![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Naar mijn schatting zou één dappere province in het oosten nog verzet bieden, maar een weluitgekiende en grondige verhollandsing zou daar korte metten mee moeten maken.
Laatst gewijzigd door Weyland : 28 augustus 2011 om 21:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik ben toch medemenselijk, nietwaar ![]()
![]() |
![]() |
#343 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 2) Pas toch maar op: voor ge 't goed en wel beseft hebben uw medemenschen u een kloot afgedraaid ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat betreft "je er niet omheen dat we beide een verzameling historische laaglandse graafschapjes en hertogdommetjes zijn": Zeggen dat we geschiedkundig verbonden zijn, is misschien leuk voor historici, maar het zegt helemaal niets over de wijze waarop mensen elkaar vandaag percipiëren. Ik heb zelf nooit graafschappen en vorstendommen gekend. Mijn denkkader is totaal anders. Nederlanders ken ik nauwelijks, net zoals de meeste mensen uit mijn omgeving. Elkaar niet kennen vormt een sterke culturele barrière denk ik. Citaat:
1) Een gewone meerderheid zou het ergste zijn. Nederland zou immers het buitenlandse beleid (indien het Koninkrijk daarvoor bevoegd is?) volledig zelf kunnen bepalen. Twee onafhankelijke staten zullen ongetwijfeld een diverse economische politiek voeren. Daardoor zullen de buiteindelandse belangen ook anders liggen. Indien Nederland steeds gelijk zou krijgen wegens het gebruik van de eenvoudige meerderheidsregel, dan zou Vlaanderen het gevoel krijgen dat haar belangen niet worden beschermd. Ministaatjes zoals Aruba, Curacao en Sint-Maarten stappen in zo'n samenwerkingsverband omdat het voor hen waarschijnlijk aanzienlijke schaalvoordelen oplevert (bv. op het gebied van defensie). Grotere landen zoals Vlaanderen kunnen zoiets alleen regelen. Daarom zal het zeer moeilijk zijn om Vlaanderen in een verband te krijgen waarin het steeds aan de wil van de meerderheid (lees: Nederland) zal onderworpen worden. 2) Indien we met een unanimiteitssysteem werken, dan komen we in een zeer Belgisch verhaal terecht. Eén deel van de federatie/confederatie kan niets doen zonder toestemming van het andere. Laatst gewijzigd door captain jack : 28 augustus 2011 om 22:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#346 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 28 augustus 2011 om 22:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik wil maar zeggen dat de oude graafschappen niet of zeer weinig bijdragen aan de huidige identiteitsvorming. Zeggen dat we veel gemeenschappelijk hebben omwille van die oude politieke structuren lijkt me daarom overdreven. Identiteiten worden tegenwoordig op basis van andere zaken gevormd. Citaat:
(Bovendien is de schrijver zelf een Nederlander ![]() http://books.google.be/books?id=5U5R...ed=0CC0Q6AEwAA Er kan heel wat kritiek op worden gegeven, maar dit werk ligt vandaag nog steeds aan de basis van heel wat wetenschappelijke discussies. Laatst gewijzigd door captain jack : 28 augustus 2011 om 22:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Gouverneur
|
![]() *dubbel*
Laatst gewijzigd door captain jack : 28 augustus 2011 om 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat 'Vlaanderen' waar u het over heeft laat zich zonder enige moeite kreunend van genot in een verband krijgen waarin het nu al bijna twee eeuwen lang steeds weer aan de wil van een minderheid (lees: de Franstalige politiekers, met het Saksen-Coburgse Koningshuis als pièce-de-résistance) wordt onderworpen. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 28 augustus 2011 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Gouverneur
|
![]() Hoe moet ik het dan benoemen? Vlaanderen zal zich "moeten schikken" naar de wil van Nederland. Klinkt dat lief en neutraal genoeg?
Citaat:
Een echte voorstander van een groot-nederland zal vroeg of laat mijn voorgelegde problemen moeten durven bespreken. Laatst gewijzigd door captain jack : 28 augustus 2011 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even lelijke koppen en even lompe manieren. Mais, la langue de Von Delle? ![]() Un patois local, mon cher, et voil�* tout. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik kom veel in contact met Nederlanders en ik voel niet echt een vreemde cultuur, net als djimi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
Gouverneur
|
![]() Twee man op een (sub)forum vol threads over een Nederlands-Vlaamse staat bewijst helaas niet veel.
Ik ben persoonlijk zeer familiair met Italië en ik ervaar de culturele verschillen eveneens niet zozeer. Toch erken ik dat Belgen en Italianen algemeen genomen weinig van elkaar afweten. Het is enkel een kwestie van te aanvaarden dat uw ervaringen niet noodzakelijk van toepassing zijn op iedereen. Laatst gewijzigd door captain jack : 28 augustus 2011 om 23:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 28 augustus 2011 om 23:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de Lega Nord in Italië of de SNP in Schotland. Of het feit dat Oostenrijk en Duitsland aparte landen zijn. Met deze voorbeelden wil ik enkel aantonen dat etnische/culturele/... verschillen zeer relatief en subjectief zijn. Mensen kunnen elkaar als anders ervaren, zelfs al lijken ze ongelooflijk veel op elkaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een gemeenschappelijke taal is geen voldoende conditie om staten mee te vormen zoals ik hierboven aanwees met de voorbeelden van Lega Nord & SNP. De talen van mensen kunnen identiek zijn terwijl hun identiteit verschilt. Engelstalige canadezen delen waarschijnlijk ook geen identiteit met inwoners van de VS, zelfs al zijn ze zeer verwant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Taal is het belangrijkste deel van de cultuur. Het is echter niet alles. Ik ben me terdege van bewust dat ik een hechtere band heb met Nederland dan de meeste mensen hier. Desondanks is het niet zeldzaam voor een persoon in het Antwerpse om contacten te hebben in Nederland, toch niet in mijn kringen. Vlamingen zijn historisch bovendien Zuid-Nederlanders, daarom noem ik mezelf zelden tot nooit Vlaming. Dit is niet per se om staatkundige redenen. Je kan ook de staten Noord-Nederland en Zuid-Nederland hebben bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Weyland : 29 augustus 2011 om 00:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Desondanks, staatkunde terzijde, er bestaat een Duitstalige culturele ruimte die de staten overschrijdt. Er bestaat ook een Nederlandstalige culturele ruimte wat dat betreft. Desondanks vind ik de idee van een Verenigde Nederlanden logischer dan een Groot-Duitsland. Laatst gewijzigd door Weyland : 29 augustus 2011 om 00:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk niet dat taal het belangrijkste onderdeel van cultuur is. Binnen sommige contexten kan religie bijvoorbeeld een minstens even grote rol spelen.
Die discussie terzijde: Misschien ben ik te ver afgedwaald, maar mijn punt was eigenlijk gewoon dat identiteiten imaginaire creaties zijn die niet tot een simpel gegeven zoals taal te herleiden vallen. Daarom hoeven meertalige staten niet persé onsuccesvol en ééntalige staten niet persé succesvol te zijn. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat staatsstructuren vaak een centrale rol spelen in het al dan niet slagen van staten. Naties, etnische groepen, identiteiten, enz. zijn gegevens waarmee rekening gehouden moet worden, maar ze zijn niet bepalend. Wanneer ik kritiek lever op de eenmaking van de Nederlanden, dan heb ik vooral kritiek op de structuren die voor ogen gehouden worden. Deze nemen vaak onbewust zeer Belgische vormen aan. Op zich is daar niets mis mee, ware het niet dat het net de voorstanders van een groot Nederland zijn die zo vaak kritiek leveren op het Belgische model. Wanneer men dan toch alternatieve modellen voorstelt, valt men vaak in de kuil die in België vermeden wordt langsheen de alarmbelprocedures etc. (nl. het dictaat van één regio) Veel mensen hebben het niet zo voor deze blokkeringsmechanismen, en dat begrijp ik zeker en vast, maar tegelijkertijd zijn ze zich niet bewust van de functie die ze vervullen binnen onze staat. Wanneer men hun functie ten volle begrijpt, dan zal men ook begrijpen waarom ik mij soms zorgen maak over de voorgestelde ideeën over een Nederlands-Vlaamse unie. |
![]() |
![]() |