Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2016, 21:07   #4581
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
De beste manier om buitenlandse bedrijven die nog niet vertrokken zijn, ook weg te jagen.
U gelooft uw eigen onzin? Welk bedrijf zal er wegtrekken omwille van tweetalige menu's?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2016, 21:08   #4582
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Komaan, waar zijn ze dan mee bezig..
Ik begrijp 't, in Blg. is dat allemaal de normaalste zaak; verlichtingen, verbieden, beboeten, gasboete etc.
U vergist zich. In Québec is dat de normaalste zaak: daar moet een menu in het Frans en overtredingen kunnen je daar duur te staan komen.
Oud 28 april 2016, 21:12   #4583
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gelooft uw eigen onzin? Welk bedrijf zal er wegtrekken omwille van tweetalige menu's?
Waar staat dat, heb ik dat ergens geschreven? Dat dat is omwille van 2-talige menu's?

Bovendien zijn in de meeste horeca zaken in Cataluña aan de kust, de menu's wel 7 of 8-talig!
Niet enkel 2-talig.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2016, 21:14   #4584
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar staat dat, heb ik dat ergens geschreven? Dat dat is omwille van 2-talige menu's?
O ja, natuurlijk, deze draad gaat over de vennootschapsbelasting in België...
Oud 28 april 2016, 21:16   #4585
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O ja, natuurlijk, deze draad gaat over de vennootschapsbelasting in België...
Nee, over de "verplichting" & 't "beboeten"!

't Kleinste kind begrijpt dat, maar Jan wil weer metadiscussie. over iets wat hij niet begrepen heeft.

Daaag.
Oud 28 april 2016, 21:29   #4586
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, over de "verplichting" & 't "beboeten"!
Dan moet je in Québec zijn. Menu's moeten daar in het Frans zijn, net als de opschriften aan de winkels, horeca-zaken, enzovoort.
Oud 28 april 2016, 21:45   #4587
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Als Spanje geen federale regering meer kan vormen ,
zal Catalonië de facto onafhankelijk zijn .

Juist hetzelfde scenario,
als wat ons na de volgende federale verkiezingen te wachten staat.

Catalonië wijst ons de weg
BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA
Oud 29 april 2016, 10:23   #4588
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, en dat wil ik zelf ook.

Waar ik nu woon probe(e)r(d)en ze me telkens opnieuw aan te spreken in 't Engels en me 'n menu in 't Engels op te solferen, ik weigerde dat steevast.
Ondertussen kent men me al en wordt 't niet meer geprobeerd.

Maar je kan dat toch niet verplichten en beboeten, zeker niet in toeristische centra, aan de kust.

Ik begrijp 't, in Blg. is dat allemaal de normaalste zaak; verlichtingen, verbieden, beboeten, gasboete etc.
Zoals ik het begrepen heb, wordt men in Catalonië beboet, als men geen menu kan voorleggen die ook in het Catalaans geschreven is.
Mijn ervaring in Barcelona (en elders in Spanje, buiten Catalonië) in toeristische streken, zowel voor websites van toeristische aard als menu's in restauranten: niet alleen Castellaans maar ook Catalaans of Valenciaans (vb. Calp in plaats van Calpe, om het dorp aan te duiden), naast Engels, Duits, en soms zelfs Portugees en Frans.

Ik vind het aanvaardbaar, zelfs wenselijk, dat een restauranthouder in Oostende zou beboet worden als hij mij alleen maar een Franstalige kaart kan geven, en geen Nederlandstalige.
Idem dito voor een hotel dat zijn website ééntalig Frans zou houden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 10:26   #4589
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog iets: doet me denken aan destijds de Franstalige missen aan de Vlaamse kust.

TAK (of voorganger) ging daar naar toe en als de paster begon, bijvoorbeeld met het onze vader in het Frans, dan begonnen de flaminganten zeer luid hetzelfde te bidden maar in het Nederlands.
De paster legde dan klacht neer wegens zoiets als het verstoren van een eredienst ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 29 april 2016, 10:49   #4590
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zoals ik het begrepen heb, wordt men in Catalonië beboet, als men geen menu kan voorleggen die ook in het Catalaans geschreven is.
Mijn ervaring in Barcelona (en elders in Spanje, buiten Catalonië) in toeristische streken, zowel voor websites van toeristische aard als menu's in restauranten: niet alleen Castellaans maar ook Catalaans of Valenciaans (vb. Calp in plaats van Calpe, om het dorp aan te duiden), naast Engels, Duits, en soms zelfs Portugees en Frans.

Ik vind het aanvaardbaar, zelfs wenselijk, dat een restauranthouder in Oostende zou beboet worden als hij mij alleen maar een Franstalige kaart kan geven, en geen Nederlandstalige.
Idem dito voor een hotel dat zijn website ééntalig Frans zou houden.

.
Dat is ook mijn ervaring.
In de meeste horeca zaken in toeristische streken, aan de kust zijn er zelfs menu's in 7 tot 8 talen beschikbaar.
Ik vind 't meer dan normaal dat er menu('s) beschikbaar zijn in de landsta(a)l(en), maar niet aanvaardbaar dat daar boetes voor uitgeschreven worden.
Dat is belachelijk, zelfs voorbij belachelijk, en bovendien enkel om de torenhoge schuld, die btw sinds hun onafhankelijkheids-avontuurtje ver4dubbeld is, te proberen dempen.

Maar ik begrijp dat dat in Blg./Vl. al normaal & dagelijkse kost is, om voor elke scheet beboet te worden, vandaar de 'aanvaardbaarheid' er van.
Hier is dat nog niet zo 'ingeburgerd', de mensen moeten nog wat meer gehersenspoeld worden dat vrijheid 'n illusie is.
Oud 29 april 2016, 10:57   #4591
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook mijn ervaring.
In de meeste horeca zaken in toeristische streken, aan de kust zijn er zelfs menu's in 7 tot 8 talen beschikbaar.
Ik vind 't meer dan normaal dat er menu('s) beschikbaar zijn in de landsta(a)l(en), maar niet aanvaardbaar dat daar boetes voor uitgeschreven worden.
Dat is belachelijk, zelfs voorbij belachelijk, en bovendien enkel om de torenhoge schuld, die btw sinds hun onafhankelijkheids-avontuurtje ver4dubbeld is, te proberen dempen.

Maar ik begrijp dat dat in Blg./Vl. al normaal & dagelijkse kost is, om voor elke scheet beboet te worden, vandaar de 'aanvaardbaarheid' er van.
Hier is dat nog niet zo 'ingeburgerd', de mensen moeten nog wat meer gehersenspoeld worden dat vrijheid 'n illusie is.
Van mijn kant begreep ik dan weer niet dat Franco alle gebruik van het Catalaans verbood, met het strafwetboek in de hand.
En in die context begrijp jij de huidige Catalanen niet ?
Dat vind ik maar mager van jou.

Herinnering in de pers: dr. prof Pedro Brugada vertelde dat zijn Catalaanse ouders hem de Catalaanse versie van Pedro wilden noemen. Maar dat mocht niet. Ten gevolge daarvan draagt hij nu nog altijd op zijn officiële papieren een voornaam die zijn ouders niet verkozen voor hem.
Stel je voor dat je zoon Jan op zijn paspoort enkel Jean mag genoemd worden .... Piet Pierre, Maria Marie, Helena Hélène ...

Wij zitten met een taalstrijd; zij zitten ginder met een taaloorlog. Ginder wordt het openlijk vuil gespeeld; bij ons verdoken.

.

Oud 29 april 2016, 11:00   #4592
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Ik heb niet gezegd dat ik 't niet begrijp, maar wel dat ik 't belachelijk vind, onaanvaardbaar en jij vindt 't wel aanvaardbaar.

Gewoon 'n verschil van mening. Ik hoop toch dat d?*t (nog steeds) mag.
Oud 29 april 2016, 11:13   #4593
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat ik 't niet begrijp, maar wel dat ik 't belachelijk vind, onaanvaardbaar en jij vindt 't wel aanvaardbaar.

Gewoon 'n verschil van mening. Ik hoop toch dat d?*t (nog steeds) mag.
Tuurlijk gij !!!

.

Oud 29 april 2016, 11:49   #4594
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zouden we vinden van een buitenlandse bedrijfsleider die er iets tegen zou hebben dat de menu van een restaurant, waar ook ter wereld, niet ook (ook) beschikbaar zou zijn in de lokale taal ?

Ik vraag het jou.
Ik vraag het niet aan die directeur van die school in Ronse.

.
Van mij mag elk restaurant in catalonië een kaart hebben in spaans en catalaans. Een intelligente restaurant uitbater doet dat trouwens uit zichzelf al om louter commerciële redenen. Een nog intelligenter exemplaar doet er nog engels, frans en desnoods duits bij. Het gaat tenslotte om een toeristische regio.
Wat ik ook begrijp is dat de regio het sterk promoot. Al la limite gaat een 'verplichting' ook nog net door de deur maar als men voor zoiets mensen gaat opsporen en beboeten dan zijn we in de wereld van Kafka binnengestapt.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 11:56   #4595
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, en dat wil ik zelf ook.

Waar ik nu woon probe(e)r(d)en ze me telkens opnieuw aan te spreken in 't Engels en me 'n menu in 't Engels op te solferen, ik weigerde dat steevast.
Ondertussen kent men me al en wordt 't niet meer geprobeerd.

Maar je kan dat toch niet verplichten en beboeten, zeker niet in toeristische centra, aan de kust.

Volledig akkoord hiermee. Ironisch dat net diegenen die beweren dat ze in spanje verknecht worden nu zelf handelaars willen via financiële pesterij verknechten om de politieke agenda van een elite gedwongen uit te voeren. Kapo mentaliteit is dat.
Oud 29 april 2016, 11:57   #4596
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omwille van het beboeten, Jan...
Oud 29 april 2016, 12:32   #4597
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Van mij mag elk restaurant in catalonië een kaart hebben in spaans en catalaans. Een intelligente restaurant uitbater doet dat trouwens uit zichzelf al om louter commerciële redenen. Een nog intelligenter exemplaar doet er nog engels, frans en desnoods duits bij. Het gaat tenslotte om een toeristische regio.
Wat ik ook begrijp is dat de regio het sterk promoot. Al la limite gaat een 'verplichting' ook nog net door de deur maar als men voor zoiets mensen gaat opsporen en beboeten dan zijn we in de wereld van Kafka binnengestapt.
Natuurlijk + Portugees, Italiaans en Russisch.
De Portugezen komen met Semana Santa, de Italianen in augustus & de Russen 't hele jaar door.
Oud 29 april 2016, 12:43   #4598
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik zou jou wel eens in een restaurant willen zien binnengaan in je geliefde Ronse, en enkel een kaart met Arabische tekens om je keuze te maken.
Of dat er in je volkshuis een ober werkt, die enkel Marokkaans praat.

Het aanvankelijke lachen zal je snel vergaan.

.

Oud 29 april 2016, 12:55   #4599
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou jou wel eens in een restaurant willen zien binnengaan in je geliefde Ronse, en enkel een kaart met Arabische tekens om je keuze te maken.
Of dat er in je volkshuis een ober werkt, die enkel Marokkaans praat.

Het aanvankelijke lachen zal je snel vergaan.

.
Simpel toch ? Ik verlaat dat restaurant om er nooit meer terug te keren.
En de marokkaanse ober geef ik voor mijn pintje 1,8 Dirham in plaats van 1,8 euro. 't zal rap opgelost zijn.

Nog iets ?
Oud 29 april 2016, 13:30   #4600
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk + Portugees, Italiaans en Russisch.
De Portugezen komen met Semana Santa, de Italianen in augustus & de Russen 't hele jaar door.
De Russen worden steeds meer met een scheef oog bekeken.
Niet alleen in Spanje.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be