![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#22781 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Misschien moet je eens nadenken wat dat is, ethische overwegingen. Je bent blijkbaar zo blind dat in ethische debatten je direct meeloopt in de conservatief/progressief opdeling. Maakt het aantal weken zwangerschap voor jou niets uit? Zou je ook abortus toelaten op 8 maanden, als dat zou kunnen? Dat zijn nu net ethische overwegingen, NADENKEN over iets, en niet als een KIEKEN ZONDER KOP kijken in welk "kamp" iemand zit, en wat dat "kamp" juist zegt. Nog eens, ik ben voor het mogelijk maken van abortus en euthanasie, maar niet zomaar onder alle omstandigheden. Citaat:
enz.
![]() |
![]() |
#22782 | |
|
![]() Citaat:
Terug naar Catalonië: PSOE heeft haar discours wat verzacht, ze hopen dat ERC dan zal toehappen (op zijn minst de investiduur steunen). https://www.lavanguardia.com/politic...-cataluna.html en Sanchez belooft belangrijke sociale ministerportefeuilles aan Podemos kopstukken. https://www.lavanguardia.com/politic...vestidura.html
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 17 november 2019 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22783 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22784 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het is niet omdat jij net als onze Schoof graag slogans hanteert dat die daarom enige substantie hebben. PP is de facto volkomen vergelijkbaar met de oude CVP bij ons. Het groteske gezever dat zij fascisten zijn slaagt op niets. De wereld is niet beginnen draaien op 29 december 1978 met de nieuwe grondwet. Een groot deel van de politici had een verleden in het oude regime, aangezien er niets anders was. Daarom iedereen wegzetten in de hoek van de fascisten is grotesk. Nog veel grotesker is als dergelijke beweringen komen vanuit de mond van iemand die zelf bekent dat hij stemt voor het Blok, voor de fascisten dus. Citaat:
De wet was en is goed, maar zeker nog niet voltooid. Jarenlange praktijk toonde de loopholes en van daaruit is er een nieuw parlementair initiatief gekomen om de wet te verbeteren. De maatschappelijk regressieve club van het Blok, de tsjeven en jammer genoeg nu ook N-VA is hier op de kar gekropen van de tegenstanders, die vrouwen hun keuze willen beperken. Citaat:
De enige ethische afweging die telt is die van de keuzevrijheid van de vrouw die haar zwangerschap als problematisch ervaart. Laat men haar medisch toe om haar probleem aan te pakken volgens haar wens, of wil men dat verbieden vanuit een retrograde moraal. Het hoort bij het arsenaal van truken van de Pro-Life zeloten om dan in overdrijving te gaan, te verwijzen naar abortus op 8 maanden, en heel de reutemeteut waar Alexandra Coolen indertijd de Vlaamse scholen mee afdweilde. Citaat:
De mening van conservatieve katholieken is daarbij niet relevant. Citaat:
Laatst gewijzigd door Pandareus : 17 november 2019 om 16:46. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22785 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals verwacht dus : een krachteloze premier die behalve zijn eigen investituur ook elk parlementair initiatief zal moeten electoraal 'afkopen' bij de oppositie en nooit een eigen beleid zal kunnen voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22786 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals eveneens aangetoond, gaat de N-VA deze keer niet mee met het verhaal omdat niet voldaan werd aan een aantal voorwaarden. De recente verlenging werd nog niet afgetoetst en geëvalueerd door de ethische commissie. Nogal logisch dat je een recente verandering eerst aftoetst, vooraleer je nog eens een verandering aanbrengt. Uit niets blijkt dat de N-VA als partij op dezelfde lijn zit als bijvoorbeeld het Vlaams Belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit uw laatste zin leid ik af u blijkbaar voorstander bent van een algemene vrijheid waarbij de vrouw "volgens haar wens" op om het even welk tijdstip een einde kan maken aan de zwangerschap. Al was het één dag voor de geboorte. Ik denk dat u zelfs onder vrijzinnigen daar heel weinig voorstanders voor zult vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22788 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans is dat de logische consequentie. Als u stelt dat het enige criterium hier de vrijheid is van de vrouw, op welke gronden zou u dan een abortus kunnen beperken tot een bepaald aantal weken? De vraag kan zelfs gesteld worden waarom de vrouw vanuit diezelfde redenering ook onmiddellijk na de geboorte geen keuzevrijheid meer zou mogen hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22789 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22790 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22791 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die discussie heeft N-VA kamp gekozen voor de paleo-conservatieven van het Blok en CD&V. Alle andere partijen over de grenzen van links/rechts heen hadden wel oor naar de verzuchtingen die er vanuit de maatschappij kwamen en hebben hun job gedaan los van meerderheid versus oppositie spelletjes. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22792 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel trouwens vast dat u het beginsel "absolute keuzevrijheid van de vrouw" even vlug verlaat als u het hier geponeerd hebt. Nogal merkwaardig dat u nu komt aandraven met limieten die door de wetgever aangebracht mogen worden. Nog merkwaardiger is dat u dan partijen verwijt om bepaalde limieten te handhaven of slechts na grondig beraad die te wijzigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22793 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22794 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, het tegendeel heb ik al aangetoond. Ik kan er aan toevoegen: het N-VA schaart zich zeker niet in het kamp van het Vlaams Belang dat immers een inperking van de huidige wetgeving wil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22795 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal onwaar. De betrokken partijen volgen niet die zogezegde "verzuchtingen uit de maatschappij", maar halen weer oude standpunten boven. De SP.a is al vele jaren voorstander van een uitbreiding tot 20 weken. En de Open VLD begon al enkele jaren geleden te ijveren om het eindpunt te stellen bij 18 weken. Bij monde van Van Cauter liet men trouwens weten dat men het in stappen zou willen doen. Eerst 14 weken, daarna weer uitbreiden naar 20. Het zijn allemaal ideologisch ingenomen standpunten die weinig te maken met de vraag of er nu een verzuchting was vanuit "de" maatschappij of niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22796 | |||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Bovendien zou Sanchez zijn programma serieus moeten verloochenen om een coalitie met de PP te maken. Hun partijstandpunten zijn helemaal niet centrum, maar erg rechts. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De CVP trad voortdurend in coalities met andere partijen, zowel links (SP) als rechts (PVV). Daarom was de CVP (en dat is nog niet zoveel veranderd onder CD&V) een centrumpartij, altijd klaar om met links of rechts het politieke bed te delen. In Spanje zijn links en rechts veel uitgesprokener, een echte centrumpartij bestaat er niet. PP is gewoon rechts: zowel ethisch als economisch conservatief. Citaat:
Het is alsof de oud-minister van Binnenlandse Zaken van Hitler na de oorlog een partij opricht, wat bij de PP met Franco dus is gebeurd, dat is geen kleinigheidje. Citaat:
Citaat:
Ik denk voor mezelf, en ga niet af op zo'n domme etiketjes van 'de conservatieven', 'tante nonneke', enz. Jij bent gewoon niet in staat om zelf na te denken, je kunt alleen maar kijken naar welke partij het gezegd heeft, en van daaruit je standpunt in te nemen. Citaat:
![]() De vrijheid van de ene eindigt waar die van een andere begint. Ik ben voor abortus tot op een bepaald aantal weken, omdat ik een verschil maak tussen een foetus en een kind. Het probleem is echter, vanop welke leeftijd wordt het een kind? Een tweede zaak is dat jij doet alsof dat voor die vrouwen precies niets is. Ik heb ooit met een vrouw "Körperwelten" bezocht, waar die lichamen opgezet werden, toen we bij de zaal aankwamen waar de foetussen stonden, werd ze plots heel emotioneel. Ze legde uit dat ze jaren geleden een abortus had laten ondergaan, en zich daar nog altijd schuldig over voelde. Ik vraag mij af of voor die vrouwen met hun "ongewenste medische situatie" er ook voldoende psychologische opvang is, want uw simplistische kijk delen zij niet. Citaat:
Zulke zaken moeten goed overwogen worden. Het is niet omdat er ergens nog vrouwen zijn die nog later willen aborteren, dat je daar altijd moet op ingaan. Of gaat het om platvoers commerciële redenen van abortuscentra, die klanten naar Nederland zien verhuizen? Citaat:
