Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2006, 23:34   #501
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Werkelijk, en hoe ga je die "verkiezing" organiseren? Met welk "representatief" kiespubliek? En hoe noem je mensen die zich met zulk tijdverdrijf bezig houden?

En nog steeds verbaasd dat sommigen spuwen op flaminganten? Ach ja hoe was het ook weer? "Een Onafhankelijk Vlaanderen zal een open en verdraagzaam Vlaanderen zijn." Jullie zijn daartoe de beste garantie.

Asociaal, blijkt wel een Vlaams wezenskenmerk. Het stond al bij in het lijstje zeker?
Totally void of humour... must be belgian.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2006, 10:38   #502
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
"De mens" is een "biologisch" gegeven. "De Vlaming" niet.
en wat met 'de belg'? die bestaat ook niet.

redenering van black cat: aangezien "de vlaming niet bestaat", moet vlaanderen niet bestaan

wel: aangezien "dé belg" niet bestaat, moet belgië niet bestaan.

eigenlijk is het 'simpel': in een natie (in al zijn facetten) bestaat uiteindelijk bij de gratie van de bevolking.

Unitaristen zijn van oordeel dat de structuur belgië te prefereren valt. Sommigen zijn die mening toegedaan om emotionele, subjectieve redenen: omdat ze zich Belg voelen en willen voelen.. wat men ook onder 'Dé Belg' moge verstaan. Anderen vinden dat het gewoon een goede structuur is en te prefereren is omwille van bestuurlijke - economische redenen of wat dan ook.

Hetzelfde geldt voor vlaamsgezinden. Sommigen willen een onafhankelijk Vlaanderen om emotionele, subjectieve redenen: omdat ze zich 'vlaming' voelen. Wat men ook onder 'dé vlaming' moge verstaan.. Anderen willen een onafhankelijk vlaanderen (of iets wat daartussen ligt) omdat men niet gelooft in de werking van de belgische structuur, met andere woorden om bestuurlijke, economische redenen.

In vele gevallen is er wel in enige mate een 'mengeling'. Zo voel ik me zelf Vlaming en geen Belg. Ik voel bitter weinig affiniteit met België, als Nederlandstalige, geboren en getogen op het Vlaamse platteland, is dat niet zo onlogisch...
Mijn vlaamsgezindheid staat evenwel volkomen los van dat 'gevoel'. Voor mij hoeft de artificiële constructie die een natie is niet per se samen te vallen met een gebied waar de mensen overwegens eenzelfde gevoel hebben met andere woorden: Vlamingen in Vlaanderen, Walen in Wallonië.
Het is alleen zo dat ik niet de indruk heb dat België "werkt". Ik heb geen vertrouwen meer in de artificiële constructie. Om die reden sta ik huiverachtig tegen het unitarisme. Ik vrees er namelijk voor dat het geen verbetering is.

Laatst gewijzigd door vulpes : 31 juli 2006 om 10:39.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2006, 10:42   #503
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
PS: Het zijn wel de flaminganten die voortdurend leuteren over "De Vlaming".
correctie: het zijn wel mensen als u die dat beeld toedichten aan alle vlaamsgezinden.. u zou beter eens een hand op eigen hoofd leggen en zien wie eronder staat.. In mijn kennissenkring ken ik geen enkele vlaamsgezinde die zo pathetisch is als het merendeel van de Belgicisten op dit forum.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2006, 11:11   #504
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Inderdaad.

Als hij of zij niet de autochtone bevolking stoort, is er geen enkel probleem. En daarmee bedoel ik: leven volgens de wetten en gewoonten van het land. En niet zozeer opeens bvb Vlaming onder de Vlamingen worden, if you catch my drift.
Waarmee u mij dus feitelijk gelijk geeft, want dit is nu net de kerngedachte van integratie. De wetten en gewoonten zijn in Vlaanderen immers nog altijd dat de voertaal Nederlands is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2006, 11:28   #505
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is alleen zo dat ik niet de indruk heb dat België "werkt". Ik heb geen vertrouwen meer in de artificiële constructie. Om die reden sta ik huiverachtig tegen het unitarisme. Ik vrees er namelijk voor dat het geen verbetering is.
Indien het unitarisme had gewerkt was het nooit vervangen door een andere nepoplossing om Belgique heel te houden.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be