![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4501 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
55 over als ze zich terugtrekken. Je kan niet zeggen dat dat het einde van Podemos is....als hij daardoor aan de macht komt. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 maart 2016 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4502 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zou bovendien ook een strategische blunder zijn die het einde van Spanje als staat zullen bespoedigen. Degenen die in Catalonië nog voorstanders waren van een onderhandelde afscheiding (een groot deel van CSQEP) zullen zich dan bij de coalitie van Junts pel Si en CUP aansluiten, wat het draagvlak voor onafhankelijkheid zal vergroten. En dat betekent dat bij de volgende Spaanse verkiezingen Podemos totaal van de kaart wordt geveegd in de rest van Spanje. Iglesias pleegt kortom politieke zelfmoord als hij dat zou doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4503 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De polls geven geen verschuivingen bij nieuwe verkiezingen. Of loop je al vijf jaar vooruit naar de volgende? Het zijn niet allemaal separtisten noch linksen die in aanmerking komen voor het steunen van een linkse coalitie hé Je hebt ook PNV en anderen die de PP niet willen steunen maar een alternatief wel. Een meerderheid is voor een eerste Minister ook niet strikt noodzakelijk. Wat ik bijgeleerd heb is dat de steun voor een investidura het belangrijkste is. En dat Spanje vier vijf minderheidsregeringen gekend heeft. Aznar, bijvoorbeeld. Daar hebben ze dan wel een traditie in. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 maart 2016 om 13:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4504 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uiteraard kijk ik al vijf jaar vooruit, want dat is zo ongeveer het tijdperk waarin een nieuwe Catalaanse staat van start kan gegaan zijn (en ene Arnaldo Otegi de Lehendakari van Baskenland zou kunnen zijn). Iets waar Iglesias zich ongetwijfeld zeer goed bewust van is.
Het referendum opgeven zou hij dus vandaag misschien nog kunnen doen als hij steun krijgt van die paar niet-linkse en niet-soevereinistische regionale partijen die dan overblijven. PNV bijvoorbeeld. Maar hij weet ook zeer goed dat zonder de belofte van dat referendum zijn Podemos-regering geen enkele vat meer zal hebben op Catalonië. Plus, voor PNV komt er nog bij dat er ook in Baskenland een referendum zal komen, zeker met een vernieuwde linkse Abertzale. PNV gaat dan moeten kiezen tussen meeregeren in Madrid en in de eigen thuisbasis afgemaakt worden, of Artur Mas achterna gaan en noodgedwongen meestappen in het Baskisch referendum. In het eerste scenario kan Iglesias misschien zijn gezicht nog redden op korte termijn, maar hij zal een zeer onstabiele regering hebben die valt van zodra PNV in Baskenland valt. En ja, het gaat om steun voor de investituur, maar daar zit dus ook hetzelfde probleem. Van wie gaat Iglesias die steun krijgen? PNV die de volgende Baskische verkiezingen dan niet meer overleeft? Mijn twee centen: niemand kan hier toegeven. Dus gaan we naar volgende verkiezingen, die hetzelfde resultaat zullen opleveren, en daardoor zit Spanje voor enkele jaren in crisis. En over vijf jaar - daar waar ik naar uitkijk - zijn de Baskische en Catalaanse republieken op de rails gezet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4505 |
Banneling
|
![]() Ik dacht al de dag na de verkiezingen een dat er nieuwe verkiezingen zouden komen die niets gaan veranderen, behalve meer druk voor compromissen en tolerantie over links. Het Spaanse volk spreidde de kaarten voor een linkse coalitie die ze blijkbaar niet kunnen opbrengen.
