Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2012, 07:25   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Welke partij wil in Zaventem maatschappijen wegjagen? De VLD natuurlijk !

Paard en kar noemen: Den Hengel.

Ongelooflijk.

Wie "liberaal" is, en dit weet, die kan toch onmogelijk nog op die partij stemmen.

Verder ook: hoe draait dit land? Dergelijke tegenstrijdige belangen worden blijkbaar veel gemakkelijker besproken en opgelost over de staatsgrenzen heen (Maastricht ...)

link: http://www.nieuwsblad.be/article/det...paign=regio-dg

titel: Kris Peeters (CD&V) hekelt geluidsboetes voor vliegtuigen

tekst, met de nuttige passage in het rood:

Citaat:
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) vraagt met aandrang dat de federale en Brusselse overheid een oplossing zoeken voor het compleet surrealistische dossier rond de geluidsboetes op Brussels Airport. 'We kunnen het ons niet veroorloven hierdoor luchtvaartmaatschappijen te verliezen', klinkt hij ontstemd.

De oproep van Peeters komt er na de noodkreet van de CEO van Brussels Airport. Arnaud Feist waarschuwt ervoor dat een aantal luchtvaartmaatschappijen op het punt staan de nationale luchthaven de rug toe te keren omwille van de geluidsboetes die ze van het Brussels Gewest krijgen opgelegd.

Feist: 'Je krijgt dat dossier niet uitgelegd in het buitenland, laat staan dat je nieuwe maatschappijen kunt aantrekken. Piloten moéten landen volgens de instructies van luchtverkeersleider Belgocontrol.'

Die federale instantie bepaalt via welke baan vliegtuigen op Brussels Airport mogen opstijgen of landen. 'Maar toch volgt er in sommige gevallen een boete van het Brussels Gewest wegens het schenden van de geluidsnormen.' Die boetes bedragen enkele duizenden tot tienduizenden euro's.

11 miljoen euro boetes

Vlaams minister-president Peeters stak gisteren zijn ongenoegen over dit dossier niet onder stoelen of banken en eiste dat de federale en Brusselse overheid stoppen met hun spelletje pingpong. 'De luchthaven van Zaventem is een economische poort die heel belangrijk is voor Vlaanderen. Zowel staatssecretaris voor mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) als Brussels leefmilieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) dragen een zeer zware verantwoordelijkheid', aldus Peeters.

Het surrealistische dossier rond deze geluidsboetes sleept al jaren aan, nadat Brussel in 2000 bijzonder strenge geluidsnormen goedkeurde - veel strenger bovendien dan de Vlaamse of federalen normen - om de geluidsoverlast, veroorzaakt door het vliegverkeer, te beperken.

Overigens weigeren de meeste luchtvaartmaatschappijen al jaren deze boetes te betalen. Nog steeds lopen er tal van rechtszaken. 'Wij vergelijken die boetes wel eens met de situatie waarbij een verkeersagent je toestaat om door het rode licht te rijden, waarna je toch een verkeersboete krijgt', klinkt het bij de luchtvaartkoepel BATA.

De Brusselse financiënminister Guy Vanhengel (Open VLD) kwam begin dit jaar met het idee op de proppen om alle achterstallige boetes toch maar eens te gaan innen. Zijn administratie had immers uitgerekend dat zo'n operatie de Brusselse financiën ondertussen bijna 11 miljoen euro rijker zou maken. Van zijn idee kwam echter niks in huis, niet alleen omwille van de politieke commotie die vervolgens ontstond. Tal van maatschappijen blijven de boetes immers op alle mogelijke punten aanvechten. Andere maatschappijen zijn dan weer in het buitenland gevestigd, waardoor een gedwongen inning niet evident is, zijn ondertussen failliet of doen Brussels Airport allang niet meer aan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 12:16   #2
knip
Gouverneur
 
knip's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2011
Berichten: 1.112
Standaard

Tja, de traditio's samen met de PS doen er alles aan om van vlaanderen een economische woestein te maken.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 14:15   #3
Dirk A
Minister
 
Dirk A's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2011
Berichten: 3.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Paard en kar noemen: Den Hengel.

