Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2015, 21:24   #1561
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

De Catalaanse regering is momenteel al volop bezig met zelf nieuwe staatsstructuren te maken. Er is zelfs een eigen Catalaanse belastingdienst in opbouw, en de plannen voor een eigen centrale bank liggen ook klaar.

U schijnt het maar niet te willen begrijpen, onafhankelijkheid betekent dat het moreel gezag van de centrale staat simpelweg niet meer aanvaard wordt. Dan mag dat centraal gezag decreteren wat het wil, het zal voor voldongen feiten staan. Tenzij Madrid het leger stuurt om de onafhankelijkheid met harde hand neer te slaan, is die onafhankelijkheid gewoon een feit. De Spaanse regering, het Grondwettelijk Hof en het Spaans Parlement mogen dan gerust luid roepen dat ze het veroordelen en verwerpen, hun mening zal dan even relevant zijn als die van de Britse koning dat was anno 1777 in de VS. Of die van Den Haag anno 1831. Of die van Moskou anno 1992.

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 15 september 2015 om 21:27.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 21:26   #1562
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En inderdaad, de verkiezingen moeten nog komen, maar alle peilingen wezen tot nu toe al op een parlementaire meerderheid. Dit is dus geen theoretische discussie, maar een heel actuele, want over een maand kan de aanvraag tot erkenning van dat onafhankelijk Catalonië op tafel liggen.
Oud 15 september 2015, 22:08   #1563
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat doet de openbare macht met zoiets ? Als er morgen wat LoLo's naar het parlement stappen om te zeggen dat zij daar nu de baas zijn zal zich dat ook zeer snel tonen hoor. Romantiek over 'wij hebben beslist' is leuk en grappig, maar als het over staatkundige zaken gaat is het wel even ernstig.
Citaat:
Denk je dat ik in de stoel van Rajoy zit misschien ?
Hoe zou ik dat weten ? Mijn vermoeden is dat ze het gewoon zullen onmogelijk maken door die 'beslissing' te weigeren. De bestaande staatsstructuren zullen blijven bestaan en behalve wat gemorrel in het regionale parlement zal dat wel koelen.
En toch nog maar eens zeggen en herhalen : we zitten nog VOOR de verkiezingen, dus dit thema is nog belangrijk (om stemmetjes mee te ronselen). Als de uitslag binnen is, herstart de realiteit.
Als we jou mogen geloven had België nooit mogen en kunnen bestaan. En hier waren het nog maar een handvol Franstalige bourgeois die het met geweld bewerkstelligd kregen. Ook hadden de vroegere Sovjetstaten als de Balkanstaten, Wit-Rusland, Oekraïne en de Kaukasusrepublieken er nooit geweest, hadden de Balkanstaten nooit onder de knoet van Servië onderuitgeraakt... Droom maar verder.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 22:11   #1564
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
En inderdaad, de verkiezingen moeten nog komen, maar alle peilingen wezen tot nu toe al op een parlementaire meerderheid. Dit is dus geen theoretische discussie, maar een heel actuele, want over een maand kan de aanvraag tot erkenning van dat onafhankelijk Catalonië op tafel liggen.
Ik gun de Catalanen hun vrijheid. desneeuwbal die een lawine in het tanende Europa kan veroorzaken.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 15 september 2015 om 22:11.
Oud 15 september 2015, 22:12   #1565
vuggie
Parlementsvoorzitter

vuggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Q.E.D.
je hebt geen flauw benul van waar je het over hebt. Het enige dat je blootlegt is je eigen arrogante onwetendheid, die niet moet onderdoen voor de koppige domheid van Jehova-getuigen.

Wiens dubbelnick ben jij eigenlijk?
PSV - Manchester United 2-1

En of ik weet waarover ik het heb.

De koning van Spanje, Felipe VI, is ook de Graaf van Vlaanderen.

En na de dood van zijn vader ook nog eens Graaf van Barcelona.

Verder ben ik niet degene die getuigt van een afbreuk van Spanje.

En dubbelnick?

Wees blij dat er maar 1 vuggie is.

Laatst gewijzigd door vuggie : 15 september 2015 om 22:13.
vuggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 22:13   #1566
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
De Catalaanse regering is momenteel al volop bezig met zelf nieuwe staatsstructuren te maken. Er is zelfs een eigen Catalaanse belastingdienst in opbouw, en de plannen voor een eigen centrale bank liggen ook klaar.

U schijnt het maar niet te willen begrijpen, onafhankelijkheid betekent dat het moreel gezag van de centrale staat simpelweg niet meer aanvaard wordt. Dan mag dat centraal gezag decreteren wat het wil, het zal voor voldongen feiten staan. Tenzij Madrid het leger stuurt om de onafhankelijkheid met harde hand neer te slaan, is die onafhankelijkheid gewoon een feit. De Spaanse regering, het Grondwettelijk Hof en het Spaans Parlement mogen dan gerust luid roepen dat ze het veroordelen en verwerpen, hun mening zal dan even relevant zijn als die van de Britse koning dat was anno 1777 in de VS. Of die van Den Haag anno 1831. Of die van Moskou anno 1992.

De legitimiteit van een bewind komt enkel en alleen van het volk.
Oud 15 september 2015, 22:22   #1567
vuggie
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Als we jou mogen geloven had België nooit mogen en kunnen bestaan. En hier waren het nog maar een handvol Franstalige bourgeois die het met geweld bewerkstelligd kregen. Ook hadden de vroegere Sovjetstaten als de Balkanstaten, Wit-Rusland, Oekraïne en de Kaukasusrepublieken er nooit geweest, hadden de Balkanstaten nooit onder de knoet van Servië onderuitgeraakt... Droom maar verder.
Dictator Tito was een kind uit een Kroatisch/Sloveens boeren gezin en ook nog eens communist.

En die commies kostte Servië en Rusland wel hun vorsten.
Oud 15 september 2015, 22:26   #1568
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Dictator Tito was een kind uit een Kroatisch/Sloveens boeren gezin en ook nog eens communist.

En die commies kostte Servië en Rusland wel hun vorsten.
En je argument tegen wat ik schreef is? Of is afscheuren van communistische staten meer of minder legitiem dan van West-Europese koninkrijken en republieken?
Oud 15 september 2015, 22:32   #1569
vuggie
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik gun de Catalanen hun vrijheid. desneeuwbal die een lawine in het tanende Europa kan veroorzaken.
Ahh, een dubbele agenda

Nou, die heb ik niet.

Zo ben ik een patriot die zoveel van mijn land hou dat ik meer heb met oa Belgen, Spanjaarden, Serviërs, Britten en Russen dan met Eurofielen cq folkloristische afscheidingsbewegingen die hopen op steun van de EU.
Oud 15 september 2015, 22:36   #1570
vuggie
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En je argument tegen wat ik schreef is? Of is afscheuren van communistische staten meer of minder legitiem dan van West-Europese koninkrijken en republieken?
De Catalaanse onafhankelijkheidswens komt voort uit de door commies verloren burgeroorlog en de wederkomst van de koning.
Oud 15 september 2015, 22:39   #1571
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
PSV - Manchester United 2-1

En of ik weet waarover ik het heb.

De koning van Spanje, Felipe VI, is ook de Graaf van Vlaanderen.

En na de dood van zijn vader ook nog eens Graaf van Barcelona.

Verder ben ik niet degene die getuigt van een afbreuk van Spanje.

En dubbelnick?

Wees blij dat er maar 1 vuggie is.
U kan nochtans geen enkel wetenschappelijk argument voorleggen om uw onzin te staven. De titels van Felipe zoveel spelen daarbij geen enkele rol.

PS: ik spreek Catalaans, én heb een achtergrond in de taalwetenschappen. Ik denk dat ik dus beter op de hoogte ben dan u.
Oud 15 september 2015, 22:41   #1572
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Catalaanse onafhankelijkheidswens komt voort uit de door commies verloren burgeroorlog en de wederkomst van de koning.
Er was al een Catalaanse republiek voor de commies die oorlog verloren.
Maar inderdaad, hier hebt u voor één keer eens gelijk - stel u voor. De huidige Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging is een antwoord op het francoregime waar nog steeds niet volledig mee is afgerekend.

Het zou mij natuurlijk niet verbazen dat u zelf een franco-adept bent.
Oud 15 september 2015, 22:50   #1573
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Hadden ze dan geen meerderheid bij hun vorige (ook vervroegde) verkiezingen, hadden ze dan geen meerderheid bij hun referendum vorig jaar?

Waar wachten ze eigenlijk nog op?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 23:01   #1574
vuggie
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U kan nochtans geen enkel wetenschappelijk argument voorleggen om uw onzin te staven. De titels van Felipe zoveel spelen daarbij geen enkele rol.

PS: ik spreek Catalaans, én heb een achtergrond in de taalwetenschappen. Ik denk dat ik dus beter op de hoogte ben dan u.
Fijn voor u.

Met een Spaanse studie vooraf waarschijnlijk.
Oud 15 september 2015, 23:17   #1575
vuggie
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er was al een Catalaanse republiek voor de commies die oorlog verloren.
Maar inderdaad, hier hebt u voor één keer eens gelijk - stel u voor. De huidige Catalaanse onafhankelijkheidsbeweging is een antwoord op het francoregime waar nog steeds niet volledig mee is afgerekend.

Niet echt, doch Spanje kan er op bogen Stalin beter weerstaan te hebben dan Duitsland.

En Barcelona kan zich beter herinneren dat Madrid aan hun zijde stond voordat Franco het innam.
Oud 15 september 2015, 23:26   #1576
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard wel, aangezien de spaanse grondwet geen beslissingsrecht geeft aan regionale parlementen in die materie.
En? België had in 1830 toch ook geen enkel beslissingsrecht om zich van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden af te scheiden? En mocht Slovenië wel zomaar haar eigen onafhankelijkheid uitroepen zonder enig akkoord van Belgrado? De federale autoriteit in Belgrado heeft immers altijd gesteld dat Slovenië dat recht niet had.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2015, 23:27   #1577
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt, doch Spanje kan er op bogen Stalin beter weerstaan te hebben dan Duitsland.

En Barcelona kan zich beter herinneren dat Madrid aan hun zijde stond voordat Franco het innam.
Spoken uit een ver verleden lijken me voor de huidige politieke situatie en evolutie van geen enkel belang te zijn.
Oud 15 september 2015, 23:30   #1578
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo ben ik een patriot die zoveel van mijn land hou dat ik meer heb met oa Belgen, Spanjaarden, Serviërs, Britten en Russen dan met Eurofielen cq folkloristische afscheidingsbewegingen die hopen op steun van de EU.
Ik denk niet dat er veel afscheidingsbewegingen in Europa zijn die "hopen op steun van de EU".
Oud 15 september 2015, 23:31   #1579
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij vertelt alleszins al dezelfde onzin zoals indertijd door het Francoregime werd verbreid: Catalanen bestaan eigenlijk niet, maar zijn gewoon Spanjaarden; Catalaans is slechts een dialect van het Castiliaans.
Oud 15 september 2015, 23:32   #1580
Zephyrkaos
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De Wever had geen parlementaire meerderheid voor onafhankelijkheid.

De Catalanen wel.

Maar op mijn vraag durf je uiteraard niet antwoorden - logisch want je weet goed genoeg wat het onvermijdelijke antwoord zal zijn. Dus nogmaals: wat precies gaat Spanje doen indien Catalonië zichzelf onafhankelijk verklaart?

Vertel het eens, heel concreet.
BULLSHIT
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be