![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1641 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de Vlamingen moeten we het nog afwachten, maar dat is altijd zo. Het kan zijn dat dit de juiste keuze was voor de Vlamingen, dat zullen we binnen enkele jaren wel zien. Voor de Vlaamse onafhankelijkheid is dit een stap achteruit. Zo moeilijk is dat toch niet om te ontkennen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1642 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zoals het weigeren van de Engelse koning de Amerikaanse avonturiers geen stap dichterbij hielp. Zoals het weigeren van de Sovjetregering de Baltische avonturiers geen stap dichterbij hielp. Zoals het weigeren van de Spaanse staat de Zuid-Amerikaanse avonturiers geen stap dichterbij hielp. Zoals het weigeren van de Belgische staat de Congolese avonturiers geen stap dichterbij hielp. Zoals het weigeren van de Britse staat de Indische avonturiers geen stap dichterbij hielp. Zoals het weigeren van de Servische staat de Sloveense, Bosnische en Kroatische avonturiers geen stap dichterbij hielp. Als de Spaanse weigering op dezelfde manier de Catalanen "geen stap vooruit helpt", zit dat wel snor. ![]() Uiteraard hebt u nog steeds geen degelijk en concreet antwoord gegeven op de vraag hoe Spanje de onafhankelijkheid gaat tegen houden. Vertel ons nu eindelijk eens hoe Madrid het behoud van de unie kan afdwingen als de Catalaanse regering gewoon zelf alle overheidsinstanties in handen neemt? Zeggen "nee u mag dat niet" volstaat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1643 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1644 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het voorbeeld van de Catalanen zouden volgen en de Walen hun jaarlijkse 16 miljard € transfers zouden moeten missen ![]() Ja ,ja de schrik, voor de Vlaamse Onafhankelijkheid, zit er al diep in bij de Belgicisten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1645 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet wel dat iedereen dan direct denkt aan 'het leger' maar er zijn talloze manieren om te reageren. In elk geval is het een aanval op de integriteit van het land, en naar mijn aanvoelen zal hij dat niet laten gebeuren zonder reactie. Het lijkt me niet direct een mossel te zijn die passief gaat blijven. En voor alle duidelijkheid : ik zit helemaal niet te wachten of te cheeren voor een harde militaire reactie hoor. Maar als hij niets doet, valt hij in spanje en voor de rest van europa van zijn voetstuk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1646 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je legt me hier woorden in de mond, niet erg correct van jou. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1647 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1648 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En toen hij eenmaal almachtig was, heeft hij ze laten barsten waar ze bijstonden. Dit is beslissender geweest voor de republikeinse nederlaag dan het genie van Franco want zo briljant was hij nou ook weer niet. Wel was hij zeer loyaal aan het koningshuis en dat maakte hem anders dan Hitler en Mussolini. Tevens heeft hij naast het weerstaan van Stalin ook twee laatstgenoemden buiten Spanje weten te houden. De huidige Catalaanse nationalisten zijn in werkelijkheid een voortzetting van de republikeinen daar waar de Spanjaarden in deze de ware nationalisten zijn.
![]() |
![]() |
#1649 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder merk ik dat je royalistische verering een belangrijke rol speelt in je opstelling in deze. Heb je ook een vlagje om te zwaaien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1650 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het was commies land Joegoslavië onder de dictator Tito die uit een Sloveens-Kroatisch boerengezin kwam. de staat Servië ontstond pas in 2006 Servië (Servisch: Србија, Srbija), officieel de Republiek Servië (Servisch: Република Србија, Republika Srbija), is een land in het zuidoosten van Europa. Het is sinds 5 juni 2006 een onafhankelijke staat, nadat het 85 jaar lang onderdeel was van Joegoslavië en tussen 2003 en 2006 van de confederatie Servië en Montenegro. De hoofdstad van Servië is Belgrado. Servië moet niet verward worden met de Servische Republiek, een deelgebied van Bosnië en Herzegovina. Bron: wiki. Wat Servië ons wel leert is dat al wil heel de wereld onafhankelijkheid voor Kosovo, zolang Servië dat weigert met inachtneming van de wet, de Servische soevereiniteit belangrijker is dan de wil van derden. Het is niet voor niets dat Spanje een van de vijf EU landen is die Kosovo niet erkent.
![]() |
![]() |
#1651 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ben ik, van Duitsen bloed, den vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood. Een Prinse van Oranje ben ik, vrij, onverveerd, den Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd. ![]()
![]() |
![]() |
#1652 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1653 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Laat ik het anders zeggen, een koning is goedkoper, leuker en minder tiran worden gevoelig dan een president.
In Groot Brittannië ben je dan een conservatief.
![]() |
#1654 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn vraag voor de zoveelste keer is: who cares? Als de Catalanen zich onafhankelijk maken staat Madrid gewoon voor voldongen feiten. Hoe hard Rajoy ook zal staan roepen. Het enige dat onafhankelijkheid dan kan tegen houden is door zich fysiek daar te laten gelden. Al de rest is slechts gezever en holle praat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1655 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1656 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1657 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kan zich inderdaad inbeelden dat Catalonië het Sloveens scenario volgt, en heel snel door alle EU-Staten internationaal erkend wordt, waardoor het voor Madrid een moeilijke klus zal zijn om erkenning te blijven weigeren. Of men kan in het Kosovaars scenario belanden. Of, nog erger, in het Noord-Cypriotisch scenario. Wat zal het worden, Walter?
![]() |
![]() |
#1658 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De echte uitdaging is dat de andere landen uw onafhankelijkheid erkennen. Zolang dit niet gebeurt, ben je niks met uw onafhankelijkheid, en kan je enkel hopen dat andere landen het 'land' boven water houden. Wie gaat Catalonië boven water houden in die eerste fase, dat jaren of zelfs tientallen jaren kan duren? Of denk je echt dat de onafhankelijkheid van Catalonië van vandaag op morgen erkend zal worden?
![]() |
![]() |
#1659 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vorige die ons van dergelijke evidenties wou overtuigen, ook met spottend monkellachje trouwens, was Kaproen ivm de schotse revolutie. Die eindigde wel als een lekke ballon, maar ook daar blijft het geloof sterk : 't zal gewoon voor de volgende keer zijn... Ik denk dan : Artur Mas is van 1956, het zijn zeer waarschijnlijk zijn laatste verkiezingen, die gaat zijn laatste mandaat heus niet op het spel zetten. Die gaat een De Weverke doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1660 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat het antwoord bij veel van die volksnationalisten ronduit 'JA' is. ![]() ![]() Als je de emotie leest in die berichten : "je bent tegen zelfbeschikkingsrecht" , "niemand kan dat tegenhouden", "rajoy kan niets doen", veel rationele afweging lees ik daar niet over. Alleen een vergelijking maken tot het extreme : dat reactie per definitie militair zou zijn. Diplomatie gaat traag, als ze het toch gaan doen (waar ik sterk aan twijfel) dan gaat dat idd veel tijd in beslag nemen.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 16 september 2015 om 18:27. |
|
![]() |
![]() |