Voor Catalonië ligt het ook niet direct in het verschiet inderdaad. De Spaanse unionisten-leiders vergissen zich tactisch, ze missen het democrtaische lef van een Cameron. De separatisten van Catalonië zijn politiek onverantwoorde avonturiers als ze willen mikken op een onafhankelijkheid uitgeroepen over een totaal gepolariseerde bevolking met in het beste geval een paar procentpunten winst. (Waar ik overigens niet in geloof). Baskenland volg ik niet van zo dichtbij. Maar waarom zouden die hun referendum krijgen en Catalonië niet? Otegi verdeelt meer dan hij verbindt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4506 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4507 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De steun voor onafhankelijkheid of op zijn minst een verregaande autonomie is in Catalonië wel degelijk groot. Waar men het niet over eens is, is de optie van eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring. Dat was de hoofdreden waarom Catalunya Si Que Es Pot is ontstaan: een links kartel rond de groenen van organisaties die de harde lijn van CUP en ERC niet volgen en een onderhandeld referendum willen. Podemos speelt in Catalonië trouwens maar een bijrolletje. Als blijkt dat Madrid geen referendum meer zal toelaten, dan komt Si Que Es Pot in een serieuze crisis, want het onderhandelde referendum was juist een bestaansreden. Zeker een derde van het groene kartel is ook voorstander van onafhankelijkheid; SQEP-activisten waren ook aanwezig op de grote Via Lliure van 11 september en Ada Colau heeft zelf gezegd in het officieuze referendum si-si gestemd te hebben. Hoe je het ook draait of keert, als Iglesias zijn kar draait en het referendum opgeeft om een regering te steunen waarin zijn Podemos-formule sowieso maar weinig te betekenen zal hebben, dan is hij zijn Catalaanse aanhang kwijt aan CUP en ERC. Of aan het restant van SQEP dat dan toch voor de onafhankelijkheid zal kiezen. Hij versterkt met andere woorden juist de onafhankelijkheidsbeweging. Idem trouwens in Baskenland. Otegi verdeelt inderdaad, dat is zijn functie: de unionisten en vooral de tsjeven dwingen van uit de kast te komen. Geen rondjes draaien meer, maar voluit kiezen: voor of tegen een referendum. Hij maakt grote kans om de Baskische president te worden en dat referendum af te dwingen. Eens zien wat de PNV dan gaat doen, dat bij monde van Ibarretxe al meermaals zelf een referendum heeft voorgesteld. Denkt u echt dat de PNV bereid is zelfmoord te plegen om een anti-Baskische unitaire regering te steunen in Madrid, met de hete adem van Arnaldo Otegi in hun nek? De keuze voor Iglesias is loodzwaar: ja aan referenda in Baskenland en Catalonië en dus de oppositie in Madrid, of nee aan die referenda en dus de laatste regering van een eengemaakt Spanje leiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4508 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4509 |
Banneling
|
![]() Gewone investituur-meerderheid.
Hetzij met ad hoc steun of hetzij met onthouding. Dat is in Spanje geen probleem blijkbaar. Voor ons (voor mij, tot voor kort) onvoorstelbaar. Ik zei het toch al, ze hebben het al een aantal keer gedaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4510 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is daar inderdaad perfect mogelijk, of hoe rekbaar het begrip democratie is.
Maar dat is uiteindelijk ook maar de technische invulling van een principiële vraag, die net dezelfde blijft: is Iglesias bereid om voor het vormen van regeringen, op welke manier ook, belangrijke toegevingen te doen die hem en zijn partij tot dezelfde ééndagsvlieg als Syriza zal reduceren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4511 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tsipras bleek wel een come back boy, hoeveel verkiezingen won hij weeral op onwaarschijnlijke manier op een rij? Hopelijk blijkt Pablo even pragmatisch... Ondertussen genoot ik er wel van hoe hij vanop het spreekgestoelte van de Cortes magistraal oude corrupte PSOE baronnen en dinosaurussen in de grond boorde. Speedy Gonzales en zo. Nu spreekt hij van "coalitie van de kus". Politiek kent soms grappige wendingen. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 maart 2016 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4512 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Podemos 69 Meerderheid 176 Laatst gewijzigd door eno2 : 14 maart 2016 om 18:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4514 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog even en Podemos heeft niks meer te willen kiezen.
Hasta seis encuestas coinciden en que Podemos pierde fuelle tras la investidura En de C's gaan er steeds meer op vooruit. ![]() Ciudadanos sigue subiendo tras la investidura fallida y superar?*a a Podemos en unas elecciones PP y Ciudadanos estar?*an muy cerca de la mayor?*a, según una encuesta de Sondaxe
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4515 |
Banneling
|
![]() De polls in de vorige verkiezingen gaven Ciudadanos de helft zetels teveel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4516 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4517 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik weet niet wat je wil zeggen, maar de sabotagepogingen vanwege Madrid zijn wel aan het mislukken. Het verboden verklaarde Catalaanse ministerie van buitenlandse zaken draait gewoon verder, en de vele gemeenten die hun steun aan het onafhankelijkheidsprogramma hebben gegeven en nu daarvoor vervolgd worden steken ook hun middenvinger op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4518 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Links zal ook in Spanje niet onder de budgettaire EU -constraints uit kunnen. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 16 maart 2016 om 14:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4519 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]()
![]() |
#4520 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het wordt nog eens tijd om op de tweespalt te wijzen:
enerzijds: Brexit. Hoe slecht zal dat niet zijn voor de wereldeconomie ? Zelfs Obama zou er voor naar de UK komen .... anderzijds: maar als een regio zich zou ontwikkelen tot een land, zoals Catalonië, Schotland, Vlaanderen .... dan speelt dat niet mee. Dat moet gedreigd worden dat ze er automatisch uit gezwierd worden. Voor Turkije staat de toegangsdeur op een kier; Voor Vlaanderen staat de uitgangsdeur al wagenwijd open ... .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |