Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2006, 14:43   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Waarom een Hollander een (halve) Vlaming is.

De vaderlandse geschiedenis, zoals die op onze scholen wordt onderwezen, staat vol verdraaiingen en opzettelijke weglatingen. Ook het beeld dat van onze noorderburen werd geschilderd door de Belgische historici daarin gesteund door de katholieke overheid, is steeds negatief geweest en zelfs een van afkeer. Hier zal aangetoond worden dat die 'Hollanders' voor een groot gedeelte afkomstig zijn uit onze kontreien.

http://www.roepstem.net/hollandervlaming.html

Dit artikel is geschreven als repliek op de bijdrage van
François Boom; Een Zuiderse kijk op de Nederlanden

Ook mijn wortels liggen in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 9 november 2006 om 14:44.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 14:48   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Wel ons taaltje is verschillend, het is vrij opvallend en daardoor herkennen we mekaar direct maar... moest de splitsing in 1830 niet gebeurd zijn...zou dat verschil dan niet een pak minder duidelijk geweest zijn? Franstaligen spuwen voortdurend het verwijt uit dat Vlamingen zoveel verschillende dialecten hebben, terwijl ik me durf afvragen of die wildgroei niet gedeeltelijk hun fout is.

Het argument van de Vlaamse roots van Nederlanders stond ook al eerder in een lezersbrief van Humo, toen "Hollandofobie" een "heet onderwerp" was. (Die actrice van Kaat en Co had gezegd dat je Maastricht eens moet bezoeken "omdat het eigenlijk niet zo Hollands is" ).
Oud 9 november 2006, 15:02   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wel ons taaltje is verschillend, het is vrij opvallend en daardoor herkennen we mekaar direct maar... moest de splitsing in 1830 niet gebeurd zijn...zou dat verschil dan niet een pak minder duidelijk geweest zijn? Franstaligen spuwen voortdurend het verwijt uit dat Vlamingen zoveel verschillende dialecten hebben, terwijl ik me durf afvragen of die wildgroei niet gedeeltelijk hun fout is.

Het argument van de Vlaamse roots van Nederlanders stond ook al eerder in een lezersbrief van Humo, toen "Hollandofobie" een "heet onderwerp" was. (Die actrice van Kaat en Co had gezegd dat je Maastricht eens moet bezoeken "omdat het eigenlijk niet zo Hollands is" ).
Ik maak me niet zo druk over een bepaald accent, ik kan Flikken uitstekend volgen op TV. Bij bepaalde accenten moet ik echter wel heel goed luisteren, zowel die in Nederland als Vlaanderen.
Alleen dat afschuwelijke poldernederlands...
Veel belangrijker is die Vlaamse cultuur, die zoveel invloed heeft gehad in Nederland.
Steden als Leiden, Amsterdam zijn groot geworden dankzij immigratie vanuit Vlaanderen (en zelfs Wallonie).
Zie:
http://www.roepstem.net/
Oud 9 november 2006, 15:11   #4
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ja, en verstanbaar of niet, er zijn weiig accenten die ik zo slecht uit kan staan als kak-hollands. Waarom ligt de mediahoofdstad in het gooi?
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 15:27   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ja, en verstanbaar of niet, er zijn weiig accenten die ik zo slecht uit kan staan als kak-hollands. Waarom ligt de mediahoofdstad in het gooi?
In mijn dorp wordt hier en daar nog plat-Hilversums gesproken, zeker in de arbeidersbuurten waar ik ook woon.
De Gooise "R" heeft zijn oorsprong in Den Haag en niet in het Gooi. Door de omroep zijn idd vele rijkere mensen hier komen wonen en hebben hun kaktaaltje meegenomen.
Van oudsher was Hilversum een weversdorp, waar zich ook vele Vlamingen hebben gevestigd om daar te kunnen werken.
De vele mensen die "Vlaanderen" of "Van Vlaanderen" als achternaam hebben zal daar wel wat mee te maken hebben.
Mijn achternaam verwijst naar een Vlaams dorp.
Zie deze site:
http://www.familienaam.nl/
Oud 9 november 2006, 16:40   #6
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Idd een interessante site, ik ken hem al langer. Tot ik hier toevallig op het forum kwam wist ik ook nooit beter dan dat in 1830 Vlamingen en Walen broederlijk optrokken tegen de boze koning Willem. Zo werd het op school tenminste geleerd. Sinds ik die site ken en op dit forum kom weet ik wel beter. De meeste vandrlandse geschiedenis heb ik nog wel opgestoken van Van nul tot nu die toen ik klein was altijd in de Donald Duck stonden.
Oud 9 november 2006, 16:43   #7
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Idd een interessante site, ik ken hem al langer. Tot ik hier toevallig op het forum kwam wist ik ook nooit beter dan dat in 1830 Vlamingen en Walen broederlijk optrokken tegen de boze koning Willem. Zo werd het op school tenminste geleerd. Sinds ik die site ken en op dit forum kom weet ik wel beter. De meeste vandrlandse geschiedenis heb ik nog wel opgestoken van Van nul tot nu die toen ik klein was altijd in de Donald Duck stonden.
Daar zijn we hiet toch ook voor, om elkaar beter te leren kennen en informatie uit te delen.
Met de nodige discussie natuurlijk.
Oud 9 november 2006, 16:46   #8
evilbu

Standaard

Sorry, verknoeide post, moderators, verwijder hem aub.

Laatst gewijzigd door evilbu : 9 november 2006 om 16:48.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 16:46   #9
evilbu

Standaard

Citaat:
Wacht eens, dat WIJ in België dat verhaal voorgekauwd krijgen is normaal maar... waarom zouden jullie in Nederland hetzelfde te horen krijgen?

Ik denk dat de grote fout in 1815 was dat men het huidige Wallonië ook aanhechtte bij het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden? Zou er werkelijk een omwenteling geweest zijn anders?

Laatst gewijzigd door evilbu : 9 november 2006 om 16:47.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 17:04   #10
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wacht eens, dat WIJ in België dat verhaal voorgekauwd krijgen is normaal maar... waarom zouden jullie in Nederland hetzelfde te horen krijgen?
Moet je niet aan mij vragen. In de geschiedenisboekjes wordt het VKN afgeschilderd als iets wat vanaf dag 1 gedoemd was te mislukken, zo is het mij geleerd. De nieuwe canon neigt ook een beetje die kant op.

Citaat:
Ik denk dat de grote fout in 1815 was dat men het huidige Wallonië ook aanhechtte bij het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden? Zou er werkelijk een omwenteling geweest zijn anders?
Weet ik niet. Men zegt hier op het forum wel dat Wallonië toen net zo min franstalig was als Vlaanderen, alleen de gegoede burgerij(Willem I was zelf ook franstalig overigens). Ik met m'n simpele verstand denk dan; had dan in het HELE land voor Nederlands als bestuurstaal(wat je thuis praat moet je zelf weten)gekozen. Maar dat is bijna 200 jaar na dato lekker makkelijk geredeneerd, weet ik ook wel. Een staatsman als Groen van Prinsterer ijverde daar ook voor. Maar die ijverde na de scheiding in 1839 er ook voor om belangstelling te blijven houden voor de Vlamingen, en daar is weinig van terecht gekomen in Nederland.
Oud 9 november 2006, 17:10   #11
evilbu

Standaard

Citaat:
Moet je niet aan mij vragen. In de geschiedenisboekjes wordt het VKN afgeschilderd als iets wat vanaf dag 1 gedoemd was te mislukken, zo is het mij geleerd. De nieuwe canon neigt ook een beetje die kant op.
Mijn moeder, die waarschijnlijk een nog meer pro-Belgische kijk heeft "mogen genieten", noemde het VKN de "bezetting". Zo had zij dat geleerd.
Maar als je ziet dat er een paleis in Brussel werd gemaakt, lagere scholen opgericht om het huidige Vlaanderen niet ongeletterd te laten, het kanaal Gent-Terneuzen werd uitgegraven allemaal in de eerste tien jaar na de aanvang...vraag ik me af of je dat "bezetting" kan noemen.

