Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2007, 10:04   #1
Gayboy29
Banneling

Standaard Accent Interimkantoor vraagt intieme informatie!

Vandaag in de krant: Accent Interimkantoor vraagt ook informatie over de persoonlijke levenssfeer van een sollicitant zoals intiemiteit,klederdracht en sexuele voorkeur! Accent zegt dat het echter om bijkomende informatie zou gaan.

Als ik mij niet vergis is vragen stellen over de persoonlijke levenssfeer en zeker de geaardheid van een sollicitant een strafbaar feit!

Gaat accent Interim hierin te ver of mogen alle interimkatoren zomaar de intiemste kenmerken van een persoon vragen?
Gayboy29 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:10   #2
Gayboy29
Banneling

Standaard

do 20/12/07 - Wie solliciteert bij het uitzendbureau Accent moet zeer persoonlijke vragen beantwoorden, ook over seksualiteit. Dat meldt Het Nieuwsblad.

Wie aan de slag wil bij Accent, moet in de tweede sollicitatieronde een test afleggen waarin onder meer dieper ingegaan wordt op het intieme leven van de sollicitanten.

"Is lichamelijke beleving belangrijk?, houdt u van vaste bindingen?, bent u graag sexy gekleed?". Het zijn enkele van de vragen die de sollicitanten krijgen voorgeschoteld.

Volgens Accent zijn deze persoonlijke vragen niet doorslaggevend. "Een sollicitant wordt in de eerste plaats beoordeeld op basis van zijn kwaliteiten om de job goed te doen", zegt woordvoerder Lieven Bonamie.

"Daarnaast stellen we enkele vragen om te kijken hoe die persoon past in een bepaalde groep", vervolgt hij.

Volgens Bonamie gaat Accent daarmee niet in tegen de wet op de privcay. "De individuele antwoorden op de vragen zijn niet beschikbaar voor ons."

Federgon, de koepel van uitzendbureaus, reageert verbaasd. Een bedrijf mag alleen vragen stellen die van belang zijn voor de functie waarvoor iemand solliciteert. En dus géén vragen uit de persoonlijke levenssfeer.
Oud 20 december 2007, 10:22   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik mij niet vergis is vragen stellen over de persoonlijke levenssfeer en zeker de geaardheid van een sollicitant een strafbaar feit!
ha ja? ik dacht dat discrimineren op basis van sexualiteit niet mocht. Waar staat ergens dat vragen stellen niet mag?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:38   #4
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

gewoon eens vriendelijk lachen en niet op antwoorden. Zo doe ik dat. Heb me een tijdje terug ook nog eens ingeschreven bij een interim, die mij toen ook vrij snel heel fijn werk hebben aangeboden. Bij de inschrijving stonden ook enkele medische vragen plus je moest een appart blad tekenen waar je hun toestemming gaf om in je medische dossiers te mogen kijken. Ik heb toen eens vriendelijk gelachen, niets ingevuld en niets getekend.

Toen die vriendelijke dame van de interim mij vroeg of ik niet 'vergeten' was het blad te tekenen heb ik haar duidelijk gemaakt dat mijn medisch dossier persoonlijk is en dat de interim hier geen zaken mee heeft.

Zoals eerder aangegeven heeft dit geen invloed gehad, want ik was binnen de week voor hun aan't werk. Zo zie je maar.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:42   #5
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gayboy29 Bekijk bericht
Vandaag in de krant: Accent Interimkantoor vraagt ook informatie over de persoonlijke levenssfeer van een sollicitant zoals intiemiteit,klederdracht en sexuele voorkeur! Accent zegt dat het echter om bijkomende informatie zou gaan.

Gaat accent Interim hierin te ver of mogen alle interimkatoren zomaar de intiemste kenmerken van een persoon vragen?
Interimkantoren niet, maar de baas wel. De baas mag alles.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:49   #6
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat doe je dan met je adres, je telefoonnr. gehuwd ongehuwd, kinderen, allemaal persoonlijke zaken en levenssfeer, of wordt dat niet gevraagd, ik heb nl. geen ervaring met interiemkantoren.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:28   #7
Gayboy29
Banneling

Standaard

Het gaat voornamelijk over de vragen ivm Sexuele geaardheid en nu ook al medische gegevens lees ik net in de kranten...het gaat van kwaad naar erger
Oud 20 december 2007, 11:31   #8
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat voornamelijk over de vragen ivm Sexuele geaardheid en nu ook al medische gegevens lees ik net in de kranten...het gaat van kwaad naar erger
gewoon niet op antwoorden dus. Dat is uw recht.
Oud 20 december 2007, 11:35   #9
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
gewoon niet op antwoorden dus. Dat is uw recht.
Ik heb op een sollicitatie ook al eens dergelijke vragen gekregen, en dan i.p.v. te antwoorden gewoon vriendelijk gevraagd of het er iets toe deed...

Dan wisten ze nog niets van mijn privé-leven, maar wel dat ik me niet liet doen en toch vriendelijk bleef in dergelijke situaties. Het kan dus evengoed een test zijn over hoe assertief je bent
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:39   #10
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik heb op een sollicitatie ook al eens dergelijke vragen gekregen, en dan i.p.v. te antwoorden gewoon vriendelijk gevraagd of het er iets toe deed...

Dan wisten ze nog niets van mijn privé-leven, maar wel dat ik me niet liet doen en toch vriendelijk bleef in dergelijke situaties. Het kan dus evengoed een test zijn over hoe assertief je bent
voila se, de nagel op de kop geslagen
Oud 20 december 2007, 11:40   #11
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volgens de woordvoerder van Accent wordt het inderdaad ten zeerste op prijs gesteld als je weigert te antwoorden, net omdat je dan laat zien assertief te zijn.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:45   #12
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Wat doe je dan met je adres, je telefoonnr. gehuwd ongehuwd, kinderen, allemaal persoonlijke zaken en levenssfeer, of wordt dat niet gevraagd, ik heb nl. geen ervaring met interiemkantoren.
Adres, telefoonnr. burgerlijke staat... zijn geen beschermde gegevens. Het interimkantoor moet, net zoals elke werkgever, ook wel weten hoeveel personen je ten laste hebt (voor berekening van de voorheffing en zo).

Van medische gegevens weet ik het niet.

Vragen naar politieke overtuiging of seksuele geaardheid mag niet, of men mag je in ieder geval niet dwingen om er waarheidgetrouw op te antwoorden.

Als je een spaarrekening opent, vraagt men je tegenwoordig ook of je politiek actief bent. Geen idee waarom.
Oud 20 december 2007, 11:46   #13
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat zo is, is het toch wel een heel bedenkelijke manier om dit te testen hoor.
Oud 20 december 2007, 12:08   #14
Gayboy29
Banneling

Standaard

Als je weigert de vragen te beantwoorden ben je assertief?...kunnen ze ook anders bekijken: als je niet op de persoonlijke vragen een antwoord geeft "scheelt er iets aan je"...je kan het draaien hoe je wil.
Oud 20 december 2007, 12:22   #15
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Voor zover ik weet is een sollicitatiegesprek een rondje keigoed liegen, alles is gepermitteerd voor mijn part, ook niet antwoorden op privévragen dus.

Ik hou op dat gebied van de Amerikaanse aanpak. Daar is het; Je beweert dat je het kunt, éwel bewijs het, je krijgt zes maanden.

Er staat sowieso een proefperiode in je contract. Als ik de waarheid telkens had moeten zeggen dan was ik nu nog aan't prutsen.

Ik antwoord meestal met wat de brave man/vrouw wil horen, en hij betaalt mij daar dan voor.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 20 december 2007 om 12:23.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:31   #16
Gayboy29
Banneling

Standaard

Ok dus de vragen invullen en liegen.Ze kunnen je ook ontslaan achteraf als je gelogen hebt bij een sollicitatiegesprek/vragen via de computer.

Accent zegt dat het nodig is om te kunnen zien of een bepaalde persoon past in een groep medewerkers...dus een homo past niet bij een heterogroep of hoe moet ik dat zien?

het is ook al bewezen dat accent de traditionele waarden hoog in het vaandel draagt zoals gezin, man/vrouw etc.Ik heb dus een vermoeden dat accent een homofobe instelling is.
Oud 20 december 2007, 12:36   #17
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok dus de vragen invullen en liegen.Ze kunnen je ook ontslaan achteraf als je gelogen hebt bij een sollicitatiegesprek/vragen via de computer.
Zodra je je contract onbepaalde duur hebt (na de proefperiode) kunnen ze je daarvoor niet ontslaan, als het leugens betreft omtrent seksuele geaardheid, religie, of zo...
Als ze het toch proberen, dan overtreden ze de antidiscriminatiewet en kan je klacht tegen ze in dienen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 13:28   #18
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Men heeft mij bij een sollicitatiegesprek ook ooit zulke vragen gesteld . o.a. " Hoe staat u tegenover het West-Europese sociaal-economsch systeem , welke kranten leest u , hebt u homosexuele gevoelens ? " Op vraag 3 heb ik - naar waarheid - geantwoord : " Gisterenavond nog niet " .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 13:31   #19
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

'Ze' kunnen u te allen tijde ontslaan.
Hou dat vooral in uw achterhoofd.

De rest is bullshit.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 13:36   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
'Ze' kunnen u te allen tijde ontslaan.
Hou dat vooral in uw achterhoofd.

De rest is bullshit.
In België toch niet?
Enfin: 'ge moet een vergoeding betalen' telt voor mij niet als 'ten allen tijde kunnen'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be