Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2018, 18:55   #17961
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zo werkt het niet. Dan zou Letland, Estland, Slovenië, etc. nooit onafhankelijk geworden zijn. En moest ooit een referendum gehouden worden over Vlaamse onafhankelijkheid, zal dit onder Vlamingen gehouden worden, de stem van de Walen zal niet meetellen.
2 ,ook al horen de Belgicisten dit niet graag.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 19:01   #17962
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Met de Nederlanders hebben we onze taal gemeen.

Wat hebben we met de Walen nog gemeen,

buiten de reeds jaren afgeschafte Belgische Frank
Veel meer dan je zou denken. Een cultuur... Vlaamse dialecten zitten vol Franse woorden en Waalse dialecten vol Vlaamse, bijna een derde van de Walen heeft een Vlaamse achternaam en is dus van Vlaamse origine. Een manier van leven, de manier waarop ze hun huizen bouwen, dezelfde café cultuur, dezelfde eetcultuur, dezelfde mentaliteit (ja, kleine verschillen wel maar die in het niets verdwijnen als je vergelijkt met NEderland)

Natuurlijk Catalanen en Spanjaarden hebben ook veel gemeen dat ontken ik niet. Ik vind trouwens dat ze beter in een land blijven, ik heb enkel een probleem met de manier waarop Spanje de Catalaanse kwestie aanpakt.

Toch voel je echt dat Catalonië een andere cultuur is, niet alleen de taal is anders, ook bvb. de huizen zijn anders. Ik denk dat het verschil groter is dan tussen Vlamingen en Walen. Nu goed, Andaloesië, Baskenland, Galicië verschillen ook sterk van Castillië (het Spaanse hartland, de "echte" Spanjaarden. Catalanen staan op sommige vlakken dichter bij Zuid-Frankrijk en Noord-Italië dan bij de rest van Spanje. Bvb. de bouwstijl.

Girona, een typisch Catalaanse stad.

Of

Firenze

Genova

Daarnaast een typisch Spaanse stad bvb. Toledo

Laatst gewijzigd door tomm : 7 april 2018 om 19:10.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 19:13   #17963
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Natuurlijk. Ik ben Belg, vlaming en oost-vlaming, Ronsenaar ? Wat is daar onduidelijk aan ? Iedere Belg heeft zo zijn eigen verhaal, maar is en blijft een Belg hoor.
Ja zolang de meerderheid van de Vlamingen in België wil blijven blijft dit zo.

Maar als een meerderheid onafhankelijk wil worden dan zal dat gebeuren. (wel zonder Brussel dan)

Je kunt het vergelijken met een koppel. Als een ervan wil scheiden, is niet de toestemming van de andere nodig.
Oud 7 april 2018, 19:13   #17964
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
We WETEN dat hij nog altijd kan uitgeleverd worden voor "malversación de fondos" (misbruik van overheidsgeld), daar staat iets van een 8 jaar maximum op.
Je probeert het heel de tijd onder de mat te vegen, maar dit is een klinkende overwinning voor Puigdemont.
Het wraakzuchtige Spaanse gerecht kan hem dat al niet meer aanwrijven.
Prima toch?
Tenzij je natuurlijk zo'n onmens bent die ook wraakzuchtig is, zoals die ene op het forum die naar de luchthaven ging rijden om zich te verkneukelen als Puigdemont opgepakt werd.
Uiteraard kan hij daar nog voor uitgeleverd worden, en ik hoop oprecht dat dat zal gebeuren. 8 jaar is voor misdrijven tot 250.000 euro. Volgens de openbaar aanklager gaat het hier om 1,6 mio. Dan is de strafmaat maximaal 12 jaar.

Eenmaal in spanje in de cel, kan het proces eindelijk starten.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 19:14   #17965
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel meer dan je zou denken. Een cultuur... Vlaamse dialecten zitten vol Franse woorden en Waalse dialecten vol Vlaamse, bijna een derde van de Walen heeft een Vlaamse achternaam en is dus van Vlaamse origine. Een manier van leven, de manier waarop ze hun huizen bouwen, dezelfde café cultuur, dezelfde eetcultuur, dezelfde mentaliteit (ja, kleine verschillen wel maar die in het niets verdwijnen als je vergelijkt met NEderland)

Natuurlijk Catalanen en Spanjaarden hebben ook veel gemeen dat ontken ik niet. Ik vind trouwens dat ze beter in een land blijven, ik heb enkel een probleem met de manier waarop Spanje de Catalaanse kwestie aanpakt.

Toch voel je echt dat Catalonië een andere cultuur is, niet alleen de taal is anders, ook bvb. de huizen zijn anders. Ik denk dat het verschil groter is dan tussen Vlamingen en Walen. Nu goed, Andaloesië, Baskenland, Galicië verschillen ook sterk van Castillië (het Spaanse hartland, de "echte" Spanjaarden. Catalanen staan op sommige vlakken dichter bij Zuid-Frankrijk en Noord-Italië dan bij de rest van Spanje. Bvb. de bouwstijl.

Girona, een typisch Catalaanse stad.

Of

Firenze

Genova

Daarnaast een typisch Spaanse stad bvb. Toledo

Vlaanderen zou cultureel meer gemeen hebben met Wallonië dan met Nederland volgens U?

Hoe komt het dan dat elk Vlaams en elk Nederlands kindje de liedjes van K3 kan meezingen,terwijl geen enkel Waals kindje ooit al van K3 gehoord heeft, laat staan dat zij die liedjes zouden kunnen meezingen .
Oud 7 april 2018, 19:17   #17966
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zou cultureel meer gemeen hebben met Wallonië dan met Nederland volgens U?

Hoe komt het dan dat elk Vlaams en elk Nederlands kindje de liedjes van K3 kan meezingen,terwijl geen enkel Waals kindje ooit al van K3 gehoord heeft, laat staan dat zij die liedjes zouden kunnen meezingen .
Eind 19de eeuw heeft men beslist de taal in Nederland en Vlaanderen te standardiseren. Die gemeenschappelijke taal gebruikt door onderwijs en media schept natuurlijk een band. (hoewel het feit dat NEderlanders steeds ondertiteld worden in Vlaanderen toch aangeeft dat er wel degelijk nog grote verschillen zijn, een Amerikaan wordt nooit ondertiteld in het VK)
Maar dat wil niet zeggen dat er veel andere gelijkenissen zijn. Mexicanen en Spanjaarden luisteren ook naar dezelfde muziek, gewoon omdat ze dezelfde taal spreken, maar cultureel staan ze heel ver van elkaar.

Er zijn zelfs genetische verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders.
Typische Vlaming is klein, heeft bruin of donker haar, typische Nederlander is groot en blond. Genetische verschillen tussen Catalanen en Spanjaarden merk ik niet op. Misschien zijn Catalanen wel iets groter gemiddeld en wat minder donker en minder Arabische invloed, meer zoals Noord-Italianen of Zuid-Fransen.

Laatst gewijzigd door tomm : 7 april 2018 om 19:23.
Oud 7 april 2018, 19:22   #17967
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mening van een Portugese krant is minstens even belangrijk als die van een Vlaamse.
Of voel je u een soort übermensch?
Uw hatelijke opmerkingen mag je steken waar de zon nooit schijnt.

Portugezen hebben die smadelijke pretentie niet die de Spanjaarden karakteriseert.
Ze hebben wel serieus geleden onder de Spanjaarden, maar hebben zich gelukkig kunnen bevrijden van dat juk.
Geen wonder dat ze de Catalanen maar al te goed verstaan.
Portugal is het gat van europa, de arme sukkelaar van de EU. Waarom zou hun opinie over catalonië enige relevantie hebben ? Je kunt even goed opiniepeilingen gaan houden bij de keizerpinguins op antarctica. Even interessant, even relevant.
Oud 7 april 2018, 19:25   #17968
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Portugal is het gat van europa, de arme sukkelaar van de EU. Waarom zou hun opinie over catalonië enige relevantie hebben ? Je kunt even goed opiniepeilingen gaan houden bij de keizerpinguins op antarctica. Even interessant, even relevant.
Ik denk dat de Portugezen stiekem Catalonië steunen. Ze hebben historisch gezien ook problemen gehad met het enige andere en erg dominante land op het Iberisch schiereiland.
Oud 7 april 2018, 19:28   #17969
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja zolang de meerderheid van de Vlamingen in België wil blijven blijft dit zo.

Maar als een meerderheid onafhankelijk wil worden dan zal dat gebeuren. (wel zonder Brussel dan)

Je kunt het vergelijken met een koppel. Als een ervan wil scheiden, is niet de toestemming van de andere nodig.

Dat is inderdaad het geloof van de vendeliersclub, maar in de echte wereld verloopt het zo niet. In het ontwikkelde deel van de wereld zijn veranderingen gedragen door brede meerderheid van de bevolking en met parlementaire bekrachtiging of er komt niets van.
Oud 7 april 2018, 19:29   #17970
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteraard kan hij daar nog voor uitgeleverd worden, en ik hoop oprecht dat dat zal gebeuren. 8 jaar is voor misdrijven tot 250.000 euro. Volgens de openbaar aanklager gaat het hier om 1,6 mio. Dan is de strafmaat maximaal 12 jaar.
Eenmaal in spanje in de cel, kan het proces eindelijk starten.
de Duitse rechter heeft dus gezegd dat rebellie in dutisland niet bestaat maar corruptie wel.
goed

waarvan wordt 'm beticht,
dat 'm, als regeringsleider, een referendum heeft uitgeschreven?

ik vrees toch echt wel dat elk parlement en elke regering, lokaal als nationaal, het recht heeft haar bevolking te bevragen.
dat zoiets geld kost is evident.
of het misbruik, corruptie, ontduiking is waag ik te betwijfelen, en sterk zelfs.

goed
nu zullen e nog wel iets vinden van 20j geleden, de bekende stok, maar dan meot je de vraag stellen waarom eht zolang duurde.

feit is dat een europees aanhoudingsbevel in principe een verhaal van onderling vertrouwen is tussen landen. dat ondertussen elk land de Spaanse vraag onderzoekt en afkeurt is gewoon een blamage voor madrid.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 19:32   #17971
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Glad ijs...

Was het wel illegaal ?
Juridisch niet zo eenvoudig om daar een uitspraak over te doen.

Bij ons gebeuren zo'n zaken soms ook, net als het afluisteren van een telefoon.
Wettelijk mag het niet, tenzij de rechter het toelaat ivm een onderzoek naar bepaalde personen.

De wagen, die was gehuurd door een Spanjaard, en de actie kwam ook uit Spanje.
Als het Spaanse gerecht daar ook toestemming voor gegeven heeft, dan komt het al in een ander daglicht te staan.

Blijft wel het feit dat op Belgische (en nog een paar andere landen) bodem gebeurd is, maar wel niet tegen iemand van de inwoners zelf (Belgen maw), tenzij hij (Puigdemont) ook de Belgische nationaliteit zou bezitten.

Het gerecht van Nijvel is dat nu al een tijdje aan het onderzoeken, en evident is dit niet, anders had Nijvel nu wel al commentaar gegeven denk ik.

Maw, 'illegale dingen doen in het buitenland ' is een gevaarlijke uitspraak.
Moet er ook nog eerst bewezen worden dat de Spaanse geheime dienst die tracker geplaatst heeft. Voor een advocaat is het gemakkelijk te repliceren dat Puigdemont het zelf heeft laten doen om Spanje te discrediteren. Geen beelden, geen bewijzen, geen getuigen, geen waarde.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 19:37   #17972
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Portugezen zijn de" Catalanen van de Westkust" van het Iberisch schiereiland en de Catalanen zijn de" Portugezen van de Oostkust "van het Iberisch schiereiland.
Portugezen hebben nu al enkele generaties bereikt,
een eigen land , wat de Catalanen binnenkort gaan bereiken.

Het Portugees en het Catalaans zijn de twee talen
die het dichtst tegen het Spaans (Castilliaans) staan .
Oud 7 april 2018, 19:39   #17973
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Moet er ook nog eerst bewezen worden dat de Spaanse geheime dienst die tracker geplaatst heeft. Voor een advocaat is het gemakkelijk te repliceren dat Puigdemont het zelf heeft laten doen om Spanje te discrediteren. Geen beelden, geen bewijzen, geen getuigen, geen waarde.
Hoe zou Puigdemont aan een tracker van de Spaanse geheime dienst kunnen komen.
Gekocht in de Lidl van Waterloo
Oud 7 april 2018, 19:42   #17974
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tussen Vlamingen en Nederlanders is er een serieus verschil, dat veel groter is dan tussen Vlamingen en Walen.
Voor een keer moet ik u 100% gelijk geven. Vlamingen en Hollanders dat is totaal wat anders.
Oud 7 april 2018, 19:43   #17975
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zou Puigdemont aan een tracker van de Spaanse geheime dienst kunnen komen.
Gekocht in de Lidl van Waterloo
Hoe weet gij dat die tracker van de Spaanse geheime dienst komt?
Oud 7 april 2018, 19:52   #17976
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mening van een Portugese krant is minstens even belangrijk als die van een Vlaamse.
Of voel je u een soort übermensch?
Uw hatelijke opmerkingen mag je steken waar de zon nooit schijnt.

Portugezen hebben die smadelijke pretentie niet die de Spanjaarden karakteriseert.
Ze hebben wel serieus geleden onder de Spanjaarden, maar hebben zich gelukkig kunnen bevrijden van dat juk.
Geen wonder dat ze de Catalanen maar al te goed verstaan.
Portugezen hebben wel een zekere pretentie over zich. Men moet ook niet vergeten dat Spanje en Portugal op hun eentje praktisch elk hun helft van Zuid Amerika koloniseerden. Portugal zat zelfs in Macau, China dus.

Een typische Portugees is die voetbaltrainer in Engeland wiens naam me even ontsnapt.
Oud 7 april 2018, 19:57   #17977
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard kan hij daar nog voor uitgeleverd worden, en ik hoop oprecht dat dat zal gebeuren.
Wat bedoel je met "daar nog voor"?
Voor rebellie dus niet, dat lijkt mij definitief, behalve als die piste nog kan aangevochten worden, maar ik denk dat de advocaat van Puigdemont gelijk heeft, anders zou die dat niet zo triomfantelijk zeggen.
Dus maximum 8 jaar, of 12, maar ook dat is nog niet binnen, hee.
Ze moeten eerst nog die Duitse rechter overtuigen dat er corruptie was.
Anders is Puigdemont een vrij man, en kan Rajoy het uitleggen aan zijn bevolking, die hij maanden aan een stuk opgezweept heeft, en opgestookt tegen de Catalanen.
Oud 7 april 2018, 19:59   #17978
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik heb 1000 keer meer respect voor Portugal.
Dat zijn ten minste vriendelijke mensen.
En economisch zijn die volgens mij helemaal aan het heropleven.
Daar voel ik die arrogante houding niet van de Spanjolen.
En qua politiek doorzicht moeten ze zeker niet onderdoen voor de Vlamingen.
En ik vind er zowat alle producten zodat ik geen Spaanse meer moet kopen.
Ik laat ze lekker stikken in hun arrogantie!

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 7 april 2018 om 20:01.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2018, 20:03   #17979
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
feit is dat een europees aanhoudingsbevel in principe een verhaal van onderling vertrouwen is tussen landen. dat ondertussen elk land de Spaanse vraag onderzoekt en afkeurt is gewoon een blamage voor madrid.
Ik hoop dat nog landen die aanvraag onderzoeken en afkeuren.
Dan staat Rajoy helemaal met zijn billen bloot.
Dan zal hij eindelijk wel moeten zijn lesje leren : politieke problemen los je op op het politieke toneel.
Daar maak je geen rechtszaken van waar je dan heel Europa mee lastigvalt.
Oud 7 april 2018, 20:16   #17980
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad het geloof van de vendeliersclub, maar in de echte wereld verloopt het zo niet. In het ontwikkelde deel van de wereld zijn veranderingen gedragen door brede meerderheid van de bevolking en met parlementaire bekrachtiging of er komt niets van.
In de echte wereld in Londen dachten ze dat zoiets als een Brexit nooit mogelijk zou zijn.
Maar het draaide anders uit.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be