Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2018, 13:06   #19601
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Alles te pas en te onpas naar het verleden grijpen is absurd. Wat Spanje betreft moet men dat ook naar de context van die tijd bezien.
Wij wachten nu ook op uw relativerende reactie in b.v. de draad over de collaboratie.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 13:10   #19602
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Wij wachten nu ook op uw relativerende reactie in b.v. de draad over de collaboratie.
Zijn er nog niet voldoende collaboratie verheerlijkers hier op het forum ?
In dit draadje gaat het over de spaanse regio catalonië en de fratsen die hun vendelzwaaiers daar verkopen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 13:33   #19603
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In dit draadje gaat het over de spaanse regio catalonië en de fratsen die hun vendelzwaaiers daar verkopen.

Als er iemand hier beweert dat naar het verleden grijpen absurd is - iets waarmee ik helemaal niet akkoord ga - dan geldt dat zowel voor het een als voor het ander. Daar gaat het om bij mijn reactie.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 13:35   #19604
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er nog maar weinig tegengekomen.
Het verhaaltje wordt wel regelmatig herhaald dat er veel zijn, maar als dat zo is weten ze zich goed te verstoppen.

Citaat:
Of hoe de neofranquisten met hun tyrannieke geweldsdaden een einde maakten aan de Catalaanse Lente...
Oud 29 juli 2018, 13:58   #19605
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Als er iemand hier beweert dat naar het verleden grijpen absurd is - iets waarmee ik helemaal niet akkoord ga - dan geldt dat zowel voor het een als voor het ander. Daar gaat het om bij mijn reactie.
Dat begrijp ik, geen probleem om het verleden te betrekken binnen een politieke discussie. Het fenomeen separatisme is inderdaad niet 'gisteren' ontstaan. Wel dat de collaboratie totaal off topic is binnen de context van dit topic en dat die pogingen om discussies te ontwrichten daarmee zinloos zijn.
Oud 29 juli 2018, 14:03   #19606
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik ben er nog maar weinig tegengekomen.
Het verhaaltje wordt wel regelmatig herhaald dat er veel zijn, maar als dat zo is weten ze zich goed te verstoppen.
Iedereen die niet zo blind is als een mol kan direct een lijstje maken. Het forumreglement laat dat echter niet toe dus dat gaat niet gebeuren.
Citaat:
Of hoe de neofranquisten met hun tyrannieke geweldsdaden een einde maakten aan de Catalaanse Lente...

Vreemde reactie... Ik heb enkel weet van de overheid die een poging tot illegale coup d'etat van een klein clubje van lokale politici nu via de rechtbanken gaat laten beoordelen. En van de spaanse staat die direct na de verkiezingen de autonomie terug herstelde.
Oud 29 juli 2018, 14:45   #19607
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Alles te pas en te onpas naar het verleden grijpen is absurd. Wat Spanje betreft moet men dat ook naar de context van die tijd bezien.
Ik denk niet dat wij nog veel verdwenen of geëxecuteerde grootvaders hebben.
Ik denk niet dat wij ons nog herinneren dat Nederlands niet gesproken mocht worden in scholen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 14:49   #19608
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan me ook in Vlaanderen geen tv-beelden voor de ogen haalden, waar de federale politie oudjes en vrouwen in mekaar klopten of met hun bottines op hun hoofden stampen, niet voor echt zware feiten niet en ook niet omdat ze met een kleurpotloodje iets gingen doen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 29 juli 2018, 17:01   #19609
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Iedereen die niet zo blind is als een mol kan direct een lijstje maken. Het forumreglement laat dat echter niet toe dus dat gaat niet gebeuren.
Er zijn er misschien, maar om nu te zeggen dat het dagelijkse kost is, of dat het er veel zijn, is sterk bij het haar gegrepen.
Bovendien, "stekeblind", niet iedereen leest hier elk topic, of volgt forum posters op alsof ze mensen moeten schaduwen.
Oud 29 juli 2018, 19:08   #19610
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk niet dat wij nog veel verdwenen of geëxecuteerde grootvaders hebben.
Verbeter mij als ik fout ben, maar voor zover ik weet zijn er sinds de dictator dood is en spanje een nieuwe grondwet kreeg nul komma nul grootvaders verdwenen en/of geëxecuteerd.
Citaat:
Ik denk niet dat wij ons nog herinneren dat Nederlands niet gesproken mocht worden in scholen.
Ook hier : dat goedkope spelen op sentimenten van verdrukking slaagt op niets. Het volledige onderwijssysteem van de peuterklas tot en met het hoger onderwijs is catalaans. In het middelbaar is het aantal lesuren in het spaans beperkt tot slechts 6 uur per week. Al de rest is catalaans. Het is gewoon de norm in het onderwijs.
In het straatbeeld is alles in het catalaans, het hele culturele leven is in het catalaans
Om te werken voor de overheid is er stringente regel : je MOET actieve kennis van het catalaans hebben of je komt er niet in.

