![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Artikel Gazet Van Antwerpen:
http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/...D-26554F877D36} Kennelijk zit men in Antwerpen met serieuze problemen qua onruststokende jongeren die wat te diep in het glas hebben gekeken. Ik vermoed dat het gaat om heel wat middelbare scholieren die hun after examen -stress op een verkeerde manier proberen weg te werken door 'binge drinking' (en een kerstmarkt die meer lijkt op een openlucht zuippartij is daar natuurlijk een goede gelegenheid voor, we zijn immers allemaal jong geweest). Het loopt echter serieus uit de hand (citaat uit artikel): ''Sinds de opening van de kerstmarkt is het al iedere avond prijs geweest. Bezoekers kijken te diep in het glas en vallen mensen lastig, plegen vandalisme of gaan met elkaar op de vuist. Als de politie wil tussenkomen, delen zij in de klappen. Ook hoofdcommissaris Serge Muyters heeft al een tik gekregen", stelt politiewoordvoerder Sven Lommaert.'' De 'presidentiële' burgemeester Patrick Janssens trekt nu resoluut de kaart van de reprerssie en de zero-tolerance, wat ik op zich geen slechte tactiek vind, alleen vraag ik mij af waarom hij dit uitgerekend op dit evenement moet toepassen en tal van andere 'incidenten' tijdens het jaar ongemoeid laat. Verder stel ik mij ook nog vragen bij het nut van de maatregel (en misschien het tegenovergestelde effect) om sterke drank aan minderjarigen te verbieden en de kerstmarkt vroeger te sluiten, dit om de volgende redenen: 1. Het verbieden van sterke drank aan minderjarigen kan juist de populariteit van jenever, breezers, vodka, etc. doen toenemen. Het is immers stoer dategene tot je te nemen wat strikt genomen verboden is. Dat de politie persoonlijk controleert, verhoogt nog het 'spanningselement'. 2. Jongeren zullen hun 'booze' laten aankopen door oudere jongeren of als ze er zelf ouder uitzien, zullen ze door de mazen van het net glippen. 3. In plaats van op de kerstmarkt zelf zullen jongeren zich reeds bij iemand thuis gaan indrinken of ze zullen hun drank in de omliggende nachtwinkels gaan aanschaffen, waar de controle - zoals publiek bekend - nagenoeg nihil is. 4. Het geeft veel extra werk en stress aan de kraampjeshouders om na te gaan wie al dan niet meerderjarig/minderjarig is. Als je een rij van dertig dorstigen voor je hebt staan en je moet allemaal hun paske vragen, dan is dat heel wat extra tijd en energie. 5. Bovendien kunnen we gewagen over een halfslachtige maatregel: sterke drank mag niet, bier en wijn nog wel. Neem van mij aan, een jongere die vijf duvels drinkt (= een soort bier) is verder weg dan iemand die vijf breezers drinkt (wat natuurlijk ook al te veel is). Men loopt dus het risico dat jongeren zich op 'legitieme' wijze vol bier en wijn kappen, wat kan leiden tot even destructieve 'resultaten'. 6. Voor alle bezoekers: iedereen wordt gestraft doordat de kerstmarkt om middernacht i.p.v. om 1.00 u in het weekend sluit. Dit zorgt voor de deftige feestgangers voor een fameuze sfeerbreker, voor de kraamhouders zorgt dit voor mogelijk inkomensverlies. 7. Kortere openingstijden en snellere sluitingstijden kunnen mogelijk voor een 'Engels' effect zorgen, waarmee ik bedoel dat mensen en jongeren specifiek meer alchohol op een korte tijd zullen naar binnen zwelgen om het sluitingsuur vooraf te gaan. Hiermee vergelijk ik met Engeland, waar tot voor kort het sluitingsuur van 23.00 u gold en iedereen dat laatste halfuur nog vier grote pinten tot zich nam, om dan ladderzat en lawaaierig van de pub naar huis (?) terug te keren, met alle vandalisme en nachtlawaai onderweg tot gevolg. Zou de Stad Antwerpen naar volgend jaar - alle mogelijke nadelen van deze politiek in acht genomen - toe dus niet beter nadenken over volgende twee zaken: 1. Niet alle bezoekers en specifiek minderjarige jongeren over dezelfde kam te scheren. 80 % van de jongeren die de kerstmarkt bezoeken, gedragen zich normaal, behoorlijk, 'volwassen' en serieus. De relschoppers bevinden zich duidelijk in goed visueel te onbderscheiden groepjes jongeren, zij gaan na verloop van tijd keet schoppen. Viseer die en neem daar repressie-maatregelen tegen. Laat de rest van de jongeren (de overgrote meerderheid) gewoon het eindejaar in stijl vieren. 2. Er moet eens worden nagedacht over de 'invulling' van de kerstmarkt. Ik heb met verschillende kerstmarkten al wat ervaring en wanneer ik naar Aken, Keulen, Dortmund, Essen, Maastricht, Valkenburg, etc. ga merk ik dat het veel grotere evenementen zijn, er is ook veel drank en eten, maar dit zijn niet de enige kramen die er zijn. Er worden ook heel veel gebruiksvoorwerpen aan de man gebracht. Eten en drinken is een leuke bijkomstigheid. Hier echter is de kerstmarkt gelijk aan één potentieel openlucht-zuipfestijn des winters. Niet te verwonderen dan ook dat sommige jongeren die zich niet goed kunnen begrenzen na 'enkele' glaasjes door het lint gaan. Fixeer u niet enkel op de verbruikers, maar ook op het aanbod ! Het zou handig zijn volgend jaar een quotum op te leggen i.v.m. het percentage kramen die alcoholhoudende dranken verkopen. De markt moet meer divers in aanbod worden en niet degraderen (zolas nu) tot een grote jenever- en glühweinmarkt. Er is dus nog wel degelijk wat werk aan de winkel (of beter gezegd markt) naar volgend jaar toe. Laatst gewijzigd door freespirit : 20 december 2007 om 00:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Maar dan ga je toch gewoon papa halen eh.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zolang volwassen over alcohol doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is (in tegenstelling tot andere drugs (die ook wel gebruikt worden maar minder)) gaat dat volgens mij allemaal niet veel helpen.
Gisteren nog Koppen gezien met 14-jarigen comadrinkers ('t waren wel allemaal Hollanders.) Ivm inrichting van kerstmarken, er staat ook veel rommel voor de vrouwen ze ![]() Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 20 december 2007 om 00:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Minder rommel voor de vrouwen zetten, dan hebben de venten minder tijd om zich te bezatten.
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Kennelijk is die jeugd op zoek naar ontsnapping aan de dagelijkse sleur. Wat had "free"spirit in gedachte als substituut?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Dagelijkse sleur is zo overrated. Ik heb mijn secundair nooit als sleur ervaren. Na de examens hadden wij bijna drie weken kerstverlof en in de zomer twee volledige maanden. Geen enkele reden tot klagen.
Als werkmens is het wel wat anders: stress, lastige bazen, weinig vakantie ... maar ook hier is dramatiseren (of meteen naar de fles grijpen) niet nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is ook wel een feit dat Antwerpen, dit in tegenstelling tot Gent of Leuven, geen specifiek echte studenten-, scholieren- en/of jongerenuitgaansbuurt met dito bars en clubs heeft en dat bijgevolg feestende jongeren (vooral het geval in A'pen einde december en einde juni, na de schoolexamens) zich wel moeten vermengen in mainstream evenmenten als kerstmarkten en allerhande 'toeristenactiviteiten'. In specifieke studentensteden wordt de uitgaanscultuur van hedendaagse jongeren meer gekanaliseerd. Ik zie, wanneer ik in Gent ben (vb. Overpoortstraat en omgeving), elke weekavond in het studentenuitgaansleven 'uitspattingen' waar men in Antwerpen steen en been over zou klagen. Alleen wordt het daar meer 'getolereerd' omdat het echt om gedrag tussen jongeren / scholieren / studenten onderling gaat. Hiermee wil ik uiteraard onder geen beding baldadig gedrag van Antwerpse jongeren op de kerstmarkt goedpraten, ik pleit nogmaals voor een harde maar tegelijk ook gerichte aanpak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Rudy : 20 december 2007 om 09:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De regel is nochtans: 16 jaar voor lichte alcohol, met name bier en wijnen (wat natuurlijk betwistbaar is wat daar allemaal onder moet vallen). 18 jaar voor sterke dranken (waarbij ook alcopops worden gerekend). Maar zoals voor vele zaken blijven zulke wetten in België dode letter, we vegen er ons kl**** aan ! Ik vraag mij ook af of het een gewenst effect zou hebben zulke wetgeving activerend te gaan toepassen (de USA in het achterhoofd, waar de 'drinking age' 21 jaar is, maar waar ik de meeste zatte jongeren op straat tot nu toe ben tegengekomen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Maatregel schiet volledig zijn doel voorbij.
Ik stond in december ook enkele dagen met een "jeneverkraam" (voor een vereniging) op een kerstmarkt in de Provincie Antwerpen. We gaven geen sterke drank aan -18jarigen of aan personen die de indruk gaven reeds dronken te zijn.. MAAR : jongeren liepen massaal rond met flessen sterke drank (niet de onnozele chocolade jenever van 17 ° die wij verkochten, maar echt sterke drank) gekocht bij de diverse lokale nachtwinkels. Bovendien staan er verschillende automaten op publieke plaatsen (bv station) waar iedereen zonder controle blikjes van 33cl bier kan kopen. Mbt de suggestie om de kraampjes te verplichten om ook andere producten aan te bieden : andere producten verkopen gewoon niet op de kerstmarkt, mensen willen vnl eten en drinken. Ik heb met verschillende andere standhouders gesproken, enkel diegenen die eten en drinken aanboden geraakten uit de kosten. In ons provinciestadje betaal je 755 € aan de stad om 3 week-ends op de kerstmarkt te mogen staan. Kraampjes die kledij, juwelen, handtassen, houten speelgoed, feestartikelen, decoratie, ... verkopen, hebben wel veel "kijkers" maar weinig "kopers". In ons provinciestadje was er geen enkel van deze kraampjes dat op 3 week-ends het standgeld van 755 € had terugverdiend, enkel de "eten en drinken" kraampjes kwamen uit de kosten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Beter dan een wettelijke minimumleeftijd in te voeren, kunnen jongeren het best vanuit de opvoedingssituatie een duidelijk kader meekrijgen i.v.m. het omgaan met alcohol, verslaving en misbruik. De reportage van 'Koppen' eergisteren van dronken jonge tieners legde - terecht -enkele pijnpunten bloot. Er werd ook in vermeld dat men niet kan leren drinken en dat de minimumleeftijd tot alcoholconsumptie tot 18 jaar moeten worden opgetrokken. Dit is echter in de realiteit weinig haalbaar. Ik vraag mij overigens af waarom men bijvoorbeeld ouders zou moeten culpabiliseren die hun kind van pakweg 14 jaar een glas wijn laten drinken in het weekend bij het eten, dit is juist leren omgaan met alcohol en hoort bij de opvoeding (bij ons in de omgeving is het overigens de gewoonte dat kinderen hun eerste glas wijn - 1 uiteraard - krijgen bij hun plechtige communie of ander evenement op die leeftijd).
Ik zie wat ik zie, uit mijn eigen (nog recente) studententijd heb ik gemerkt dat jongeren die van thuis uit leerden omgaan met alcohol minder over de schreef gaan wanneer ze worden losgelaten (in het studentenuitgaansleven) dan jongeren die in hun alcoholgebruik tot hun 18 jaar door hun ouders / omgeving aan banden zijn gelegd. Het is vooral die laatste groep die verantwoordelijk is voor de uitspattingen op TD's en cantussen en bijgevolg het cliché van de 'zatte ambetante student' in stand houdt. Laatst gewijzigd door freespirit : 20 december 2007 om 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik ben het volledig eens dat men jongeren thuis zou moeten "wapenen" tegen mogelijke verslavingen door alcohol. Niet door hen een verbod op te leggen, maar door hen op een verantwoorde manier te leren omgaan met alcohol. Mijn kinderen mochten reeds op zeer jonge leeftijd (lager onderwijs) bij speciale gebeurtenissen "eens nippen" van een glaasje wijn. En eens in het middelbaar mochten ze gerust een glaasje wijn of bier drinken bij een speciale maaltijd of feest. Ik herinner met nog zeer goed een familiefeest in het poepchique restaurant Stella d'Italia in Pastrengo (toen 2 sterren in de Michelin). Een arrogante kelner leek ons feestje te willen verstoren, tot hij vroeg wie de wijn zou voorproeven. Ik wees toen onmiddellijk mijn toen 5 jarig zoontje aan, die (zoals hij het thuis reeds gezien had) wat met het glas ronddraaide, even rook, een slokje proefde en vol overtuiging zijn "das wel goe". Ik moest het niet in het italiaans vertalen, de kelner had het zo ook wel door ... Nu zitten mijn 3 kinderen in het hoger onderwijs (2 op kot), en geen enkel van mijn kinderen gebruikt veel alcohol. Af en toe een glaasje bij een speciale gelegenheid, maar meestal verkiezen ze water ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie weinig studenten die als een eenzaat zich te pletter zuipen. Veel hangt af van je "vriendenkring", of je die vrienden nu kiest of ze toevallig ontmoet. En wees er maar zeker van dat heel wat zuipschuiten best wel eens voorbeeldige ouders kunnen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarbij, alcohol drinken is nog altijd geen criminele daad. Het plegen van gewelddaden voortkomende uit alcoholmisbruik is dit wel. Ik ben hierbij overigens van mening dat bij personen bij wie zich zulke agressie manifesteert,er al een potentiële agressor in die individuen aanwezig was. Alcohol lokt sluimerende agressie uit, maar creëert het niet ! Bij de meeste jongeren die alcohol drinken komt er dus geen geweld aan te pas, zij kunnen wel eens (goed) ziek zijn van de drank, maar that's it. Tenzij men natuurlijk met exuberante hoeveelheden begint en men van comazuipen kan gewagen. In de meeste gevallen hoort alcoholdrinken echter bij de 'experimenterende' puber, dit zonder grote gevolgen voor zijn verdere leven. Eens een keer zat zijn is geen schande. Komaan zeg, we zijn toch allemaal (ooit eens) jong geweest! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Alcohol is wel even schadelijk voor een ontwikkelend mens als andere drugs die wel verboden zijn (zelfs voor volwassenen.)
|
![]() |
![]() |