Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Heeft u ooit een niet-Westers land bezocht?
Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Afrikaans land bezocht 12 25,53%
Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Latijns-Amerikaans land bezocht 2 4,26%
Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Aziatisch land bezocht 7 14,89%
Ik beschouw mezelf als "links" en heb een Afrikaans land bezocht 5 10,64%
Ik beschouw mezelf als "links" en heb een Latijns-Amerikaans land bezocht 2 4,26%
Ik beschouw mezelf als "links" en heb een Aziatisch land bezocht 3 6,38%
Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb nog nooit een niet-Westers land bezocht 10 21,28%
Ik beschouw mezelf als "links" en heb nog nooit een niet-Westers land bezocht 6 12,77%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2007, 17:49   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Heeft u ooit een niet-Westers land bezocht?

Heeft u ooit een niet-Westers land bezocht? En zoja, hoe heeft dat uw politieke of maatschappelijke visie beïnvloed?

Enkele vooronderstellingen voor de poll:
1. Niet-Westers betekent hier een land buiten de OESO - in Azië (zonder China), Latijns-Amerika of Sub-Sahara Afrika; Rusland en de voormalige Sovjet-Republieken laten we buiten beschouwing.
2. "Bezoeken" betekent langer dan twee weken aanwezig zijn in dat land en niet enkel op de stranden ervan liggen zonnebaden.
3. De poll peilt grofweg naar uw politieke voorkeur.
4. Indien u al meer dan één zo'n land op verschillende continenten hebt bezocht, duidt dan uw ervaring in dat continent aan dat uw visie op politiek en samenleven het sterkst heeft beïnvloed (had meerkeuzepoll moeten zijn, maar te laat).

Daarna kunnen we rustig discussiëren over hoe reizen naar niet-Westerse landen iemands visie op de wereld, de politiek en de maatschappij al dan niet kan beïnvloeden.

Deze poll wordt in "Binnenland" geplaatst, omdat de voortschrijdende parochialisering van de binnenlandse politiek toch vooral te maken heeft met de teloorgang van een brede visie op de wereld.

Laatst gewijzigd door C2C : 24 december 2007 om 17:53.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:16   #2
Banneling

Standaard

Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Afrikaans land bezocht : Sint-Joost-ten Noode, Elsene, Kuregem, Molenbeek, Borgerocco,...
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:21   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

nee ik ben arm en heb daar geen geld voor,was je vergeten in je peiling hé C2C
Oud 24 december 2007, 18:26   #4
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Afrikaans land bezocht : Sint-Joost-ten Noode, Elsene, Kuregem, Molenbeek, Borgerocco,...
Allé, zover ben ik nog nie geweest.
Eens gaan boeken voor de paasvacantie, ja ge moet erop tijd bij zijn tegenwoordig.
Is da ver vliegen vanuit Limburg of vliegt ge rapper buiten daar als ge er zijt??
Oud 24 december 2007, 18:28   #5
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:29   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Zou diene zijn peilingen nu nooit zelf beu worden
Oud 24 december 2007, 18:29   #7
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

"Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Afrikaans land bezocht". Volgende keer toch proberen het in meerkeuze te gieten C2C want "Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Aziatisch land bezocht " is ook van toepassing op mij.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:31   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Rusland en de voormalige Sovjet-Republieken laten we buiten beschouwing.
Waarom?

Citaat:
"Bezoeken" betekent langer dan twee weken aanwezig zijn in dat land
Waarom?

Citaat:
Deze poll wordt in "Binnenland" geplaatst, omdat de voortschrijdende parochialisering van de binnenlandse politiek toch vooral te maken heeft met de teloorgang van een brede visie op de wereld.
Waarom denk jij dat er een parochialisering gaande is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 24 december 2007 om 18:32.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:34   #9
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
"Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Afrikaans land bezocht". Volgende keer toch proberen het in meerkeuze te gieten C2C want "Ik beschouw mezelf als "rechts" en heb een Aziatisch land bezocht " is ook van toepassing op mij.
of wat dacht je van 'helemaal geen poll meer' ?
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:36   #10
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Wat als je zowel een Aziatisch, Afrikaans en Zuid-Amerikaans land bezocht hebt?
Ja het is soms moeilijk te kiezen maar die mogelijkheid heb je niet???
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:46   #11
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

eum, ik zie mijzelf in het centrum, ik heb tunesie, marokko en turkije bezocht.