Je kunt misschien ineens heel de zwangerschap als abortusperiode toelaten. Als je dat absurd vindt, dan moet je toegeven dat er ergens een moment is dat het te laat is om nog abortus uit te voeren. De ethische vraag is: vanaf welk punt is dat zo? Het domme vakjesdenken waar jij aan doet (kieken zonder kop denken heb ik het genoemd) getuigt niet van grote intelligentie, maar clandenken. Jij zit in de 'clan' van al die zichzelf progressief noemt, en dus moet elke wetgeving die nog verder qua aantal weken, goed zijn. Dat is simplisme van de bovenste plank. CD&V is toch geëvolueerd ten opzichte van ten tijde van die eerste abortuswet. Toen waren ze gewoon tegen, en wilden die wet tegenhouden. Maar nu zie je dat ze meedenken, en bepaalde wijzigingen goedkeuren. Citaat:
Citaat:
Anderzijds beweer je dat de enige afweging de keuzevrijheid van de vrouw is. Een ethisch probleem heb je nooit als er maar één soort afweging is. Het is precies omdat iedereen beseft dat op een bepaalde leeftijd je niet meer van een foetus spreekt, en dat die grens niet helemaal duidelijk is, dat er zich een ethisch probleem stelt. Citaat:
Het is toch raar dat datzelfde groepje dat zichzelf progressief noemt tegelijkertijd moord en brand schreeuwt als er foie gras geproduceerd wordt (want het gaat om levende wezens!), en tegelijk de termijn voor abortus en de voorwaarden voor euthanasie erg wil versoepelen. Let op, ditzelfde clubje vindt zich dan weer progressief omdat ze moslims idealiseert, terwijl die dan weer er totaal retrograde standpunten over vrouwen en homo's op nahouden. Hoe hypocriet kun je zijn... Citaat:
Het is echter de logica zelve, wie voor absolutie vrijheid van de vrouw pleit, heeft geen argument om te stoppen bij 20 weken, en kan ongebreideld doorgaan. Citaat:
Alleen, dat wordt al een pak moeilijker om te controleren dan als het om een ziekte gaat, die gepaard met een ondraaglijk lijden. Er kunnen op die manier moorden gebeuren, die zeer moeilijk op te sporen zijn, zeker als er een dokter meewerkt aan dat scenario. Bovendien, eigenlijk is dit geen euthanasie meer, maar geassisteerde zelfmoord. Nu, persoonlijk vind ik dat je mag beschikken over je eigen leven, maar in dit geval wil je wel zelfmoord, maar je zadelt wel een ander met jouw miserie op. Dat is anders dan iemand die zichzelf van het leven maakt, je belast een dokter met jouw wens om gedood te worden. Citaat:
Bovendien, ik ben niet katholiek, en ik beschouw mij op ethisch vlak zeker niet als conservatief. Mijn standpunt is altijd geweest om ZELF over die zaken na te denken, en niet in dat achterlijke hokjesdenken te vervallen waar jij aan lijdt, waar een standpunt niet meer beluisterd of geëvalueerd wordt, maar alleen gekeken wordt naar de (persoon van) de partij die het gebracht heeft. Citaat:
Met hokjesdenken raak je nergens. Leer voor jezelf denken.
![]() |
![]() |
#22797 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
mooie post gemuilkorfde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22798 | |
|
![]() Citaat:
Soms wil ik mensen echt eens doen nadenken, voorbij het hokjesdenken.
![]() |
![]() |
#22799 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als iemand in alle ernst afkomt met wikipedia om zijn politieke beweringen te 'staven' dan verdient dat alleen spot als antwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22800 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat als je objectief kijkt en vergelijkt met andere West-Europese landen, het overduidelijk is dat de PP extreem-rechts is, en vox vanzelfsprekend nog extremer.
Dat is niet onmiddellijk een verwijt naar hen. Het kan bijna niet anders dan dat de machthebbers ten tijde van Franco het spel bleven spelen na de dood van Franco, zoals ze dat gewoon waren voorheen. En sinds de dood van Franco, zijn ze amper geëvolueerd. En dat mankement (niet evolueren ...) is problematisch. Even problematisch als de houding van de meeste Oost-Europese landen die tot de EU toegetreden zijn, op sommige vlakken. Hoe spijtig dat ze in Spanje geen conclusies trekken uit de actuele toestand in Baskenland. Daar heeft de soep lang heel erg gekookt, maar kan ze nu toch gegeten worden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |