Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2009, 14:51   #361
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht

...

Dit laatste terzijde, de discussie is wel een heel eind afgeweken van het originele gegeven nml het Nederlands. Kennelijk is men daar te vlug over uitgepraat om meer dan 5 bladzijden te vullen.
Tja

Wat een 'origineel gegeven'!!

Q: "Is Nederlands een minderwaardige taal?"

A: "Neen!"

Q: "Is dat al wat ge daarop te zeggen hebt?"

A: "Ja."

Q: "Ja maar, kunt ge dat antwoord wat uitwerken?"

Q: "Doe het dan!"

A: "Er bestaan geen minderwaardige talen."

Q: "Bon, 'k zie het al, met u valt niet te discussiëren. Zal ik er maar mee ophouden?"

A: "Goed idee!"

Ik bedoel maar, wat kunt ge met zo'n 'origineel gegeven' nog méér gaan aanvangen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2009, 14:58   #362
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u dan toch zo graag de puntjes op de 'i' wilt zeggen, dan zou u eerder moeten stellen dat de calvinisten 'minder onverdraagzaam' waren dan de katholieken, dan wel dat ze 'meer verdraagzaam' waren dan de katholieken. Want 'onverdraagzaam' waren de Calvinisten wel degelijk.

Overigens, in die tijd waren hier alle christelijke tendenzen vrij intolerant tegenover mekaar. De 'beeldenstorm' is daar ook een uiting van. Ook daar vielen er doden. Maar dan wel aan de kant van de katholieken. En deze religieuze onverdraagzaamheid van beids kanten duurde eeuwen hier in Europa.
Er zijn zo van die momenten dat een mens geneigd is te denken: "Waren er maar veel méér doden gevallen, destijds. Hadden ze elkaar maar geheel en al uitgeroeid, de watjes."

Gelukkig duren zo'n momenten nooit erg lang, voegt dezelfde mens daar dan aan toe.

Oud 22 augustus 2009, 15:09   #363
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Tja

Wat een 'origineel gegeven'!!

Q: "Is Nederlands een minderwaardige taal?"

A: "Neen!"

Q: "Ja maar, kunt ge dat antwoord wat uitwerken?"

Q: "Doe het dan!"

A: "Er bestaan geen minderwaardige talen."

Q: "Bon, 'k zie het al, met u valt niet te discussiëren. Zal ik er maar mee ophouden?"

A: "Goed idee!"

Ik bedoel maar, wat kunt ge met zo'n 'origineel gegeven' nog méér gaan aanvangen?
Dat is het, kort en bondig.
Eigenlijk zou men kunnen stellen waarom men dit opgestart heeft en wat de eigenlijke bedoeling er van was ?
Oud 23 augustus 2009, 10:40   #364
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wanneer men geen valable argumenten meer heeft, dan probeert men zich ervan af te maken met een zogezegde kwinkslag of om het in dezelfde taal te zeggen van uw laatste zin, dan stort men zich op 'des jeux de mots'.
het moment dat jij geen valabel argument hebt, begin jij over "onwijze Willem" of over "die Ollanders toch" of "die onverdraagzame Calvinisten".

en jij begint daar wel echt véél over....
Oud 24 augustus 2009, 09:57   #365
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het moment dat jij geen valabel argument hebt, begin jij over "onwijze Willem" of over "die Ollanders toch" of "die onverdraagzame Calvinisten".

en jij begint daar wel echt véél over....
Ja, ja. Waarvan het hart vol is, daarvan loopt de mond over ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 13:44   #366
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Een paar draadjes hiervoor kwam Latijn tersprake. Wel Limburg neemt weer het voortouw. Straks de tweede taal naast Limburgs....

Latijn weer populair bij Limburgse leerlingen
23/08
Het vak Latijn is weer populair bij leerlingen die in september met secundair onderwijs beginnen. Dat blijkt uit een rondvraag bij middelbare scholen in Limburg.

Hoewel de inschrijvingen nog volop aan de gang zijn, stellen de scholen nu al vast dat Latijn weer aantrekkelijk is. Uit onze rondvraag blijkt dat er stijgingen tot 25 procent worden genoteerd bij de nieuwe Latinisten.

“Een grote toeloop”, vat directeur Eric Princen van Kindsheid Jesu in Hasselt de inschrijvingen voor Latijn in zijn school samen.