Ongelooflijk.

Wie "liberaal" is, en dit weet, die kan toch onmogelijk nog op die partij stemmen.

Verder ook: hoe draait dit land? Dergelijke tegenstrijdige belangen worden blijkbaar veel gemakkelijker besproken en opgelost over de staatsgrenzen heen (Maastricht ...)

link: http://www.nieuwsblad.be/article/det...paign=regio-dg

titel: Kris Peeters (CD&V) hekelt geluidsboetes voor vliegtuigen

tekst, met de nuttige passage in het rood:
Ze hebben ook hun aanhang, he: postjespakkers, acteurs en beroepsleugenaars, naïevelingen, ...
__________________
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 14:24   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Tja, de traditio's samen met de PS doen er alles aan om van vlaanderen een economische woestein te maken.
Wees blij, want Vlaanderen moet economisch aan de grond zitten alvorens de Belgische wurggreep zal lossen.

Nu, het geval toont mooi aan dat de Vlaamse regering een regering is die mooi aan de Belgische leiband loopt en dat ze buiten de enkele operette-kwaliteiten die ze heeft verder enkel een farce is.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 14:36   #5
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Tja, de traditio's samen met de PS doen er alles aan om van vlaanderen een economische woestein te maken.
Guy Vanhengel moest zijn ticketje van PS-lijstduwer in Evere verdienen.
En wat doet zo'n gatlekker dan? Juist ja, Vlaampjes pesten.
Een echte Pest-Voor-Vlaanderaar dus, die Guy Vanhengel.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 14:42   #6
cairn
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 september 2011
Berichten: 376
Standaard

Gaat daar nog plezant worden in Zaventem, zo te lezen.

Het fief van Francis Vermeiren de Burgemeester (VLD)

Voorzitter Raad van Bestuur Gemeentelijke Holding nv

Bestuurder Dexia nv.

cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 08:20   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.213
Standaard

Zaventem: een lokstem
voor pokeraars
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 08:29   #8
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Achterstallige boetes moeten betaald worden, punt uit. Maatschappijen die weigeren te betalen moeten hun vliegtuigen en bezittingen geconfisqueerd zien door de overheid.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 08:32   #9
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Achterstallige boetes moeten betaald worden, punt uit. Maatschappijen die weigeren te betalen moeten hun vliegtuigen en bezittingen geconfisqueerd zien door de overheid.
En acherblijven als koning van een mesthoop.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 09:26   #10
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Achterstallige boetes moeten betaald worden, punt uit. Maatschappijen die weigeren te betalen moeten hun vliegtuigen en bezittingen geconfisqueerd zien door de overheid.
OK. En de dag dat de overheid die boetes daadwerkelijk afdwingt, en vliegtuigen en bezittingen confisqueert, is de dag dat de maatschappijen in kwestie hun boeltje hier pakken. Het gaat hier niet over de minste gebruikers trouwens, maar over onder andere Saudia Cargo en Singapore Airlines Cargo, de grootste cargogebruikers van de luchthaven. De enige reden dat deze maatschappijen hun boeltje nog niet gepakt hebben is omdat ze er (kennelijk verkeerdelijk) van zijn uit gegaan dat het gezond verstand in België zou zegevieren, en deze compleet van de pot gerukte boetes afgevoerd zouden worden.

Denk daar eens even over na: deze maatschappijen krijgen boetes OMDAT ze de regels van de luchtverkeersleiding volgen! Zij hebben geen ENKELE keuze in deze zaak: ze vliegen reeds met moderne vliegtuigen op Zaventem, die aan de strengste internationale geluidseisen voldoen, en hebben geen enkele zeggenschap in welke baan ze gebruiken voor opstijgen en landen, of over welke gebieden ze vliegen bij opstijgen en landen. Daarvoor zijn ze volledig van de luchtverkeersleiding afhankelijk. Met andere woorden, als deze boetes worden behouden en afgedwongen, dan betekent dat effectief dat deze maatschappijen als enige realistische keuze hebben om te verhuizen.

