![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ook onder een goudstandaard zijn monetaire manipulaties door de overheid, en waanzinnige oorlogen mogelijk. Dat heeft de geschiedenis ruimschoots aangetoond.
![]() |
#202 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
WOI, WOII, zelfs het verlaten van de nep goudstandaard van de VS in 71 was een direct gevolg van hun exploderende militaire budgetten. Het is vrij eenvoudig. Als men de reële kost van oorlog door taxatie moet laten betalen is de weerstand ertegen veel veel groter. Ik ben benieuwd naar uw voorbeelden van lange en bloedige conflicten die gevoerd werden onder een goudstandaard. Overigens vind ik het hoogst merkwaardig hoe mensen die het monetair systeem begrijpen dit een goede zaak kunnen vinden? Hebt u dan geen enkel zelfrespect dat u bereid bent om de waarde van uw spaargeld en inkomen compleet af te laten hangen van de beslissingen van politici en een paar centrale bankiers? Waarom zou iemand met een greintje zelfrespect dat aanvaarden? Of haalt u persoonlijk voordeel uit het systeem? Van een savatage kan ik het begrijpen, die werkt nu eenmaal in de sector en zijn broodwinning hangt er dus vanaf. Maar van u?
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 9 februari 2013 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Banneling
|
![]() Heb dat even in een handig schema gegoten, goudwaarde x 10.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() What does Russia know that is motivating their purchase of gold? What does China know that is motivating their intend to be the world largest owner of gold? What is behind the downside manipulation to separate you from your gold by scaring the hell out of you and you out of your positions?
This occurred in the 70s. It is nothing new. What is new is you. The answer is very simple. Gold is not valued at $42 as the US Treasury would have you believe. The majority of the BRICs are going to mark to market valuation of their gold. That will put a necklace of gold on their currencies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |||
|
![]() Citaat:
Zolang de regering/koning/keizer bepaald wat geld is, dan kan die dat manipuleren. Citaat:
Citaat:
De waarde van geld wordt bepaald door wat je er mee kan kopen. Zelfs goud is waardeloos als er niks te koop is. Bij de Incas had goud bijvoorbeeld een gebruikswaarde, als materiaal voor kunstvoorwerpen, maar dat was alles. Mijn inkomen hangt niet af van een munt, en is niet aan de invloed van centrale bankiers onderhevig. Mijn inkomen hang af van de waarde van mijn arbeid. Als morgen de munt in waarde halveert dan vraag ik gewoon twee keer zoveel. Dat is vervelend, maar niet bedreigend. Veel spaargeld heb ik niet. Ik kies er voor om mijn vermogen gewoon te stoppen in dingen die effectief een gebruikswaarde hebben. Grond bijvoorbeeld. Veel beter dan goud. Nu, sommige landen bezondigen zich een stuk minder aan monetaire advonturen dan anderen. Ik woon niet voor niets in Zwitserland.
![]() |
![]() |
#206 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu heeft R00ttt het echter niet over het zo grijze verleden. Het was een tijd toen soldaten niet gevoed of betaald hoefden te worden: daarvoor was er de buit. In de koran is voor de mohammedanen zelfs ten eeuwigen dage geregeld dat het zo hoort, maar voor degenen die niet in de zevende eeuw zijn blijven hangen, denk ik wel dat oorlogen inmiddels, zoals je zelf eigenlijk ook zegt, door inflatie betaald moeten worden.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het moet angstaanjagend zijn, als je bondgenoten in wezen zeggen: "Wij hebben geen vertrouwen meer in je. Geef ons goud terug.
De impact van de repatriëring van het Duitse goud op de dollar draait eigenlijk om één onbeantwoorde vraag: waarom duurt het zeven jaar om die overdracht te voltooien? De populaire verklaring is dat de Fed zich al lang ontdaan heeft van de goudvoorraad in naam van andere landen, of als onderpand verstrekt heeft aan een groot aantal verschillende kredietverstrekkers, of opnieuw heeft beleend. Als dat zo is, dan heeft Duitsland waarschijnlijk beleefdheidshalve gevraagd om een zevenjarige tijdlijn, zodat de Fed zijn gezicht kan redden, en om te voorkomen dat andere deposanten hun eigen goud terug eisen – met andere woorden om een 'run' op de Fed te vermijden. http://www.edelmetaal-info.nl/2013/0...ort/#more-6353 |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gimme a Fed run please!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw eerste zin is dat echter maar gedeeltelijk. Ten eerste zijn goud- en zilver op natuurlijke wijze geselecteerd door de vrije markt als beste geld in het verleden. Een hoop andere zaken zijn ook als geld gebruikt (schelpen, zout, tabak enz) maar geleidelijk aan zijn goud- en zilver dominant geworden. Dit was - in tegenstelling tot bij fiat geld - een natuurlijk proces. Om wat meer over geld te weten zou ik u echt volgend boekje aanraden. http://mises.org/money.asp Een tweede enorm belangrijk iets is natuurlijk dat - inderdaad manipulatie van een goud (of andere) commodity standaard door een overheid is ook mogelijk door een overheid, maar wel heel veel moeilijker. De bevolking heeft dit veel sneller door dan bij puur fiat geld. Dus nee ik vind een door de overheid gecontroleerde commodity standaard zelf niet perfect want die kan en zal ook gemanipuleerd worden, maar het wordt alleszins wel een pak moeilijker dan bij fiat geld. Citaat:
Dat de VS zijn oorlogen nog aan zijn eigen bevolking verkocht zou krijgen als die hun taxen zouden zien verdubbelen om die te betalen? Citaat:
I.e. fiat geld heeft inherent geen enkele waarde, het heeft zijn waarde enkel en alleen te danken aan de wetten én aan een onterechte vorm van residueel vertrouwen die er nog in zit omdat het ooit wel degelijk door een commodity gebackt werd. Ga de geschiedenis van geld maar na en dan ziet u in waar het bedrog zit. Oorspronkelijk was de dollar simpelweg het equivalent dan de Thaler. Een zilvermunt die 400 jaar lang zijn waarde behield. Alle papiergeld werd gedefinieerd als een equivalent voor een bepaald gewicht in edel-metaal en met de belofte dat je kon converteren wanneer je wou. Dan nog heeft het generaties geduurd eer men de bevolking voldoende geindoctrineerd had om die link helemaal te laten vallen. Nu zodra dat klein beetje residueel vertrouwen dat er nog (onterecht) inzit helemaal wegvalt is het simpelweg waardeloos. En in mijn ogen is dat een onvermijdelijk iets. Ik denk echter dat u zich misrekent in het gemak waarmee u denkt uw inkomen te kunnen gaan kunnen aanpassen aan een sterke inflatie. Ik weet niet wat u precies doet, maar zelfs als u het persoonlijk effectief kan moet u toch ook beseffen dat het overgrote deel van de bevolking dit niet zal kunnen? Inflatie is iets waar typisch enkel degenen die als eerste aan het nieuwe geld aankunnen van kunnen profiteren. In casu is dat voornamelijk de financiële sector en de overheid. De rest van de bevolking ziet echter zwarte sneeuw. Wie het van zijn spaarcenten moet hebben (gepensioneerden bvb) of zijn inkomen niet aan inflatie kan aanpassen is helemaal de pineut. Citaat:
En dat meen ik serieus. Ik zou willen dat de rest van de wereld meer op zwitserland leek qua bestuur en democratie alleszins.
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 12 februari 2013 om 23:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goud of iets toch iets anders?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
|
![]() The Yuan moet volledig vrij converteerbaar zijn wil ze een "reserve currency" worden. Daar wil de Chinese overheid zelf momenteel nog niet aan...
![]() |
#213 | |||||||
|
![]() Citaat:
Een van de problemen met een fulls reserve goudstandaard is dat het een dure manier is om geld te produceren. David Friedman bijvoorbeeld stelt: Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar goud heeft ook geen inherente waarde. Inherente waarde bestaat niet. Dat zou jij ook moeten weten. Beeld je in dat we beiden op een onbewoond eiland gedropt worden. Jij met een ton goud, ik met een goed gevulde gereedschapskist. Wie van ons is het rijkst? Citaat:
Citaat:
In België bestaat er automatische indexatie, maar ook in landen waar dat niet bestaat is het heel normaal dat lonen de levensduurte volgen. Het aanpassen van lonen aan deflatie daarentegen is een stuk lastiger. En dat is een reëel probleem als je een goudstandaard hebt. Citaat:
Je moet gewoon niet zo dom zijn om geld als meer dan een ruilmiddel te zien. Geld als langetermijn waardeopslag is niet slim. Je kan beter aandelen, vastgoed en dergelijke kopen.
![]() |
![]() |
#214 |
|
![]() Daar kunnen verschillende redenen achter zitten. Logistiek is dit een hele operatie, en mogelijk hebben ze in Duitsland op dit moment niet eens een plek om het allemaal veilig op te slaan.
![]() |
#215 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat je krijgt bij een constante geldhoeveelheid en een stijgende productie zijn dalende prijzen. Nu wordt daar altijd over gedaan alsof dat een ramp zou zijn, maar ik zie die logica absoluut niet. Kijk naar computers. Dat kost nog een fractie van wat dat tien jaar geleden koste. Is dat een ramp? Nee dat is een zegen. Fractionair bankieren daarentegen is niets anders dan valsmunterij. I.e. ik ben de bank u leent bij mij 100.000 eur om een huis te kopen. In realiteit creëer ik daarvan 90.000 eur uit het niets. Indien u mij kan terugbetalen (met interest) win ik. Indien u mij niet kan terugbetalen win ik ook want dan krijg ik dat huis dat u als onderpand gaf. I.e. het is de nummer 1 oorzaak van een compleet opgeblazen financiële sector die generatie na generatie steeds meer van de échte assets van de economie op frauduleuze wijze in handen heeft gekregen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien gaat u ervan uit dat ondernemers allemaal die inflatie kunnen doorrekenen. De geschiedenis bewijst dat dit vaak helemaal niet lukt, want inflatie treed erg ongelijk op. En lonen hoeven an sich niet aangepast te worden bij deflatie. Wat van tel is is de reële koopkracht. Dat vereist weliswaar een mentaliteitsswitch bij veel mensen die gewend zijn aan een jaarlijkse nominale stijging van hun salaris (zij het dan vaak gepaard gaand met een reële koopkrachtsdaling). Maar dat is niet meer dan optisch bedrog.. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#216 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() geld is schuld..dus hoe kan goud dan geld zijn ?
wealth reserve asset is appropriate |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Het is om die reden dat David Friedman bijvoorbeeld betoogt dat in een vrije geldmarkt fractioneel bankieren de regel zal zijn. Er zijn hier ook historische voorbeelden van. Overigens, als de geldhoeveelheid gelijke tred houdt met de groei van de productiviteit van de economie, dan neemt de koopkracht van het geld niet af. Citaat:
Als we de prijs van een computer uitdrukken in functie van wat je moet opgeven om die computer te verwerven, dan is die goedkoper geworden. Zelfs in Zimbabwe. Echter deflatie betekent dat het prijskaartje inderdaad een kleiner cijfertje draagt, maar dat het product hierom niet goedkoper is. En dat heeft een hoop gevolgen. Bijvoorbeeld moedigt deflatie mensen aan om op hun geld te blijven zitten. Dat is slecht voor de economie. En deflatie zou ook moeten betekenen dat lonen dalen, en dat blijkt in de praktijk enkel maar via massale werkloosheid te kunnen. Zie maar wat er in Spanje gebeurt... Citaat:
Citaat:
En dus zitten we met een ongerijmdheid... Citaat:
Citaat:
Citaat:
De geschiedenis leert ons juist wel dat lonen zich wel degelijk aan inflatie aanpassen. Niet altijd even vlot. Maar uiteindelijk doen ze het wel. Citaat:
Citaat:
Waarde sla ik op in grond, gebouwen, aandelen van bedrijven. Niet in geld.
![]() |
![]() |
#219 |
|
![]() Je snapt het.
![]() |
#220 |
Banneling
|
![]() |
![]() |