Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2017, 00:35   #15501
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enige toelichting? Of moet ik geloven op uw woord?
Mja. Zwitserland is Spanje niet. Maar Spanje kan naar minder democratisch manco evolueren. Moet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 01:00   #15502
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mja. Zwitserland is Spanje niet. Maar Spanje kan naar minder democratisch manco evolueren. Moet.
Natuurlijk. En waarom zouden we een land als Zwitserland met sterk ontwikkelde democratische eigenheden niet als een voorbeeld kunnen zien?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 01:21   #15503
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. En waarom zouden we een land als Zwitserland met sterk ontwikkelde democratische eigenheden niet als een voorbeeld kunnen zien?
Euh ik bedenk juist dat die schitterende Zwitserse erkenning van de (deel)volkssoevereiniteit tot geen enkele zelfstandige natie aanleiding geeft. Dus vind ik het niet zo'n beste vergelijking. Mankt ook daar.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2017 om 01:22.
Oud 23 december 2017, 01:45   #15504
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Terugkeren? Ik weet niet. Hij zal het wel doen, Puig, de volleerde provocateur.

Efkes dernaast...

Citaat:
Puigdemont planea quedarse indefinidamente en Bélgica y buscar fórmulas de delegar la presidencia
El president cesado intentará un acuerdo con Rajoy para volver a ser investido evitando entrar en prisión a cambio de renunciar a la v?*a unilateral

Si no consigue pactar su retorno, Puigdemont sopesa una presidencia delegada para gobernar Catalunya desde Bélgica

ERC da por hecho que Puigdemont no regresará y pronostica que JxCat está pensando en que Elsa Artadi asuma las riendas del nuevo Ejecutivo
eldiario.es

Puigdemont plans to stay indefinitely in Belgium and look for ways to delegate the presidency
The dismissed president will try an agreement with Rajoy to be reinstated avoiding to enter prison in exchange for renouncing the unilateral way

If he fails to agree on his return, Puigdemont weighs a delegated presidency to govern Catalonia from Belgium

ERC assumes that Puigdemont will not return and predicts that JxCat is thinking about Elsa Artadi taking over the reins of the new Executive
Oud 23 december 2017, 02:27   #15505
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In de zin dat de rest van Spanje de Catalanen als een hoop arrogante egoistische klootzakken beschouwt klopt het wel.

De échte arrogante egoïstische klootzakken die Groß-Kastilien 'rijk' is, troepen gewoonlijk samen in Madrid, in de hoop het gat van El Rey (hun jefe) te kunnen & mogen likken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 02:29   #15506
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh ik bedenk juist dat die schitterende Zwitserse erkenning van de (deel)volkssoevereiniteit tot geen enkele zelfstandige natie aanleiding geeft...
Waarom zou ook maar één Zwitser géén Zwitser meer willen zijn?

Oud 23 december 2017, 02:36   #15507
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waarom zou ook maar één Zwitser géén Zwitser meer willen zijn?
Is dat een argument om de vergelijking van JVDB tussen Zwitserland en Catalonië te ondersteunen of integendeel mijn kwalificatie van 'mankende vergelijking'?

[BTW: Ik had nooit een Zwitser kunnen zijn. Ik kan niet leven landlocked. Nog geen half jaar. Ik moet de zee in de buurt hebben.]
[BTW:ik hou ook niet zo van hun gouden bergen crimineel en witwas gestationeerd geld gecombineerd met bankgeheim]

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2017 om 02:42.
Oud 23 december 2017, 02:52   #15508
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat een argument om de vergelijking van JVDB tussen Zwitserland en Catalonië te ondersteunen of integendeel mijn kwalificatie van 'mankende vergelijking'?

[BTW: Ik had nooit een Zwitser kunnen zijn. Ik kan niet leven landlocked. Nog geen half jaar. Ik moet de zee in de buurt hebben.]
[BTW:ik hou ook niet zo van hun gouden bergen crimineel en witwas gestationeerd geld gecombineerd met bankgeheim]

"Spanje" zou kunnen proberen z'n democratisch deficit op zodanig efficiënte wijze weg te werken dat geen één Catalaan nog naar een onafhankelijk Catalonië wil streven.

Er is wel een obstakel van formaat: de Castiliaanse megalomanie, dezer dagen verpersoonlijkt door El Rey en diens onuitroeibare entourage van parasiterende gatlikkers.

Oud 23 december 2017, 03:17   #15509
eno2
Banneling

Standaard

"Spanje" zou kunnen proberen z'n democratisch deficit op zodanig efficiënte wijze weg te werken dat geen één Catalaan nog naar een onafhankelijk Catalonië wil streven." klinkt heerlijk maar er is nog een ander obstakel van volgens mij van onoverkomelijk formaat: de Spanjaarden willen dat niet. En zij zouden uiteindelijk moeten stemmen over een grondwetsverandering.
Oud 23 december 2017, 06:42   #15510
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Waarom zou er een unieke kieskring moeten komen in Catalonië, er zijn maar erg weinig landen met zo een unieke kieskring. Nu kunnen de mensen in Girona, Lleida en Taragona ook meebeslissen en hangt niet alles af van de stad Barcelaona. Uiteindelijk zouden niet-Catalanen in de nieuwe republiek ook geen stemrecht mogen hebben, zoals Ines Arramidas, dat ze teruggaat naar haar eigen land Andalousië.
Max, zou jij ook niet beter teruggaan naar je eigen land, Dietschland ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 08:40   #15511
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doet er helemaal niet toe (die ploat). . Het zou meteen afgelopen zijn met 'El Procés'' (=het wordingsproces) van de Republiek Catalonië in een unieke kieskring zonder de zetelquota die in hun voordeel uitwerken.
Een slechte stielman schuift de schuld op zijn materiaal.
Een slechte politieker geeft de schuld aan het kiessysteem...
Oud 23 december 2017, 08:45   #15512
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
So what, onafhankelijkheid blijft minder dan 48% van de kiezers bekoren.
De Spanjaarden bekeken dit toch heel anders.
Een commentator van de Spaanse TV zei (niet letterlijk, iets in die genre) :

"Maar kijk eens, deze verkiezingen zijn gelopen in omstandigheden die de meest gunstig mogelijke waren voor de Spaansgezinden. Puigdemont, Junckeras, en andere zitten in de gevangenis of zitten in Brussel. De eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring is vernietigd. Er is maanden campagne geweest. En kijk eens, dat pro-onafhankelijkheidskamp is nauwelijks veranderd, het is niet verdampt!"

Daaraan zie je wat ze gedacht en gehoopt hadden in Madrid.
Geweld gebruiken, de rechtbanken inzetten, en daarna massaal anti-Catalaanse propaganda, en dan gingen die stoute Catalanen wel op hun stappen terugkeren.
Fout!
Oud 23 december 2017, 08:48   #15513
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
In hoeveel Europese landen bestaat er een unieke kieskring zonder zetelquota?
Jamaar, je moet dat begrijpen, hee.
Er zjin nu eenmaal mensen die, als de uitslag van verkiezingen hen niet bevalt, het kiessysteem willen aanpassen zodat de uitslag ook zou veranderen.
Volgende keer zal hij dan weer jammeren dat hij toch niet gewonnen heeft, en dat moet het systeem nog een keer veranderen, en nog eens en nog eens...
Oud 23 december 2017, 08:58   #15514
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Wives hahahaha In 't Spaans staat er 'esposas' = boeien.
Hahaha, dat is grappig.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom die 2 zaken hetzelfde woord kregen in het Spaans : handboeien en echtgenotes

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 23 december 2017 om 09:03.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 09:00   #15515
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh ik bedenk juist dat die schitterende Zwitserse erkenning van de (deel)volkssoevereiniteit tot geen enkele zelfstandige natie aanleiding geeft. Dus vind ik het niet zo'n beste vergelijking. Mankt ook daar.
Misschien eens nadenken hoe het komt dat er geen enkel kanton wil afscheiden: de grote mate van zelfstandigheid die de kantons genieten naast de bijzonder uitgediepte democratie. De organisatie van een referendum behoort er tot de normaalste zaken van de wereld.
Oud 23 december 2017, 09:03   #15516
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Jamaar, je moet dat begrijpen, hee.
Er zjin nu eenmaal mensen die, als de uitslag van verkiezingen hen niet bevalt, het kiessysteem willen aanpassen zodat de uitslag ook zou veranderen.
Volgende keer zal hij dan weer jammeren dat hij toch niet gewonnen heeft, en dat moet het systeem nog een keer veranderen, en nog eens en nog eens...
Als het kiessysteem in Catalonië (hoe verschillend is het trouwens van wat in de andere Spaanse regio's bestaat?) zo'n probleem vormt, waarom hebben we dat in de aanloop van de verkiezingen dan niet op voorhand gehoord?
Oud 23 december 2017, 09:06   #15517
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Als het kiessysteem in Catalonië (hoe verschillend is het trouwens van wat in de andere Spaanse regio's bestaat?) zo'n probleem vormt, waarom hebben we dat in de aanloop van de verkiezingen dan niet op voorhand gehoord?
Je weet hoe dat gaat, hee.
Het Vlaams Blok werd ook veroordeeld eens het populair werd.

Mijn standpunt is, en dat zou moeten het standpunt van elke democraat zijn, dat als je vindt dat de standpunten van een partij niet door de beugel kunnen, of dat het kiessysteem niet deugt, je dat op voorhand moet laten weten, en niet nadat je de verkiezingen verloren hebt (of net niet genoeg gewonnen hebt om aan de macht te komen).
Vergelijk het met een kaarter, die als hij ziet dat zijn tegenstrever bijna gewonnen heeft, roept dat het allemaal niet eerlijk is, dat systeem van troeven, en dat er in de toekomst zonder troef moet gespeeld worden.
Oud 23 december 2017, 09:22   #15518
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mag ik er u ook op wijzen dat uw Vlaamse vriendjes van NV-A tegenstanders zijn van het Zwitserse systeem. Zij zijn nu al volop bezig om de macht bij de provincies weg te halen en te centraliseren.
Zolang de NV-A of alle andere partijen niet het Zwitserse systeem promootten met directe democratie ben ik gedoemd om politieke kameleon te zijn! Zolang de partijen om de macht een keer de bevolking doen kiezen en hen nadien negeren is het voor mij geen democratie maar macht wellust.

een echte democratie is die: die de keuze van de mensen uitvoert zoals in Zwitserland. Had men daadwerkelijk het Zwitserse kiessysteem gebruik in Catalonië dan was de vraag geweest >>> of men bij Spanje wou blijven of onafhankelijk zijn. En Dan zou beslist gekozen zijn via meerderheid resultaat wat er moest gebeuren en uitgevoerd moest worden!!!!.

En niet dat men voor de een of de andere partij stemde maar die nu even voor of tegen was.... om het electorale gewin!!!

Nu zal er tot in de eeuwigheid getouw trek zijn door de politieke partijen en ruziënd elkaar uitschelden. Niet om aan de wil/keuze van de bevolking te voldoen maar om de macht van de partij.

Waar we terug vallen op het middeleeuwse kiezen voor de partij of persoon en de mensen nadien niet meer gehoord worden en moeten doen wat de partij wil.

De machtsstrijd van rajo vanaf zijn aanstelling is de oorzaak van de huidige miserie!

Het is zeer duidelijk dat de van oudsher Catalaanse families die hoofdzakelijk NIET in de grootsteden wonen voor onafhankelijkheid gekozen hebben.

Minimum 150 jaar heeft Spanje er alles aan gedaan om Catalonië in te lijven te breken, ook met infiltratie en inplanten van uit gans Spanje van hoofdzakelijk ambtenaren, leger, ordediensten en co om zo de eigen bevolking van Catalonië te beïnvloeden en vooral onder repressie te gijzelen.

Deze ingeplante families, meestal omgekochte ambtenaren, leger, ordediensten en co wonen hooft zakelijk in de grootsteden >> en die hebben er voor gezorgd dat bij Spanje blijven kamp stemmen kregen!!!
Deze ingeplante families representeren ook de kant van de repressie tegen de van oudsher Catalaanse families! Waardoor het voorde van oudsher Catalaanse families zo emotioneel is.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 23 december 2017 om 09:41.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 09:31   #15519
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien eens nadenken hoe het komt dat er geen enkel kanton wil afscheiden: de grote mate van zelfstandigheid die de kantons genieten naast de bijzonder uitgediepte democratie. De organisatie van een referendum behoort er tot de normaalste zaken van de wereld.
Klopt en dat is het grote democratische gehalte in Zwitserland tegen over het middeleeuwse kiezen 1 X mogen kiezen voor macht wellustige partijen die na de verkiezing niet meer in de bevolking geintreseerd zijn en hen alleen hun wil opleggen.
In Catalonië hebben de partijen wel of niet bij Spanje als perceptie misbruikt om hun macht wellust te bevredigen. Niet om de bevolking een goede oplossing te bieden door een meerderheid resultaat te behalen op de vraag wel of niet bij Spanje!
OF geen afscheiden: Maar en grote mate van zelfstandigheid zoals de kantons genieten met de bijzonder uitgediepte democratie.

De organisatie van een referendum behoort er tot de normaalste zaken van de wereld in Zwitserland.
Waarom niet in het nieuwe "Catalonië" Of bij ons met de gewesten?
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 23 december 2017 om 09:38.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2017, 10:59   #15520
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Je loopt achter.
Arrimadas heeft al heel snel gezegd dat ze de independentista's eerst ging laten proberen.
Duidelijk bang om op haar gezichtje te gaan.
Is dat dan niet logisch ? Het blok van separatisten heeft nu eenmaal het meest zetels, dat zij dan het initiatief nemen lijkt me de normale gang van zaken.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be