![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1561 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Catalaanse regering is momenteel al volop bezig met zelf nieuwe staatsstructuren te maken. Er is zelfs een eigen Catalaanse belastingdienst in opbouw, en de plannen voor een eigen centrale bank liggen ook klaar.
U schijnt het maar niet te willen begrijpen, onafhankelijkheid betekent dat het moreel gezag van de centrale staat simpelweg niet meer aanvaard wordt. Dan mag dat centraal gezag decreteren wat het wil, het zal voor voldongen feiten staan. Tenzij Madrid het leger stuurt om de onafhankelijkheid met harde hand neer te slaan, is die onafhankelijkheid gewoon een feit. De Spaanse regering, het Grondwettelijk Hof en het Spaans Parlement mogen dan gerust luid roepen dat ze het veroordelen en verwerpen, hun mening zal dan even relevant zijn als die van de Britse koning dat was anno 1777 in de VS. Of die van Den Haag anno 1831. Of die van Moskou anno 1992. Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 15 september 2015 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1562 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En inderdaad, de verkiezingen moeten nog komen, maar alle peilingen wezen tot nu toe al op een parlementaire meerderheid. Dit is dus geen theoretische discussie, maar een heel actuele, want over een maand kan de aanvraag tot erkenning van dat onafhankelijk Catalonië op tafel liggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1563 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1564 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Spitting Image : 15 september 2015 om 22:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1565 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En of ik weet waarover ik het heb. De koning van Spanje, Felipe VI, is ook de Graaf van Vlaanderen. En na de dood van zijn vader ook nog eens Graaf van Barcelona. Verder ben ik niet degene die getuigt van een afbreuk van Spanje. En dubbelnick? Wees blij dat er maar 1 vuggie is.
I want to light the lights of patriotism. Lech Walesa Laatst gewijzigd door vuggie : 15 september 2015 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1566 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De legitimiteit van een bewind komt enkel en alleen van het volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1567 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En die commies kostte Servië en Rusland wel hun vorsten.
![]() |
![]() |
#1568 |
Banneling
|
![]() En je argument tegen wat ik schreef is? Of is afscheuren van communistische staten meer of minder legitiem dan van West-Europese koninkrijken en republieken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1569 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nou, die heb ik niet. Zo ben ik een patriot die zoveel van mijn land hou dat ik meer heb met oa Belgen, Spanjaarden, Serviërs, Britten en Russen dan met Eurofielen cq folkloristische afscheidingsbewegingen die hopen op steun van de EU.
![]() |
![]() |
#1570 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Catalaanse onafhankelijkheidswens komt voort uit de door commies verloren burgeroorlog en de wederkomst van de koning.
![]() |
#1571 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
PS: ik spreek Catalaans, én heb een achtergrond in de taalwetenschappen. Ik denk dat ik dus beter op de hoogte ben dan u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1572 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar inderdaad, hier hebt u voor één keer eens gelijk - stel u voor. De huidige Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging is een antwoord op het francoregime waar nog steeds niet volledig mee is afgerekend. Het zou mij natuurlijk niet verbazen dat u zelf een franco-adept bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1573 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hadden ze dan geen meerderheid bij hun vorige (ook vervroegde) verkiezingen, hadden ze dan geen meerderheid bij hun referendum vorig jaar?
Waar wachten ze eigenlijk nog op?
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1574 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Met een Spaanse studie vooraf waarschijnlijk.
![]() |
![]() |
#1575 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En Barcelona kan zich beter herinneren dat Madrid aan hun zijde stond voordat Franco het innam.
![]() |
![]() |
#1576 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En? België had in 1830 toch ook geen enkel beslissingsrecht om zich van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden af te scheiden? En mocht Slovenië wel zomaar haar eigen onafhankelijkheid uitroepen zonder enig akkoord van Belgrado? De federale autoriteit in Belgrado heeft immers altijd gesteld dat Slovenië dat recht niet had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1577 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spoken uit een ver verleden lijken me voor de huidige politieke situatie en evolutie van geen enkel belang te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1578 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat er veel afscheidingsbewegingen in Europa zijn die "hopen op steun van de EU".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1579 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij vertelt alleszins al dezelfde onzin zoals indertijd door het Francoregime werd verbreid: Catalanen bestaan eigenlijk niet, maar zijn gewoon Spanjaarden; Catalaans is slechts een dialect van het Castiliaans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1580 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |