Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2018, 15:23   #18801
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Er is ook nog het Europees hof voor de Rechten van de Mens. De kans dat Madrid daar een goede beurt zal maken is zeer klein. De Catalaanse nationalisten gaan voor de lange termijn. Ondertussen wordt de kloof steeds groter.
We staan inderdaad nog voor vele jaren procesvoering, daar ben ik het mee eens. En onder andere daarom zie ik politiek geen enkele toekomst meer voor puigdemont. Gaan zijn sponsors zijn luxeleventje in waterloo blijven bekostigen wanneer weken maanden en daarna vele jaren worden ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 15:26   #18802
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze willen de autonomie van Catalonië afnemen, zijn nog radicaler dan de partido popular. Spanje heeft nooit echt gebroken met het Franco verleden, dat zie je nu heel duidelijk.
Als ze denken dat door het Catalaanse volk te onderdrukken het probleem opgelost zal zijn... In tegendeel, wat nu gebeurt zal invloed hebben op de komende generaties. In tegenstelling tot de Vlamingen worden Catalanen steeds radicaler, en dat komt door de politiek van Madrid.
Rivera weet hoe hij het publiek moet beroeren. Wie het land probeert te destabiliseren/splitsen als vijand neerzetten is een krachtig beeld waar je met 2 vingers in de neus een meerderheid mee kunt halen.
Als Rivera kiezers wil weghalen bij de conservatieven van PP, dan weet hij dat hij hardere taal moet gebruiken over secessie. Maar het is naar mijn aanvoelen puur verkiezingsretoriek.
Oud 1 juni 2018, 15:28   #18803
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
PSOE is een regime partij geworden. Ze hebben zich laten inkapselen door de elite uit de Franco periode, dat lukte zolang de EU-subsidies bleven vloeien.

Als ze links zouden zijn, zouden ze samenwerken met de Catalanen en Podemos en samen een compromis proberen te bereiken. En de grondwet uit de Franco tijd veranderen zodat politici niet langer in de gevangenis vliegen voor het organiseren van een referendum.
Er is geen enkele reden waarom een PSOE politicus zou meewerken met destructieve mensen in de politiek. Separatisten zijn net dat. De grondwet is er om spanje en alle spanjaarden hun rechten te waarborgen. Niet om verraders toe te laten hun eigen zin op onwettelijke manier te forceren.
Oud 1 juni 2018, 15:31   #18804
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben absoluut geen Vlaemsche vendelier, maar uw rechtmatige oppositie tegen flaminganten is geen reden om een repressieve aanpak van separatisme in een ander westers land te steunen.
Als men hier Bart De Wever in de bak zou steken, dan hebben we binnen een paar jaar een Vlaamse republiek.
Bart De Wever is een regime politicus geworden, al wil een deel van het oudere VU voetvolk nog niet onder ogen zien dat zij nu de 4e traditionele belgische politieke partij zijn geworden. Elke vergelijking tussen hem en de catalaanse toestanden is absurd.
Oud 1 juni 2018, 15:40   #18805
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Op naar nieuwe verkiezingen. Viva Ciudadanos.
Ik denk dat PSOE nu een zekere tijd zal regeren, "om de stabiliteit" terug te brengen.
Als hij het goed doet kan de ster van Ciudadanos wat beginnen tanen.
Dat PSOE even hard zal zijn voor de Catalanen, denk ik niet.
Vergeet niet dat ze de stemmen van de Catalaanse nationalisten nodig hebben voor hun minderheidskabinet.
Benieuwd of dit een invloed heeft op het "onafhankelijke" Spaanse gerecht.
Toeval of niet, maar sedert het slecht gaat met Rajoy horen we er niet meer veel van...
Oud 1 juni 2018, 15:44   #18806
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze willen de autonomie van Catalonië afnemen, zijn nog radicaler dan de partido popular. Spanje heeft nooit echt gebroken met het Franco verleden, dat zie je nu heel duidelijk.
Als ze denken dat door het Catalaanse volk te onderdrukken het probleem opgelost zal zijn... In tegendeel, wat nu gebeurt zal invloed hebben op de komende generaties. In tegenstelling tot de Vlamingen worden Catalanen steeds radicaler, en dat komt door de politiek van Madrid.
Frappant dat Rusland bewonderaar nr 1 enerzijds pleit voor versnippering van de EU. Maar als het Rusland betreft moet het één en groot blijven. Ze mogen zelfs oorlog voeren en annexeren.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 15:53   #18807
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Sanchez gaat volgens politico.eu alleen en dus een minderheidskabinet vormen. Met thematische steun vanuit andere partijen.

Kan goed evolueren, een conservatief eruit is altijd positief. En wat heel belangrijk is : psoe gaat ook nooit toegeven aan separatisme.
Sociaal gaat er wellicht terug vooruitgang kunnen komen.
Positief weet ik nog niet met Zapatero in gedachten die de Spaanse economie ten gronde heeft gericht.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 15:59   #18808
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik denk dat PSOE nu een zekere tijd zal regeren, "om de stabiliteit" terug te brengen.
Als hij het goed doet kan de ster van Ciudadanos wat beginnen tanen.
Dat PSOE even hard zal zijn voor de Catalanen, denk ik niet.
Vergeet niet dat ze de stemmen van de Catalaanse nationalisten nodig hebben voor hun minderheidskabinet.
Benieuwd of dit een invloed heeft op het "onafhankelijke" Spaanse gerecht.
Toeval of niet, maar sedert het slecht gaat met Rajoy horen we er niet meer veel van...
PSOE heeft 25%. Die liggen er binnen de maand.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 16:00   #18809
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hier verschillen wij van mening.

Ook de Vlamingen worden radicaler,dat zal je in 2019 wel zien .

Michel zal geen federale regering meer kunnen vormen .
Dat zie ik nergens. NVA kan wel plots erg moeilijk gaan doen maar dan wordt het een regering zonder NVA. De kaarten liggen hier anders dan Catalonië. En een referendum mogen ze gerust proberen, ik ben ervan overtuigd dat een meerderheid tegen zal stemmen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 16:03   #18810
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We staan inderdaad nog voor vele jaren procesvoering, daar ben ik het mee eens. En onder andere daarom zie ik politiek geen enkele toekomst meer voor puigdemont. Gaan zijn sponsors zijn luxeleventje in waterloo blijven bekostigen wanneer weken maanden en daarna vele jaren worden ?
Hij zal wel genoeg sponsors hebben daar zou ik me geen zorgen over maken.
Hij wacht af, en bereidt zich ondertussen voor op de rechtszaken.
Voor Spanje is dit alleszins geen goede zaak.
Oud 1 juni 2018, 16:05   #18811
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rivera weet hoe hij het publiek moet beroeren. Wie het land probeert te destabiliseren/splitsen als vijand neerzetten is een krachtig beeld waar je met 2 vingers in de neus een meerderheid mee kunt halen.
Als Rivera kiezers wil weghalen bij de conservatieven van PP, dan weet hij dat hij hardere taal moet gebruiken over secessie. Maar het is naar mijn aanvoelen puur verkiezingsretoriek.
Ja, maar dat is geen democratisch taalgebruik. Maar wel Erdogan taalgebruik. Democratisch gezien heeft een deel van het land het recht zich af te scheiden als de meerderheid dat wil. Schotland, Québec, Brexit, etc. zijn daar voorbeelden van.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 juni 2018 om 16:05.
Oud 1 juni 2018, 16:15   #18812
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Positief weet ik nog niet met Zapatero in gedachten die de Spaanse economie ten gronde heeft gericht.
Voor mij zou Ciudadanos idealiter een regering vormen, maar daarvoor zijn ze nu nog veel te klein. De peilingen geven hen een gigantische winst, vandaar dat zij die optie liefst zouden lichten. Maar PSOE gaat hen dat heus niet gunnen. Sanchez gaat zijn regering zo lang als mogelijk in het zadel houden. Ik denk dat er van hen uit geen groot gevaar komt voor economische fratsen, daarvoor moet je bij die hippies van Podemos zijn. Moest men dergelijke idioten aan de macht laten dan zit de kans erin dat het herstel van de economie terug om zeep zou gaan.
Oud 1 juni 2018, 16:15   #18813
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is geen democratisch taalgebruik. Maar wel Erdogan taalgebruik. Democratisch gezien heeft een deel van het land het recht zich af te scheiden als de meerderheid dat wil. Schotland, Québec, Brexit, etc. zijn daar voorbeelden van.
Noem eens één natie waar dat recht in de grondwet is ingeschreven ?
(eentje maar)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 16:18   #18814
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij zal wel genoeg sponsors hebben daar zou ik me geen zorgen over maken.
Hij wacht af, en bereidt zich ondertussen voor op de rechtszaken.
Voor Spanje is dit alleszins geen goede zaak.
Dat zie ik anders. Llarena splits het proces op, zal eerst diegenen vonissen die veilig in voorhechtenis zitten. En pas later (= wanneer) zal er ooit een proces komen voor de vluchtelingen met een verstekvonnis. Tegen dan zijn we zeker al voorbij 2020. Dan nog jarenlange strijd voor europa en we zijn snel 10 jaar verder. Tegen dan is Puigdemont al lang vergeten en vervangen door een nieuwe lichting politici.
Oud 1 juni 2018, 16:21   #18815
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkel als de grondwet dat toelaat en binnen de wettelijke parameter die daarvoor benodigd is. (voorbeeldje : een federale meerderheid in het parlement die dat goedkeurt, of een federaal referendum die dat goedkeurt) Anders heeft dat deel van het land dat recht helemaal niet.
Oud 1 juni 2018, 17:27   #18816
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat het lot is van Rajoy boeit me niet, die zijn rol is over. Maar naar de gevangenis ? Wegens fraude ? Sinds wanneer is er een aanklacht tegen hem ?

edit : en welke rol kan puigdemont ooit nog spelen ? Zijn aanklacht blijft, een proces met uitspraak zal zeker volgen. Of dacht je soms dat het gerecht plots van oordeel gaat zijn dat hij het allemaal maar om te lachen heeft gedaan ?
Het is voldoende dat in Spanje het misdrijf "staatsgreep/rebellie/..." fijner gedefinieerd wordt, namelijk duidelijker dat het gebruik van geweld, of het oproepen tot publiekelijk geweld er een wezenlijk bestanddeel van zou zijn.
Zoals in de andere EU-democratieën wel ongeveer het geval zou zijn.

Er kan ook een algemeen pardon komen voor politieke misdrijven die zonder geweld gepleegd zijn.

Er is maar één ding dat voorlopig daartoe in de weg staat, en dat is de sacrale aanbidding van veel Spanjaarden, van hun Grote Ene Eeuwige Spanje.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2018, 17:36   #18817
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij zou Ciudadanos idealiter een regering vormen, maar daarvoor zijn ze nu nog veel te klein. De peilingen geven hen een gigantische winst, vandaar dat zij die optie liefst zouden lichten. Maar PSOE gaat hen dat heus niet gunnen. Sanchez gaat zijn regering zo lang als mogelijk in het zadel houden. Ik denk dat er van hen uit geen groot gevaar komt voor economische fratsen, daarvoor moet je bij die hippies van Podemos zijn. Moest men dergelijke idioten aan de macht laten dan zit de kans erin dat het herstel van de economie terug om zeep zou gaan.
Wie gaat in zee willen gaan met de c's?

Verder hoop ik voor Spanje en de toekomstige republieken daar dat de EU hun budgettair zaakje strikt in het oog houden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 1 juni 2018, 17:37   #18818
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkel als de grondwet dat toelaat en binnen de wettelijke parameter die daarvoor benodigd is. (voorbeeldje : een federale meerderheid in het parlement die dat goedkeurt, of een federaal referendum die dat goedkeurt) Anders heeft dat deel van het land dat recht helemaal niet.
Er waren er ook velen die vonden dat de slavernij alleen maar mocht afgeschaft worden als een meerderheid van de eigenaren van slaven ermee akkoord gingen.

Oud 1 juni 2018, 19:06   #18819
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Hey, Pandareus, nog een mooi staaltje van jouw zogezegd "onafhankelijke Spaanse gerecht".
Nu Rajoy van de macht verdreven is, is de procureur-generaal direct een soort van ontslagnemende functie.
Sanchez kan dan binnen de 6 maanden over zijn lot beslissen.
Hallo onafhankelijkheid justitie?

http://www.lavanguardia.com/politica...taluna-1o.html

Als laatste daad heeft hij er nog voor gezorgd dat de Duitse openbare aanklager nog eens in beroep gaat in de zaak Puigdemont.
Oud 1 juni 2018, 20:19   #18820
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is voldoende dat in Spanje het misdrijf "staatsgreep/rebellie/..." fijner gedefinieerd wordt, namelijk duidelijker dat het gebruik van geweld, of het oproepen tot publiekelijk geweld er een wezenlijk bestanddeel van zou zijn.
Zoals in de andere EU-democratieën wel ongeveer het geval zou zijn.
Daar zie ik 2 problemen : ten eerste dat die wetswijziging geen retroactieve werking heeft en dat Puigdemont + gangleden daar dan niet kunnen van genieten.
En ten tweede gaat het de andere kant uit : niemand minder dan Sanchez, de nieuwe president lanceerde onlangs een voorstel om rebellie beter en fijner te omschrijven zodat gevallen zoals Puig & co gemakkelijker onder dat misdrijf kunnen gevonnist worden.

Citaat:
Er kan ook een algemeen pardon komen voor politieke misdrijven die zonder geweld gepleegd zijn.
En Sint Niklaas bestaat echt !
Citaat:
Er is maar één ding dat voorlopig daartoe in de weg staat, en dat is de sacrale aanbidding van veel Spanjaarden, van hun Grote Ene Eeuwige Spanje.
Niet 'voorlopig' hoor schoofken, maak daar maar definitief van.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 1 juni 2018 om 20:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be