Hoeveel landen kunnen zeggen dat ze zo een open blik hebben op de regionale talen en het belang daarvan in cultureel en maatschappelijk verband ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 29 juli 2018 om 19:11.
Oud 29 juli 2018, 19:23   #19611
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verbeter mij als ik fout ben, maar voor zover ik weet zijn er sinds de dictator dood is en spanje een nieuwe grondwet kreeg nul komma nul grootvaders verdwenen en/of geëxecuteerd.
...
Licht je toch eens in, als je over de actualiteit in de republiek Catalonië en het keuninkrijk Spanje wil spreken:
http://www.catalannews.com/society-s...rough-dna-bank

Verder heb ik in deze draad al aangegeven wie de laatst Catalaan was en hoe hij geëxecuteerd werd met de garotte. En het jaartal.
Ik heb er niet bij gezet wat de rol was van Duitsland.

Oud 29 juli 2018, 19:28   #19612
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Het volledige onderwijssysteem van de peuterklas tot en met het hoger onderwijs is catalaans. In het middelbaar is het aantal lesuren in het spaans beperkt tot slechts 6 uur per week. Al de rest is catalaans. Het is gewoon de norm in het onderwijs.
...
Kleine kinderen in Catalonië kunnen inderdaad en wellicht in twee talen lezen wat er in een tekst staat; wat jij blijkbaar niet kan.

Je geeft hier de actuele toestand aan.
Terwijl ik sprak dat zeer veel Catalanen zich nog herinneren dat het verboden was om Catalaans te spreken in de scholen.
(iets verder in het geheugen: de boekenverbranding die Franco bevolen had en doorvoerde)
Zo'n dingen nestelen zich in het culturele onderbewustzijn van een volk.
Dat gaat veel dieper dat vb. de Waalse schrik om een vervlaamst land met een vervlaamste regering te worden.

Oud 29 juli 2018, 20:43   #19613
De gemuilkorfde

Standaard

Ook vandaag de dag is er nog steeds een minachting voor de Catalaanse taal en cultuur bij de Spanjaarden.
Een voorbeeldje: ik luister regelmatig naar "Emissao em portugues", dit is een Portugeestalige uitzending van de Spaanse nationale radio-omroep (RNE) op Radio Exterior, zeg maar de wereldomroep van de Spaanse nationale radio.

Eén van de uitzendingen had als thema de meertaligheid in het Spaanse onderwijs.
Dat ging goed vond men, behalve in Catalonië, die "bleven achter".
Maar uit het interview bleek dat men het Catalaans niet als een volwaardige taal ziet, en bij meertaligheid enkel redeneert vanuit het standpunt : Spaans + andere taal, maar geen Catalaans of Baskisch of zo.
Dus als een Catalaanse leerling perfect tweetalig is, en vloeiend Catalaans en Spaans spreekt, dan ziet men dat toch op hetzelfde niveau als een Spanjaard die geen enkele vreemde taal spreekt.
Ze spreken immers niet van "meertaligheid" maar van het spreken van "een buitenlandse taal".
Een Spanjaard kan dus perfect Catalaans, Spaans, Galicisch en Baskisch spreken, en toch beschouwd worden als "achter bij de rest", omdat zijn Engels of Frans iets minder is.

Die mentaliteit zit er anno 2018 dus nog altijd in...

bron : http://www.rtve.es/alacarta/audios/e...06-18/4648925/

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 29 juli 2018 om 20:47.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 21:01   #19614
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een Spanjaard kan dus perfect Catalaans, Spaans, Galicisch en Baskisch spreken, en toch beschouwd worden als "achter bij de rest", omdat zijn Engels of Frans iets minder is.

Die mentaliteit zit er anno 2018 dus nog altijd in...
Is dat niet iets wat je van alle kleinere taalgebieden kan zeggen ?
(ook het aantwaarps)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 21:08   #19615
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Benieuwd hoe de extreem-rechtse Pandareuzen dit nu gaan proberen goedpraten: de beruchte rechter Llarena, die de repressie tegen de Catalaanse beweging leidt, werd gespot op restaurant in het gezelschap van onder meer Alberto Fernández D?*az, de voorzitter van de PP afdeling in Barcelona.

Maar de rechtspraak in Spanje is politiek neutraal en onafhankelijk hoor.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 21:27   #19616
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Benieuwd hoe de extreem-rechtse Pandareuzen dit nu gaan proberen goedpraten: de beruchte rechter Llarena, die de repressie tegen de Catalaanse beweging leidt, werd gespot op restaurant in het gezelschap van onder meer Alberto Fernández D?*az, de voorzitter van de PP afdeling in Barcelona.

Maar de rechtspraak in Spanje is politiek neutraal en onafhankelijk hoor.
Heb je daar beelden van ?
Niet netjes, maar zou dat elders in de EU uitgesloten zijn ?
Oud 29 juli 2018, 21:33   #19617
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Is dat niet iets wat je van alle kleinere taalgebieden kan zeggen ?
(ook het aantwaarps)
Een taal minachten en vergelijken met een dialect.
Het is ook een vorm van racisme...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 29 juli 2018 om 21:33.
Oud 29 juli 2018, 21:37   #19618
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Heb je daar beelden van ?
Niet netjes, maar zou dat elders in de EU uitgesloten zijn ?
Op "El Pais", zowat het Heilig Evangelie van Waarheidsgetrouwe kranten volgens sommigen, staan effectief beelden van hoe hij uitgejouwd werd, en ook daar wordt geschreven dat hij in het gezelschap van PP getrouwen ging eten.

Bij ons werd indertijd Connerotte van de zaak Dutroux gehaald voor het eten van een bord spaghetti.
In Spanje daarentegen...
Oud 29 juli 2018, 21:47   #19619
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een taal minachten en vergelijken met een dialect.
Het is ook een vorm van racisme...
Niet specifiek voorkomend in Spanje dus.
Oud 29 juli 2018, 21:48   #19620
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Niet specifiek voorkomend in Spanje dus.
Wat wil je nu zeggen?
Dat er in ander landen ook dat soort van taalfascisme gebruikt wordt?
Is het dan OK?

Of wil je je definitie van vreemde taal beperken tot talen die niet uitsluitend in het "bronland" gesproken worden?
Catalaans wordt ook in Andorra gesproken, en in een streek in Frankrijk.
Baskisch wordt in Spanje gesproken, maar ook in Frankrijk (Frans Baskenland).
Galicisch (dat sterk verwant is met Portugees), wordt ook in sommige delen van Zuid-Amerika gesproken.

Talen vallen zelden samen met landsgrenzen...

Mochten we de redenering van de Spanjaarden hier volgen, dan zou iemand die perfect Nederlands, Frans en Duits spreekt, dus perfect 3 talig is, toch nog altijd maar als eentalig beschouwd worden, want die 3 talen worden in België gesproken, en zijn alle 3 officiële talen.
Een Waal die een paar woordjes Engels met een afschuwelijk accent brabbelt zou dan beter zijn in "vreemde talen" dan een Vlaming die perfect 3 talig is, maar nog niet aan Engels begonnen is...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 29 juli 2018 om 22:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be