Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2007, 19:51   #1
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard De mythe van de Vlaamse vergrijzing

DE KOSTEN VAN DE VERGRIJZING ZIJN IN VLAANDEREN LAGER DAN IN WALLONIE

Een op dit forum steeds vaker om zich heen grijpend waanbeeld dat vooral door Belgicisten wordt gehanteerd luidt dat Vlaanderen "blij" mag zijn dat het de miljardentransfers naar Wallonië mag geven, omdat de kosten van de vergrijzing voor Vlaanderen straks zo onbetaalbaar zullen zijn, dat we Wallonië nog hard nodig zullen hebben.

Om het op zijn C2C's te stellen: Het geriatrische Vlaanderen al onderhouden worden door het kwieke Wallonië.

Op deze site wordt deze hardnekkig in stand gehouden mythe, die me in steeds ergere mate begint te ergeren, echter op magistrale wijze ontkracht: http://www.doktersgildvanhelmont.be/...n/VERGRIJZ.pdf

Citaat:

De transfers in de Sociale Zekerheid blijven bestaan of nemen zelfs nog toe:
Mensen die erg gehecht zijn aan België of om andere redenen geen voorstander zijn van de splitsing van de Sociale Zekerheid tonen zich bezorgd om het lot van de Vlamingen en de vergrijzing die ons bedreigt en vinden juist daarin een reden om de Sociale Zekerheid niet te splitsen. Zo zegt de voorzitter van de SP.A dat Vlaanderen in de toekomst voor de
ziekteverzekering meer zal uitgeven dan Wallonië door de vergrijzing die Vlaanderen sterker treft dan Wallonië, en dat Vlaanderen bijgevolg zijn bevolking zou laten betalen voor een symbool-dossier. (dit is de politieke term voor problemen die men niet kan of niet wil oplossen). Mijnheer Vande Lanotte pleit zeer uitdrukkelijk voor het behoud van de solidariteit en voegt er aan toe: omdat deze straks, als gevolg van de vergrijzing, in het voordeel speelt van de Vlamingen. Meerdere Vlaamse politici delen deze bezorgdheid. Jammer dat deze bezorgde mensen hun goede bedoelingen niet onderbouwen met cijfers. Het probleem van de vergrijzing is complex maar de essentie is nochtans vrij makkelijk in cijfers te vatten.

De rechtschapen Vlaming die de fabelverhaaltjes van de Belgicistische leugenfabriek dus met gedegen bewijs-en cijfermateriaal wil ontkrachten en de negationist met de neus op de échte feiten wil drukken: gelieve deze link dan ook van nu af aan steevast onder de ogen van de leugenaars te schuiven! Het wordt hoogtijd dat de hopeloos verdwaalden hun anti-Vlaamse sentimenten en retoriek laten vallen en uit hun verdoving ontwaken. Alle beetjes helpen!

Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 14 december 2007 om 19:52.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2007, 20:04   #2
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Wie is't? Dirk of Filip?
Oud 14 december 2007, 20:21   #3
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Wie is't? Dirk of Filip?
Al was het dokter Lecompte, voor mij telt niet de boodschapper, maar de boodschap.

En die is duidelijk: de vernietiging van een hardnekkige mythe!
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Oud 14 december 2007, 20:44   #4
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

En waarom zou hetgeen dat op die website staat waarschijnlijker zijn dan hetgeen dat blijkt uit cijfers van de verschillende overheidsdiensten?

En uiteraard is het Aktiekomitee Vlaamse Sociale Zekerheid volledig onbevooroordeeld en betrouwbaar...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 14 december 2007 om 20:47.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2007, 21:22   #5
Marlientje
Banneling

Standaard

Men moet niet zo kappen op Waalse of Vlaamse werkmensen,gepensioneerden
en werklozen.
Heel de ziekte van het Belgische rotte systeem zit bij de overheidsdiensten zelf, honderen ambtenaren, corrupte huisartsen, corrupte experts,corrupte advocaten,politici,... die enorm veel geld verdienen via de sociale zekerheid.
Bijvoorbeeld : gehandicapten die niet krijegn waar ze recht op hebben,moeten procederen, corrupte rechters, experts van de rechtbank en heel dat circus er rond, sociale gevallen die nog meer in de ellende worden geschoven en waar ze zich nog meer op verrijken en dit is op grote schaal bezig. ( budgetbegeleiding, pro-deo systeem, psychiatrisch patienten die
worden opgeborgen, hun inkomsten die naar een corrupte bewindvoerder
gaan, de medische maffia die er mee draait, de rotzakken spelen elkaar rijk op grote schaal, armoede maakt sommigen rijk )...
Uit deze crisis zal er veel geld verdiend worden en zoals gewoonlijk, de zwakken gaan boeten... en jullie maar tegen elkaar laten opzetten, Walen tegen Vlamingen , autochtonen tegen allochtonen en de rijke elite, die lacht zich krom...
Marlientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2007, 21:24   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
en werklozen.
Heel de ziekte van het Belgische rotte systeem zit bij de overheidsdiensten zelf, honderen ambtenaren, corrupte huisartsen, corrupte experts,corrupte advocaten,politici,... die enorm veel geld verdienen via de sociale zekerheid.
Bijvoorbeeld : gehandicapten die niet krijegn waar ze recht op hebben,moeten procederen, corrupte rechters, experts van de rechtbank en heel dat circus er rond, sociale gevallen die nog meer in de ellende worden geschoven en waar ze zich nog meer op verrijken en dit is op grote schaal bezig. ( budgetbegeleiding, pro-deo systeem, psychiatrisch patienten die
gaan, de medische maffia die er mee draait, de rotzakken spelen elkaar rijk op grote schaal, armoede maakt sommigen rijk )...
Uit deze crisis zal er veel geld verdiend worden en zoals gewoonlijk, de zwakken gaan boeten... en jullie maar tegen elkaar laten opzetten, Walen tegen Vlamingen , autochtonen tegen allochtonen en de rijke elite, die lacht zich krom...
Inderdaad, de sociale zekerheid is opgezet om de klasseverschillen rustig in stand te houden.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2007, 22:32   #7
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Jamaar ik zit al dagen op het forum van le soir te verkondigen dat ze nu zelfs nog hun doppers niet kunnen betalen, hoe kunnen ze dan onze pensioenen betalen??

Allee, de Walen zijn voor een keer bezorgd over het pensioen van de Vlamingen en nu is het nog niet goed!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2007, 23:05   #8
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Om het op zijn C2C's te stellen: Het geriatrische Vlaanderen al onderhouden worden door het kwieke Wallonië.
Dude, dat heb ik nooit gezegd.

Ik heb 3 kleintjes gezegd:

1. Vlaanderen's bejaarde babyboomers zullen moeten aanvaarden dat zwarte negers hun pampers komen verversen, en het kleine groepje jonge blanke mensen dat hier tussen al die dementerende oudjes rondzombiet zal die zwarten ook moeten aanvaarden.

2. De solidariteit met Wallonië is een kwestie van menselijkheid: dat land werd vernietigd door de globalisering; de destructie van de zware nijverheid heeft een hele generatie armen gecreëerd, een probleem dat zich tot op vandaag doorzet door het bij sociologen welbekende fenomeen van de generatie-armoede.

De totale destructie van het sociale weefsel van een natie (de Waalse), maakt ge niet zomaar ongedaan op een paar decennia. Ge moet die mensen dus helpen. Ik zou ook blijzijn moesten de Walen ons helpen wanneer ons land vernietigd wordt.

Als Stalinist verdedig ik humanistische waarden en ben ik een voorstander van ruimhartigheid, rationaliteit en goede wil. Niet van parochialisme en laf egoïsme - dat is mij te klein.

3. Ten derde noteer ik dat Wallonië sterker economisch groeit dan Vlaanderen, en dat de ommekeer aan de gang is. Vlaanderen stagneert, Wallonië daagt, binnenkort staan we weer quitte. Onze solidariteit heeft dus geholpen - de feiten bewijzen het.

Om nu terzake te komen: de vergrijzing wordt in Vlaanderen wel degelijk een groot probleem, en Wallonië zal ons wel degelijk uit onze miserie helpen. Dat kan zelfs een econoom begrijpen.

Ik geloof niet in rechts-parochialistische huisdokters met een rekenmachien en een computer, en die dan nog een mening willen hebben ook.

Laatst gewijzigd door C2C : 14 december 2007 om 23:08.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2007, 23:12   #9
Marlientje
Banneling

Standaard

NO PROBLEMO

FILIP HEEFT HET ANTWOORD

Marlientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 09:06   #10
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Om nu terzake te komen: de vergrijzing wordt in Vlaanderen wel degelijk een groot probleem, en Wallonië zal ons wel degelijk uit onze miserie helpen. Dat kan zelfs een econoom begrijpen.
Het lijdt geen twijfel dat werkloze Walen en allochtonen straks onze Vlaamse oudjes uit hun miserie gaan helpen.
Oud 15 december 2007, 09:30   #11
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het lijdt geen twijfel dat werkloze Walen en allochtonen straks onze Vlaamse oudjes uit hun miserie gaan helpen.
zoals de fr ons vel zouden redden ivm kyoto...en een zucht later staan ze bij de federale regering te schooien, excuseer eisen, voor nog maar eens geld voor hun staal

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 december 2007 om 09:31.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 13:42   #12
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb 3 kleintjes gezegd:

1. Vlaanderen's bejaarde babyboomers zullen moeten aanvaarden dat zwarte negers hun pampers komen verversen, en het kleine groepje jonge blanke mensen dat hier tussen al die dementerende oudjes rondzombiet zal die zwarten ook moeten aanvaarden.

2. De solidariteit met Wallonië is een kwestie van menselijkheid: dat land werd vernietigd door de globalisering; de destructie van de zware nijverheid heeft een hele generatie armen gecreëerd, een probleem dat zich tot op vandaag doorzet door het bij sociologen welbekende fenomeen van de generatie-armoede.

De totale destructie van het sociale weefsel van een natie (de Waalse), maakt ge niet zomaar ongedaan op een paar decennia. Ge moet die mensen dus helpen. Ik zou ook blijzijn moesten de Walen ons helpen wanneer ons land vernietigd wordt.

Als Stalinist verdedig ik humanistische waarden en ben ik een voorstander van ruimhartigheid, rationaliteit en goede wil. Niet van parochialisme en laf egoïsme - dat is mij te klein.

3. Ten derde noteer ik dat Wallonië sterker economisch groeit dan Vlaanderen, en dat de ommekeer aan de gang is. Vlaanderen stagneert, Wallonië daagt, binnenkort staan we weer quitte. Onze solidariteit heeft dus geholpen - de feiten bewijzen het.

Ik geloof niet in rechts-parochialistische huisdokters met een rekenmachien en een computer, en die dan nog een mening willen hebben ook.
Inderdaad, de Waalse economie groeide in 2006 exact 0,1% meer dan de Vlaamse. Maar spijtig genoeg heeft men in Wallonië de economisch groei niet kunnen omzetten naar meer werkgelegenheid. Vlaanderen wel.
Dus ondanks het feit dat Wallonië een klein beetje sneller groeit, verkleint de werkloosheidskloof niet.
Bijgevolg dalen de transfers ook niet.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 15:57   #13
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inderdaad, de sociale zekerheid is opgezet om de klasseverschillen rustig in stand te houden.
Juist. Moet eens iets van Theodore Dalrymple lezen (als ge dat al niet gedaan hebt). Bijvoorbeeld leven aan de onderkant, het systeem dat de onderklasse in stand houdt. Interessante denkpistes mbt dit onderwerp.

Laatst gewijzigd door Nierika : 15 december 2007 om 16:11.
Oud 15 december 2007, 16:10   #14
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

De solidariteit met Wallonië is een kwestie van menselijkheid: dat land werd vernietigd door de globalisering; de destructie van de zware nijverheid heeft een hele generatie armen gecreëerd, een probleem dat zich tot op vandaag doorzet door het bij sociologen welbekende fenomeen van de generatie-armoede.
Ha, vriend C2C! Ge hebt vast nen scanner die overal uwe naam weet uit te filteren..
De grote industriëen in Wallonië zijn inderdaad ter ziele gegaan. Dat op het conto van de globalisering schuiven is té makkelijk.
Ten tijde van de Waalse industrieën kweekten de Vlamingen patatten en vlas. Waarom voor de teloorgegane textielindustrie en de massa kleinschalige keuterboerkes wel een alternatief werd gevonden, en voor de Waalse staalindustrie niet, is me een raadsel.

Innovatie, inspelen op een veranderende wereld, dat hoort allemaal bij de verantwoordelijkheid van de politici.

Waarom is het wel gegaan in het grauwe Oost-Duitsland, dat intussen in veel minder tijd, en met veel minder Westduits geld, erbovenop is getrokken?
Over dat laatste valt niet te redetwisten, dat staat of stond al in alle boekskes en gazetten. Daar kan de rooie internationale niet meer omheen fietsen. Ge moet het dus ook weten. Ergens, diep vanbinnen in uzelf, weet ge dat dat waar is.

Waaraan ligt dus dat rampzalige Waalse economisch beleid?

Ik werp geen steen naar de Waalse man met de klak, laat dat duidelijk wezen.