De wereld is niet opgedeeld in links en rechts, C2C.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:48   #12
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

ah, ik ben nog nooit langer dan 2 weken op reis geweest. Dat lost mijn probleem dus op
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 18:50   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik beschouw mezelf als "rechts" en ben dit jaar 23 dagen gaan rondtrekken met de rugzak in India. Vorig jaar ben ik 22 dagen hetzelfde gaan doen in Latijns-Amerika, nl. Guatemala en Honduras.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
4. Indien u al meer dan één zo'n land op verschillende continenten hebt bezocht, duidt dan uw ervaring in dat continent aan dat uw visie op politiek en samenleven het sterkst heeft beïnvloed (had meerkeuzepoll moeten zijn, maar te laat).
Dat was India dan toch. De levensstijl daar was compleet anders dan hier en de nadruk ligt er ook op totaal andere waarden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 20:11   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Heeft u ooit een niet-Westers land bezocht? En zoja, hoe heeft dat uw politieke of maatschappelijke visie beïnvloed?

Enkele vooronderstellingen voor de poll:
1. Niet-Westers betekent hier een land buiten de OESO - in Azië (zonder China), Latijns-Amerika of Sub-Sahara Afrika; Rusland en de voormalige Sovjet-Republieken laten we buiten beschouwing.
2. "Bezoeken" betekent langer dan twee weken aanwezig zijn in dat land en niet enkel op de stranden ervan liggen zonnebaden.
3. De poll peilt grofweg naar uw politieke voorkeur.

Daarna kunnen we rustig discussiëren over hoe reizen naar niet-Westerse landen iemands visie op de wereld, de politiek en de maatschappij al dan niet kan beïnvloeden.

Ik ben nog jong, maar volgend jaar ga ik naar Turkije hoor. Ik heb niets xenofoobs.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 20:25   #15
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Links, Marocco, Tunesië, Egypte, Turkije, Egypte, Israel, Palestina, Mexico, en niet als strandtoerist, steeds individueel, telkens minimum 3 weken (behalve Israel/Palestina: 2 weken voor de twee)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 20:27   #16
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een centrum rechtse gematigd liberale Vlaams-nationalist, met een partijvoorkeur voor de N-VA. Ik heb uitvoerige ervaring met leven en reizen in het buitenland; mijn vader is expat voor een multinational, en ik heb in zijn kielzog een 20tal landen in Afrika en Azië bezocht. Daarnaast heb ik zelf 4 jaar in het buitenland gewoond; 2 jaar in Afrika, en 2 jaar in India.

Vooral mijn reizen naar het midden oosten (Libanon en Syrië) hebben op mij grote indruk gemaakt en mijn visie op de conflicten en samenlevingen aldaar grondig beïnvloed. Vroeger beschouwde ik de landen ginder als anti-westerse islamistische monolieten waar de godsdienst de maatschappij volledig in haar greep had, en waar de traditie de ontplooiing van het individu volledig in de weg stond. Ik had weinig kennis over de landen ginder en moest grotendeels afgaan op het beeld dat door westerse media wordt verspreid.
Ik was verbaasd een verscheiden samenleving aan te treffen, met ontwikkelde dynamische jonge mensen, die druk bezig zijn met hun eigen leven op te bouwen, en te weinig tijd en interesse hadden om zich bezig te houden met geopolitieke conflicten, the clash of civilizations, of dergelijke. Ook de mate van vrijheid die mensen genoten was veel groter dan ik verwacht had. Wel werd mij duidelijk dat waarden binnen de samenleving ginder veel belangrijker werden gevonden; de familie is er nooit weg te cijferen, en mensen worden geacht om zaken als gastvrijheid en omgangsvormen te respecteren.
Het Midden-Oosten conflict en religieuze tegenstellingen zijn echter nooit ver af; afhankelijk van de godsdienst van de wijk zie je overal plakkaten met de ayatollah, Nasrallah, Yassir Arafat, of zelfs Saddam. Al heb je het gevoel dat de meeste mensen gedwongen worden met deze regieuze groeperingen en autoritaire overheden te leven. Ook zijn de mensen weinig dogmatisch en altijd tot discussie bereid, één ding waar de iedereen het echter over eens is, is de onrechtvaardigheid van de situatie in Palestina, al tref je weinig blinde haat tov de Joden aan.

Ik was in het voorjaar van ’06 in zuid-Libanon, en bezocht er de Israëlische al-Khiam gevangenis, die toen gerund werd door hezbollah als een soort toeristische attractie. Hoewel ik zeer kritisch stond tov de informatie die mij verstrekt werd door Hezbollah, vertrok ik toch met een gewijzigde opvatting over Hezbollah. Ik zei nog tegen mijn Moeder dat het gewoon een ideologische verzetsorganisatie was, die erin geslaagd was de vreemde bezetter van haar land te verdrijven, en nu herleid was tot folklore. Ik had zelfs een vlag gekocht. Achteraf gezien was dit naïef, maar voor een westerling zijn dergelijke onderhuidse fenomenen moeilijk in te schatten.
Ook de crisis van ’06 maakte ik van dichtbij mee. Ik was in op rondreis Syrië op het moment toen de Israëlische soldaten ontvoerd werden. De meeste Arabieren rond ons dachten niet veel van de situatie, maar wij hadden meteen de ernst ervan begrepen. Toen na een aantal dagen afwachten bleek dat het conflict wel eens zou kunnen gaan escaleren leek het ons wijselijk terug te keren naar Beirut om onze spullen op te halen en vervolgens naar Europa terug te keren. Eenmaal onze spullen gehaald waren besloten we toch nog even in Libanon te blijven om de situatie af te wachten. In ons hotelletje in Byblos was er weinig van het conflict te merken, maar we volgden uiteraard het conflict op de voet op CNN, en we zijn wel een aantal keer naar Beirut afgereisd. Wat ik daar gezien en gehoord heb zal ik nooit vergeten. Ik kende Beirut als een levendige, prachtige stad waar de sfeer steeds ontspannen was, maar nu hing er een akelige, onaangename sfeer. Telkens er een bom insloeg (luid te horen en te voelen), zag je de ontreddering en angst op de gezichten van de mensen, mannen, vrouwen, kinderen. Hoewel wij duidelijk nooit gevaar liepen, straalde de paniek van ons gezicht, en de mensen ginder vonden nog de goedheid in hun hart om ons gerust te stellen en te troosten. Ik ben mij ervan bewust dat er zich in Israël (op beperktere schaal) gelijkaardige taferelen moeten hebben afgespeeld, maar toch moet ik zeggen dat Israels imago van westerse democratie een flinke deuk bij mij heeft gekregen toen ik zag hoe ze deze miljoenenstad terroriseerden. Uitendelijk hebben we in Lataquia in Syrie de veerboot naar Mercin in turkije genomen, om daar vervolgens een Vlucht naar Brussel te nemen.

Na de crisis ben ik nog één keer teruggekeerd (mijn ouders zijn inmiddels verhuisd). Over heel Beirut waren talloze viaducten en bruggen waarvan het strategische nut nihil was herleid tot puin, ook de viaduct die Beirut verbond met haar hinterland, een prestigeproject dat gebouwd was om de verzoening te beklemtonen was niet enkel onbruikbaar gemaakt, maar structureel onherstelbaar beschadigd. Een gevoel van onmacht overviel mij telkens ik de gevolgen van Israël’s collectieve bestraffing van Libanon zag. De bevolking aldaar was echter strijdvaardig en vastberaden om de stad terug in haar volle glorie te herstellen, zoals ze al zo vaak had moeten doen.
Op een dag had een zakenpartner van mijn vader een sightseeing trip voor ons gepland. Tot onze verbazing reed de bus naar het zuiden, op de duur zelfs voorbij Sidon naar het uiterste zuiden waar ik een jaar voordien was. Daar waar de hezbollah troepen voordien niet zichtbaar aanwezig waren was er nu een enorme VN troepenmacht aanwezig, vooral geconcentreerd bij het grenshek met Israël. Al snel bleek de enorme verwoesting van de gevechten ginder, links en rechts kapotgebombardeerde huizen, en werkelijk overal kogelgaten. In Bint Jbeil, waar de gevechten het hevigst waren geweest, lag zowat de helft van de gebouwen tegen de grond. Hoewel ik mij ervan bewust ben dat Hezbollah bij de Sjiitische bevolking van Zuid-Libanon grote aanhang geniet, kreeg ik opnieuw het gevoel dat deze mensen het slachtoffer waren geweest van religieuze groeperingen, onderhuidse buitenlandse belangen, en de medogenloosheid die Israel wel vaker vertoont bij conflicten met haar arabische buren.

Het laatste deel is een beetje off topic maar het leek mij interessant om dit gelijk ook te vertellen.

Laatst gewijzigd door Public energy : 24 december 2007 om 20:35.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 20:30   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik ben mezelf.

Zuid-Afrika
, Gambia, Egypte, Turkije, Rusland, Cuba.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 20:30   #18
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Heb nog altijd het genoegen niet gehad, voorlopig bleef het altijd binnen Europa.

Ik hoop volgend jaar, als ik het helemaal rond krijg, mijn stage te kunnen gaan doen in India. Drie maanden om er de plaatselijke cultuur wat te leren kennen en eens kijken hoe men omgaat met de natuur in andere culturen. Maar voor we zo ver zijn, zal er nog veel water door de Maas vloeien.
Oud 24 december 2007, 20:50   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

@ Public energy,
Jij zag het resultaat van de beschieting van Libanon, ik moest jaren vroeger de schuilkelder in, in een kibboetz te N van K'mone, omdat we beschoten werden vanuit Libanon, of was het vanuit Syrië? Wie kan het zeggen, die Golanhoogte ligt daar zo dreigend en dichtbij...

Als je beschoten wordt met mortieren (of waren het rockets?), krijg je wel erg veel zin om terug te schieten, om gelijk wat te doen om die schutters te doen stoppen.
Er zou daar volgens de legende 2000 jaar geleden in die streek ene geweest zijn die zijn andere wang aanbood, ik zou dat dus niet gedaan hebben.

Ik ben wel eens meer in "conflictgebieden" geweest:
-in Egypte op een ogenblik dat de Muslimbrotherhood zeer actief was enoveral gewapende soldaten in de halls van de hotels waren,
-In zuid-Tunesië aan de Algerijnse grens als rugzaktoerist, op de plaats waar een goed half jaar later een bus Oostenrijkers voor maanden zou gekidnapt worden, (en waarnaar ik, naar ik later vernam, in feite enkel had mogen trekken met een toestemming van de provinciegoeverneur-ik had wel veel meer soldaten dan gebruikelijk gezien, met van die herkenbare Puchkarabijnen maar pffff)
-In Turkije, in een streek waar de opiumvelden bewaakt werden met oorlogsgeweren door mensen znder uniform.
-In Bosnië op het ogenblik dat er gemobiliseerd werd en de straten in enkele uren volliepen met zwaar bewapende mensen.
-In Z-Mexico, waar ik moest meeliften met het leger zei men me, omdat het zgn "niet veilig" was.

De ervaring in N Gallilea was toch anders, véél dreigender (als je ooit het idee krijgt dat de volgende inslag wel eens voor jou zou kunnen zijn voelt het toch heel anders dan wat wapengekletter hier en daar of aan puin geschoten gebouwen zoals ik ze in Palestina zag.)

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 december 2007 om 21:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 21:00   #20
Gargamel
Banneling

Standaard

Ik stem niet rechts of links.
Ben zoals iedereen een mens,die tracht van er het beste van te maken.

Helaas kan men hetzelfde niet zeggen van de kelers.

Wat ik verplicht stem gaat jullie trouwens niet aan.Men kan me dikwijls zien onder pro VB.Het is mijn recht van roots,gezin en eigendom te verdedigen,al was het maar door een stem,tegen iets wat "trekt" op een mens.

De koning kan me de kont kussen alsook het vaderland.

Goed zo ?

Laatst gewijzigd door Gargamel : 24 december 2007 om 21:04.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be