Citaat:
Weet ik niet. Men zegt hier op het forum wel dat Wallonië toen net zo min franstalig was als Vlaanderen, alleen de gegoede burgerij(Willem I was zelf ook franstalig overigens). Ik met m'n simpele verstand denk dan; had dan in het HELE land voor Nederlands als bestuurstaal(wat je thuis praat moet je zelf weten)gekozen. Maar dat is bijna 200 jaar na dato lekker makkelijk geredeneerd, weet ik ook wel. Een staatsman als Groen van Prinsterer ijverde daar ook voor. Maar die ijverde na de scheiding in 1839 er ook voor om belangstelling te blijven houden voor de Vlamingen, en daar is weinig van terecht gekomen in Nederland.
Hmmm, ik geraak er ook niet goed aan uit wat die spraken. Maar het zal wel Romaans en niet Germaans geweest zijn, de aanpassing zal veel vlotter en natuurlijker geweest zijn, durf ik vermoeden.
Oud 9 november 2006, 17:19   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn veel fouten gemaakt destijds. die wij eveneens niet leren op school.
Ik denk dat Koning Willem I ook veel te verwijten valt, hij promote het Nederlands in Vlaanderen, maar sprak thuis gewoon Frans. Ook heeft hij de Waalse mijnindustrie op poten gezet, wat bij niet bij iedere gegoede Waal in goede aarde viel.
En nog steeds weten veel Nederlanders weinig van Belgie af, hoewel je de laaatste tijd door het internet een verbetering in ziet.
Jammer is dat men het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen of een Groot-Nederland nog steeds in een extreem-rechts hoekje douwt.
Oud 9 november 2006, 18:51   #13
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Er zijn veel fouten gemaakt destijds. die wij eveneens niet leren op school.
Ik denk dat Koning Willem I ook veel te verwijten valt, hij promote het Nederlands in Vlaanderen, maar sprak thuis gewoon Frans. Ook heeft hij de Waalse mijnindustrie op poten gezet, wat bij niet bij iedere gegoede Waal in goede aarde viel.
En nog steeds weten veel Nederlanders weinig van Belgie af, hoewel je de laaatste tijd door het internet een verbetering in ziet.
Jammer is dat men het streven naar een onafhankelijk Vlaanderen of een Groot-Nederland nog steeds in een extreem-rechts hoekje douwt.
Dat er fouten gemaakt zijn likt me evident. Mijn vraag daarbij is alleen; waren die fouten nu dusdanig onoverkomelijk erg dat het tot een scheiding moest komen? In Nederland was het bijvoorbeeld toch na de scheiding ook vrij snel gedaan met de almacht van de koning, uit m'n hoofd 1848 of zo.
Oud 9 november 2006, 18:52   #14
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat er fouten gemaakt zijn likt me evident. Mijn vraag daarbij is alleen; waren die fouten nu dusdanig onoverkomelijk erg dat het tot een scheiding moest komen? In Nederland was het bijvoorbeeld toch na de scheiding ook vrij snel gedaan met de almacht van de koning, uit m'n hoofd 1848 of zo.
Was er niet in de periode 1815-1848 eveneens al een soort parlement/kamer (waarin die Belgische Franstalige burgerij Frans sprak)? Is de koning ooit almachtig geweest?
Oud 9 november 2006, 19:04   #15
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Was er niet in de periode 1815-1848 eveneens al een soort parlement/kamer (waarin die Belgische Franstalige burgerij Frans sprak)? Is de koning ooit almachtig geweest?
Het verhaal gaat dat de werkkamer van Willem I een papierfabriek was en de ministers zich dood verveelden. M.a.w hij besliste alles op z'n eentje. Wat de taal in de kamer was, weet ik niet. Zou best kunnen dat er Frans gesproken werd hoor.
Oud 9 november 2006, 19:16   #16
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn moeder, die waarschijnlijk een nog meer pro-Belgische kijk heeft "mogen genieten", noemde het VKN de "bezetting". Zo had zij dat geleerd.
Ik ben van 1980 en heb het ook zo geleerd op de katholieke lagere school.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 19:48   #17
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

België was indertijd rijker dan Nederland. Ik heb altijd begrepen dat de gegoede franstalige burgerij niet blij was met de belasting die ze moest betalen.

Daarbij was er nog een belangrijke weeffout: België en Nederland (om het maar even zo te noemen) hadden evenveel zetels in het parlement terwijl België meer inwoners had. Van 'bezetting' was echter geen sprake. Willem kwam juist op de idee voor de Verenigde Nederlanden door een bezoek (en een verzoek) van een delegatie van de Vereenigde Neederlandsche Staaten (Belgie) aan zijn vader.

Er zijn wel duidelijke bewijzen dat de afscheiding is geprovoceerd door Frankrijk.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 20:32   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Over de gemeenschappelijke taal:bij de dood van Juliana hoorde ik een aantal geluidsfragmenten haar moeder Wilhelmina: die sprak gewoon normaal Vlaams/Nederlands hoor! Niks van dat bekakte CH en OOI geval dat nu blijkbaar het standaard Bovenmoerdijks Nederlands wordt genoemd.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 22:54   #19
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
België was indertijd rijker dan Nederland. Ik heb altijd begrepen dat de gegoede franstalige burgerij niet blij was met de belasting die ze moest betalen.
Zo was er ooit in een magazine (Knack?) een interview met een telg uit het geslacht Rodenbach. Waar de nazaat naar voren bracht dat ze voor het VKN waren, tot er een (extra) belasting op bier (brouwen) kwam en dan waren ze tegen...

Een land waar de middenstand regeert... 't Zat er dan al in, een reden van ons ontstaan.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 13:05   #20
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Daarbij was er nog een belangrijke weeffout: België en Nederland (om het maar even zo te noemen) hadden evenveel zetels in het parlement terwijl België meer inwoners had. Van 'bezetting' was echter geen sprake. Willem kwam juist op de idee voor de Verenigde Nederlanden door een bezoek (en een verzoek) van een delegatie van de Vereenigde Neederlandsche Staaten (Belgie) aan zijn vader.

Er zijn wel duidelijke bewijzen dat de afscheiding is geprovoceerd door Frankrijk.
Idd, en de Franstalige en/of katholieke bourgoisie in toen nog Zuidelijk-Nederland heeft daaraan driftig meegeholpen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be