstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |