Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2015, 19:55   #1701
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, Belgrado was indertijd formeel: de grondwet laat een eenzijdige secessie niet toe.
Kan zijn, maar dat was niet relevant, want het zijn de andere landen die beslist hebben.
Daardoor heeft Belgrado dan ook heel snel Slovenië erkend.

Citaat:
Waarom schijnt u er trouwens van uit te gaan dat geen enkel land de nieuwe staat Catalonië zal erkennen? Enige gegronde reden?
Ik ga er niet van uit dat 'geen enkel land' Catalonië zal erkennen, hoor. Zimbabwe zal het misschien doen, maar of dat veel indruk zal maken op Spanje, dat zou mij verbazen.
De vraag is of de landen die tellen, nl. de Europese landen, met Frankrijk en Duitsland op kop, die onafhankelijkheid zullen erkennen.

Of hebt u enige gegronde reden om aan te nemen dat zij dat 'zomaar' zullen doen?
Oud 16 september 2015, 19:56   #1702
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat zal van Spanje afhangen. Alleen zij kunnen de agressor zijn.
Het is uiteraard heel moeilijk te voorspellen, maar ik verwacht vooral dat Spanje zal blijven zitten en zal wachten.
Als zij erin slagen om hetzelfde beleid te bereiken met Frankrijk, Duitsland, en in mindere maten het VK, zal het onafhankelijkheidsproces van Catalonië hééél lang duren.
En dit zonder enige vorm van agressie.
Oud 16 september 2015, 19:56   #1703
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Baltische staten hebben heel snel allerlei overgangsmaatregelen moeten nemen. Of denkt u dat Moskou de Balten een handje hebben geholpen om al die elementen tot een goed einde te brengen?
We zullen zien of de catalaanse bevolking werkelijk de risico's van een revolutie durft te nemen, en er de gevolgen van te willen dragen. Ik twijfel eraan.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 19:57   #1704
vuggie
Parlementsvoorzitter

vuggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Chauvinist.
Nee, patriot.

Het overdrijven bent u beter in.
Oud 16 september 2015, 20:00   #1705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Waarom toch altijd zo krampachtig in dergelijke termen spreken ?
Krampachtig? Hoeveel maal heb ik dan wel die termen gebruikt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 20:01   #1706
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
U vroeg mijn mening.

Respecteer die dan ipv dat u mijn woorden eerst verdraait en dan als onzin wegzet.
Kortom, er bestaan dus toch republieken met een democratisch verkozen en functionerend president. Waarom dan enkel de monarchie vergelijken met een dictatuur?
Oud 16 september 2015, 20:02   #1707
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zullen zien of de catalaanse bevolking werkelijk de risico's van een revolutie durft te nemen, en er de gevolgen van te willen dragen. Ik twijfel eraan.
Aan de Catalanen laat ik die soevereine wil.
Oud 16 september 2015, 20:03   #1708
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het is uiteraard heel moeilijk te voorspellen, maar ik verwacht vooral dat Spanje zal blijven zitten en zal wachten.
Als zij erin slagen om hetzelfde beleid te bereiken met Frankrijk, Duitsland, en in mindere maten het VK, zal het onafhankelijkheidsproces van Catalonië hééél lang duren.
En dit zonder enige vorm van agressie.
De Catalanen hebben al heel lang veel geduld gekoesterd. Een paar jaar zal er ongetwijfeld wel nog bij kunnen. Een volk dat geleden heeft onder een militair regime, bezit soms verbazend veel rekbaarheid.
Oud 16 september 2015, 20:05   #1709
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof je echt dat een 'parallelle' belastingadministratie er gaat in slagen om mensen er op massale wijze toe te bewegen van hun echte belastingen niet meer te betalen ? Wat gaan ze doen als ze twee aanslagbiljetten krijgen ? Er op vertrouwen dat de secessie gaat lukken ? Of op veilig spelen ?
Wat met een sociale zekerheid die van vandaag op morgen blokkeert ? Wat met pensioenen die van vandaag op morgen stoppen met uitbetaling ? Wat met een onbestaande douane administratie die desnoods maar in een transitieperiode geacht is om invoer/uitvoer administratie waar te nemen ? Wat met veiligheidsdiensten wiens financiering van vandaag op morgen stopt ?
Er zijn honderden overheidsdiensten en tenzij 'catalonië' daar in 24u een alternatief voor klaar heeft gaan die eensklaps stoppen met bestaan. Wat met belastingverdragen die er wel met spanje bestaan maar niet met de nieuwe staat ? Hoe gaat catalonië overleven zonder EU subsidies in de periode dat de unanimiteitsregel inzake toetreding van nieuwe leden niet bereikt is ? (als het al ooit lukt om spanje hun handtekening te ontfrutselen...)

Nu zit men in campagne modus, en de fans willen cheeren. Maar wat als de stemhokjes van deze regionale verkiezing toe zijn en de kaarten hun verdeling kennnen. Gaan die roepers dan nog altijd zin hebben om de geschiedenis om te draaien en lotto te spelen met de toekomst van hun burgers ?

Ik wil het eerst zien...

Mijn geld zet ik in op : een De Weverke doen.
Er zijn genoeg variaties op een ordentelijke boedelscheiding.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 20:09   #1710
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan zijn, maar dat was niet relevant, want het zijn de andere landen die beslist hebben.
Daardoor heeft Belgrado dan ook heel snel Slovenië erkend.
Ja?

In 1991 erkende het eerste land Slovenië. De VS doet dat in 1992, terwijl in datzelfde jaar er een soort Joegoeslavische rompstaat wordt gevormd. Die laatste wordt echter door niemand als Joegoeslavië erkend. Joegoeslavië heeft dan nog steeds geen enkele afgescheiden republiek erkend. Dat gebeurde volgens mij pas in... 2000.

Heel snel volgens u?
Oud 16 september 2015, 20:20   #1711
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zijn genoeg variaties op een ordentelijke boedelscheiding.

.
Daarvoor is de basisvereiste een mutuele wil tot boedelscheiding. Die is er 100% duidelijk niet aanwezig.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 20:27   #1712
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarvoor is de basisvereiste een mutuele wil tot boedelscheiding. Die is er 100% duidelijk niet aanwezig.
Was er dan goede wil bij de afscheiding van de Baltische staten? Verliep die afscheiding dan in de grootste verwarring, doordat Moskou niet mee wou?
Oud 16 september 2015, 20:45   #1713
vuggie
Parlementsvoorzitter

vuggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, er bestaan dus toch republieken met een democratisch verkozen en functionerend president. Waarom dan enkel de monarchie vergelijken met een dictatuur?
Hou nu eens op met woorden in mijn mond te leggen.

Daar overtuigt u allerminst mee.
Oud 16 september 2015, 20:48   #1714
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hou nu eens op met woorden in mijn mond te leggen.
U ontkent dus dat u de monarchie slechts in vergelijking stelde met de dictatuur?
Oud 16 september 2015, 21:08   #1715
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Zelfs Obama bemoeit er zich nu al mee.

Obama le dice a Felipe VI que quiere una relación "con una España fuerte y unida"
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 21:15   #1716
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Zelfs Obama bemoeit er zich nu al mee.
Denkt Obama nu echt dat de overtuigde Catalanen daarmee weer in het gareel kunnen worden geduwd?
Oud 16 september 2015, 21:28   #1717
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt Obama nu echt dat de overtuigde Catalanen daarmee weer in het gareel kunnen worden geduwd?
Ik weet niet wat Obama denkt Jan en ik durf ook geen uitspraken doen over hoeveel Catalanen reeds 'overtuigd' zijn.

Wat ik wel weet is dat van de 7,5 miljoen inwoners van Cataluña niet iedereen Catalaan is en dat er veel leugens verteld worden om de Catalaan wat op de mouw te spelden.

Ook ben ik er rotsvast van overtuigd dat geen enkele janmetdepet Catalaanmaar enig verschil zal voelen indien Cataluña onafhankelijk zou worden, enkel dat ze om de zoveel jaren ipv op Spaanse corrupte politici op Catalaanse corrupte politici mogen stemmen, in hun portefeuille - waar de meesten in tijden van crisis aan denken - zullen ze 't niet voelen, geen eurocent (als ze die munt nog zouden mogen gebruiken) zal janmetdepet méér per maand hebben.

Enkel politici zullen er beter bij varen, net als in Vlaanderen/België.

Die 16 miljard/jaar die naar Wallonië gaat zullen jullie Vlaamse politiekers niet gaan uitdelen aan de gewone Vlaam, ze zullen er wel 'n bestemming voor vinden, al is 't hun eigen zak, dat is tenslotte waar ze goed in zijn.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 21:30   #1718
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ook ben ik er rotsvast van overtuigd dat geen enkele janmetdepet Catalaanmaar enig verschil zal voelen indien Cataluña onafhankelijk zou worden, enkel dat ze om de zoveel jaren ipv op Spaanse corrupte politici op Catalaanse corrupte politici mogen stemmen, in hun portefeuille - waar de meesten in tijden van crisis aan denken - zullen ze 't niet voelen, geen eurocent (als ze die munt nog zouden mogen gebruiken) zal janmetdepet méér per maand hebben.
Volgens u is er dus nooit beterschap mogelijk? Alles blijft eeuwig slecht?
Oud 16 september 2015, 21:43   #1719
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat zijn de slaagkansen van het proces?
Op welke termijn?
Wie kan dat nu al weten? Feit is dat dat proces al bezig is, en elke dag verder vordert. Het zal van de verkiezingen afhangen of het gaat doorgezet worden, maar de fundamenten zijn er.

Citaat:
Dat mag, maar dat verandert niks aan de problematiek van de onafhankelijkheid.
Al vraag ik mij af hoe een internationaal bedrijf die actief is in Catalonië, zal reageren wanneer zij twee belastingbrieven zal krijgen...
De Catalaanse tegenhangers van VOKA en VBO hebben zich onlangs ook achter het onafhankelijkheidsstreven geschaard. Zij vertegenwoordigen heel wat Catalaanse bedrijven, die bereid zullen zijn aan de nieuwe regering hun belastingen te betalen. Multinationals zullen dus weinig keuzes hebben dan volgen, of vertrekken - wat de lokale bedrijven natuurlijk goed uitkomt.

Citaat:
Zo lees ik toch de meeste posts hier: 'het is in de sakosj, Catalonië zal heel eenvoudig onafhankelijk worden, en lid worden van de EU'.
Of je moogt mij tegenspreken, en erkennen dat het juist héél moeilijk zal zijn.
Ik heb dat nooit beweert. Het omgekeerde wordt hier ook gezegd, en ook dat is fout. De realiteit is dat niemand weet wat er gaat gebeuren want dit is nog nooit eerder gebeurt. Maar dat zal de Catalanen niet tegen houden.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 21:45   #1720
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slimkont.

Liegen over Servië en dan de zeer nauwe verwantschap tussen Spaans en Catalaans een leugen noemen.

Dat zijn commie gesprekstechnieken.
Noem mij gerust een commie maar dat staat volledig los van het feit dat u geen enkel wetenschappelijk argument hebt gegeven, waarmee u eigenlijk bewezen hebt ofwel 1° gewoon een trol te zijn ofwel 2° mentaal nogal euh "challenged".
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be