Simpel gezegd zal dat betekenen dat men Brucargo zo ongeveer zal kunnen sluiten. Enig idee hoeveel volk daar werkt?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 09:47   #11
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Volgens mij zit hier een Franstalige strategie achter om die maatschappijen naar Charleroi te krijgen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 10:06   #12
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Volgens mij zit hier een Franstalige strategie achter om die maatschappijen naar Charleroi te krijgen.
Het zou mij ni verbazen eigenlijk...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 10:06   #13
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Volgens mij zit hier een Franstalige strategie achter om die maatschappijen naar Charleroi te krijgen.
In Charleroi kunnen die niks gaan doen hoor, daar is helemaal geen cargoterminal en zelfs de baan is er niet lang genoeg om deze vluchten te ontvangen.

Nee, dit is eerder gewoon een strategie van de groenen om maatschappijen weg te pesten. Dat daar duizenden jobs bij verloren dreigen te gaan is voor hen niet meer dan 'collateral damage'.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 10:30   #14
tschoon verdiep
Burgemeester
 
tschoon verdiep's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 oktober 2010
Berichten: 589
Standaard

Typisch Brusselse politiek, liever iets afbreken ( wat niet van hun is) dan iets op te bouwen.
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 10:39   #15
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
In Charleroi kunnen die niks gaan doen hoor, daar is helemaal geen cargoterminal en zelfs de baan is er niet lang genoeg om deze vluchten te ontvangen.

Nee, dit is eerder gewoon een strategie van de groenen om maatschappijen weg te pesten. Dat daar duizenden jobs bij verloren dreigen te gaan is voor hen niet meer dan 'collateral damage'.
Een cargoterminal bouwen ze in amper een jaar als het moet.
Maar ze kunnen die nu al niet bouwen natuurlijk, want dan zou het teveel opvallen, dat we eigenlijk met valse Francofonen te doen hebben.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 11:02   #16
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een cargoterminal bouwen ze in amper een jaar als het moet.
Maar ze kunnen die nu al niet bouwen natuurlijk, want dan zou het teveel opvallen, dat we eigenlijk met valse Francofonen te doen hebben.
Sorry, maar nu sla je wartaal uit. Dit heeft niks te maken met Charleroi. Als die maatschappijen verhuizen, wat denk jij dan dat die gaan doen: wachten tot ze in Charleroi een cargoterminal met alle hinterlandfaciliteiten hebben neergepoot, de baan verlengd hebben en de taxiwegen aangepast om jumbo's te ontvangen, of gewoon naar een buitenlandse luchthaven verhuizen die dat allemaal al lang heeft?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 14:21   #17
tschoon verdiep
Burgemeester
 
tschoon verdiep's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 oktober 2010
Berichten: 589
Standaard

Luik, daar is alles al
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 14:28   #18
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

Ach, waar zijn jullie nog over bezig? Zaventem betekent toch al niks meer. Voor elke internationale vlucht die ik moet doen, moet ik eerst "city hoppen" naar Parijs, London, Frankfurt of Amsterdam. Parijs is het snelst, via TGV.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 14:30   #19
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep Bekijk bericht
Luik, daar is alles al
Klopt, maar daar is niet de capaciteit om er ook nog eens alle verkeer van de cargomaatschappijen op Zaventem bij te nemen.

Nogmaals, als die maatschappijen verhuizen, zal het naar het buitenland zijn.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 14:35   #20
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Ach, waar zijn jullie nog over bezig? Zaventem betekent toch al niks meer. Voor elke internationale vlucht die ik moet doen, moet ik eerst "city hoppen" naar Parijs, London, Frankfurt of Amsterdam. Parijs is het snelst, via TGV.
60.000 mensen wiens jobs afhankelijk zijn van de luchthaven zijn het daarover met je oneens. Bovendien is de luchthaven vooral op de lange afstanden de laatste jaren sterk gegroeid, met nieuwe bestemmingen en vluchten naar China, India, Thailand, het Midden Oosten, en centraal Afrika. Zaventem heeft nooit veel betekend op intercontinentaal vlak, ook vroeger ten tijde van Sabena niet. Afrika was steeds de uitzondering, en is dat nog steeds.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be