Het Sint-Jozefscollege in Beringen werft al extra mankracht aan om les te kunnen geven aan de nieuwe leerlingen Latijn. En het Onze- Lieve-Vrouwlyceum in Genk gaat van 104 naar 129 eerstejaars Latijn, terwijl het totaal aantal leerlingen in het eerste jaar daalt. Ook andere scholen zien dat er dit jaar extra klasgroepen Latijn nodig zijn.

Latijn is goed om het redeneervermogen van leerlingen aan te scherpen. Het is bijgevolg nuttig voor de vakken wiskunde en zelfs muziek.

SoVa

http://www.hbvl.be/limburg/latijn-we...studenten.aspx

Laatst gewijzigd door stropke : 24 augustus 2009 om 13:44.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 13:48   #367
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Een paar draadjes hiervoor kwam Latijn tersprake. Wel Limburg neemt weer het voortouw. Straks de tweede taal naast Limburgs....

23/08
Het vak Latijn is weer populair bij leerlingen die in september met secundair onderwijs beginnen. Dat blijkt uit een rondvraag bij middelbare scholen in Limburg.

Hoewel de inschrijvingen nog volop aan de gang zijn, stellen de scholen nu al vast dat Latijn weer aantrekkelijk is. Uit onze rondvraag blijkt dat er stijgingen tot 25 procent worden genoteerd bij de nieuwe Latinisten.

“Een grote toeloop”, vat directeur Eric Princen van Kindsheid Jesu in Hasselt de inschrijvingen voor Latijn in zijn school samen.

Het Sint-Jozefscollege in Beringen werft al extra mankracht aan om les te kunnen geven aan de nieuwe leerlingen Latijn. En het Onze- Lieve-Vrouwlyceum in Genk gaat van 104 naar 129 eerstejaars Latijn, terwijl het totaal aantal leerlingen in het eerste jaar daalt. Ook andere scholen zien dat er dit jaar extra klasgroepen Latijn nodig zijn.

Latijn is goed om het redeneervermogen van leerlingen aan te scherpen. Het is bijgevolg nuttig voor de vakken wiskunde en zelfs muziek.

SoVa

Latijn is vooral goed voor het ego van sommige schooldirecties (al dan niet Limburgs)
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 22:53   #368
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Latijn is vooral goed voor het ego van sommige schooldirecties (al dan niet Limburgs)
Zou het kunnen dat de klassen latijn een beetje 'bleker' zijn dan de andere klassen? Beringen, Genk, doet vermoedens rijzen bij mij.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 02:04   #369
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zou het kunnen dat de klassen latijn een beetje 'bleker' zijn dan de andere klassen? Beringen, Genk, doet vermoedens rijzen bij mij.
De vierde klassers die het voorbije schooljaar Latijn deden bij ons op 't Athénée Royal de (...) waren allem�*�*l, van de eerste tot de laatste, "des zétrangé(e)s", in hoofdzaak "des métèks" waarvan er een paar zelfs '"le foulard" opzetten als ze de schoolgebouwen verlaten. Ge zoudt kunnen zeggen dat ik de enige 'bleke" was als ik met die schatten bezig was met het verkennen van de Nederlandse taal en cultuur. 'k Geef toe, da's hier wèl Bruxelles, ge weet wel, uwe "Capitale", de plaats waar uw bijdrage aan 't nationaal kapitaal opgemaakt wordt aan "une dynastie royale" en een hele hoop "dynasties loyales" (loyal aan 't capital, comprenons-nous bien).

Terug naar de vierde-klassers.

We hebben ons - ondanks de nabijheid van de hordes Vlaamse fascisten en racisten die klaarstonden om de Ring te bezetten en er prikkeldraad aan vast te maken - toch nog goed weten te amuseren, en we hebben véél van elkaar kunnen leren.

Nu zou ik toch wel eens willen weten welke vermoedens dat doet rijzen bij u, eigenlijk.

Oud 25 augustus 2009, 07:39   #370
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben ons - ondanks de nabijheid van de hordes Vlaamse fascisten en racisten die klaarstonden om de Ring te bezetten en er prikkeldraad aan vast te maken - toch nog goed weten te amuseren, en we hebben véél van elkaar kunnen leren.

Nu zou ik toch wel eens willen weten welke vermoedens dat doet rijzen bij u, eigenlijk.
Het terechte vermoeden dat rijst is dat witte ouders naar manieren zoeken om hun kinderen in een zo wit mogelijke schoolomgeving te parachuteren.

Dat kan een les Latijn zijn, maar ook de keuze voor een Katholieke School ipv een Gemeentelijke.

Met facisten of racisten heeft dit weinig te maken. De zelfbenoemde linkse anti-racisten blijken net zo hard op zoek naar een witte schoolomgeving voor hun kinderen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 18:33   #371
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beringen en Genk zijn natuurlijk de steden waar in Limburg de gastarbeiders geconcentreerd zitten (Polen, Italianen, Turken, Marokkanen). De Polen zijn er geintegreerd geraakt (brave kathiolieke mensen), de Italianen al wat minder, en over de rest gaan we maar zedig zwijgen.
In de rand van Antwerpen is er een ontwijkingsreflex, waarbij ouders hun kinderen op school sturen naar Hoogstraten of Kontich, om toch maar de hoogste kwaliteit van onderwijs veilig te stellen voor hun kinderen. En om eerlijk te zijn, vaak zijn de kinderen daar zelf vragende partij voor!
Vandaar mijn vermoeden dat de interesse voor lessen Latijn in Limburg ook wel eens een ontwijkingsreflex zou kunnen zijn, hoe geraak ik in een klas waar de kwaliteit van het onderwijs nog gegarandeerd is.
Oud 25 augustus 2009, 18:47   #372
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het terechte vermoeden dat rijst is dat witte ouders naar manieren zoeken om hun kinderen in een zo wit mogelijke schoolomgeving te parachuteren.

Dat kan een les Latijn zijn, maar ook de keuze voor een Katholieke School ipv een Gemeentelijke.

Met facisten of racisten heeft dit weinig te maken. De zelfbenoemde linkse anti-racisten blijken net zo hard op zoek naar een witte schoolomgeving voor hun kinderen.
Ik ben zèlf een Vlaamse racist en fascist, en mijn kelder staat vol rollen prikkeldraad

Serieus nu: er zijn inderdaad aanwijzingen genoeg om te vermoeden dat witte ouders hun kinderen in bescherming denken te nemen door ze af te schermen van als bedreigend ervaren niet-witte kinderen. Begrijpelijk, maar toch doodjammer. Daarmee maken ze die kinderen net minder weerbaar, vind ik.

Maar ik veroordeel die mensen niet. Ik zou niet weten hoe ik zou handelen mocht ik mijn kinderen naar school moeten sturen. Mezelf kennende zou ik ze liever thuisonderricht geven. Ik moet wel zeggen dat ik Freinet-scholen een aantrekkelijk alternatief vind.

Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 18:53.
Oud 25 augustus 2009, 18:52   #373
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

In de rand van Antwerpen is er een ontwijkingsreflex, waarbij ouders hun kinderen op school sturen naar Hoogstraten of Kontich, om toch maar de hoogste kwaliteit van onderwijs veilig te stellen voor hun kinderen. En om eerlijk te zijn, vaak zijn de kinderen daar zelf vragende partij voor!
Vandaar mijn vermoeden dat de interesse voor lessen Latijn in Limburg ook wel eens een ontwijkingsreflex zou kunnen zijn, hoe geraak ik in een klas waar de kwaliteit van het onderwijs nog gegarandeerd is.
Als de motivatie 'kwaliteit' is, dan is er blijkbaar een zéér serieus probleem daar in Antwerpen. Is er dan in 't Stad echt geen ènkele school meer die die kwaliteit nog kan aanbieden?

Oud 25 augustus 2009, 21:39   #374
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de motivatie 'kwaliteit' is, dan is er blijkbaar een zéér serieus probleem daar in Antwerpen. Is er dan in 't Stad echt geen ènkele school meer die die kwaliteit nog kan aanbieden?
Inderdaad, een ZEER serieus probleem. Blij dat er tenminste iemand het wil inzien. Een diploma van een Antwerpse middelbare school is een goede garantie op langdurige werkloosheid geworden.
Oud 25 augustus 2009, 21:47   #375
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, een ZEER serieus probleem. Blij dat er tenminste iemand het wil inzien. Een diploma van een Antwerpse middelbare school is een goede garantie op langdurige werkloosheid geworden.
Ja maar, normaal gezien is het wel de bedoeling dat iemand na zijn middelbaar onderwijs hoger onderwijs volgt. Dat geldt in elk geval voor diegenen die Latijn gaan studeren.

En ik vraag me ook af of het door u gesignaleerde probleem niet in heel het land optreedt ( 't is 'crisis', hé).

Ik zou het hoe dan ook wel fijn vinden mocht de situatie ook voor de Antwerpenaren verbeteren.

Laat u maar niet te snel ontmoedigen!

Oud 25 augustus 2009, 22:00   #376
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht

23/08

SoVa

Al een liedje in het Latijn gehoord?
http://www.dailymotion.com/relevance...tuna-avi_music
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 22:16   #377
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Serieus nu: er zijn inderdaad aanwijzingen genoeg om te vermoeden dat witte ouders hun kinderen in bescherming denken te nemen door ze af te schermen van als bedreigend ervaren niet-witte kinderen.
Maar ik veroordeel die mensen niet.
Ik veroordeel deze mensen alleen maar als ze, nadat ze de kinderen bij de witte school hebben afgezet, staan te schreeuwen wat een verschrikkelijke goede anti-racisten het zelf zijn. En in een moeite door het oordeel vellen over de witte onderklassse als zijnde racistisch en stemmend op een heeeeeele gevaarlijke partij. Die verboden moet worden uiteraard.

Prettty walgelijk, dit soort types.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 22:25   #378
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik veroordeel deze mensen alleen maar als ze, nadat ze de kinderen bij de witte school hebben afgezet, staan te schreeuwen wat een verschrikkelijke goede anti-racisten het zelf zijn. En in een moeite door het oordeel vellen over de witte onderklassse als zijnde racistisch en stemmend op een heeeeeele gevaarlijke partij. Die verboden moet worden uiteraard.

Mijn moeder kan er als lerares over meepraten hoe het toegaat op sommige scholen. In haar geval een naar verhouding goede school in een tamelijk slechte buurt, met dito publiek. Als ik mijn kinderen kan behoeden voor zulke toestanden dan zal ik het ook niet laten, en ik schaar me heus niet bij de racisten. Voor haar is het een soort roeping, maar ik zou mezelf vier keer achter de oren krabben vooraleer ik mijn kroost aan zo'n omgeving ga blootstellen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 22:57   #379
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

OK, I stand corrected.

Ik ben bereid je in deze redenering te volgen. 'Walgelijk' is het juiste woord op de juiste plaats op het juiste ogenblik

Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 22:57.
Oud 26 augustus 2009, 12:41   #380
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

"Reynders wil stokje steken voor gevangenisdeal met Nederland"

11:18 Mogelijk gaat de deal tussen België en Nederland over het verhuizen van Belgische gevangenen naar Nederlandse cellen niet door. Volgens De Volkskrant vindt minister van Financiën Didier Reynders (MR) de operatie te duur en wil hij er een stokje voor steken.

Enkele maanden geleden werd er tussen België en Nederland een akkoord gesloten over dit punt. België zit al een tijdje opgezadeld met een tekort aan cellen, Nederland heeft er op overschot. België zou ter compensatie jaarlijks 30 miljoen euro betalen aan Nederland.

Minister Reynders vindt de deal die minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) sloot te duur en wil de zaak herbekijken. Bovendien heeft De Clerck volgens Reynders niet voldoende andere alternatieven overwogen. Zo toont Reynders zich meer voorstander van het huren van gevangenisboten.

Leterme naar Den Haag
De Volkskrant meent ook te weten dat Reynders niet happig is om federaal geld hieraan uit te geven, omdat het nagenoeg uitsluitend om Nederlandstalige gevangenen gaat die naar Nederland zouden worden gestuurd.
De onenigheid zal worden besproken op de ministerraad. Minister van Buitenlandse Zaken Yves Leterme (CD&V) gaat vandaag alvast op bezoek bij zijn Nederlandse collega Maxime Verhagen en minister-president Jan-Peter Balkenende. Daar zal naast de gevangenisdeal ook gesproken worden over het Belgische EU-voorzitterschap in 2010 en over de uitdieping van de Westerschelde.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...nederland.aspx

Hier zien we weer de minachting voor Nederlands. Tja wat moeten franstaligen in Nederland gaan doen, die komen er helemaal niet uit daar. Tenzij ze naar toilet moeten kunnen ze dat miss nog duidelijk maken aan de cipiers: faire pipi.
Da zal nen Hollander ook wel verstaan, maar daar houdt het mee op.
Tja en federaal geld kunt ge toch niet aan een Vlaams\nederlandstalige uitgeven, toch zonde zoiets.
Diep en in triest dat zelfs gevangen de dupe worden van die eeuwig durende haat van de franskiljons.
Belgie is teminaal ziek: francofonitis een ongeneeslijke onsteking. Dus dringend amputatie van Vlaanderen nodig.

Belgie Barst!!!
Vlaanderen Vrij Nu !!!!!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be