Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2014, 03:59   #661
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik kom doorgaans in contact met ondernemers en zakenmensen. Die zijn niet zo overtuigd van een afscheiding. Hetzelfde geld voor mensen die in de industrie en diensten sector werken. Met alle respect vermoed ik dat hoe dan ook uw pree er op het einde van de maand ligt. Ik vraag me af in hoeverre dat uw idealisme reikt.
Ik was 14 dagen geleden nog in Barcelona, net na het verbod op referendum vanuit Madrid.
Op een paar ludieke protestacties na blijkt het merendeel van de locale bevolking daar niet wakker te liggen van wel of niet onafhankelijkheid.
Lekker eten en een siesta leken me ginds belangrijker dingen des levens.
Gelijk hebben ze.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  2014-10-03 12.21.38.jpg‎
Bekeken: 398
Grootte:  629,6 KB
ID: 95708  

Naam:  2014-10-02 13.53.26.jpg‎
Bekeken: 364
Grootte:  396,4 KB
ID: 95709  

Oud 20 oktober 2014, 11:57   #662
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik was 14 dagen geleden nog in Barcelona, net na het verbod op referendum vanuit Madrid.
Op een paar ludieke protestacties na blijkt het merendeel van de locale bevolking daar niet wakker te liggen van wel of niet onafhankelijkheid.
Lekker eten en een siesta leken me ginds belangrijker dingen des levens.
Gelijk hebben ze.
Waar komen dan al die mensen vandaan als er een pro-Catalaanse betoging wordt georganiseerd? Zijn dat allemaal klonen of zo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 11:58   #663
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De feiten zijn iets belangrijker dan al dat gewauwel : Mas zijn eurocent is gevallen dat spanje die hele zever van referendum niet pikt, de zaak gaat dan ook niet door. Om toch zijn politieke overleven veilig te stellen komt er een 'consultatie' in de plaats.
Hebt u dan niet door dat de man gewoon een ander etiket plakt op dezelfde doos met dezelfde inhoud?
Oud 20 oktober 2014, 12:01   #664
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hou me liefst aan feiten, en die wijzen in één richting : geen referendum dus het verhaal is eigenlijk over. Dat er pro forma nog wat papiertjes in bussen gaan gestopt worden heeft wellicht veel amusementswaarde en kan symbolisch zelfs belangrijk zijn. Maar daar stopt het ook bij.
Juist. De symboolwaarde zal heel groot zijn, waardoor het op lange termijn niet te verwaarlozen is. Uit de geschiedenis zou Madrid moeten geleerd hebben dat een afwijzende houding het verlangen naar afscheiding juist versterkt. Kijk maar eens hoe de Britten eerst reageerden op het verlangen van Ieren en Cyrprioten. Repressief. Dat wakkerde evenwel de gevoelens nog meer aan.
Oud 20 oktober 2014, 12:38   #665
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar komen dan al die mensen vandaan als er een pro-Catalaanse betoging wordt georganiseerd? Zijn dat allemaal klonen of zo?
aantallen zijn relatief. Three can be a crowd!
Oud 20 oktober 2014, 13:39   #666
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hou me liefst aan feiten, en die wijzen in één richting : geen referendum dus het verhaal is eigenlijk over.
Voor iemand die zich aan de feiten houdt ben jij toch maar weinig op de hoogte van de feiten. Het referendum is helemaal niet het einddoel van het verhaal. Het gaat over onafhankelijkheid. Dat kan ook op andere manieren komen.

Citaat:
Dat er pro forma nog wat papiertjes in bussen gaan gestopt worden heeft wellicht veel amusementswaarde en kan symbolisch zelfs belangrijk zijn. Maar daar stopt het ook bij.
Jij hebt toch echt geen idee wat er gaande is eh? Dat referendum was nooit het doel. Op betogingen wordt er niet "referendum!" geschreeuwd maar wel "independéncia!". Welke vorm die stemming krijgt is dus bijzaak.

Citaat:
Nu was het al vrij duidelijk dat zelfs al had dat eenzijdig en niet nationaal georganiseerde referendum toch had doorgegaan de staat het hoe dan ook niet zou erkennen wegens niet grondwettelijk. Maar als een Mas dan zelfs terug deinst omwille van een gerechtelijke schorsing dan moet het duidelijk zijn dat het verhaal over is.
Versta jij het begrip "onafhankelijkheidsverklaring"? Het al dan niet grondwettelijk zijn (volgens de Spaanse grondwet) is enkel relevant voor zover de zittende president Mas de regels wil toepassen. Eens die fase voorbij is, is de Spaanse grondwet van geen tel meer.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 13:40   #667
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De volgende verkiezingen worden trouwens waarschijnlijk een overwinning van de partijen die zich niet aan de Spaanse grondwet willen houden. De volgende Catalaanse regering zou dus best wel eens kunnen besluiten dat er voortaan naar een Catalaanse grondwet wordt geluisterd in plaats van een Spaanse.
Oud 20 oktober 2014, 13:43   #668
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Juist. De symboolwaarde zal heel groot zijn, waardoor het op lange termijn niet te verwaarlozen is. Uit de geschiedenis zou Madrid moeten geleerd hebben dat een afwijzende houding het verlangen naar afscheiding juist versterkt. Kijk maar eens hoe de Britten eerst reageerden op het verlangen van Ieren en Cyrprioten. Repressief. Dat wakkerde evenwel de gevoelens nog meer aan.
Mas heeft het eigenlijk schitterend gespeeld. Hij heeft de Catalaanse bevolking (en de internationale gemeenschap) aangetoond dat met Madrid niet te praten valt. Zijn strategie was simpel: zichzelf voorstellen als de redelijke staatsman die tot een vergelijk wil komen, zijn tegenstanders in Madrid zijn door de mand gevallen als onverzettelijke extremisten.

De hele heisa rond het verboden referendum heeft het "si-"kamp waarschijnlijk nog honderdduizenden aanhangers bij gegeven.
Oud 20 oktober 2014, 13:44   #669
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
aantallen zijn relatief. Three can be a crowd!
Hier zit u drie mensen samen staan:
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  araeslhora19oktober.jpg‎
Bekeken: 371
Grootte:  127,8 KB
ID: 95710  

Oud 20 oktober 2014, 14:17   #670
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Symboolwaarde. Inderdaad, zoveel zijn die strapatsen waard.
Ik gun hen hun pleziertje hoor, met hun consultatie. Niet dat iemand daar nog van wakker zal liggen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2014, 14:25   #671
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Voor iemand die zich aan de feiten houdt ben jij toch maar weinig op de hoogte van de feiten. Het referendum is helemaal niet het einddoel van het verhaal. Het gaat over onafhankelijkheid. Dat kan ook op andere manieren komen.

Jij hebt toch echt geen idee wat er gaande is eh? Dat referendum was nooit het doel. Op betogingen wordt er niet "referendum!" geschreeuwd maar wel "independéncia!". Welke vorm die stemming krijgt is dus bijzaak.

Versta jij het begrip "onafhankelijkheidsverklaring"? Het al dan niet grondwettelijk zijn (volgens de Spaanse grondwet) is enkel relevant voor zover de zittende president Mas de regels wil toepassen. Eens die fase voorbij is, is de Spaanse grondwet van geen tel meer.
Wat jij niet blijkt te verstaan is dat de staat spanje toch al duidelijk genoeg gemaakt heeft dat er niets in huis komt van dat verhaal. Kijk, die mensen mogen betogen, consultaties houden, roepen op elke hoek van de straat over onafhankelijkheid : ze zal er niet komen.
Van zodra dat buitenstaanders beginnen hun fantasie tot werkelijkheid te nemen en menen dat de catalanen of eender wat nog zomaar op eigen houtje gaan 'beslissen' om de grondwet aan hun laars te lappen dan hebben we te maken met dwepers. Efficiënt aan de toog, plezant om mee te babbelen maar verder komt er niets van.
Mas zal zorgen dat hijzelf politiek overleeft, die gaat heus zijn hoofd niet op de kapblok leggen.
Oud 20 oktober 2014, 14:28   #672
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij niet blijkt te verstaan is dat de staat spanje toch al duidelijk genoeg gemaakt heeft dat er niets in huis komt van dat verhaal. Kijk, die mensen mogen betogen, consultaties houden, roepen op elke hoek van de straat over onafhankelijkheid : ze zal er niet komen.
Van zodra dat buitenstaanders beginnen hun fantasie tot werkelijkheid te nemen en menen dat de catalanen of eender wat nog zomaar op eigen houtje gaan 'beslissen' om de grondwet aan hun laars te lappen dan hebben we te maken met dwepers. Efficiënt aan de toog, plezant om mee te babbelen maar verder komt er niets van.
Mas zal zorgen dat hijzelf politiek overleeft, die gaat heus zijn hoofd niet op de kapblok leggen.
versta ik je verkeerd of zeg jij hier dat wat de mensen zeggen, willen, er totaal niet toe doet in een democratie?
Oud 20 oktober 2014, 14:34   #673
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat versta jij eigenlijk niet aan het begrip 'onafhankelijkheid'?
De staat Spanje mag zo veel duidelijk maken als ze wil, het begrip 'onafhankelijkheid' impliceert dat de staat Spanje er niets meer over te zeggen heeft.

Citaat:
Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in 1,8 miljoen Catalanen en miljoenen ja-stemmers die de grondwet aan hun laars lappen dan in wat buitenstaande pandareuzen op een forum beweren, zonder dat ze van de feiten op de hoogte zijn.
Oud 20 oktober 2014, 14:35   #674
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
versta ik je verkeerd of zeg jij hier dat wat de mensen zeggen, willen, er totaal niet toe doet in een democratie?
Om het met de woorden van Rajoy te zeggen: "er zal geen referendum zijn want Spanje is een geavanceerde democratie".
Oud 20 oktober 2014, 15:00   #675
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Als er in spanje een parlementaire meerderheid kan gevonden worden om een regio te laten afsplitsen, dan zal dat gebeuren. Anders niet.
Zo functioneert een democratie.
Oud 20 oktober 2014, 15:07   #676
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Wat versta jij eigenlijk niet aan het begrip 'onafhankelijkheid'?
De staat Spanje mag zo veel duidelijk maken als ze wil, het begrip 'onafhankelijkheid' impliceert dat de staat Spanje er niets meer over te zeggen heeft.
Ja, als dweper geloof je blijkbaar echt dat ze dat maar te roepen hebben en dat het dus zal gebeuren. De rechtstaat, who cares...
Je redeneert als een klein kind dat een snoepje wil, het niet krijgt van zijn moeder en dan maar zelf op zoek gaat in de kast.

Citaat:
Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in 1,8 miljoen Catalanen en miljoenen ja-stemmers die de grondwet aan hun laars lappen dan in wat buitenstaande pandareuzen op een forum beweren, zonder dat ze van de feiten op de hoogte zijn.
Niemand lapt de grondwet aan zijn laars, bolleke. Ze gaan een consultatie houden. Veel plezier ermee. Er zal altijd wel een politicus zijn die er zijn voordeel mee zal doen, maar verder verwacht ik daar niets van. Er is gewoon geen draagvlak in spanje om zich op te splitsen, en eenzijdige 'onafhankelijkheidsverklaringen' zijn waardeloos.
Oud 20 oktober 2014, 15:16   #677
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Als er in spanje een parlementaire meerderheid kan gevonden worden om een regio te laten afsplitsen, dan zal dat gebeuren. Anders niet.
als er een parlementaire meerderheid gevonden wordt in Catalonië, zal dat ook gebeuren hoor. of er dan landen die onafhankelijkheid erkennen, is een andere zaak, maar het lijkt me wel niet de eerste regio die de laatste jaren is afgescheiden....
Oud 20 oktober 2014, 15:51   #678
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is in het Catalaans parlement wel degelijk een meerderheid.
Oud 20 oktober 2014, 15:55   #679
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, als dweper geloof je blijkbaar echt dat ze dat maar te roepen hebben en dat het dus zal gebeuren. De rechtstaat, who cares...
Je redeneert als een klein kind dat een snoepje wil, het niet krijgt van zijn moeder en dan maar zelf op zoek gaat in de kast.
Er zijn de voorbije decennia tientallen staten onafhankelijk geworden.
Overigens, geen enkele daarvan is op die beslissing teruggekomen.
Als je vergelijkingen met klein kinderen gaat maken, dan kan ik dat ook: Spanje is de bully die de kleinere klasgenoten pest en hun snoep afpakt, en die klasgenoten zijn het stilaan beu en willen van die bully af.
Dwepers als jij die de kant van de bully in de klas kiezen geloven natuurlijk dat die bully voor eeuwig en altijd snoep kan en mag blijven pikken.

Citaat:
Niemand lapt de grondwet aan zijn laars, bolleke. Ze gaan een consultatie houden. Veel plezier ermee. Er zal altijd wel een politicus zijn die er zijn voordeel mee zal doen, maar verder verwacht ik daar niets van. Er is gewoon geen draagvlak in spanje om zich op te splitsen, en eenzijdige 'onafhankelijkheidsverklaringen' zijn waardeloos.
Er hoeft in Spanje geen draagvlak te zijn eh, er moet in Catalonië een draagvlak zijn.
En nogmaals bewijs je dat je eigenlijk niet van de feiten op de hoogte bent. Er is geen sprake van 'een politicus die er zijn voordeel mee doet'. Artur Mas riskeert zelfs onderuit te gaan in de volgende verkiezingen. Er is daarentegen wel een groeiende consensus tussen véél politici en burgers om desnoods eenzijdig de onafhankelijkheid te verklaren.

De voorbije dagen ging het debat in Catalonië dan ook niet echt meer om die volksraadpleging maar over de verkiezingen. En het vormen van een constituerend parlement.
Iemand die beweert zich met de feiten bezig te houden zou op zijn minst dat toch wel geweten hebben.
Oud 20 oktober 2014, 20:10   #680
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Symboolwaarde. Inderdaad, zoveel zijn die strapatsen waard.
Ik gun hen hun pleziertje hoor, met hun consultatie. Niet dat iemand daar nog van wakker zal liggen.
Niemand? Vertel mij dan eventjes waarom ze zo verbeten en vijandig reageren in Madrid.

Als het niets voorstelt, is de houding van Madrid totaal onbegrijpelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be