Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2017, 23:09   #15461
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ah ja, die grapjassen die dachten dat ze via een Zwitserse volksraadpleging de EU reglementering konden wijzigen.

Zwitserse Hillbillies, zo schattig
Kijk, de gelijkenis is vrij frappant. Indertijd hoorde Jura bij het kanton Bern. Al decennia rommelde het echter, en de inwoners van de Jura wilden eruit. Alleen was het kanton Bern daar tegen.

Uiteindelijk heeft Bern moeten plooien. Er kwam een referendum. In de Jura. Dus niet in heel het kanton Bern.

En een meerderheid van de Jura stemde "ja" voor afscheiding. En zo gebeurde het ook.

Dat is democratie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:10   #15462
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten is dat niet correct. Als ik mij niet vergis, heeft Iglesias zich in een ongelukkige uitspraak verbrand over artikel 155.
De lijsttrekker van de Catalaanse lijst Xavier Domènech was alvast flink tegen artikel 155 en dat geldt zeker ook voor de burgemeester van Barcelona. In deze lijst zijn zeker nog potentiële bondgenoten te vinden, zeker in de volgende weken, waar het niet zozeer zal gaan over onafhankelijkheid, maar wel over artikel 155 en het vrijlaten van de politieke gevangenen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:11   #15463
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, de gelijkenis is vrij frappant. Indertijd hoorde Jura bij het kanton Bern. Al decennia rommelde het echter, en de inwoners van de Jura wilden eruit. Alleen was het kanton Bern daar tegen.

Uiteindelijk heeft Bern moeten plooien. Er kwam een referendum. In de Jura. Dus niet in heel het kanton Bern.

En een meerderheid van de Jura stemde "ja" voor afscheiding. En zo gebeurde het ook.

Dat is democratie.
Dus Jura is nu een aparte natie?

Hoe komt het dat ik daar nooit van gehoord heb?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:12   #15464
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus Jura is nu een aparte natie?

Hoe komt het dat ik daar nooit van gehoord heb?
Jura is nu een apart kanton, los van Bern.

Het gaat erom dat in Zwitserland een deel van de bevolking binnen een bepaald gebied een eigen staatkundige toekomst kan ontwikkelen, ook al is de meerderheid binnen dat gebied er tegen.

In Spanje kan dat overduidelijk niet.
Oud 22 december 2017, 23:13   #15465
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het gaat erom dat in Zwitserland een deel van de bevolking binnen een bepaald gebied een eigen staatkundige toekomst kan ontwikkelen, ook al is de meerderheid binnen dat gebied er tegen.

Maar Catalonië is toch al een aparte regio binnen Spanje
Oud 22 december 2017, 23:14   #15466
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Catalonië is geen Baltische republiek.
Het ging om uw eigen argument "de meerderheid van het land wil het niet". Wel de meerderheid van de Sovjet-Unie wou ook niet dat de Balten zich afscheidden.
Oud 22 december 2017, 23:15   #15467
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Catalonië is toch al een aparte regio binnen Spanje
En sommigen willen er een apart land binnen de EU van maken. Dit heet volkssoevereiniteit".
Oud 22 december 2017, 23:15   #15468
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging om uw eigen argument "de meerderheid van het land wil het niet". Wel de meerderheid van de Sovjet-Unie wou ook niet dat de Balten zich afscheidden.
En de USA wou ook niet dat the South zou afscheiden. Wat moeten we daaruit afleiden?
Oud 22 december 2017, 23:17   #15469
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de USA wou ook niet dat the South zou afscheiden. Wat moeten we daaruit afleiden?
Nochtans hadden de zuiderse staten het legale recht om zich uit te unie terug te trekken.

Dit conflict werd uiteindelijk met de wapens beslist.

En dat lijkt me geen goede weg.
Oud 22 december 2017, 23:20   #15470
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ola, die afgang van Bart Le Tricoteur zit er nog diep in hé.

Herenakkoord
Ik begrijp dat je tegen NVA ben en tegen Vlaamse onafhankelijkheid. Ik ook.
Maar je moet toegeven dat de separatisten slim personeel in huis hebben.
Ten eerste de manier waarop Theo Francken het vluchtelingenprobleem aanpakt is goed, en hij doet dingen die al lang hadden moeten gebeuren. Hij wordt daar erg populair door, en daardoor kijken mensen minder naar de veel minder populaire kanten van de NVA... namelijk hun separatisme (is in Vlaanderen, in tegenstelling tot Catalonië, geen thema waardoor men stemmen aantrekt) en hun rechtse socio-economische standpunten. (en dat is wat natuurlijk echt van belang is voor de meeste mensen, maar de media spelen liever in op andere zaken) Als iemand die 4 maand per jaar doorbrengt in Afrika vind ik dat Francken volledig gelijk heeft dat we niet moeten overdrijven met bescherming van vluchtelingen. Degene die naar hier komen zijn over het algemeen degene die hun reis hebben kunnen betalen en in 99% van de gevallen economische vluchtelingen. Dat de mensenrechten niet gerespecteerd worden klopt, maar dat geldt voor 3 vierden van de wereld. Door deze naar Afrikaanse normen rijke bastaards in de watten te leggen zul je de extreme mistoestanden in Afrika, die mede door het Westen veroorzaakt zijn, niet oplossen.

De Catalaanse separatisten spelen het ook slim, op hun manier. Ze hangen het slachtoffer uit van een Franco staat, een thema dat zeer gevoelig ligt bij Catalaanse kiezers. Rajoy speelde hun spel mee, en nu staan de separatisten sterker dan ooit.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:24   #15471
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en de USA is ook een Franquistische staat en Belgie is een Franquistische staat, en,...

blablabla
Ik heb het over Spanje.

Al gehoord van Franco?

Dat was een Spanjaard.
Citaat:
The death of General Franco on November 20, 1975 put an end to his long period of government, but not to the regime he established.

Although the Spanish society demanded a political change, the Francoist establishment was practically intact and was still very powerful.
De transitiebegon in 1976 en
Citaat:
In September of 1976 Manuel Fraga and other six old ministers of Franco formed Popular Alliance (AP). With great support from the banks, they hoped to capture the vote of the sector they considered the majority: the "sociological Francoism."
Later hernoemd als PP

De invloed van de franquistas was en bleef groot.

quotes: https://es.wikipedia.org/wiki/Consti...aut%C3%B3nomas
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2017, 23:27   #15472
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Los is een los begrip. Een losse natie is het niet.
Oud 22 december 2017, 23:29   #15473
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Los is een los begrip. Een losse natie is het niet.
???
Oud 22 december 2017, 23:30   #15474
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat U het zelf aanhaalt.
De westerse landen konden niet vlug genoeg de republieken erkennen die zich afgescheiden hadden van de Sovjet-Unie en Joegoslavië. Toen autonome gebieden binnen deze republieken zich op hun beurt wilden afscheiden, was dat plots wel een probleem. Behalve het pro-westerse Kosovo natuurlijk. Dat werd onafhankelijk na een volgens internationaal recht illegale NAVO oorlog tegen Servië.
Ook nog even herinneren dat de "totalitaire, gewelddadige, repressieve" Sovjet-Unie grotendeels vreedzaam uit elkaar viel, waarschijnlijk een unicum in de geschiedenis, naast Tsjechoslovakije. Bij mijn weten werden de Baltische staten zonder bloedvergieten onafhankelijk.

Laatst gewijzigd door tomm : 22 december 2017 om 23:31.
Oud 22 december 2017, 23:30   #15475
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik begrijp dat je tegen NVA ben en tegen Vlaamse onafhankelijkheid. Ik ook.
Maar je moet toegeven dat de separatisten slim personeel in huis hebben.
Ten eerste de manier waarop Theo Francken het vluchtelingenprobleem aanpakt is goed, en hij doet dingen die al lang hadden moeten gebeuren. Hij wordt daar erg populair door, en daardoor kijken mensen minder naar de veel minder populaire kanten van de NVA... namelijk hun separatisme (is in Vlaanderen, in tegenstelling tot Catalonië, geen thema waardoor men stemmen aantrekt) en hun rechtse socio-economische standpunten. (en dat is wat natuurlijk echt van belang is voor de meeste mensen, maar de media spelen liever in op andere zaken) Als iemand die 4 maand per jaar doorbrengt in Afrika vind ik dat Francken volledig gelijk heeft dat we niet moeten overdrijven met bescherming van vluchtelingen. Degene die naar hier komen zijn over het algemeen degene die hun reis hebben kunnen betalen en in 99% van de gevallen economische vluchtelingen. Dat de mensenrechten niet gerespecteerd worden klopt, maar dat geldt voor 3 vierden van de wereld. Door deze naar Afrikaanse normen rijke bastaards in de watten te leggen zul je de extreme mistoestanden in Afrika, die mede door het Westen veroorzaakt zijn, niet oplossen.

De Catalaanse separatisten spelen het ook slim, op hun manier. Ze hangen het slachtoffer uit van een Franco staat, een thema dat zeer gevoelig ligt bij Catalaanse kiezers. Rajoy speelde hun spel mee, en nu staan de separatisten sterker dan ooit.
Neen, ik ben enkel tegen het artikel 1 van de NVA en dat onophoudelijk gezeur van de NVA slaafjes die hier enkel maar zitten propaganda te spuien zonder echt in discussie te durven gaan.

Voor wat betreft Francken: ik geef hem op vele punten gelijk. Moest je de discussie over dat Syrische gezin gevolgd hebben dat uit Beiroet asiel aanvroeg. Daar had hij 100% gelijk.

En de kwestie van illegalen die tot hier geraken is complex.

In eerste instantie: ze zouden hier niet mogen geraken en dat is de fout van een slechte EU aanpak.

In tweede instantie: als ze hier geraken dan moet je niet je kop in het zand steken en zeggen dat Soedan een veilig land is zonder dat te onderzoeken.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 22 december 2017 om 23:31.
Oud 22 december 2017, 23:32   #15476
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat U het zelf aanhaalt.
De westerse landen konden niet vlug genoeg de republieken erkennen die zich afgescheiden hadden van de Sovjet-Unie en Joegoslavië. Toen autonome gebieden binnen deze republieken zich op hun beurt wilden afscheiden, was dat plots wel een probleem. Behalve het pro-westerse Kosovo natuurlijk. Dat werd onafhankelijk na een volgens internationaal recht illegale NAVO oorlog tegen Servië.
Ook nog even herinneren dat de "totalitaire, gewelddadige, repressieve" Sovjet-Unie grotendeels vreedzaam uit elkaar viel, waarschijnlijk een unicum in de geschiedenis, naast Tsjechoslovakije. Bij mijn weten werden de Baltische staten zonder bloedvergieten onafhankelijk.
Dat laatste hebben we natuurlijk te danken aan die "zwakke" Gorbatsjov. Had het aan de hardliners in Moskou gelegen dan had men wel tanks de Baltische straten ingejaagd. Een repressie zoals bij de Praagse Lente was toen niet ondenkbeeldig geweest.
Oud 22 december 2017, 23:33   #15477
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb het over Spanje.

Al gehoord van Franco?

Dat was een Spanjaard.

De transitiebegon in 1976 en Later hernoemd als PP

De invloed van de franquistas was en bleef groot.

quotes: https://es.wikipedia.org/wiki/Consti...aut%C3%B3nomas
Ik had het over landen waar in de grondwet éénzijdige onafhankelijkheid niet toegelaten is.
Oud 22 december 2017, 23:43   #15478
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Allemaal koren op de molen van de separatisten.
Analisten denken dat ze nu aan hun plafond zitten. Denk aan de grote opkomst en hun relatief verminderd gewicht.
DUI wordt niet bevestigd denk ik. Ze kunnen regeren als ze braaf zijn, zonder art 155
Ze kunnen ook problemen krijgen met hun meerderheid door aanklachten en opsluitingen.
Citaat:
Ik heb ergens gelezen dat zelfs Rajoy daar helemaal niet zo blij mee is.
Geloof ik echt niet bij deze zuignap aan de legaliteit.

Citaat:
Dat heeft zeker bijgedragen aan hun verkiezingsoverwinning.
Aan hun verbazend standhouden en Puigdemont heeft persoonlijk getriomfeerd.

Citaat:
Anders hadden de constante bedreigingen van de bedrijfswereld dat ze Catalonië economisch zouden wurgen wel succes gehad hebben.
De bereidheid van de separatisten om economisch spitsroeden te lopen is toch wel verbazend.
Oud 22 december 2017, 23:46   #15479
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had het over landen waar in de grondwet éénzijdige onafhankelijkheid niet toegelaten is.
Als het maar dat is. De grondwet voorziet die mogelijkheid wel via het wijzigen/aanvullen van de grondwet. Ik las zopas de causules en op de weerstand van de PP daartegen heb ik hierboven al geblabalablad .
Oud 22 december 2017, 23:47   #15480
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laatste hebben we natuurlijk te danken aan die "zwakke" Gorbatsjov. Had het aan de hardliners in Moskou gelegen dan had men wel tanks de Baltische straten ingejaagd. Een repressie zoals bij de Praagse Lente was toen niet ondenkbeeldig geweest.
persoonlijk en net als de meeste Russen vind ik dat Gorbatchov de boel verkloot heeft, gewoon een verrader is.
Daarmee zeg ik niet dat de Baltische landen niet onafhankelijk hadden mogen worden, maar wel onder strikte voorwaarden. Zoals geen lid worden van NAVO en de Russische minderheid gelijke rechten geven.

Er zal ook geen Catalaanse onafhankelijkheid plaatsvinden zonder strikte voorwaarden van Madrid en een heel onderhandelingsproces.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be