Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Na 400 dagen: is dit het einde van België?
ja 16 64,00%
nee 9 36,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2008, 07:25   #1
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard Na 400 dagen: is dit het einde van België?

In het verleden heb ik een reeks polls opgestart als barometer over het algemene geloof dat deze crisis het einde van België zou inluiden. Dat fluctueerde maar de trend was dalend.

Misschien is de huidige crisis een goed moment om hier opnieuw mee te beginnen? Dan kunnen we na X aantal dagen/weken/maanden eens kijken hoe de evolutie van de publieke opinie op dit forum is geweest.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 08:28   #3
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Ik zeg ja, maar voeg wel ".. in zijn huidige vorm" aan het statement toe.
Oud 16 juli 2008, 08:36   #4
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Het huidige België kan niet op deze manier blijven verder duren.

Een ontmanteling van België lijkt zowat de enige oplossing, naast natuurlijk de volledige splitsing van België.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 08:38   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

neen, er is nog altijd geen meerderheid daarvoor te vinden, noch in het parlement, noch bij de bevolking.

mss wel het einde van het België dat we kennen, maar we gaan een federale kieskring krijgen hoor. en net die federale kieskring zal er voor zorgen dat we verder van elkaar gaan leven.
Oud 16 juli 2008, 08:41   #6
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, er is nog altijd geen meerderheid daarvoor te vinden, noch in het parlement, noch bij de bevolking.

mss wel het einde van het België dat we kennen, maar we gaan een federale kieskring krijgen hoor. en net die federale kieskring zal er voor zorgen dat we verder van elkaar gaan leven.
en is er een meerderheid te vinden om alweer toe te geven aan de onzinnige eisen van de franstaligen, want zij zullen nooit toegeven ?
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 08:48   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
en is er een meerderheid te vinden om alweer toe te geven aan de onzinnige eisen van de franstaligen, want zij zullen nooit toegeven ?
ja tuurlijk zal er een meerderheid gevonden worden. de Franstaligen zullen ook wel wat toegevingen doen hoor, als compensatie voor die federale kieskring.

maar het zal net die kieskring zijn die het definitief einde van België zal teweegbrengen. op dat moment ga je pas echt zien dat de kloof onoverbrugbaar is.

dus Vlaams-nationalisten: ijver voor een federale kieskring!
Oud 16 juli 2008, 09:32   #8
FDM
Banneling

Standaard

dit land - in de staat waarin het zich bevindt - is niet meer te besturen met een samengeraapte meerderheid zoals we de laatste 9 jaar hebben gehad ,
daarvoor hadden we een cvp-meerderheid die ook enorme putten maakte

de toekomst ligt bij de gewesten afzonderlijk , gelukkig zijn ze al 30 jr georganiseerd
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 17:19   #9
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

De huidige Belgische staat, staat met een been in het graf. Yves Leterme en de regering konden die doodsklap niet bevestigen, maar hij is er wel: zonder splitsting van BHV en meer regionale bevoegdheden is België gedoemd tot splitsen. Maar wat als die grotere bevoegdheden erdoor komen? Is België dan nog wel een staat of een "fatoom" dat geen inhoud meer heeft... ik ijver natuurlijk voor opsplitsting of gehele aansluiting bij Nederland, maar wat duidelijk is voor iedereen: België kan zo niet meer.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 17:49   #10
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Ik weet dat niet hoor. Ik kan me niet herinneren dat het land ooit al zo op zijn kop stond, maar ik heb een kort geheugen. Daarom zeg ik ja, alhoewel dat grotendeels wishful thinking is.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 18:01   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Ik weet dat niet hoor. Ik kan me niet herinneren dat het land ooit al zo op zijn kop stond, maar ik heb een kort geheugen. Daarom zeg ik ja, alhoewel dat grotendeels wishful thinking is.
De ironie is eigenlijk dat als we de geschiedenis van communautaire conflicten eens bekijken België- op dit moment- vooralsnog allesbehalve op zijn kop staat. Als we dit vergelijken met de Koningkwestie, Voeren, Leuven 68 etc dan was dit wel een andere pak mouwen. Het verschil is wel dat er vandaag veel minder bindingselementen zijn en dat de politieke situatie anders is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 18:10   #12
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De ironie is eigenlijk dat als we de geschiedenis van communautaire conflicten eens bekijken België- op dit moment- vooralsnog allesbehalve op zijn kop staat. Als we dit vergelijken met de Koningkwestie, Voeren, Leuven 68 etc dan was dit wel een andere pak mouwen. Het verschil is wel dat er vandaag veel minder bindingselementen zijn en dat de politieke situatie anders is.
Bij de door u genoemde gebeurtenissen werd echter de essentie van de staat niet in vraag gesteld door een dergelijk groot deel van de bevolking. Dat lijkt me vandaag wel het geval te zijn.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2008, 18:32   #13
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Is dit het einde van België?

Nee

Is dit het einde van België van vroeger?

Absoluut.

De oude krokodillen zwaaien af, de normalisering slaat toe. La Belgique á papa est mort.
Oud 20 juli 2008, 21:07   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja tuurlijk zal er een meerderheid gevonden worden. de Franstaligen zullen ook wel wat toegevingen doen hoor, als compensatie voor die federale kieskring.

maar het zal net die kieskring zijn die het definitief einde van België zal teweegbrengen. op dat moment ga je pas echt zien dat de kloof onoverbrugbaar is.

dus Vlaams-nationalisten: ijver voor een federale kieskring!
Ik snap dat eigenlijk niet. Hoe zorgt een federale kieskring voor een grotere kloof tussen Vlamingen en Franstaligen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 21:23   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik snap dat eigenlijk niet. Hoe zorgt een federale kieskring voor een grotere kloof tussen Vlamingen en Franstaligen?
Omdat dan elke stem evenveel waard is en er dus meer Vlamingen als verkozenen zullen zetelen dan Franstaligen.

Maar ook omdat de partijen en politici dan kleur moeten bekennen en hun bekwaamheid moeten tonen als bestuurder.

Binnen de Waalse en Brusselse regeringen zal men het niet pikken dat Vlamingen worden gelijk gesteld aan Walen en Brusselaars.
En helemaal niet dat Vlaamse partijen stemmen kunnen winnen in Wallonië.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 21:26   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Omdat dan elke stem evenveel waard is en er dus meer Vlamingen als verkozenen zullen zetelen dan Franstaligen.

Maar ook omdat de partijen en politici dan kleur moeten bekennen en hun bekwaamheid moeten tonen als bestuurder.

Binnen de Waalse en Brusselse regeringen zal men het niet pikken dat Vlamingen worden gelijk gesteld aan Walen en Brusselaars.
En helemaal niet dat Vlaamse partijen stemmen kunnen winnen in Wallonië.
O natuurlijk. Dat ik daar niet op kwam.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be