Ik blijf erbij dat de Waalse politici verantwoordelijk zijn voor deze situatie. Niet door incompetentie, want verdorie, ge moet het maar kunnen: Er decennialang niks van bakken en het land toch nog in zo'n ijzeren greep kunnen houden dat je aan de macht blijft. Neen, competent in hun wanbeleid zijn ze wel.
Het probleem ligt hem in het feit dat ze door massale ambtenarij (ook op federaal vlak waar zelfs een Reynders op ongrondwettelijke wijze veel te veel Franstaligen op vooral hoge posities binnen zijn administratie an financiënen posteerde), kwistige werkloosheidsuitkeringen en weinig controles een keisvee hebben gecreëerd dat totaal afhankelijk is van hen.

Dat kun je binnen het huidige Belgische federaal model, dat ervoor zorgt dat tekorten steevast vanuit Brussel of Vlaanderen worden bijgepast, niet oplossen.

Oud 15 december 2007, 16:12   #15
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ge gaat me toch niet vertellen dat ge nog altijd gelooft in de man van je avatar hé C2C? Serieus!

Oud 15 december 2007, 16:25   #16
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

der zijn veel oudere mensen, en dan ? hoe ze langer aan het werk en er is al veel opgelost.

in bepaalde sectoren gaan ze op hun vijftig met pensioen, wel schaf dat af, enkel de zware beroepen kan pre-pensioen blijven bestaan.

en ja, smijt die walen en vreemdelingen buiten, en er is ook al een serieuze financiele aderlating minder, allee, 2 eigenlijk.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 18:37   #17
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
der zijn veel oudere mensen, en dan ? hoe ze langer aan het werk en er is al veel opgelost.

in bepaalde sectoren gaan ze op hun vijftig met pensioen, wel schaf dat af, enkel de zware beroepen kan pre-pensioen blijven bestaan.

en ja, smijt die walen en vreemdelingen buiten, en er is ook al een serieuze financiele aderlating minder, allee, 2 eigenlijk.
Pffffff...Nu eens serieus,gelooft ge zelf dat dit nu DE oplossing gaat zijn?

En indien wel,kunt ge dat dan eens in grote lijnen uiteenzetten hoe dat te realiseren valt?
Ik stel me daar iets bij voor,bv. een allochtoon van zijn job smijten als ge ne witten hebt gevonden die dat wilt doen en als de allochtoon uitgerangeerd is hem op de vlieger zetten ofzo?

Kan je de praktische uitvoering van uw theorie even toelichten?

En langer werken?Ik ben al effe bezig,doe volcontinu en ik hoop met iedere vezel in mijn lijf dat ik niet tot mijn 65ste moet werken want dan zal er nie veel tijd resten om van mijn pensioentje te genieten...M.a.w. wie gaat bepalen wat een "zwaar beroep" is?
Sickboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 19:03   #18
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
en werklozen.

Normaal lees ik over de buikoprispingen van nationaal socialisten heen maar dit is toch weer een giller van formaat..
A/ De ziekte zit bij het Belgische systeem: akkoord...afschaffen dus dat Belgische systeem
B/ De rechters zijn corrupt...behalve in het monddood maken van de oppositie.
C/ Zieken moeten niet meer bewijzen dat ze ziek zijn. Dit is één van de redenen waarom walen veel meer ziek zijn dan Vlamingen. (Ofwel beweer je dat walen fysisch inferieur zijn en ben je een racist ofwel is hun systeem veel permisiever)

Nu on topic: ik ben er van overtuigd dat in Vlaanderen de vergrijzing wél meer zal toeslaan dan in Wallonië. Echter: gisteren stond in alle kranten dat de pensioenen van Wallonië van 5% tot 8% hoger liggen dan in Vlaanderen.
En als dat niet genoeg is dan gaan we met zijn allen 1 maand langer werken tot ons penisoen.

Probleem opgelost.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 15 december 2007 om 19:03.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2007, 21:16   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Juist. Moet eens iets van Theodore Dalrymple lezen (als ge dat al niet gedaan hebt). Bijvoorbeeld leven aan de onderkant, het systeem dat de onderklasse in stand houdt. Interessante denkpistes mbt dit onderwerp.
Zowel zijn Leven aan de onderkant als zijn Drugs hebben een vaste waarde op m'n boekenplank.

lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 08:17   #20
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zowel zijn Leven aan de onderkant als zijn Drugs hebben een vaste waarde op m'n boekenplank.
en die bedraagt ?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be